Nyt tulee työttömiä, pinna paloi.
Työllistän firmassani 5 naista kokoaikaisesti. Meillä on kiva porukka ja hyvä yhteishenki. Keväällä korona painoi yrityksen ahdinkoon, lomautin väen 2 kuukaudeksi. Myin perinnöksi saamaani omaisuutta, jotta sain kymmenien tuhansien eurojen kulut, laskut, palkat ja kesälomarahat maksettua. Nipin napin selvittiin ja myymällä autoni selvisin oman asuntolainani lyhennyksistä.
Nyt on kuukausi oltu töissä koko porukka ja myynti sakkaa edelleen koronan vuoksi. Olen sitkuttanut väkisin, jotta nämä naiset pystyisivät elättämään itsensä ja perheensä. Tänään tuli kahdelta yh-äudiltä soitto, lapsi kipeänä. Vanhin daami, pian 6kymppinen, ilmoitti olevansa TAAS selkävaivainen. Neljäs ilmoitti saaneensa kehotuksen koronatestiin, kun oli yrittänyt hakea lääkekuuria keuhkoputken tulehdukseen.
Toisin sanoen, huomenna minulla on töissä 1 henkilö itseni lisäksi. Aika mahdotonta pitää firmaa toiminnassa! Epätoivoisesti pommitin vuokrafirmoja, yhden työntekijän ehkä saan.
Maksan siis neljälle palkkaa kotiin, toki heille lomakertymääkin tulee tuosta kotonaolosta. Lisäksi maksan yhdelle työssä olosta palkkaa ja yhdelle vuokraihmiselle! Kuudesta ihmisestä maksan täyden palkan, lomakorvauksen ja siihen päälle 30% erilaisia työnantajamaksuja. Itselle ei juuri rahaa jää, taaskaan. Lisäksi saan tehdä itse vähintään 13 - tuntisen työpäivän, koko viikon siis, jotta työt ehditään tehdä tällä miehityksellä. Ja kenties ylityöpalkkaa töihin tulevalle henkilölle.
Ei tässä ole mitään järkeä. Myyn omaisuuttani, jotta saan maksaa työntekijöille ja taata heidän työpaikkansa. Mietin, että olen maksanut heille kotiin saikkuja ja lasten sairasteluita tuhansia euroja ennen koronaakin. Nyt loppui. Laitoin kirjanpitäjälle meiliä, että lopetan yrityksen. Kaikki ajetaan alas parin viikon aikana. Käyn viemässä huomenna jokaiselle irtisanomisilmoituksen kotiin. Kun sairauksiltaan tokenevat, loppupäiviksi (irtisanomisaika) pääsee tiloja siivoamaan ja tyhjentämään.
En maksa enää euroakaan saikkua kenellekään, enkä sen päälle lomarahaa. Kun firma on ohi, nostan itse sitä työttömyysrahaa ja loput perinnöstä käytän itseeni. Pärjään hyvin ainakin 10 vuotta noin. Mielelläni huvittelen osallistumalla työkkärin kursseille välillä ja lähettelemällä samaa työhakemusta kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin alasta riippumatta.
Jokainen elättämään ne pentunsa miten lystää ja tosiaan nyt saa sitten rauhassa lepuuttaa kotona sitä kipiää selkää. Minä en maksa enää siitä hommasta penniäkään.
Toivottavasti vaikka 90 muutakin pientä yrittäjää älyää tehdä saman ja lopettaa lypsylehmänä olemisen. Saadaan sama 450 työtöntä pois saikkupalkoilta, kuin UPM.
Suomi nousuun. Terveisiä ay- pampuille ja hallitukselle. Tämä maa on täysin sairas tässä yrittäjien hiillostamisessa.
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi teillä, jotka vihaavat ja pelkäävät raskaana olevia naisia, ei ole omia lapsia eikä oma puoliso ole ollut äitiysvapaalla.
minulta jäi kokonaan huomaamatta, olisiko tässä ketjussa ollut ihmisiä, jotka vihaavat ja pelkäävät raskaana olevia naisia. tarkistin taaksepäin, enkä silti löytänyt.
lasten hankinta on valinta. työnantajan ei sitä pitäisi joutua maksamaan. minulla on lapsia ja olen silti tätä mieltä. kolmen lastamme kasvatettiin ulkomailla - ei mitään vanhempain etuuksia. minä kävin töissä, mieheni kävi töissä. muutaman muun vanhemman kanssa palkkasimme yhdessä lastenhoitajan, joka piti lapsista huolta silloin kun vanhemmat eivät olleet läsnä. Ei se kauhean kallista ollut, kun kulut jaettiin tasan. ei olisi tullut mieleenkään, että työnantajamme olisi pitänyt maksaa lastemme hoito. yksi lapsi oli täällä suomessa kasvatettu. onhan suomessa paremmat lapsietuudet kuin missään, mutta se on mielestäni liiallista hemottelua. jos lapsestaan joutuisi edes vähän kantamaan vastuuta, voisi olla, että se huono vanhempainaines jättäisi lapset tekemättä tai ainakin jättäisi sen yhteen.
Vierailija kirjoitti:
No jos sairastuu, niin sairastuu. Joskus nämä asiat kasautuu, varsinkin korona-aikana.
Sinulla on täysi oikeus tehdä firmallesi mitä haluat, mutta miksi tuo raivo sairastuneita kohtaan?
Lapsi "äkiillisesti sairaana" ei tarkoita aina automaattista lomapäivää naisille vaikka te niin kuvittelette.
Vastaavasti selkäkivut on loistava tekosyy, kaikki tietää että ne on mahdoton todentaa.
Kuinka nää aina kasaantuukin pitkälle viikonlopulle ;)
Onneksi teillä, jotka vihaavat ja pelkäävät raskaana olevia naisia, ei ole omia lapsia eikä oma puoliso ole ollut äitiysvapaalla.