Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asunnonosto, laina vain toisen nimiin

Avopuoliso armoilla
30.08.2020 |

Olemme ostamassa avopuolison kanssa asunnon. Olen itse kuntoutusrahalla ja aloittamassa keväällä opiskelut, luultavasti samaan aikaan sitten osa-aikatöissä. Tämän hetkiset tulot pienet. Puolisolla taas hyvät tulot. Meillä on kaksi lasta, joita olen hoitanut kotona ym, puoliso on voinut keskittyä uraansa. Asuntolainan on ottamassa puoliso ja vain omiin nimiinsä. Tämä hiukan epäilyttää. Kuulemma ei saa laitettua minun nimiin, kun minulla ei kunnollisia tuloja. Pitääkö tämä oikeasti paikkaansa? Onko kenelläkään vastaanlaista tilannetta ollut?

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitten yksiselitteisesti puolison omaisuutta.

Vierailija
2/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et maksa mistään mitään, joten on oikein että asunto on miehen nimissä ja omaisuutta.

Mies on jo nyt elättänyt sinua ilmeisesti vuosikausia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos kerta mies sitten 100% maksaa kaiken asunnossa, siis ihan kaikki kulut ja siivoaakin sitä enemmän, niin mikäs siinä.

Vierailija
4/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto ja laina pitää olla samassa suhteessa. Jos et voi hoitaa lainaa, et voi omistaa. Voit ostaa asunnosta esim 20% ja ottaa vastaavan kokoisen oman lainan, jos saat.

Vierailija
5/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha no ei kyllä siivoa... ps olen ollut myös töissä. Lähinnä mietin onko asunto mahdollista laittaa molempien nimiin.

Ap

Vierailija
6/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen nimissä asunto on. Jos asunto on miehen nimillä, silloin hänen nimellään tietysti lainakin.

Vierailija
7/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin asunto, kun minä vielä opiskelin ja mies oli töissä. Omistussuhde oli 50/50. Saatte kyllä lainan ja asunnon molempien nimiin. Pankki katsoo perheen tulot yhteensä. Sinä et yksin saisi lainaa, mutta miehesi kanssa kyllä saat. Lainasta vastaatte yhteisvastuullisesti, niin siksi pankille riittää, että toisella vain on tuloja. Eri asia on, haluaako miehesi yksin lyhentää lainaa, joka kartuttaa myös sinun omaisuuttasi.

Vierailija
8/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha no ei kyllä siivoa... ps olen ollut myös töissä. Lähinnä mietin onko asunto mahdollista laittaa molempien nimiin.

Ap

Tottakai on mahdollista laittaa, vaikket tienaisi mitään mutta miehen tulot riittää lainan saantiin. Mies haluaa varmistaa ettet saa asunnosta mitään.

Vierailija
9/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asunto on yhteisomistuksessa, mutta laina on vain puolison nimissä.

Vierailija
10/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä siis vuokralla. Lainan mies ottaa vain omiin nimiinsä ja asunnon myös, kun kuulemma minun tuloilla ei onnistuisi.

Ap

Vierailija
11/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet kuntoutustuella niin ethän sä sitä lainaa pysty ees lyhentää. Miten voisit silloin omistaakaan asunnosta mitään?

Vierailija
12/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lyhentäisitkö sä lainaa? Kyllä pankki varmaan antaa lainan sullekin, mutta miehesi kannalta olisi tietysti epäreilua että asunto olisi sunkin nimissä, jos et lyhennä lainaa. Pankkiin vaan lainaneuvottelua ja miehen kanssa keskustelua. Kannattaa muistaa myös, että voit omistaa 49% menettämättä ensiostajuutta.

Vierailija
13/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap ottaisi itse lainan ja maksaisi asuntoa yksin, niin antaisitko siitä puolet miehelle ilmaiseksi? 

Naiset on kyllä ahneita käärmeitä 

Vierailija
14/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä siis vuokralla. Lainan mies ottaa vain omiin nimiinsä ja asunnon myös, kun kuulemma minun tuloilla ei onnistuisi.

Ap

Tuo on ok.

Vierailija
15/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs tuo on mahdollista? Maksoit jo oman osuutesi pois..?

Vierailija
16/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa ettei asuntoa eli teidän kotia voi ostaa yhdessä. Tottakai ostatte sen yhdessä, puoliksi molempien nimiin. Lainaa lyhennätte vaikka aluksi pelkästään miehen tililtä, jos hänellä on tällä hetkellä enemmän tuloja, myöhemmin voitte muuttaa järjestelyä kun sinun tulosi vakiintuvat ja lapset eivät tarvitse enää niin paljon hoitoa. Perhe on yhteinen yritys.

Vierailija
17/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veropetos, jollet maksa lainaa yhdessä puolisosi kanssa pois. Vaikka on naimisissa, kummallakin on oma talous. Puolisolle ei saa antaa lahjoja = omaisuutta (lahjavero pätee), elättää saa (ostaa ruokaa, talon yhteiseen käyttöön yms).

Vierailija
18/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos avopuoliso haluaa maksaa yksinään yhteisvastuullista lainaa ja antaa osan asunnosta sun nimiin, niin hän saa tehdä niin. Onhan se häneltä vähän typerää.

Pistäkäähän sitten paperilla asiat järjestykseen kuoleman varalta. Avoleski ei peri eikä saa edes hallintaoikeutta, eikä sulla ole siinä kohtaa varaa hankkia omaakaan asuntoa.

Vierailija
19/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa ettei asuntoa eli teidän kotia voi ostaa yhdessä. Tottakai ostatte sen yhdessä, puoliksi molempien nimiin. Lainaa lyhennätte vaikka aluksi pelkästään miehen tililtä, jos hänellä on tällä hetkellä enemmän tuloja, myöhemmin voitte muuttaa järjestelyä kun sinun tulosi vakiintuvat ja lapset eivät tarvitse enää niin paljon hoitoa. Perhe on yhteinen yritys.

Aloittaja voisi alkaa rahoittamaan sitä yhteistä yritystä. 

Vierailija
20/61 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko tehneet lainahakemusta teidän molempien nimissä? Saisitte lainan todnäk yhdessäkin, mutta onko sinulla ajatus osallistua asumiskuluihin? Jos joo, yhteinen laina olisi mun mielestä perusteltu.

Me ostettiin yhteinen omistusasunto 50/50 ja laitettiin molemmat yhtä paljon omaa rahaa asuntoon +yhteinen laina. Mies on maksanut lainasta paljon enemmän (olen ollut hoitovapaalla). Aluksi maksettiin lainanlyhennys puoliksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan