kukahan nämä lauantaina pidettävät koulupäivät on keksinyt?!!
Kukaan ei halua lähteä "yhteistyöhön" koululle lauantaina ja lapset ovat ihan älyttömän väsyneitä seuraavan viikon.
Haluan lauantaini takaisin!
Kommentit (50)
Ei kukaan halua lauantaipäiviä, ei opettajat eikä reksit, mutta vanhemmat, lapset ja henkilökunta haluavat pitemmät lomat sekä syksyllä että jouluna. Myös pitemmän kesäloman.
Minä kävin koulua myös lauantaisin, kun aloitin kansakoulun. Lauantain lukujärjestys kummitteli vielä keskikoulussakin, vaikka se oli silloin jo vapaa.
19:n perheessä taitaa niitä pokaaleja ollakin ... Aika monet urheilevat lapset ovat valmiina lähtöön useampana kuin yhtenä lauantaina vuodessa klo 6. Ei minua lainkaan harmittanut lähteä kuljettamaan lasta leirille lauantaiaamuisin, enemmän harmitti istua autossa odottamassa treeneistä tulijaa iltaisin, kun kaikki paikat olivat jo kiinni.
Meilläkään päin ei enää lauantaipäiviä kouluissa ole. Sen vuoksi koulu alkoikin jo alussa. Ennenhän se alkoi vasta puolivälissä.
Meillä syksyn aikana menee kolme! lauantaita koululle. Alakoululaisella lauantaipäiviä on kaksi, yläkoululaisella yksi. Sama koulupiiri ja eri lauantait.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 08:15"]Meilläkään päin ei enää lauantaipäiviä kouluissa ole. Sen vuoksi koulu alkoikin jo alussa. Ennenhän se alkoi vasta puolivälissä.
[/quote]
Sama täällä. Aikaistamalla koulun aloitusta elokuussa saatiin kokonainen syyslomaviikko ja kevätlukukauden aloitus loppiaisen jälkeen.
juntteja ne, jotka valittavat muutamasta lauantaityöpäivästä. Laiskoja elämästä syrjäytyneitä ruikuttajia.
Kuka oikeasti jaksaa valittaa muutamasta lauantaikoulupäivästä vuodessa, kun kaikki muut viikonloput ovat vapaata?...
Onneksi meillä myös alkoi koulu aiemmin. Viikko syyslomaa ja koulu alkaa loppiaisen jälkeen. Yhtään lauantaipäivää ei tarvitse olla koulussa.
Ihmeen innokkaita jotkut tuntuvat olemaan viettämään viikonloppua koulussa. Meneekö kotona niin huonosti, että kaikki kelpaa syyksi, ettei tarvitse perheen kanssa viettää yhteistä aikaa.
Mistä näitä aivopieruvanhempia sikiää. Eikai suomalaisesta koulujärjestelmästä ?
Täällä ei syyslukukaudella yhtään lauantaita koulua. Joululoma alkaa vasta 24.12. mikä on kyllä turhan myöhään. Toisaalta on täysi viikko syyslomaa. Kevätlukukaudellakin on vain yksi lauantai koulua.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:21"]
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 20:37"]
Kukaan ei halua lähteä "yhteistyöhön" koululle lauantaina ja lapset ovat ihan älyttömän väsyneitä seuraavan viikon.
[/quote]
Pitäiskö sun ja teidän vähän katsoa noita nukkumaanmenoaikoja tarkemmin, koska ei ole normaalia että yksi lauantaipäivä ja sen muutama tunti vie koko perheen uupumukseen.
[/quote]
En ole kirjoittanut tähän ketjuun. Jos on säännöllinen päivä- ja viikkorytmi voi yhden vapaapäivän menettäminen johtaa siihen, että rytmi menee sekaisin ja on väsynyt muutaman päivän, eikä koulupäivinä pääse lepäämään. Tällä ei ole tekemistä nukkumaanmenoaikojen kanssa. Säännöllisyys on yksi temperamenttipiirteistä, vuorotyö- ja poikkeavat työajat ovat heille sopimattomia.
Täällä, Lpr, ei ole viikon syyslomaa, vaan 4 pv ja yhdellä lauantailla saatiin päivä siihen lisää. Ei kaivele yhtään. Turha vikistä aina joka asiasta. Jos lapsi on väsynyt, kannattaa terveelliseen ruokaan ja nukkumiseen kiinnittää huomiota.
Ei niitä omien pituuksia ja lauantaityöpäiviä opettajat päätä vaan kunnan sivistyslautakunta tai muu vastaava lautakunta, jolle kouluasiat kuuluvat. Kyse on siis poliittisesta päätöksestä.
Pidemmät lomat eivät hyödytä kaikkia perheitä, eniten ehkä heitä joilla on aikaa ja varaa lähteä matkoille. Monen vanhemman on hankala tai mahdoton järjestää lomaa. Heille pidemmistä vapaista on lähinnä haittaa.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:13"]
[/quote]
Pitäiskö sun ja teidän vähän katsoa noita nukkumaanmenoaikoja tarkemmin, koska ei ole normaalia että yksi lauantaipäivä ja sen muutama tunti vie koko perheen uupumukseen.
[/quote]
En ole kirjoittanut tähän ketjuun. Jos on säännöllinen päivä- ja viikkorytmi voi yhden vapaapäivän menettäminen johtaa siihen, että rytmi menee sekaisin ja on väsynyt muutaman päivän, eikä koulupäivinä pääse lepäämään. Tällä ei ole tekemistä nukkumaanmenoaikojen kanssa. Säännöllisyys on yksi temperamenttipiirteistä, vuorotyö- ja poikkeavat työajat ovat heille sopimattomia.
[/quote]
aika ankeaa on elämä, jos ei voi vähänkään poiketa. Itse inhoan rutiineja ja kellonaikoja. Kaikki poikkeava on mhdollisuus uuden kokemiseen.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:53"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 09:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
aika ankeaa on elämä, jos ei voi vähänkään poiketa. Itse inhoan rutiineja ja kellonaikoja. Kaikki poikkeava on mhdollisuus uuden kokemiseen.
[/quote]
Kaikki eivät ole samanlaisia, jos sinä inhoat rutiineja, se ei tarkoita että kaikkien pitäisi inhota. Nuorena elin hyvin säännöllistä vuorokausirytmiä, elämä oli silti kaikkea muuta kuin ankeaa.
Kun aina valitetaan näistä lapsen lomapäivien järjestelyistä, niin haluaisin kysyä nyt, minkä ikäisiä lapset ovat. Meillä on vasta yksi koululainen, nyt 8v ja koulupäivien jälkeen on yksin kotona. Ei järjestynyt paikkaa iltapäiväkerhossa ja aamuisin joutuu jo odottamaan useita tunteja yksin koulun alkua.
Aluksi teimme järjestelyjä esim. mies lähti aamuisin myöhemmin ja minä lähdin töistä vähän aiemmin (esimiehen luvalla), otin muutaman palkattomankin vapaapäivän, mutta lapsi järjesti nopeasti itselleen puuhaa. Viettää iltapäivät nyt yhdessä kaverin kanssa, ja ne kerrat kun ei voi, viihtyy nyt ihan hyvin yksinkin.
Syyslomalla on isovanhemmat tarjonneet jo apuaan, mutta lapsi itse totesi, että voisi mainiosti olla muutaman päivän yksinkin. Itse otin palkatonta kaksi päivää, ei meidän taloutemme siihen kaadu.
Kesäloma on ainoa loma, jolloin lapselle pitää keksiä puuhaa, koska kyseessä on niin pitkä loma. Viime kesänä lapsi oli erilaisilla leireillä kesäkuun mutta ensi kesänä haluaa varmaan viettää aikaa yksinkin. Muistan itse omilta kouluajoiltani, miten ihanaa oli kesälomisin herätä rauhassa ja puuhata päivät itsekseen.
Minä siis en valita koulujen pitkistä lomista vaan olen iloinen, ettei lasten tarvitse puurtaa samassa tahdissa kuin meidän aikuisten. Kelpaisi itsellenikin muutama ylimääräinen lomaviikko, hienoa, että se lapsille järjestyy.
[quote author="Vierailija" time="28.09.2013 klo 17:33"]
1 vapaapäivä lapselle enemmän mutta mun, äidin lomapäivät ei näistä lauantaista yhtään lisäänny.
Muutenkin lapsella on paljon enemmän lomapäiviä kun mulla eli pitää tehdä paljon erityisjärjestelyitä. Ekana vuotena jaksoin valitta, kunnes huomasin sillä ei ole merkitystä. Pitäis kaikkien viedä reksille tälläisiksi päiviksi jos sitten tajuais jotain.
[/quote]
Tämäon minustakin se ongelma.
Aikuisella palkallista lomaa se tasan viisi viikkoa vuodessa. Lapsella syys-, joulu-, hiihto- ja kesäloma. Vaikka niitä lauantaipäiviä on vain muutama, on se taas muutama arkipäivä lisää, jolloin lapselle tulee kehitellä hoitaja, maksullinen leiri tms., kun kyseessäon pieni ekaluokkalainen. Tai mikäli vanhempi saa palkatonta vapaata, niin vaikuttaa ihan perheen tuloihin negatiivisesti yhtälailla kuin hoitajan palkkaaminen tai aikuisenohjaama maksullinen ohjelma (=liikuntakurssi tms.).
[quote author="Vierailija" time="30.08.2014 klo 10:04"]
Minä siis en valita koulujen pitkistä lomista vaan olen iloinen, ettei lasten tarvitse puurtaa samassa tahdissa kuin meidän aikuisten. Kelpaisi itsellenikin muutama ylimääräinen lomaviikko, hienoa, että se lapsille järjestyy.
[/quote]
Lasten ei tosiaankaan tarvitse puurtaa samassa tahdissa kuin aikuisten, vaan tiukemmassa. Meillä ei vanhemmilla ole lauantaisin työtä...
[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:06"]
Sillä saa pidemmän loman. Ei niitä pitämisen ilosta järjestetä.
[/quote]
Voivat olla muut vanhemmat, jotka halusivat pitemmät lomat, ja koulupäivien lukumäärä pitää täyttyä.