Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tulee työttömiä, pinna paloi.

Irtisanoja
30.08.2020 |

Työllistän firmassani 5 naista kokoaikaisesti. Meillä on kiva porukka ja hyvä yhteishenki. Keväällä korona painoi yrityksen ahdinkoon, lomautin väen 2 kuukaudeksi. Myin perinnöksi saamaani omaisuutta, jotta sain kymmenien tuhansien eurojen kulut, laskut, palkat ja kesälomarahat maksettua. Nipin napin selvittiin ja myymällä autoni selvisin oman asuntolainani lyhennyksistä.

Nyt on kuukausi oltu töissä koko porukka ja myynti sakkaa edelleen koronan vuoksi. Olen sitkuttanut väkisin, jotta nämä naiset pystyisivät elättämään itsensä ja perheensä. Tänään tuli kahdelta yh-äudiltä soitto, lapsi kipeänä. Vanhin daami, pian 6kymppinen, ilmoitti olevansa TAAS selkävaivainen. Neljäs ilmoitti saaneensa kehotuksen koronatestiin, kun oli yrittänyt hakea lääkekuuria keuhkoputken tulehdukseen.

Toisin sanoen, huomenna minulla on töissä 1 henkilö itseni lisäksi. Aika mahdotonta pitää firmaa toiminnassa! Epätoivoisesti pommitin vuokrafirmoja, yhden työntekijän ehkä saan.

Maksan siis neljälle palkkaa kotiin, toki heille lomakertymääkin tulee tuosta kotonaolosta. Lisäksi maksan yhdelle työssä olosta palkkaa ja yhdelle vuokraihmiselle! Kuudesta ihmisestä maksan täyden palkan, lomakorvauksen ja siihen päälle 30% erilaisia työnantajamaksuja. Itselle ei juuri rahaa jää, taaskaan. Lisäksi saan tehdä itse vähintään 13 - tuntisen työpäivän, koko viikon siis, jotta työt ehditään tehdä tällä miehityksellä. Ja kenties ylityöpalkkaa töihin tulevalle henkilölle.

Ei tässä ole mitään järkeä. Myyn omaisuuttani, jotta saan maksaa työntekijöille ja taata heidän työpaikkansa. Mietin, että olen maksanut heille kotiin saikkuja ja lasten sairasteluita tuhansia euroja ennen koronaakin. Nyt loppui. Laitoin kirjanpitäjälle meiliä, että lopetan yrityksen. Kaikki ajetaan alas parin viikon aikana. Käyn viemässä huomenna jokaiselle irtisanomisilmoituksen kotiin. Kun sairauksiltaan tokenevat, loppupäiviksi (irtisanomisaika) pääsee tiloja siivoamaan ja tyhjentämään.

En maksa enää euroakaan saikkua kenellekään, enkä sen päälle lomarahaa. Kun firma on ohi, nostan itse sitä työttömyysrahaa ja loput perinnöstä käytän itseeni. Pärjään hyvin ainakin 10 vuotta noin. Mielelläni huvittelen osallistumalla työkkärin kursseille välillä ja lähettelemällä samaa työhakemusta kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin alasta riippumatta.

Jokainen elättämään ne pentunsa miten lystää ja tosiaan nyt saa sitten rauhassa lepuuttaa kotona sitä kipiää selkää. Minä en maksa enää siitä hommasta penniäkään.

Toivottavasti vaikka 90 muutakin pientä yrittäjää älyää tehdä saman ja lopettaa lypsylehmänä olemisen. Saadaan sama 450 työtöntä pois saikkupalkoilta, kuin UPM.

Suomi nousuun. Terveisiä ay- pampuille ja hallitukselle. Tämä maa on täysin sairas tässä yrittäjien hiillostamisessa.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko tilanne sama, jos olisit palkannut miehiä?

Vierailija
22/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai nyt tajuat, että olisit palkat ja kesälomat joutunut maksamaan koronasta huolimatta. Toki sulle ei tullut keväällä myyntiä, mutta eipä ollut työntekijäkulujakaan, kun lomautit kaikki.

Firmasi ei kannata, ja nyt korona kaataa sen. Sellaista se on yrittäminen.

En ikinä enää mene pikkufirmaan töihin. En jaksa tuollaista ilmapiiriä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin ihan samaa. Olen yrittäjä ja töissä kolme pienten lasten äitiä ja tällä viikolla taas paljon poissaoloja koronan vuoksi ja itse tein vuorot. Viimeisen vuoden aikana kaksi äitiyslomaa ja äitiyslomansijainenkin raskaaksi. Mä tein kaikki saikkupoissaolot raskausaikana. Helpommalla pääsis kun lopettais.

Palkkaa yli 50 v, joilla lapset jo isoja.

Vierailija
24/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa pitäis ottaa sama malli kuin Ruotsissa. Sairaan lapsen hoito menee kelasta ja eka päivä karenssia ja sen jälkeenkin työnantaja maksaa vain 80 % palkasta.

Ei, vaan sairaan lapsen poissaolon menot pitäisi maksattaa KUMMANKIN lapsen työnantajilla, näin kulut menevät 50/50

Vierailija
25/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Suomessa pitäis ottaa sama malli kuin Ruotsissa. Sairaan lapsen hoito menee kelasta ja eka päivä karenssia ja sen jälkeenkin työnantaja maksaa vain 80 % palkasta.

Ei, vaan sairaan lapsen poissaolon menot pitäisi maksattaa KUMMANKIN lapsen työnantajilla, näin kulut menevät 50/50

Käytännössähän näin meneekin. Yritykset sitä kelan toimintaa pyörittää verojen muodossa mutta jakaantuu tasan kaikkien kesken.

Vierailija
26/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman alani työehtosopimukseen on kirjattu, että lomarahat voidaan jättää maksamatta, jos yrityksen taloudellinen tilanne on huono. Ja sitä pykälää on myös käytetty. Olisiko ap:lla ollut tällaista vaihtoehtoa?

Vierailija
27/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä mietin ihan samaa. Olen yrittäjä ja töissä kolme pienten lasten äitiä ja tällä viikolla taas paljon poissaoloja koronan vuoksi ja itse tein vuorot. Viimeisen vuoden aikana kaksi äitiyslomaa ja äitiyslomansijainenkin raskaaksi. Mä tein kaikki saikkupoissaolot raskausaikana. Helpommalla pääsis kun lopettais.

No sen kun lopetat, äläkä inise. Makoilet vaan soffalla ja juot kaliaa.

Vierailija
28/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössähän näin meneekin. Yritykset sitä kelan toimintaa pyörittää verojen muodossa mutta jakaantuu tasan kaikkien kesken.

Eikä mene.

Vierailija
29/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijänä yhdyn osittain tuohon, toisaalta myös joku muu työntekijä joutuu tekemään sen 2-3 ihmisen työt,, sitten on sarjasaikuttajia, aina siis melkein joka viikko ollaan poissa,,

Vierailija
30/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko laskuttaa asiakkailta enemmän?  Jos kerrot nää asiat niille niin jos ne antais sulle paljon enemmän rahaa.

Vierailija
31/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että pienellä firmalla on liikaa maksuja. Ja jos suhteutetaan se tuloihin tai tuotteisiin. Iso firma ehkä selviää joistakin maksuista, pieni tuskin. On selvää että ihmisillä on usein vaivoja, menoja tai lapsia joita pitää hoitaa. En usko että kaikki työntekijät vaativat työpaikalta joka asian maksamista (ja kun on poissa), se tulee enemmän pankkisysteemistä, rahasysteemistä tai valtioilta. Yritysideoissa kannattaa jatkossa miettiä voiko se ala toimia silloin, jos väkeä ei ole fyysisesti paikalla ja onko tuuraajia paikkakunnalla jo valmiissa listassa tai mihin ilmoitus laitetaan. Vaikeaa kyllä.

Vierailija
32/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään aiempaan, entä uusien tuotteiden kehitys tai tuonti, jota ihmiset tarvitsevat /kaipaavat. 

Vierailija
33/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään aiempaan, entä uusien tuotteiden kehitys tai tuonti, jota ihmiset tarvitsevat /kaipaavat. 

Vierailija
34/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos sairastuu, niin sairastuu. Joskus nämä asiat kasautuu, varsinkin korona-aikana.

Sinulla on täysi oikeus tehdä firmallesi mitä haluat, mutta miksi tuo raivo sairastuneita kohtaan?

En ole tuo aloittaja, mutta ei todellakaan käy kateeksi yrittäjät. Huomaat varmaan tekstistä mikä häntä ketuttaa?

Vierailija
35/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi voi..........................tosi kurjaa

No mitäs jos asettuisitte toisen asemaan ettekä heittelisi noita v...umaisia sutkautuksia?

Vierailija
36/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman kuuloisia kuten yksi huoltomies joka ilmoitti ettei voinut säätää kesällä tulikuumaa patteria pois koska "selkä kipeänä" selkä kipeänä on yleinen aiheeton tekosyy, ellei sitten ole esittää lääkärin todistusta siitä. Jotkut käyttää tahalteen tekosyynä, jotta saa lomailla ja asiakkaat kärsii. Patteria ei pystynyt itse säätämään, se oli säädetty asunnon ulkopuolelta täysille. 

Vierailija
37/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi vitsi kun ilmoittaisitte noista työpaikoissta muuallakin kuin vuokratyöfirmoille, niillä on huono maine eikä monetkaan työnhakijat heidän sivujaan lue.

ja ikävä juttu, että teille on kasaantunut alatisairaita työntekijöitä. kyllä se vain on niin, että naisen raskaus ja alatisairaat ovat liian iso riski pienille yrityksille. minusta työhaastattelussa pitäisi saada kysyä lisääntymisaikeista. Sekin on valinta. tiedän, että nyt ropisee alapeukkuja, mutta enpä niistä välitä. Saan pitää mielipiteeni.

Vierailija
38/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa velana lukea juttuja yrittäjistä, jotka eivät enää uskalla palkata naisia. Joutuu aina miettimään miten ilmaisisi tahdikkaasti työnantajalle työnhaussa, että lapsia ei ole eikä tule. Ehkä pitäisi mennä steriin sinkkuudesta huolimatta ja lätkäistä todiste steriloinnista työnhaun kylkeen.

Vierailija
39/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän elämään kuuluu yrittäjäriski.

Firman talous ei selvästi ole ollut kunnossa jos omaa omaisuutta joutuu parin huonoimman kk vuoksi myymään. Harmillista toki

Vierailija
40/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Ay-liike tai UPM-case liittyy sinun yrityksesi toimintaan mitenkään? Eikä kyse ole enemmän koronan aiheuttamista ongelmista ja ehkä huonosta onnesta jos lisäksi on työntekijöitä sairaana. Ainahan yrittäjätyyteen kuuluu myös yrittäjäriski, ei kai kukaan ole luvannut että yrittäminen olisi riskitöntä?

Koronan takia on myös myönnetty erilaisia tuki yrityksille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi