Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikalta soitellaan sairaslomalaiselle

Vierailija
27.09.2013 |

Mitäs mieltä tällaisesta?

Olen ollut leikkauksen jälkeisellä sairauslomalla jo jokusen viikon. Ja jatkuu vielä ainakin viikon. Tänä aikana on töistä otettu yhteyttä 4 kertaa. 2 näistä tällä viikolla. Kyselevät työhön liittyviä asioita, työvuoroja yms.

Mielestäni en ole velvollinen puhumaan työasioita sairaslomalla, vai olenko. Mielestäni työasiat kuuluvat minulle vasta kun palaan töihin. Ja siitä töihinpaluusta on ihan selkeä päivämäärä, töissäkin sen tietävät. Töihinpaluuta edeltävänä arkipäivänä ymmärrän että ottavat yhteyttä ja kertovat työvuorot. Muuten on ahdistelua, kun ei saa rauhassa edes sairastaa.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosiloma on tarkoitettu töistä irtautumista varten. Sairausloma on tarkoitettu työkyvyn palauttamista varten. Jos sairauslomalla pystyy vastaamaan puhelimeen niin, että parantuminen ei vaarannu, työntekijä vastatkoon puhelimeen.

Vierailija
22/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?

– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.

Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.

Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista."

http://www.talouselama.fi/tyoelama/sairauslomalla+saa+menna+toihin/a2086314

Tuon perusteella vois ajatella, että sairauslomalaiselle soittaminen olis ihan ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti soitetaan, jos on asiaa. Olisiko parempi, että joku tulee käymään kotonasi, kun asian voi puhelimitsekin hoitaa?

Vierailija
24/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 22:50"]

"Voiko työnantaja määrätä töihin sairauslomasta huolimatta?

– Työnantajalla on periaatteellinen oikeus esittää töihin tulemista, jos se katsoo, että työntekijä on työkykyinen. Määrääminen ei johda mihinkään, kyllä päätös pitää tehdä yhteistuumin.

Erimielisyyttä on tullut esimerkiksi tilanteessa, jossa työntekijällä on käsi paketissa ja työnantaja on pyytänyt tätä osallistumaan koulutustilaisuuteen sairauslomalla. Jos kipu ei estä osallistumista ja koulutus on vain istumista, on työntekijällä jopa velvollisuus osallistua.

Työnantajalla on myös periaatteellinen oikeus järjestää työntekijälle sairausloman ajaksi korvaavaa työtä, josta työntekijä suoriutuu ilman sairauden pahenemista."

http://www.talouselama.fi/tyoelama/sairauslomalla+saa+menna+toihin/a2086314

Tuon perusteella vois ajatella, että sairauslomalaiselle soittaminen olis ihan ok.

[/quote]

Pistit sitten ikivanhan linkin liikkeelle. Eikö tuoreempaa tietoa löytynyt?

Minä ainakin olen sanonut pomolle, että ei tarvitse soitella, jos ääni on hävinnyt flunssan vuoksi ja kuumettakin on ollut. Onneksi on sähköpostit keksitty ja tekstarit. 

Ymmärrän ap:ta. Tuntuu tosi kurjalta, ettei saa toipua rauhassa leikkauksesta, vaan töistä hätyytellään. Se lisää ihan varmasti stressin tunteita. 

Vierailija
25/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitella saa, eriasia on se vastataanko. Lomat lomina, ja sairauslomilla parannutaan vailla työstressiä!

Vierailija
26/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 21:52"]

Jos on varma työpaikastaan niin sitten kannattaa pitää tiukasti kiinni että kotiin ei soitella ja hanskat tippuu heti kun työaika loppuu. 

[/quote]Olen varma työpaikastani, mutta silti minulle saa soitella. Arvostan työtäni, koen sen tärkeäksi ja tykkään sekä työstä että työkavereista.

Vierailija
27/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman joustoa, ihmiset! Toki voi ja saa soittaa sairauslomalla (jollei henkilö nyt ole burn outin vuoksi sairaana ja sydänoireinen, kuten joku aiemmin kirjoitti). Mun nuhakuume ei siitä huonone, että puhun puhelimessa hetken aikaa.

Vierailija
28/34 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 23:48"]

Hieman joustoa, ihmiset! Toki voi ja saa soittaa sairauslomalla (jollei henkilö nyt ole burn outin vuoksi sairaana ja sydänoireinen, kuten joku aiemmin kirjoitti). Mun nuhakuume ei siitä huonone, että puhun puhelimessa hetken aikaa.

[/quote]

Et ilmeisesti sitten ole puhetyöläinen. Minä olen. Jos ääneni on käheä, varjelen jäljellä olevaa kykyäni kuin kruununjalokiveä enkä suinkaan tärvele sitä jaarittelemalla puhelimessa asioista, jotka voi hoitaa sähköpostitse tai sitten, kun tulen työpaikalle. Käsittääkseni minulla on myös lääkärin antama lupa sairaslomalapun muodossa. 

Vierailija
29/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,
Vaikea kommentoida kun on monia muuttujia joita moni on jo ansiokkaasti kertonut.
Sen voin kertoa, että kyllä pomosta äkkiä alkaa huomaamaan onko se tahallista/häirintää tms. muuta negatiivista piikittelyä. Itselläni esimerkiksi meni ihan ok asiat edellisessä työpaikassani kunnes pyysin palkankorotusta ja hyvin perusteluin enkä sitä saanut vaikka olin liitoltani asiaan ensin pyytänyt kommenttia ja puolsivat monestakin eri syystä korotusta. Esittäessäni asiallisesti asiaa uudelleen alkoi sitten häiriköintiä. Aluksi se oli päivittäistä soittelua palkasta mikä sinällänsä oli ihan ok, mutta esitykset palkkaan olivat koomisia jo osa laittomia. Tarjosi jopa uutta sopparia korotetulla palkalla mutta sitten lapussa olikin yllättäen vakkarin tila muutettu määräaikaiseksi. Sairauslomalla ollessani myös soiteltiin erinäisistä asioista, jotka eivät liittyneet oikeastaan enää yhtään mihinkään järkevään, vaan se oli sellaista pientä häiriköintiä. Kun sitten lopetin vastaamisen ja tulin takaisin töihin oli puhelinliittymääni muokkailtu, tapaamisia samalle päivälle merkattu useita kysymättä minulta (nämä sellaisia asioista joilla ei ollut kiire edes) ym. kaikenlaista erikoista. Lisäksi pomo halusi tulla henkilökohtaisesti keskustelemaan palkka-asioista ja työnkuvasta ilman liiton edustajaa ja uhkasi irtisanomisella.. Mutta meitä on kaikkiin juniin.. Nykyisessä työpaikassa on työsuhdeasiat oikein mallillaan eikä tarvitse pomojen kanssa väitellä enää epäkohdista kun niitä ei yksinkertaisesti täällä enää ole.
Edellisessä jos huomautin asiallisesti niin se tunnetti siltä kuin olisin lyönyt pomoa vyön alle (otti henkilökohtaisesti ja alkoi syyttelemään työntekijöitä olemattomilla perusteilla naureskellen)

Vierailija
30/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama onkin jo kommentoinut samaa syyskuussa, mutta kerta vielä. Työpaikka maksaa sairausajan palkan, joten kaikki työt tai työhön liittyvät jutut, joita sairas voi hoitaa sairautensa ja toipumisensa estämättä, hän on velvollinen hoitamaan, saamaansa palkkaa vastaan. Puhelimeen vastaaminen ei ole paljon vaadittu.

Vinksahtanut ajatusmaailma joillakin, kun rinnastavat vuosiloman sairauspoissaoloon. Sairauspoissaoloa sanotaan usein sairauslomaksi, mutta se ei ole mikään oikea loma eikä mikään automaattivapautus töistä.

Vierailija
31/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samantapainen kokemus kuin ap:lla. Olin myös ison leikkauksen jälkeen kuuden viikon sairauslomalla. Sijainen roikkui niskassa harva se päivä. Käytännössä minun olisi pitänyt tehdä hänelle työtä (koulutunnit ja kokeet) eteen valmiiksi. Eikä sijainen ollut edes kokematon kouluhommissa. Jos olisin ollut heti sairaalasta päästyäni paremmassa kunnossa, olisin häipynyt toiselle paikkakunnalle, mutta kun en jaksanut ja autollaajokin oli kielletty parin viikon ajan. Muuten sain kyllä olla rauhassa. Joku työkaveri poikkesi katsomaan, tarvitsenko apua ja toi työkaverien kukkaset, siinä kaikki.

Vierailija
32/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin soittivat miehelle kun hän oli lapsemme kanssa sairaalassa. Kaksi tuntia ison leikkauksen jälkeen kysyttiin että kai sä jo huomenna tulet töihin! ? Hänelle lääkäri antoi viikon saikkua koska iso operaatio ja lapsi ei saanut kävellä vaan esim.pyörätuolista piti kantaa vessaan. Ja soittelija muisti kysyä joka päivä. Ei ollut pomo vaan tuuraaja. Pomolle asia oli ok.

Vierailija
33/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni oli soitettu kesälomalla, kysyttiin voinko tulla töihin samana iltana.. Puhelimeen en vastannut vaan kuulin viestin vastaajasta. Mutta ihmettelin kyllä silloin.

Vierailija
34/34 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin tuli ensin mieleen, että kysyttiin toiveita, kun ap sanoi että työvuoroista soiteltu. Itse olisin ottanut sen huomaavaisuutena ja huolehtimisena.
Tietysti riippuu paljon puheluiden sävystä, liittyykö niihin painostusta, epäilyä tms. Silloin ei olisi kiva saada niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän