Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonosto, laina vain toisen nimiin

Avopuoliso armoilla
30.08.2020 |

Olemme ostamassa avopuolison kanssa asunnon. Olen itse kuntoutusrahalla ja aloittamassa keväällä opiskelut, luultavasti samaan aikaan sitten osa-aikatöissä. Tämän hetkiset tulot pienet. Puolisolla taas hyvät tulot. Meillä on kaksi lasta, joita olen hoitanut kotona ym, puoliso on voinut keskittyä uraansa. Asuntolainan on ottamassa puoliso ja vain omiin nimiinsä. Tämä hiukan epäilyttää. Kuulemma ei saa laitettua minun nimiin, kun minulla ei kunnollisia tuloja. Pitääkö tämä oikeasti paikkaansa? Onko kenelläkään vastaanlaista tilannetta ollut?

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

* tuola = tuloja 

Vierailija
42/64 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko tehneet lainahakemusta teidän molempien nimissä? Saisitte lainan todnäk yhdessäkin, mutta onko sinulla ajatus osallistua asumiskuluihin? Jos joo, yhteinen laina olisi mun mielestä perusteltu.

Me ostettiin yhteinen omistusasunto 50/50 ja laitettiin molemmat yhtä paljon omaa rahaa asuntoon +yhteinen laina. Mies on maksanut lainasta paljon enemmän (olen ollut hoitovapaalla). Aluksi maksettiin lainanlyhennys puoliksi.

Asunnon omistussuhteet ovat ne, jotka on kauppakirjaan kirjoitettu. Lainalla ei ole siinä merkitystä, itse asiassa kauppakirjassa ei mainita lainoista yhtään mitään. Ja tuosta 50/50 ostamisesta, ensiasuntoa ei kannata ostaa noin, sillä silloin molemmat ostajat menettävät ensiasunnon ostajan verottomuusedun. Parempi ostaa ensimmäinen asunto yhden nimiin ja seuraava toisen nimiin, joko kokonaan tai suurimmaksi osaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ELi mies haluaa ostaa ja lyhentää asunnon vain itselleen. Muista sitten että hän maksaa kaikki asunnon kulut ja juoksevat kulut maksatte yhdessä tulojen suhteessa. Muista myös ettei sinulle tule mitään asunnosta kuulumaan, joten turvaa muuten oma tilanteesi.

Vierailija
44/64 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha no ei kyllä siivoa... ps olen ollut myös töissä. Lähinnä mietin onko asunto mahdollista laittaa molempien nimiin.

Ap

Ainakin jos olette naimisissa niin kyllä sen lainan voi laittaa molempien nimiin. Mä olin opiskelija silloin kun ostettiin asunto. Se ei ollut mikään ongelma pankissa.

Vierailija
45/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä asunto on yhteisomistuksessa, mutta laina on vain puolison nimissä.

Veropetos, jollet maksa lainaa yhdessä puolisosi kanssa pois. Vaikka on naimisissa, kummallakin on oma talous. Puolisolle ei saa antaa lahjoja = omaisuutta (lahjavero pätee), elättää saa (ostaa ruokaa, talon yhteiseen käyttöön yms).

No, jo on! Ei ole kukaan taho vielä veropetoksesta syyttänyt. Meillä on yhteinen talous.

Vero.fi:

”Onko kyseessä lahja, jos puolisoni maksaa yhteisestä asunnosta isomman osan?

Ostetun asunnon omistussuhteen pitää vastata rahoitussuhdetta eli sitä, kuinka suuren osan asunnosta kumpikin puoliso on maksanut.

Jos omistus tulee yhteiseksi (asunto ostetaan esimerkiksi puoliksi) mutta vain toinen puolisoista rahoittaa hankinnan ja maksaa asuntolainan, osuus asunnosta on toiselle puolisolle verotettava lahja.”

Ei ole ”yhteistä taloutta” verottajan mielestä. Luepa lisää aiheesta.

En lue, koska nämä säännökset eivät päde.

Vierailija
46/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunnon omistussuhteet selviävät kauppakirjasta, eikä liity lainaan. Mutta omistusosuudet tulisi vastata todellista tilannetta. Olen nähnyt tilanteita, jossa kotiäidille oli laitettu muodollinen 1% omistus, jotta lainasta saatiin yhteisvastuullinen. Tällöin tietenkin miehet tulot riittivät lainanmaksuun yksin. Yhtenä vaihtoehtona olisi myös että mies omistaa asunnon yksin, ja itse ostat asunnosta sitten osuuden kun pääset työelämään, mikäli et pysty tällä hetkellä maksamaan asunnosta mitään.

Vierailija
47/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha. Avopuolisoille ei synny suoraan avoliiton perusteella oikeutta toisen puolison omaisuuteen. Avoerossa lähtökohtana on, että kumpikin avopuoliso pitää oman omaisuutensa. Avopuolisoilla voi olla myös yhteistä omaisuutta, jolloin kummallakin on oikeus omistamaansa osuuteen.

Jos otatte lainan vain miehen nimiin, eron sattuessa olet asunnoton, koska mies voi potkasta sut sit pellolle kevyesti.

Vierailija
48/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin yhteinen laina ja 50/50 omistus, eikä pankki muuta olisi hyväksynytkään. Sittemmin minä jouduin pois työelämästä sairauden vuoksi, ja mies on maksanut jo monta vuotta taloamme enemmän, n. suhteella 80/20%. Ei mitän ongelmia. En olisi muuttanut mihinkään miehen omaan taloon, vaan kyllä yhteenmuutto tarkoitti sitä että mennään oikeasti yhteen, ja ollaan yhdessä, ei erikseen.

Vierailija
49/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunnon omistussuhteet selviävät kauppakirjasta, eikä liity lainaan. Mutta omistusosuudet tulisi vastata todellista tilannetta. Olen nähnyt tilanteita, jossa kotiäidille oli laitettu muodollinen 1% omistus, jotta lainasta saatiin yhteisvastuullinen. Tällöin tietenkin miehet tulot riittivät lainanmaksuun yksin. Yhtenä vaihtoehtona olisi myös että mies omistaa asunnon yksin, ja itse ostat asunnosta sitten osuuden kun pääset työelämään, mikäli et pysty tällä hetkellä maksamaan asunnosta mitään.

Kyllä ne siinä mielessä liittyvät, että työtön ja tuloton ei saa omistussuhdetta taloon niin että omistaa siitä99%, ja lainan ottaja 1%.

Vierailija
50/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta siitä asunnosta vaikka 10 % tai 20 %. Jotain säästöjä kyllä varmaan vaaditaan tai muita vakuuksia. Jos asutte muualla kuin pääkaupunkiseudulla, onnistunee helposti vaikka tulosi ovat pienet. En suosittele asumaan niin että puoliso omistaa täysin, koska voi tällöin heittää sut pihalle milloin vaan ja myydä asunnon kun huvittaa. Sopikaa miten jaatte muut kulut, ettei käy niin että mies maksaa asuntoa, sinä kaiken muun ja lopuksi mies omistaa jotain ja sinä et mitään vaikka olet samoilla euroilla osallistunut perheen menoihin.  

Ei voi heittää pihalle milloin vaan. Kun on asunnossa kirjoilla, niin sieltä ei voi heittää pihalle yhtäkkiä vaan jos toinen ei halua lähteä, on haettava häätö käräjäoikeudelta. Kuukausien prosessi. Kulut tosin tulevat todennäköisesti häädettävän maksettaviksi, joten en suosittele tahallaan myöskään riitauttamaan asiaa.

Lisäksi, jos on oltu avoliitossa vähintään viisi vuotta TAI on yhteisiä lapsia, avopuolisolla on oikeus hyvitykseen, jos hän on yhteistalouden hyväksi antamallaan panoksella auttanut toista avopuolisoa kartuttamaan tai säilyttämään omaisuuttaan.

Vierailija
51/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso nyt tarkkaan, wttä kauppakirjassa on omistusosuudet 50/50. Puhu siitä heti. Muuten älä suostu. Sinä olet hoitanut lapset ja kodin, puolet kuuluu sinulle! Älä anna miehen jymäyttää!

Vierailija
52/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista yksinkertaisinta olisi, että otatte lainan 50/50, ja maksatte sitä joko 50/50 tai jos mies pystyy/haluaa niin maksaa vaikka hieman enemmän (näinkin monesti toimitaan). Suhteutatte lainanmaksun niin, että kuukausimaksu on sopiva.

Vierailija
53/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten yksiselitteisesti puolison omaisuutta.

Eipä olekaan. Avio-oikeuden mukaan puolet siitä on ap:n, mutta velka yksin äijän.

Vierailija
54/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten yksiselitteisesti puolison omaisuutta.

Eipä olekaan. Avio-oikeuden mukaan puolet siitä on ap:n, mutta velka yksin äijän.

Eikö tuossa sanottu, että avopuoliso.

Vierailija
55/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä aikanaan avoparina talo ostettiin 50/50 ja yhteinen laina. Mies maksoi lainan lyhennykset ja minä ruoka- ym. kodin tarvikkeet. Oli siihen aikaan meille sopivin järjestely.Ei mitään ongelmaa. Tuo talokin jo aikaa sitten maksettu ja myyty. Ei nämä ole niin vaikeita asioita. Minusta on tärkeintä, että vakaassa suhteessa oma koti on yhteinen. Maksujärjestelyt tilanteen mukaan. Eri asia on sitten,jos suhteessa on ongelmia, epäluottamusta tms.

Vierailija
56/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ostimme asunnon 50/50 ja laina otettiin samoin. Pankki oli vain tyytyväinen, että sai kaksi nimeä paperiin. Vain mies maksoi, koska hän oli töissä. Tosin laitoimme kaikki rahat yhteen pussiin, josta maksettiin kaikki menot. Samoin meistä kumpikin antoi yhtä paljon omista rahoistamme asunnon omarahoitusosuuteen.

Kun menin töihin vanhempainvapaiden jälkeen, olemmme jatkaneet samoin, yhteiset rahat. Juuri nyt mies on työtön ja minä maksan lähes kaiken.

Vierailija
57/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista yksinkertaisinta olisi, että otatte lainan 50/50, ja maksatte sitä joko 50/50 tai jos mies pystyy/haluaa niin maksaa vaikka hieman enemmän (näinkin monesti toimitaan). Suhteutatte lainanmaksun niin, että kuukausimaksu on sopiva.

Eipäs pankki annakaan esim. 200 000 asunnosta tulottomalle 100 000 lainaa ;)

Vierailija
58/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ostimme asunnon 50/50 ja laina otettiin samoin. Pankki oli vain tyytyväinen, että sai kaksi nimeä paperiin. Vain mies maksoi, koska hän oli töissä. Tosin laitoimme kaikki rahat yhteen pussiin, josta maksettiin kaikki menot. Samoin meistä kumpikin antoi yhtä paljon omista rahoistamme asunnon omarahoitusosuuteen.

Kun menin töihin vanhempainvapaiden jälkeen, olemmme jatkaneet samoin, yhteiset rahat. Juuri nyt mies on työtön ja minä maksan lähes kaiken.

Lainaa ei oteta, vaan se joko myönnetään, tai sitä ei myönnetä. Et saa puolta asunnon hinnasta lainaa pankilta, mikäli sinulla ei ole tuloja tai muuta vakuutta siihen nähden. Muutoinhan nollatuloiset nostelisivat vain isoja pankkilainoja :D Laina on teilläkin ollut yhteinen, ja omistussuhde 50/50%.

Vierailija
59/64 |
31.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä asunto on yhteisomistuksessa, mutta laina on vain puolison nimissä.

Veropetos, jollet maksa lainaa yhdessä puolisosi kanssa pois. Vaikka on naimisissa, kummallakin on oma talous. Puolisolle ei saa antaa lahjoja = omaisuutta (lahjavero pätee), elättää saa (ostaa ruokaa, talon yhteiseen käyttöön yms).

Oliko tämä sarkasmia? Avioliitossa kaikki on nimenomaan yhteistä ja puoliso on elatusvelvollinen.

Vierailija
60/64 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siinä mielessä liittyvät, että työtön ja tuloton ei saa omistussuhdetta taloon niin että omistaa siitä99%, ja lainan ottaja 1%.

Se työtön ja tuloton voi ostaa vaikka 99% osuuden käteisellä. Ja näin sillä 1% omistajalla voi olla vaikka 100% laina omaan osuuteensa. Kuten sanottua, omistajuus ei selviä lainoista vaan kauppakirjasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi