Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tulee työttömiä, pinna paloi.

Irtisanoja
30.08.2020 |

Työllistän firmassani 5 naista kokoaikaisesti. Meillä on kiva porukka ja hyvä yhteishenki. Keväällä korona painoi yrityksen ahdinkoon, lomautin väen 2 kuukaudeksi. Myin perinnöksi saamaani omaisuutta, jotta sain kymmenien tuhansien eurojen kulut, laskut, palkat ja kesälomarahat maksettua. Nipin napin selvittiin ja myymällä autoni selvisin oman asuntolainani lyhennyksistä.

Nyt on kuukausi oltu töissä koko porukka ja myynti sakkaa edelleen koronan vuoksi. Olen sitkuttanut väkisin, jotta nämä naiset pystyisivät elättämään itsensä ja perheensä. Tänään tuli kahdelta yh-äudiltä soitto, lapsi kipeänä. Vanhin daami, pian 6kymppinen, ilmoitti olevansa TAAS selkävaivainen. Neljäs ilmoitti saaneensa kehotuksen koronatestiin, kun oli yrittänyt hakea lääkekuuria keuhkoputken tulehdukseen.

Toisin sanoen, huomenna minulla on töissä 1 henkilö itseni lisäksi. Aika mahdotonta pitää firmaa toiminnassa! Epätoivoisesti pommitin vuokrafirmoja, yhden työntekijän ehkä saan.

Maksan siis neljälle palkkaa kotiin, toki heille lomakertymääkin tulee tuosta kotonaolosta. Lisäksi maksan yhdelle työssä olosta palkkaa ja yhdelle vuokraihmiselle! Kuudesta ihmisestä maksan täyden palkan, lomakorvauksen ja siihen päälle 30% erilaisia työnantajamaksuja. Itselle ei juuri rahaa jää, taaskaan. Lisäksi saan tehdä itse vähintään 13 - tuntisen työpäivän, koko viikon siis, jotta työt ehditään tehdä tällä miehityksellä. Ja kenties ylityöpalkkaa töihin tulevalle henkilölle.

Ei tässä ole mitään järkeä. Myyn omaisuuttani, jotta saan maksaa työntekijöille ja taata heidän työpaikkansa. Mietin, että olen maksanut heille kotiin saikkuja ja lasten sairasteluita tuhansia euroja ennen koronaakin. Nyt loppui. Laitoin kirjanpitäjälle meiliä, että lopetan yrityksen. Kaikki ajetaan alas parin viikon aikana. Käyn viemässä huomenna jokaiselle irtisanomisilmoituksen kotiin. Kun sairauksiltaan tokenevat, loppupäiviksi (irtisanomisaika) pääsee tiloja siivoamaan ja tyhjentämään.

En maksa enää euroakaan saikkua kenellekään, enkä sen päälle lomarahaa. Kun firma on ohi, nostan itse sitä työttömyysrahaa ja loput perinnöstä käytän itseeni. Pärjään hyvin ainakin 10 vuotta noin. Mielelläni huvittelen osallistumalla työkkärin kursseille välillä ja lähettelemällä samaa työhakemusta kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin alasta riippumatta.

Jokainen elättämään ne pentunsa miten lystää ja tosiaan nyt saa sitten rauhassa lepuuttaa kotona sitä kipiää selkää. Minä en maksa enää siitä hommasta penniäkään.

Toivottavasti vaikka 90 muutakin pientä yrittäjää älyää tehdä saman ja lopettaa lypsylehmänä olemisen. Saadaan sama 450 työtöntä pois saikkupalkoilta, kuin UPM.

Suomi nousuun. Terveisiä ay- pampuille ja hallitukselle. Tämä maa on täysin sairas tässä yrittäjien hiillostamisessa.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko sun firma joku rupinen siivousfirma?

Vierailija
42/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saman kuuloisia kuten yksi huoltomies joka ilmoitti ettei voinut säätää kesällä tulikuumaa patteria pois koska "selkä kipeänä" selkä kipeänä on yleinen aiheeton tekosyy, ellei sitten ole esittää lääkärin todistusta siitä. Jotkut käyttää tahalteen tekosyynä, jotta saa lomailla ja asiakkaat kärsii. Patteria ei pystynyt itse säätämään, se oli säädetty asunnon ulkopuolelta täysille. 

Eihän se lääkärikään tiedä, onko selkä kipeä vai eikö ole.

Kyllä potilaan sanaan luotetaan sielläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi palkkaat nuoria naisia?

Palkkaa miehiä ja vanhempia naisia.

Itse en tosin mene enää ikinä pikkufirmoihin töihin. Yrittäjät ovat yleensä ikäviä.

Vierailija
44/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi vitsi kun ilmoittaisitte noista työpaikoissta muuallakin kuin vuokratyöfirmoille, niillä on huono maine eikä monetkaan työnhakijat heidän sivujaan lue.

Tämä! Olen taas tänäänkin selannut alani työpaikkoja ja KAIKKI ovat henkilöstövuokrauksen kautta, kaikki! Aikuisena ihmisenä haluan tietää mikä firma työntekijöitä hakee, haluan selvitellä taustat ja kysellä muiden kokemuksia (alallani on aika pienet piirit), mutta noihin vuokratyöfirmoihin en halua sekaantua. Miksi ihmeessä työnantajat eivät hae työntekijöitään itse? Mulle ainakin tulee heti epäilys työntekijää kohtaan epärehellisestä toiminnasta ja lisänä vielä nuo vuokrafirmat siinä välissä, joista harvoin kuulee hyvää.

Vierailija
45/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla tuo sun työntekijöiden sukupuolen kertominen liittyi tähän aiheeseen? Vai meinaatko, että jos oisitkin työllistänyt miehiä, sulla ei ois tämmöisiä ongelmia? Miehet ei hanki lapsia, ei sairastu, ei jää kotiin hoitamaan sairastuneita lapsia? 

En ole mikään naisasianainen tai muutakaan, mutta sun viestistäsi tuli kyllä sellainen fiilis, että nimenomaan nämä NAISET ovat nyt sun elämäsi pilanneet ja yrityksesi konkurssin partaalle saaneet. 

Vierailija
46/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairauksille nyt ei voi mitään. Kukaan.

Vierailija
47/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa tänne vastanneista taitaa olla niitä, jotka ei joudu tekemään niitä saikuttajien työvuoroja. Onhan se ikävää olla kipeänä, mutta se on yrittäjälle tosi raskas taakka tehdä useamman ihmisen työt. Sit vielä morkkikset kun yritys ei tuota tulosta ja menee konkkaan -> siinä menee työpaikka monelta ihmiseltä, joilla on usein myös perhettä elätettävänä.

Eli laittakaa vaan kommenteja tyyliin ”mitäs läksit yrittäjäks, uli uli”. Fakta on kuitenkin se, että ilman näitä yrittäjiä ei teillä perusduunareilla ois töitä. Sit sitä vasta ulina alkaakin.

Vierailija
48/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin ihan samaa. Olen yrittäjä ja töissä kolme pienten lasten äitiä ja tällä viikolla taas paljon poissaoloja koronan vuoksi ja itse tein vuorot. Viimeisen vuoden aikana kaksi äitiyslomaa ja äitiyslomansijainenkin raskaaksi. Mä tein kaikki saikkupoissaolot raskausaikana. Helpommalla pääsis kun lopettais.

Onko koskaan tullut  mieleen että mitä jos palkkaisitkin meitä 50+ naisia? Ei taatusti tule äitiyslomia eikä lasten sairastelun takia ole äiti töistä pois vaan se lapsi siitä omasta työstään ja hänen työnantajansa maksaa hänen sairastamisen. Lapset kun on jo suurimmalla osalla ihan aikuisia, kuten omani kohta 30v. Töihin ei vain pääse kun ei ole nuori ja nätti (ja lisääntymisikäinen, kiva kaveri ja hyvä tyyppi eli yrittäjän ikäinen). Meissä on vielä paljon hyväkuntoisia ja tervepäisiä, täysin työkuntoisia ihmisiä. Ollaan joustavia ja ei haittaa vaikka tulee yllättäviä ylitöitä, mieluusti tehdään. Naama ei ehkä ole kaunis, eikä aina niin iloinen ja pirteä mutta sisua on kuin suomenhevosella. Eikö se ole tärkeintä että työt tulee tehdyksi, siitähän sinullekin se palkka tulee?

Vierailija
49/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei pää kestä ni ei pidä alkaa yrittäjäks. Elämä on valintoja. Sitä voi kituuttaa yrittäjänä tai sossun asiakkaana.

Sinullahan on sossun asiakkaana kokemusta olla tekemättä mitään käsi toisten lompakolla

Vierailija
50/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat kateellista kansaa, kateus voittaa täällä kiimankin, joten usea on vain tyytyväinen, kun yksi riistäjä putoaa pois pelistä.

Vierailija
51/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feels bad man, mutta tuollaistahan se on suomalaisten patalaiskojen akkojen kanssa. Kämpillä pitäisi saada lojua kaikenpäivää, ihan sama kuka sen maksaa, kunhan vain joku maksaa. Toimenpide on ihan oikein.

Vierailija
52/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sairaan lapsen hoito voisi hyvin olla palkaton ja kelasta voi hakea jotain minimitoimeentuloa sairauspoissaolon ajaksi. Omalle sairaudelle ei ehkä voi mitään, mutta lapselleen voi hankkia hoitajan tai olla sitten poissa töistä kokonaan. Ihmettelen kyllä, etteivät yritykset ole hankkineet lastenhoitajaa, joka sitten hoitaisi nämä sairastuneet lapset, jotta äidit (ja isät) voisivat oikeasti tehdä töitäkin. Voisi aika moni lapsi olla yllättävän terve sen jälkeen.

Vierailija
53/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa pitäis ottaa sama malli kuin Ruotsissa. Sairaan lapsen hoito menee kelasta ja eka päivä karenssia ja sen jälkeenkin työnantaja maksaa vain 80 % palkasta.

Ei, vaan sairaan lapsen poissaolon menot pitäisi maksattaa KUMMANKIN lapsen työnantajilla, näin kulut menevät 50/50

VÄÄRIN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sairaan kakaran kulut kuuluu maksaa sen kakaran vanhempien, EI TYÖNANTAJIEN !!!!!!!!!!!  Jos ei ole varaa niihin kakaroihin, niitä ei pidä silloin tehdä !!!!!!!

Vierailija
54/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi palkkaat nuoria naisia?

Palkkaa miehiä ja vanhempia naisia.

Itse en tosin mene enää ikinä pikkufirmoihin töihin. Yrittäjät ovat yleensä ikäviä.

Vanhoilla on "selkä kipeä".

Vierailija
55/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Suomessa on yksi riistäjäporvari vähemmän, Juhlan paikka!

Vierailija
56/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä yrittäjien ahdingon varsinkin nyt korona-aikana, kun toiminta voi yhtäkkiä häiriintyä ja työntekijöiden sairauspoissaolot ovat lisääntyneet. Välillä kuitenkin tuntuu, ettei ihmisen elämänkaari ole enää soveltuva näihin kapitalismin rattaisiin. Rahaa pitäisi tuottaa, mutta ihmiset eivät ole koneita, vaan elävät omaa elämäänsä, saavat lapsia, sairastuvat ja uupuvat. Nyt tuntuu, että ihmiset (yrittäjät mukaanlukien) on valjastettu johonkin ihmeelliseen tehotuotantoon, johon ei enää mahdu normaalia elämää. Pitäisi olla täydellinen, täysin terve ja lapseton, että olisi työelämässä arvokas.

57/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taasen olen huomannut, kun työskentelen sairaanhoitajana kunnallisella puolella, että siellä työnantajille on ihan sama vaikka työntekijällä olisi paljon sairaslomia ja sitten minä, joka olen tosi harvoin sairaana, en saa siitä mitään kiitosta eikä minun määräaikaista työsopparia jatketa mutta saikuttajien työsopparia kyllä jatketaan.

Vierailija
58/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin ihan samaa. Olen yrittäjä ja töissä kolme pienten lasten äitiä ja tällä viikolla taas paljon poissaoloja koronan vuoksi ja itse tein vuorot. Viimeisen vuoden aikana kaksi äitiyslomaa ja äitiyslomansijainenkin raskaaksi. Mä tein kaikki saikkupoissaolot raskausaikana. Helpommalla pääsis kun lopettais.

Onko koskaan tullut  mieleen että mitä jos palkkaisitkin meitä 50+ naisia? Ei taatusti tule äitiyslomia eikä lasten sairastelun takia ole äiti töistä pois vaan se lapsi siitä omasta työstään ja hänen työnantajansa maksaa hänen sairastamisen. Lapset kun on jo suurimmalla osalla ihan aikuisia, kuten omani kohta 30v. Töihin ei vain pääse kun ei ole nuori ja nätti (ja lisääntymisikäinen, kiva kaveri ja hyvä tyyppi eli yrittäjän ikäinen). Meissä on vielä paljon hyväkuntoisia ja tervepäisiä, täysin työkuntoisia ihmisiä. Ollaan joustavia ja ei haittaa vaikka tulee yllättäviä ylitöitä, mieluusti tehdään. Naama ei ehkä ole kaunis, eikä aina niin iloinen ja pirteä mutta sisua on kuin suomenhevosella. Eikö se ole tärkeintä että työt tulee tehdyksi, siitähän sinullekin se palkka tulee?

No sepä se, teissä on paljon hyväkuntoisia mutta paljon ei niin hyväkuntoisia, ja sitten tuleekin pitkiä saikkuja kun ikää tulee ja terveys pettää.

Vierailija
59/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksesi kaatui, koska markkinatalous toimii kuten sen kuuluu toimia. Turha itkeä hallitusta ja liittoja. Vaikka työntekijöillä ei olisi mitään oikeuksia, niin yrityksesi olisi silti kaatunut tähän tilanteeseen.

Vierailija
60/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sepä se, teissä on paljon hyväkuntoisia mutta paljon ei niin hyväkuntoisia, ja sitten tuleekin pitkiä saikkuja kun ikää tulee ja terveys pettää.

No Entä ne nuorempien raskaudet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi