Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Amikset vs. lukion suorittaneet

Vierailija
30.08.2020 |

Ei voi tietenkään ihan täysin yleistää, mutta hyvin usein nämä ihmiset kyllä erottaa toisistaan. Lukio on yleissivistävä, ja kyllähän opiskelusta ja lukemisesta kiinnostuneet ihmiset kehittyvät ihan eri tavalla. Huomaan usein ihmisestä, onko hän amis vai ylioppilas. Toki poikkeuksiakin löytyy.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs jos on käynyt molemmat?

T. Ylioppilas amispölö

Vierailija
2/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilaat ovat keskimääräisesti tietenkin älykkäämpiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen aina jotenkin ajatellut noin. Sillä onkin ollut hämmentävää huomata, kuinka vähän opiskelutaustastaan huolimatta monet ihmiset lukevat tai seuraavat esim. yhteiskunnallisia asioita, uutisia jne.

Vierailija
4/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni amiksen pitäisi olla enemmän yleissivistävä ja lukion enemmän käytännön juttuja opettava. Itse asiassa mielestäni pitäisi olla vain yksi kolmen vuoden koulutus jonka aikana voi keskittyä eri kursseihin omien lahjojen ja oman mielenkiinnon mukaan.

Loppuisi koko typerä akateemiset ja duunarit-vastakkainasettelu.

Vierailija
5/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä. Tunnen tyyppejä, jotka käyneet lukion vitosen keskiarvolla läpi ja kuvittelevat olevansa fiksuja. Kun kävivät lukion siis. "MULLONPIKÄMATIKKA!" pitää aina muistaa muistuttaa, vaikka ei osaisi edes kengännauhojansa sitoa.

Vierailija
6/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerä on typerä, oli ojankaivaja tai supermaisteri. Fiksu on fiksu oli työ mitä vaan. Ei sillä ole mitään tekemistä lukion tai amiksen kanssa. Viekkaus ei ole viisautta.

Vierailija
7/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt AMK:n lukiopohjalta. Puolet luokkani oppilaista tuli sinne amiksesta. En huomannut kummoista eroa, eikä se ainakaan työelämässä näy. Eikä näy ystäväpiirissänikään. On lukevia amispohjaisia ja maailmaa seuraamattomia ylioppilaita.

Vierailija
8/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylioppilaat ovat keskimääräisesti tietenkin älykkäämpiä.

Niin ovat, ja tiedätkö kuka on ylioppilasta älykkäämpi? Joku maisteri! Ja maisteria älykkäämpi on ilman muuta joku Harvardin maisteri! Ja sitä älykkäämpi on alien! Ja sitä älykkäämpi on joku älykkäämpi alien, koska aina löytyy joku älykkäämpi! Mutta kaiken pohjalla lojuu se rassukka... amislainen. Nyyh nyyh.

Vierailija
9/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä eroa oli enemmän 20-30 vuotta sitten.

Vierailija
10/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikella on puolensa. Olen itse korkeasti koulutettu ja on esim kiva keskustella "älykkäästi", mutta toisaalta arvostan ihan hirveästi ihmisiä, jotka osaavat tehdä käsillään erilaisia käytännön asioita ja ovat noissa alansa ammattilaisia. Itse olen kaikissa käytännön tehtävissä aivan umpisurkea, niin todella ihailen käytännön osaajia ja hävettää etten itse osaa mitään tuollaista.

Vierailija
11/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, amiksella on ammatti ja valmiudet työelämään lukion käyneellä... no ei ole

Amiksia morkkaavat: kelatkaa, se kokki siellä hienossa ravintolassa... se on yleensä amis (hyi)

Samaten se tyyppi joka on vetänyt teidän kämpän sähköt, putket, rakentanut seinät, kasannut sun autos

hyi hyi hyi

Vierailija
12/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun käyneet osaavat jonkin ammatin, lukiolainen osaa kirjoittaa esseen. Joten ammattikoulun käynyt on paremmassa asemassa.

Vierailija
13/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaisuudesta, mistä sinä sen erotat? - Itse olen yliopistosta valmistunut, enkä kyllä ainakaan siellä erottanut kurssikavereistani kuka on suorittanut lukion ja kuka on ammattikoulun. 

Toki voi olla että nämä ammattikoulun käyneet olivat näitä Ap mainitsemiasi poikkeuksia. - Ovathan tilastollisesti yliopistossa opintojaan ammattikoulupohjalta jatkavat, ainakin toistaiseksi olleet verraten harvassa

Mutta jos laajennan otantaa ja sensijaan katson ja seuraan vaikka katukuvan ihmisiä tai vain omaa peilikuvaani, niin en keksi yhtään seikkaa, josta erottaisin sen, millainen koulutustausta kadulla kohaamillani ihmsillä on tai näkisin omasta peilikuvastani koulutukseni jättämiä, tunnistettavia jälkiä.

Vai, enkö vain osaa katsoa ja nähdä, joka on kyllä täysin mahdollista. - Ja kyllä se on yhtälailla vaikeaa, sanosin minulle myös mahdotonta haistaa tai nahd. kuulla kenestäkään sitä, onko hän lukion vai ammattikoulun käynyt.

Toki voin arvailuja esittää mutta tällöinkin olen luulavasti enempi ennakkoluulojen vanki kuin kykenevä esittämään, jonkun oikeasti yleistettavissä olevan erottavan piirteen.   

Sinkkumies   

Vierailija
14/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, amiksella on ammatti ja valmiudet työelämään lukion käyneellä... no ei ole

Amiksia morkkaavat: kelatkaa, se kokki siellä hienossa ravintolassa... se on yleensä amis (hyi)

Samaten se tyyppi joka on vetänyt teidän kämpän sähköt, putket, rakentanut seinät, kasannut sun autos

hyi hyi hyi

Itse asiassa pelkän ylioppilastutkinnon suorittaneiden keskuudessa työllisyys on korkeinta. Googlaapa vaikka.

Vierailija
15/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt molemmat ja minun tapauksessani ammattikoulu oli kyllä täysi vitsi lukioon verrattuna. Olen silti sitä mieltä että ammattikouluunkin menee ihan järkeviä ihmisiä (ja he voivat tietenkin jatkaa ammattikorkeakouluun), mutta yläasteen häiriköt jne ongelmalliset tyypit hakevat tunnetusti yleensä aina amikseen, joka ei ainakaan paranna ammattikoulun suorittaneiden mainetta...

Vierailija
16/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut lukiossa ja amiksessa. Eron huomaa hetkessä. Toiset tuntuvat melkein aikuisilta ja toiset yläkoululaisilta.

Vierailija
17/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsynyt aihe

Vierailija
18/18 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt molemmat ja minun tapauksessani ammattikoulu oli kyllä täysi vitsi lukioon verrattuna. Olen silti sitä mieltä että ammattikouluunkin menee ihan järkeviä ihmisiä (ja he voivat tietenkin jatkaa ammattikorkeakouluun), mutta yläasteen häiriköt jne ongelmalliset tyypit hakevat tunnetusti yleensä aina amikseen, joka ei ainakaan paranna ammattikoulun suorittaneiden mainetta...

Suomessa peruasteen ammattikoulututkinnon suorittanut voi hakeutua ja myös päästä jatkamaan opintojaan yliopistossa, ilman käymättä lukiota päivääkään. - Vaan mikä mahtoi olla syynä, että käytännössä heidän (ammattikoulusa valmituneiden) opintojen jatkuminen tulevaisuudessa korkeakoulussa/yliopistossa vaikeutui entisestään kun melko hiljattain tehtiin linjaus, jossa pääpaino valinnoissa annettiin yo-kirjoiutsen arvosanoille. Vaikka eipä niillä keskinkertaisilla tai mahd. alle  keskinkertaisilla yo-kirjoitusten arvosanoilla paljoa juhli...