Onneksi synnyin 60-luvun lopulla
Täytyy todeta, että olen onnellinen kun olen saanut syntyä 60-luvun lopulla. Kun katsoo mihin tämä maailma on menossa; jäätiköt sulaa, metsät tuhotaan, kaikki paikat sotketaan, narsistisia hulluja eri valtioiden johdossa, tapellaan turhien uskontojen takia, uusia tauteja jne. Olen saanut kokea tietotekniikan nousun ja vaurastumisen, saanut nauttia elämästä juuri ilman pelkoja tulevasta, matkustella paljon, kiitos tästä. Onneksi ei ole lapsia, jotka joutuvat kohtaamaan tämän maapallon tulevaisuuden. Toivottavasti ehdin pois ennen rysähdystä, tai ainakin sain nauttia aikoinani.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina olen usein huomannut miettiväni saman suuntaisesti. Ja 60-luvun puolen välin väkeä olen itsekin.
Sama meno, kenties pahempi, oli tuolloin. Moni asia on paremmin. Pelkästään ympäristön huomioiminen kulutuksessa. Homojen oikeudet. Naisten ja lasten oikeudet. Kehitysmaiden asema.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kateellinen -49 syntyneelle isälleni. Ei tarvinnut kokea tätä ilmasto, feministi, tasa-arvo hömppää vaan silloin oltiin ahkeria eikä uhriuduttu ja valitettu kaikesta. Sai ajaa kunnon autoilla jne.
nykyään on tätä ilmastohömppää jokam paikassa että pieni Suomi pitäisi pelastaa maailman verottamalla suomalaiset kuoliaaksi ja lisäksi tuota h*lvetin uhriutumista (feminismi, blm jne).
Onko isäkin katkera, misogyyni narisija?
Feminismikin saapui jo isän nuoruudessa. Tutustu nyt vähän pyllyä ympäröivään maailmaan.
Onneksi synnyin vuonna 1990 ja olen vasta 30 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 60-luvulla syntyneet valmistuneet opinnoistaan 90-luvun laman aikaan? Eli välttämättä tuo vaurastuminen ei ole koskenut kaikkia.
M-70
Minä valmistuin 1980-luvun alussa. Ei 60-luvulla syntyneitä voi yhteen muottiin laittaa. Minä menin kansakoulun kolmannelle samana vuonna kun 1969-vuosikerta vasta tunki päätään tähän maailmaan.
Niinpä. Yllä vain niputettiin, että 60-luvulla syntyneet on kaikki onnellisia ja vaurastuneita.
Suurin osa kuitenkin valmistui 90-luvun laman aikaan tai sen kynnyksellä.
Ylivoimainen enemmistö 60-luvulla syntyneistä kerkisi kyllä nauttimaan 80-luvun lopun korkeasuhdanteestakin. Ainoastaan ne 60-luvun lopulla syntyneet harvalukuiset yliopisto ja korkekouluopiskelijat jäivät siitä paitsi ja valmistuivat vasta kun lama oli jo päällänsä. Siihen aikaanhan valtaosa suoritti vain keskiasteen opinnot, joka tarkoitti sitä, että 60-luvun puolivälissä syntynytkin amiksen tai kauppiksen käynyt kerkisi olla vuosia työelämässä, ennen kuin lama alkoi puskea päälle.
Kyllä se lama vei niiltä 80-luvun puolellakin valmistuneilta töitä. Juuri he saattoivat olla siinä pahimmassa tilanteessa. Oli ollut "varmat" työpaikat, tehty lapsi tai pari ja velkaa oli puoli omakotitaloa ja kaksi autoa. Sitten meni kaikki muu paitsi vitutus jäi.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis vielä 40 vuotta eläkeikään. Ai niin, mutta ethän sinä tule saamaan eläkettä, kun niihin ei enää ole varaa 2060-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. 60 -luvulla syttyivät 80-luvun jupit. Heidän vanhempansa olivat ensimmäinen iso materialistinen 1900-luvun sukupolvi Suomessa. Avioliiton tarkoitus oli pesukone ja se mitä sen jäkeen ostettiin. Hengelliset arvot iltarukoustasoa. Onnesta viis, oltiinhan päästy vihreälle oksalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis vielä 40 vuotta eläkeikään. Ai niin, mutta ethän sinä tule saamaan eläkettä, kun niihin ei enää ole varaa 2060-luvulla.
Rahastot, omat säästöt ja sijoitukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime aikoina olen usein huomannut miettiväni saman suuntaisesti. Ja 60-luvun puolen välin väkeä olen itsekin.
Sama meno, kenties pahempi, oli tuolloin. Moni asia on paremmin. Pelkästään ympäristön huomioiminen kulutuksessa. Homojen oikeudet. Naisten ja lasten oikeudet. Kehitysmaiden asema.
Voi jee kun ajat ovat niin paljon paremmin nykyään voi että, kohta ei ole enää maata missä asua kun ongelmat leviävät ja ilmastonmuutos etenee räjähtäen. Voi jee kun on nykyään asiat hyvin, ainakin homoilla ja kehitysmailla menee paremmin, se tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
1960 syntyneenä pääsi suoraan peruskoulun jälkeen töihin kun vain käveli työpaikalle kysymään töitä. Olisipa vieläkin tällaista.
Saattoi jossainpäin Suomea niin ollakin, varsinkin pääkaupunkiseudulla, mutta ei varmastikaan joka paikassa. Nimittän 70-luvun lopulla Suomessa oli myös varsin kova työttömyys. 70-luvun puoliväliin asti Suomessa vallitsi muutaman vuoden kohtuullisen hyvä työllisyys, mutta öljykriisin myötä se lähti kovaan nousuun. Kun 1975 Kekkonen runnoi kasaan Miettusen Hätätilahallituksen oli Suomessa 62 000 työtöntä ja se siis oli yksi syy kyseisen hallituksen luomiseen. Siitä kuitenkin työttömyys lähti jyrkkään nousuun ja 1978 työttömiä oli jo liki 200 000. Tuon jälkeen meillä on ollut hyvä työllisyystilanne vain hetken aikaa 80-luvun lopulla, jolloin oli valinnan varaa, mutta sitä autuutta ei kauaa kestänyt, kun kupla puhkesi ja sitten rysähtikin kunnolla tunnetuin seurauksin.
Oikeastihan Suomessa on viimeksi ollut lähes täystyöllisyys syntymäni aikaan 60-luvun alussa, jolloin tosiaan vielä pääsi valitsemaan työpaikkansa, mutta sen jälkeen on ajat muuttuneet ja jo 60-luvun lopulla tyttömyys paheni niin paljon, että suomalaisia lähti sankoin joukoin työn perässä Ruotsiin, joka sitten taas vähensi työttömien määrää ja 70-luvun allupuoliskolla olikin melko hyvä tilanne, kunnes siis tuli öljykriisi.
Sinähän muuten et varsinaista peruskoulua edes käynyt, vaan kansakoulun ja minimissään kansalaiskoulun, tai jos asuit pohjoisessa, niin kerkisit käydä ehkä vuoden tai pari peruskoulua, mutta siis vain sen nimistä koulua, me 60-luvun alussa syntyneethän emme mitään varsinaista peruskoulua käyneet luokkaakaan, vaikka koulumme peruskouluksi koulutaipaleen loppupuolella saattoi muutuakin (itse menin keskikoulun kolmannelta kahdeksannelle), vaan jatkoimme samaa opetussuunnitelmaa, mitä aiemminkin. Niitä suppeita ja laajoja ym, mitä peruskoulu toi tullessaan, alkoi opiskelemaan alemmat luokat.
Olen syntynyt 70--uvun alussa ja täysin samaa mieltä. Olen raitis, lääkkeetön töissäkäyvä ja koulutettu. Ja aivan selvästi näen että nykymaailma on ihan hullu ja tästä ei hyvä seuraa seuraaville sukupolville.
Lisätään vielä tuloerot, täysin pihalla olevat vanhemmat (huom voivat olla myös mun ikäluokan pimahtaineita, en tarkoita vain nuorempia), vanhemmat jotka ovat alkoholisteja, narsisteja, salaliittoteoreetikoita ym ym. Ihan hirveitä juttuja olen nähnyt, mutta mitäpäs siinä. Ihme uusperhekuviota toisen perään, jotka huom olen hevosen suusta sen kuullutkin - johtuvat vain kostonhalusta exää kohtaan.
Ihmiset voivat nyt ryminällä huonosti ja kuulin tällaisen, huomenna lanseerataan jokin vihjepalvelu, voi kuulemma netissä antaa vihjeen naapureista jotka dokaavat liikaa ym perheongelmia. Koska tää homma on räjähtänyt täysin käsistä.
EI ei, ihmiset ovat niin skitsofreenejä pelkäävät koronaa ja rokotetta samaan aikaan. Mulla on käyny ihan mieletön tuuri, koska meinasin vajota tähän suohon erään ystävän myötä. Siis alkoholismiin ja harhaluuloihn. Nyt on aikaa kulunut ja todellakin mieluummin yksin kuin huonossa seurassa.
Mun mielestä joskus 2008 jälkeen maailma on pikkuhiljaa muuttunut yhä sairaammaksi. Siis kaiken maailman ongelmia ja outoutta nyt on aina ollut, mut nyt se on mainstream. Normaalit on vähemmistöä. Tai siis entiset normaalit, ne toiset ovat se uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös 60-luvulla syntyneet valmistuneet opinnoistaan 90-luvun laman aikaan? Eli välttämättä tuo vaurastuminen ei ole koskenut kaikkia.
M-70
Minä valmistuin 1980-luvun alussa. Ei 60-luvulla syntyneitä voi yhteen muottiin laittaa. Minä menin kansakoulun kolmannelle samana vuonna kun 1969-vuosikerta vasta tunki päätään tähän maailmaan.
Niinpä. Yllä vain niputettiin, että 60-luvulla syntyneet on kaikki onnellisia ja vaurastuneita.
Suurin osa kuitenkin valmistui 90-luvun laman aikaan tai sen kynnyksellä.
Ylivoimainen enemmistö 60-luvulla syntyneistä kerkisi kyllä nauttimaan 80-luvun lopun korkeasuhdanteestakin. Ainoastaan ne 60-luvun lopulla syntyneet harvalukuiset yliopisto ja korkekouluopiskelijat jäivät siitä paitsi ja valmistuivat vasta kun lama oli jo päällänsä. Siihen aikaanhan valtaosa suoritti vain keskiasteen opinnot, joka tarkoitti sitä, että 60-luvun puolivälissä syntynytkin amiksen tai kauppiksen käynyt kerkisi olla vuosia työelämässä, ennen kuin lama alkoi puskea päälle.
Kyllä se lama vei niiltä 80-luvun puolellakin valmistuneilta töitä. Juuri he saattoivat olla siinä pahimmassa tilanteessa. Oli ollut "varmat" työpaikat, tehty lapsi tai pari ja velkaa oli puoli omakotitaloa ja kaksi autoa. Sitten meni kaikki muu paitsi vitutus jäi.
Ei kai sitä tässä kukaan kyseenalaistanutkaan, sehän nyt oli pässinselvä asia, kun työt lähti sadoiltatuhansilta. Minä vain korjasin tuon väittämän, että 60-lukulaisista valtaosa olisi valmistunut laman aikoihin, tai sen kynnyksellä se kun ei pitänyt alkuunkaan paikkansa, vaan ylivoimainen enemmistö valmistui jo vuosia ennen laman alkua, joka siis ei alkanut heti vuonna 1990, vaan toden teolla vasta 1991 lopulla.
Tottahan lama koski kaikkia ja rajusti. Ei tämän päivän nuoret pysty sitä käsittämään, missä jamassa maa silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
1960 syntyneenä pääsi suoraan peruskoulun jälkeen töihin kun vain käveli työpaikalle kysymään töitä. Olisipa vieläkin tällaista.
On hyvä ottaa huomioon että 70-luvunbalyssa ihmisiä oli vain 4 miljardia.
Nyt 8 miljardia. Ja robotit paljon korvanneet ihmistä.
Ei työpaikoille vain kävellä.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni kävi suurinpiirtein noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahastot, omat säästöt ja sijoitukset?
Niinpä. Nämä ovat pakollisia, että pystyy elämään ilman eläkettä. Noistahan ei yksikään ole eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ilmeisesti monet "menkää laiskurit töihin"-huutelijat luulevat, että näin on.
Maapallo,planeettana ei ole koskaan ennen ollut näin saastunut ja raiskattu ihmisten toimista kuin nyt. Myöskään tällaista populaatiota ei ole aikaisemmin ollut..että älä jauha paskaa. (jos ruvetaan saivartelemaan niin ihminen ei ole koskaan ennen ollut näin täynnä kuonaa ja skeidaa kuin nykyaikana, kaikki hormonisaaste, mikromuovi, ilmansaasteet jne)