Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte jos olisitte minä?

Vierailija
27.09.2013 |

Minulla on 255 opintopistettä ja gradua aloittelen. En saa penniäkään mistään rahaa, koska olen joskus nuoruudessani käyttänyt opintotukeni. En myöskään saa opintolainaa, koska silloin pitää saada opintotukea. En saa siis penniäkään rahaa, eivät suostuneet antamaan myöskään omaehtoisen opiskelun tukea eli sitä, että saa peruspäivärahan vaikka opiskelee. Osa-aikatyötä en voi ottaa kun on lapsia eli joko pitää jättää gradu tekemättä ja alkaa työttömäksi tai kuolla nälkään. Sossusta en myöskään saa mitään, koska minulle on pieni noin 10 000 euron osuus kuolinpesään, jota en voi myydä, koska kuolinpesä on jakamaton ja omaisuus on metsää. Nyt olen vielä opiskelija kun olen vipannut sukulaisilta rahaa, mutta ei tämä voi enää kauaa jatkua näin.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:10"]

Minulla on 255 opintopistettä ja gradua aloittelen. En saa penniäkään mistään rahaa, koska olen joskus nuoruudessani käyttänyt opintotukeni. En myöskään saa opintolainaa, koska silloin pitää saada opintotukea. En saa siis penniäkään rahaa, eivät suostuneet antamaan myöskään omaehtoisen opiskelun tukea eli sitä, että saa peruspäivärahan vaikka opiskelee. Osa-aikatyötä en voi ottaa kun on lapsia eli joko pitää jättää gradu tekemättä ja alkaa työttömäksi tai kuolla nälkään. Sossusta en myöskään saa mitään, koska minulle on pieni noin 10 000 euron osuus kuolinpesään, jota en voi myydä, koska kuolinpesä on jakamaton ja omaisuus on metsää. Nyt olen vielä opiskelija kun olen vipannut sukulaisilta rahaa, mutta ei tämä voi enää kauaa jatkua näin.

[/quote]

siis mikset voi ottaa osa-aikatyötä ja hakea lapsille hoitopaikkaa? 

Vierailija
2/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

Niin lehtiä meinasinkin aloittaa jakamaa, 600 euroa olisin saanut kuussa ja se olisi mennyt hoitopaikkaan ja auton bensoihin eli lopputulos +-0. Katsoin, että on kohtuu typerää olla yöt jakamassa lehtiä ja saada siitä nolla euroa. Ei ole hirmuisen helppo saada sellaista osa-aikatyötä, josta tienaa enemmän kuin hoitopaikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? Oletko harkinnut selvänäkijän uraa?

Vierailija
4/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:15"]

Niin? Oletko harkinnut selvänäkijän uraa?

[/quote]

En ole, elääkö sillä? Uskon, etten oikein pärjää siinä hommassa, ei ole ns kykyä :)

Vierailija
5/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoito maksa, jos sinulla ei ole tuloja. Tee gradu nopeasti, sitkeästi. Käytä vapaahetket. Käytä joka ilta siihen hetki aikaa lasten nukahdettua, mutta pidä silti huolta siitä, että saat siedettevän paljon itsekin unta. 

Vierailija
6/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hoitoon ja tee gradua vai onko se enää mahdollista vuoden alussa?.Hae myös seurakunnan diakonityöltä apua.

Vierailija
7/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin sekavaa. Kirjoitat sitä gradu vaikka joka ilta yhden tunnin.työn ja muun elämän ohella??

Vierailija
8/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuus kuolinpesästä myyntiin ja saat 10 000 e.

Lapset hoitoon, tulottomalla hoitomaksu 0 e. Lapsilisällä ja elatustuella sekä asumislisällä pärjää ne pari kuukautta, jotka graduun menee. Ja jos et myy osuuttasi kuolinpesään, saat sitä vastaan lainaa.

Vierailija
9/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:24"]

Lapset hoitoon ja tee gradua vai onko se enää mahdollista vuoden alussa?.Hae myös seurakunnan diakonityöltä apua.

[/quote]

Siis on se mahdollista, mutta rahat on vaan niin loppu eli minulla ei ole penniäkään omaa rahaa eikä mistään tule penniäkään. Olin yllättynyt kuinka sossussakin oltiin ns kylmiä, että pankista vaan lainaa hakemaan. Ei niitä pahemmin kiinnostanut onko lapsilla tai minulla ruokaa, meillä ei ole mitään ja näyttää siltä, että asia ei tule muuttumaan. Kurssit menee niin, että aikaisintaan ensi kesänä olisin valmis ja gradu olisi valmis. Vaikea kuvitella, että pystyisimme elämään ja maksamaan vuokrat yms noin pitkältä ajalta kun tulot on pyöreä nolla. Lisäksi kun on tällainen elämäntilanne niin stressiä pukkaa, ei ole hirmuisen tarmokas olo kun koko ajan takaraivoon hakka tämä rahattomuus ja surkea tilanne. Jos valmistuisin niin suoraan toki kortistoon, koska Suomessa ei ole töitä tällä hetkellä. Surkea elämäntilanne, ruoan varastelukin on tullut jo mieleen.

Vierailija
10/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet töihin, lapsi hoitoon, tienaat elantonne ja gradua teet aamulla ja illalla ja viikonloppuisin, kun lapsi nukkuu.

Vierailija
11/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:29"]

Lapset hoitoon, tulottomalla hoitomaksu 0 e. Lapsilisällä ja elatustuella sekä asumislisällä pärjää ne pari kuukautta, jotka graduun menee. Ja jos et myy osuuttasi kuolinpesään, saat sitä vastaan lainaa.

[/quote]

Koska on jakamaton pesä niin pankki ei ollut halukas ottamaan sitä vakuudeksi ja muu suku ei halua jakaa sitä.

Vierailija
12/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko sulle miten lähiaikoina opintoajan raja vastaan? Itse varmaan tuossa tilanteessa unohtaisin vuodeksi sen gradunteon ja yrittäisin saada mitä tahansa kokopäivätyötä, lapset hoitoon. Sitten kituuttaisin sen vuoden äärimmäisen niukalla budjetilla, jotta saisin säästettyä rahaa "graduntekovapaata" varten. Muutaman kuukauden omistaisin graduntekemiselle aikaa kokopäiväisesti, eli lapset hoitoon, jotta saisin gradun tehtyä mahdollisimman nopeasti pois. Lasten hoidossa pitäminen opiskelijana ei ole niin kallista, koska hoitomaksut ovat pienemmät. Gradun valmistuttua paperit ulos ja ellei sinulla ole töitä, saat työttömän statuksen, eli pääset joka tapauksessa tuosta vittumaisesta tuloloukusta irti ja saat jotain varmoja tuloja (joko palkkaa tai tukia). Oletan, että olet yh, koska jos perheessä olisi toinen tulojentuoja, tilanne ei olisi tuo. Jos miehesi on niin mulkku, että pistää sut lainaamaan sukulaisilta rahaa jotta saisit maksettua teidän yhteisten lasten hoitomaksut, jssap.

Itse olen ollut samanlaisessa tuloloukussa, tosin minulla ei onneksi ollut silloin lapsia. Tein pätkätöitä, kituutin ja säästin että olisi jotain millä elää jos en löydä uutta työtä edellisen loputtua ja stressasin valtavasti että mitä teen, jos työttömyys pitkittyy ja rahat loppuu. Pahimmillaan tein hetken kolmea työtä yhtä aikaa, en uskaltanut kieltäytyä mistään, jos sitten ei enää olisi pyydettykään ja olisin jäänyt tyhjän päälle. Valmistuminen oli ihan mieletön helpostus, koska tiesin että saisin ainakin työttömyystukea jos töitä en heti löytäisikään (tosin sainkin sitten jatkaa pitkään yhdessä opiskeluaikoina tehdyistä pätkätyöpaikoista) enkä olisi enää tuollaisessa ihmeellisessä väliinputoajanasemassa. Nuo viimeiset opiskeluvuodet olivat ehdottomasti stressaavinta aikaa koko tähänastisessa elämässäni, ja olen kuitenkin kaikenlaista kokenut.

Vierailija
13/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:34"]

Menet töihin, lapsi hoitoon, tienaat elantonne ja gradua teet aamulla ja illalla ja viikonloppuisin, kun lapsi nukkuu.

[/quote]

En saa mitään töitä tai siis lehtiä olisin voinut mennä jakamaan, mutta öiden valvominen nollan euron takia ei tuntunut järkevältä vaihtoehdolta. Täällä ei ole töitä, joten vaikea mennä. Olen hakenut jokaiseen paikkaan mikä on tuntunut mahdolliselta, mutta ei onnistu ja jos olisi onnistunut niin eivät anna mahdolisuutta käydä koulussa viikolla. Meillä on pakolliset graduistunnot, opponoinnit jne jne ja lisäksi käyn puuttuvia kursseja.

Vierailija
14/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Sulla on kaksi lasta, kämppä ja autokin eikä rahaa ruokaan? Myy vaikka autos ja vaadi kuolinpesän jakamista. Sit myyt osuutes. Tiedoksi, osuutesi kuolinpesään voit myydä ulkopuolisellekin eli ei sun tarvii odottaa et joku muu osakas lunastaisi sut ulos.

Vierailija
15/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:29"]

[/quote]

Koska on jakamaton pesä niin pankki ei ollut halukas ottamaan sitä vakuudeksi ja muu suku ei halua jakaa sitä.

[/quote]

Suku ei voi estää kuolipesän jakamista jos yksikin osakas vaatii sitä. Ilmoita päivämäärä mihin mennessä suku voi ostaa sut ulos tai vaadit jakoa ja myyt vaikka naapurille ne metät.

Vierailija
16/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna ilmottautuisit työkkäriin. Ja ottaisin vastaan minkä tahansa työn. Tai jos ei tarjota mitään niin nostaisin työttömyyskorvausta. Ja graun tekisin vapaa-ajalla tai sitten kun taloudellinen tilanne helpottaa. Pakkohan se on, muuten olet nälkäinen.

Vierailija
17/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:14"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

Niin lehtiä meinasinkin aloittaa jakamaa, 600 euroa olisin saanut kuussa ja se olisi mennyt hoitopaikkaan ja auton bensoihin eli lopputulos +-0. Katsoin, että on kohtuu typerää olla yöt jakamassa lehtiä ja saada siitä nolla euroa. Ei ole hirmuisen helppo saada sellaista osa-aikatyötä, josta tienaa enemmän kuin hoitopaikka.

[/quote]

Et sinä noilla tuloilla maksa hoitopaikoista mitään.

Vierailija
18/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:39"]

Joopa joo. Sulla on kaksi lasta, kämppä ja autokin eikä rahaa ruokaan? Myy vaikka autos ja vaadi kuolinpesän jakamista. Sit myyt osuutes. Tiedoksi, osuutesi kuolinpesään voit myydä ulkopuolisellekin eli ei sun tarvii odottaa et joku muu osakas lunastaisi sut ulos.

[/quote]

Ei ole autoa, se olisi pitänyt hankkia jos olisi lehtiä mennyt jakamaan. Todella vaikea myydä jakamattoman pesän pientä osuutta, halukkaita ei ole vai ostaisitko itse jakamattoman pesän osuuden eli pienen palan metsää? Jos siitä saisi sen vaikka 5000 euroa niin ei se loppujen lopuksi auta juurikaan, sossusta voisin saada jotain rahaa sen jälkeen, mutta sekin on epävarmaa. Mielestäni tuo omaehtoisen opiskelun tuki olisi oikea ratkaisu, mutta eivät ole halukkaita sitä myöntämään. Minusta tuo on todella typerää, että ihminen pakotetaan mielummin työkkäriin kun opiskelemaan.

Vierailija
19/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan gradu?

Vierailija
20/24 |
27.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 18:42"]

Sinuna ilmottautuisit työkkäriin. Ja ottaisin vastaan minkä tahansa työn. Tai jos ei tarjota mitään niin nostaisin työttömyyskorvausta. Ja graun tekisin vapaa-ajalla tai sitten kun taloudellinen tilanne helpottaa. Pakkohan se on, muuten olet nälkäinen.

[/quote]

Ei työkkäriin pysty ilmoittautumaan ellei valmistu tai vaihtoehtoisesti lopeta opintojaan (vaaditaan koulun todistus opintojen keskeyttämisestä, eikä sinne silloin enää mitään opintosuorituksia tai graduja huolita). Sehän se ongelma tässä onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi