Asunnonosto, laina vain toisen nimiin
Olemme ostamassa avopuolison kanssa asunnon. Olen itse kuntoutusrahalla ja aloittamassa keväällä opiskelut, luultavasti samaan aikaan sitten osa-aikatöissä. Tämän hetkiset tulot pienet. Puolisolla taas hyvät tulot. Meillä on kaksi lasta, joita olen hoitanut kotona ym, puoliso on voinut keskittyä uraansa. Asuntolainan on ottamassa puoliso ja vain omiin nimiinsä. Tämä hiukan epäilyttää. Kuulemma ei saa laitettua minun nimiin, kun minulla ei kunnollisia tuloja. Pitääkö tämä oikeasti paikkaansa? Onko kenelläkään vastaanlaista tilannetta ollut?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä siis vuokralla. Lainan mies ottaa vain omiin nimiinsä ja asunnon myös, kun kuulemma minun tuloilla ei onnistuisi.
Ap
Joo siis kyllähän se on mahdollista laittaa asunto molempien nimiin vaikka laina olis vaan toisen nimissä. Meillä oli just sama tilanne aikoinaan.
Mut mä kyllä vertailisin ensin nopeesti eri vaihtoehtoja, koska joskus yhteislainalla saa paremmat ehdot. Kannattaa vilkaista vaikka https://mistälainaa.fi tai käydä läpi isommat toimijat kuten Lainaaheti.fi, Sortter, Rahoituslainos ja Omalaina - ne kaikki laskee nopeesti mitä maksais.
Toi sun miehen selitys kuulostaa vähän oudolta tbh. Jos te ootte yhdessä ostamassa, niin miksei voitais edes kokeilla yhteislainaa? 🤔
Laitatte edes osan nimiisi. Sinä olet tehnyt uhrauksen ja hoitanut lapsia mahdollistaen miehelle urakehityksen.
Laittakaa vaikka 20% asunnosta nimiisi ja mies sitten maksaa.
Yleensä pankit antavat lainan vain molempien puolisoiden nimiin. Jollei näin ole, niin pitäisi olla.
Vanha ketju, mutta: aloittajan puoliso voisi vaikka alkaa hoitaa lapsia ja siivota. On mielenkiintoisen kapeakatseista ja tietämättömyyttä huokuvaa väheksyä näitä aspekteja osana perheen pärjäämisen kokonaisuutta. Moni ottais mieluummin enemmän töitä ja vähemmän siivousta ja lapsien hyysäystä. Tämä siis vastaus tuohon tämän tekstin alla olevaan lainaukseen.