Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onneksi synnyin 60-luvun lopulla

Vierailija
31.08.2020 |

Täytyy todeta, että olen onnellinen kun olen saanut syntyä 60-luvun lopulla. Kun katsoo mihin tämä maailma on menossa; jäätiköt sulaa, metsät tuhotaan, kaikki paikat sotketaan, narsistisia hulluja eri valtioiden johdossa, tapellaan turhien uskontojen takia, uusia tauteja jne. Olen saanut kokea tietotekniikan nousun ja vaurastumisen, saanut nauttia elämästä juuri ilman pelkoja tulevasta, matkustella paljon, kiitos tästä. Onneksi ei ole lapsia, jotka joutuvat kohtaamaan tämän maapallon tulevaisuuden. Toivottavasti ehdin pois ennen rysähdystä, tai ainakin sain nauttia aikoinani.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aivan täysin. Olen suunnilleen ikäisesi, syntynyt 60-luvun puolessavälissä. Matkustellut en tosin ole, en ole tarpeeksi rikas matkustaakseni ykkösluokassa eikä kiinnostusta riitä istua kuin sillit suolassa jossain turistiluokassa. En koe joutuneeni olemaan osaton, ei ihan hirveästi kiinnosta koko reissaaminen.

Vierailija
2/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime aikoina olen usein huomannut miettiväni saman suuntaisesti. Ja 60-luvun puolen välin väkeä olen itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä edellisten kanssa. Olen syntynyt parhaalla mahdollisella vuosikymmenellä, en misään nimessä haluaisi ollakaan nuorempi, kun tämä maailma menee koko ajan huonompaan suuntaan.

T. 60-lukulainen, kolmen äiti ja kahden mummi

Vierailija
4/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 60-luvulla syntyneet valmistuneet opinnoistaan 90-luvun laman aikaan? Eli välttämättä tuo vaurastuminen ei ole koskenut kaikkia.

M-70

Vierailija
5/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulle asti maailma oli hyvä.

Vierailija
6/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä myöntää, että pidän tähän nykymaailmaan lapsia tekevinä hulluina. Itse olen syntynyt 90-luvun laman aikaan ja varsinkin aikuiselämä ollut pelkkää kurimusta. En tiedä auttaisiko edes ulkomaille muutto asiaa, hulluja on vallankahvassa kaikkialla.  

Omien vanhempieni ikäluokka on saanut elää niin helppoa elämää, syntyneet 60-luvun alussa. Kerkesivät saada eläkevirat ennen lamaa ja uskalsivat tehdä minut kaikista hirveimmän talouslaman keskelle. Heiltä tulen onneksi saamaan perintöä, jolla selviän eläkeiässä. Uskon että meidän ikäpolvi ei tule saamaan senttiäkään eläkkeitä ja jos sattuu olemaan vähävaraiset vanhemmat, voivoi. 

Vierailija
7/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpönlöpö. Nuo ajatuksesi johtuvat pitkälti internetistä ja somesta koska kaikki tieto on saatavilla koko ajan ja se antaa valheellisen kuvan maailmantilasta. Tässä nähdään se tietämisen vastuu ja kyseenalaistaminen sekä se että ajattelee itse. Elämä on niin paljon muutakin kuin "talous" ja "maailmantila" Maailma on ollut ennen paljon huonompi/pahempi paikka kuin nykyään, ihan eri tilastojenkin mukaan. Ennen ei vain kaikki ollut silmien edessä ja "tapetilla" Ja hei, kuuluu ihmisen evoluutioon että ollaan huolissaan tulevasta se on ollut iankaikkisesti sama "vitsi.

Vierailija
8/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpönlöpö. Nuo ajatuksesi johtuvat pitkälti internetistä ja somesta koska kaikki tieto on saatavilla koko ajan ja se antaa valheellisen kuvan maailmantilasta. Tässä nähdään se tietämisen vastuu ja kyseenalaistaminen sekä se että ajattelee itse. Elämä on niin paljon muutakin kuin "talous" ja "maailmantila" Maailma on ollut ennen paljon huonompi/pahempi paikka kuin nykyään, ihan eri tilastojenkin mukaan. Ennen ei vain kaikki ollut silmien edessä ja "tapetilla" Ja hei, kuuluu ihmisen evoluutioon että ollaan huolissaan tulevasta se on ollut iankaikkisesti sama "vitsi.

Taas näitä, joiden mielestä ei ajattele itse, jos ei ajattele samalla tavalla kuin hän. Itse.

Vierailija
9/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

90-luvulle asti maailma oli hyvä.

Vuoden -39 kesä oli kuulemma poikkeuksellisen kaunis ja toivorikas.

Vierailija
10/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin rankan seksuaalisen väkivallan kohteeksi nuorena, 80-luvulla. Siitä ei saanut puhua. Käsittelemätön trauma on aiheuttanut suunnatonta ahdistusta.

Jäin alisuorittajaksi. Kun jollekin kerroin, leimauduin, kohtasin vähättelyä. Jopa naislääkäri sanoi, että nuoret naiset voi tykätäkin jos saavat huomiota.

Sairas oli meno silloin.

Nyt on aivan erilaista, jos joku joutuu ahdistelluksi, ymmärretään että syy on vain tekijässä. Ja on jonkinlaista apua saatavilla. Vielä 90-luvullakaan ei ollut.

Vierailija
11/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kyllä myöntää, että pidän tähän nykymaailmaan lapsia tekevinä hulluina. Itse olen syntynyt 90-luvun laman aikaan ja varsinkin aikuiselämä ollut pelkkää kurimusta. En tiedä auttaisiko edes ulkomaille muutto asiaa, hulluja on vallankahvassa kaikkialla.  

Omien vanhempieni ikäluokka on saanut elää niin helppoa elämää, syntyneet 60-luvun alussa. Kerkesivät saada eläkevirat ennen lamaa ja uskalsivat tehdä minut kaikista hirveimmän talouslaman keskelle. Heiltä tulen onneksi saamaan perintöä, jolla selviän eläkeiässä. Uskon että meidän ikäpolvi ei tule saamaan senttiäkään eläkkeitä ja jos sattuu olemaan vähävaraiset vanhemmat, voivoi. 

Kyllä sinä pitkälti oikeassa olet, näin viisikymppisenä toteaisin. Tuo "hulluja vallankahvassa" on vähän sukupolvellesi tyypillistä höpinää. Eivät Trump tai Putin sen kummempia ole kuin Kekkonen. Jos mielestäsi kaikkialla on nyt hulluja vallassa, niin et olisi viihtynyt 60-70 luvuilla. Siihen aikaan maiden päämiehet pitivät jöötä, ja se oli normaalia.

Vierailija
12/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös 60-luvulla syntyneet valmistuneet opinnoistaan 90-luvun laman aikaan? Eli välttämättä tuo vaurastuminen ei ole koskenut kaikkia.

M-70

Minä valmistuin 1980-luvun alussa. Ei 60-luvulla syntyneitä voi yhteen muottiin laittaa. Minä menin kansakoulun kolmannelle samana vuonna kun 1969-vuosikerta vasta tunki päätään tähän maailmaan.

Vierailija
13/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä pitkälti oikeassa olet, näin viisikymppisenä toteaisin. Tuo "hulluja vallankahvassa" on vähän sukupolvellesi tyypillistä höpinää. Eivät Trump tai Putin sen kummempia ole kuin Kekkonen. Jos mielestäsi kaikkialla on nyt hulluja vallassa, niin et olisi viihtynyt 60-70 luvuilla. Siihen aikaan maiden päämiehet pitivät jöötä, ja se oli normaalia.

Kekkosen edesottamukset ei vaan ylittäneet maan rajoja. Näiden uusien "huonot päivät" vaikuttavat globaalisti, jos ei muuten niin talouden välityksellä.

Vierailija
14/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-70

Minä valmistuin 1980-luvun alussa. Ei 60-luvulla syntyneitä voi yhteen muottiin laittaa. Minä menin kansakoulun kolmannelle samana vuonna kun 1969-vuosikerta vasta tunki päätään tähän maailmaan.

Niinpä. Yllä vain niputettiin, että 60-luvulla syntyneet on kaikki onnellisia ja vaurastuneita.

Suurin osa kuitenkin valmistui 90-luvun laman aikaan tai sen kynnyksellä.

Vierailija
15/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt lähtisi Kekkosta Trumpiin vertaamaan millään muotoa. Urkki oli sentään sivistynyt ihminen, eikä laukonut joka päivä lehtien keskustelupalstoilla läpiä päähänsä, kuten tämä ameriikan pelle tekee nykyajan lukijoiden palstalla, eli twitterissä. Hän kyllä kirjoitti aktiivisesti pakinoita lehtiin, mutta ei niitä räpeltänyt pikkutunneilla hetken mielijohteesta, vaan vakaasti harkiten, jokaista sanaa myöten.

Vierailija
16/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-70

Niinpä. Yllä vain niputettiin, että 60-luvulla syntyneet on kaikki onnellisia ja vaurastuneita.

Ylivoimainen enemmistö 60-luvulla syntyneistä kerkisi kyllä nauttimaan 80-luvun lopun korkeasuhdanteestakin. Ainoastaan ne 60-luvun lopulla syntyneet harvalukuiset yliopisto ja korkekouluopiskelijat jäivät siitä paitsi ja valmistuivat vasta kun lama oli jo päällänsä. Siihen aikaanhan valtaosa suoritti vain keskiasteen opinnot, joka tarkoitti sitä, että 60-luvun puolivälissä syntynytkin amiksen tai kauppiksen käynyt kerkisi olla vuosia työelämässä, ennen kuin lama alkoi puskea päälle. 

Vierailija
17/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960 syntyneenä pääsi suoraan peruskoulun jälkeen töihin kun vain käveli työpaikalle kysymään töitä. Olisipa vieläkin tällaista.

Vierailija
18/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-70

Ylivoimainen enemmistö 60-luvulla syntyneistä kerkisi kyllä nauttimaan 80-luvun lopun korkeasuhdanteestakin. Ainoastaan ne 60-luvun lopulla syntyneet harvalukuiset yliopisto ja korkekouluopiskelijat jäivät siitä paitsi ja valmistuivat vasta kun lama oli jo päällänsä. Siihen aikaanhan valtaosa suoritti vain keskiasteen opinnot, joka tarkoitti sitä, että 60-luvun puolivälissä syntynytkin amiksen tai kauppiksen käynyt kerkisi olla vuosia työelämässä, ennen kuin lama alkoi puskea päälle. 

Synnyin 1970, kävin koulut, ja pääsin armeijasta syyskuussa 1991. Tuli pitkä vapaa.

Vierailija
19/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M-70

Minä olen 60-luvulla syntynyt ja valmistuin ammattikoulusta vuonna 1977 ja siitä suoraan työelämään. Kerkisin olla siis yli 13 vuotta työelämässä, ennen kun pankkikriisi alkoi 1991 ja lama sitten täysillä 1992, kun markka päästettiin kellumaan, kun se oli ensin devalvoitu 1991 lopulla. Muistan ne ajat kuin eilisen päivän.

Vierailija
20/36 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kateellinen -49 syntyneelle isälleni. Ei tarvinnut kokea tätä ilmasto, feministi, tasa-arvo hömppää vaan silloin oltiin ahkeria eikä uhriuduttu ja valitettu kaikesta. Sai ajaa kunnon autoilla jne.

nykyään on tätä ilmastohömppää jokam paikassa että pieni Suomi pitäisi pelastaa maailman verottamalla suomalaiset kuoliaaksi ja lisäksi tuota h*lvetin uhriutumista (feminismi, blm jne).