Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt tulee työttömiä, pinna paloi.

Irtisanoja
30.08.2020 |

Työllistän firmassani 5 naista kokoaikaisesti. Meillä on kiva porukka ja hyvä yhteishenki. Keväällä korona painoi yrityksen ahdinkoon, lomautin väen 2 kuukaudeksi. Myin perinnöksi saamaani omaisuutta, jotta sain kymmenien tuhansien eurojen kulut, laskut, palkat ja kesälomarahat maksettua. Nipin napin selvittiin ja myymällä autoni selvisin oman asuntolainani lyhennyksistä.

Nyt on kuukausi oltu töissä koko porukka ja myynti sakkaa edelleen koronan vuoksi. Olen sitkuttanut väkisin, jotta nämä naiset pystyisivät elättämään itsensä ja perheensä. Tänään tuli kahdelta yh-äudiltä soitto, lapsi kipeänä. Vanhin daami, pian 6kymppinen, ilmoitti olevansa TAAS selkävaivainen. Neljäs ilmoitti saaneensa kehotuksen koronatestiin, kun oli yrittänyt hakea lääkekuuria keuhkoputken tulehdukseen.

Toisin sanoen, huomenna minulla on töissä 1 henkilö itseni lisäksi. Aika mahdotonta pitää firmaa toiminnassa! Epätoivoisesti pommitin vuokrafirmoja, yhden työntekijän ehkä saan.

Maksan siis neljälle palkkaa kotiin, toki heille lomakertymääkin tulee tuosta kotonaolosta. Lisäksi maksan yhdelle työssä olosta palkkaa ja yhdelle vuokraihmiselle! Kuudesta ihmisestä maksan täyden palkan, lomakorvauksen ja siihen päälle 30% erilaisia työnantajamaksuja. Itselle ei juuri rahaa jää, taaskaan. Lisäksi saan tehdä itse vähintään 13 - tuntisen työpäivän, koko viikon siis, jotta työt ehditään tehdä tällä miehityksellä. Ja kenties ylityöpalkkaa töihin tulevalle henkilölle.

Ei tässä ole mitään järkeä. Myyn omaisuuttani, jotta saan maksaa työntekijöille ja taata heidän työpaikkansa. Mietin, että olen maksanut heille kotiin saikkuja ja lasten sairasteluita tuhansia euroja ennen koronaakin. Nyt loppui. Laitoin kirjanpitäjälle meiliä, että lopetan yrityksen. Kaikki ajetaan alas parin viikon aikana. Käyn viemässä huomenna jokaiselle irtisanomisilmoituksen kotiin. Kun sairauksiltaan tokenevat, loppupäiviksi (irtisanomisaika) pääsee tiloja siivoamaan ja tyhjentämään.

En maksa enää euroakaan saikkua kenellekään, enkä sen päälle lomarahaa. Kun firma on ohi, nostan itse sitä työttömyysrahaa ja loput perinnöstä käytän itseeni. Pärjään hyvin ainakin 10 vuotta noin. Mielelläni huvittelen osallistumalla työkkärin kursseille välillä ja lähettelemällä samaa työhakemusta kaikkiin avoinna oleviin työpaikkoihin alasta riippumatta.

Jokainen elättämään ne pentunsa miten lystää ja tosiaan nyt saa sitten rauhassa lepuuttaa kotona sitä kipiää selkää. Minä en maksa enää siitä hommasta penniäkään.

Toivottavasti vaikka 90 muutakin pientä yrittäjää älyää tehdä saman ja lopettaa lypsylehmänä olemisen. Saadaan sama 450 työtöntä pois saikkupalkoilta, kuin UPM.

Suomi nousuun. Terveisiä ay- pampuille ja hallitukselle. Tämä maa on täysin sairas tässä yrittäjien hiillostamisessa.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sairastuu, niin sairastuu. Joskus nämä asiat kasautuu, varsinkin korona-aikana.

Sinulla on täysi oikeus tehdä firmallesi mitä haluat, mutta miksi tuo raivo sairastuneita kohtaan?

Vierailija
2/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulla oo mitään hätää. Jos firma menee konkkaan, saat sossurahaa. Sillä säilyy hengissä. Yrittämisessä on riskinsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa pitkä päästö.

Vierailija
4/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten heräsit ja päästit kissan ulos.

Vierailija
5/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkuti vinkuti.

Vierailija
6/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudu asiaan filosofisesti. Sulla on mainio tilaisuus kasvaa henkisesti ja huomata, että materia on vain materiaa. Kenties tämä onkin sinulle uuden henkisesti eheämmän elämän alku.

Vierailija
7/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän täsmälleen mistä puhut. Paras kokemukseni oli, kun palkkasin äitiysvapaan sijaisen, joka ilmoitti 2. päivänä aloituksen jälkeen olevansa myös raskaana ties monennettako kuukautta ja jäävänsä kotiin itsekin.

Tuo pelleily vei firman sellaiseen ahdinkoon, ettei mitään rajaa. Enää en palkkaa kuin suhteilla.

t. toinen yrittäjä

Vierailija
8/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa jotenkin kireältä. Neuvon rentoutumaan.

Vierailija
9/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi..........................tosi kurjaa

Vierailija
10/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait sä tiedät, että koronat saat hakea takaisin kelalta.

Vierailija
11/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nalleko se siellä manipuloi kansaa alistumaan yrittäjien simputuksiin näillä tarinoilla?

Vierailija
12/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä raivoasi. Mitä yhteiskunta tuolle voi? Eikös yrittäminen ole juuri tuollaista. Ihmiset sairastelevat.

Hyvä vaan, että ovat karanteenissa, etteivät tartuta koronaa yrityksessäsi ja muualla. Vai pitäisikö mielestäsi heidän olla töissä, vaikka ovat mahdollisesti koronassa.

Mitä haet?

Vierailija
13/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos sitä myyntiä ei ole edelleenkään, niin hyvinhän sä yhdellä apurilla pärjäät. Mikset jatkanut lomautuksia.

Vierailija
14/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei pää kestä ni ei pidä alkaa yrittäjäks. Elämä on valintoja. Sitä voi kituuttaa yrittäjänä tai sossun asiakkaana.

Vierailija
15/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä ottaa riskin ja samoin myös kerää voitot.

Vierailija
16/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä ottaa riskin ja samoin myös kerää voitot.

Paitsi että sekin on väärin mammapalstalaisten mielestä. Yrittäjiä pitäisi vain olla ilman mitään palkkiota :D mutta he itse eivät kyllä ryhdy siihen, heille pitäisi vain antaa se työpaikka ja hyvä palkka.

Vierailija
17/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla oo mitään hätää. Jos firma menee konkkaan, saat sossurahaa. Sillä säilyy hengissä. Yrittämisessä on riskinsä.

Suomi on siitä hyvä maa että täällä ei kenenkään tarvitse kuolla nälkään, eikä asua taivasalla.

Vierailija
18/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin ihan samaa. Olen yrittäjä ja töissä kolme pienten lasten äitiä ja tällä viikolla taas paljon poissaoloja koronan vuoksi ja itse tein vuorot. Viimeisen vuoden aikana kaksi äitiyslomaa ja äitiyslomansijainenkin raskaaksi. Mä tein kaikki saikkupoissaolot raskausaikana. Helpommalla pääsis kun lopettais.

Vierailija
19/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuttaan ja omia henkilökohtaisia varojaan ei koskaan tulisi käyttää firman menoihin. Menee taseet sekaisin, kun nollamyynnistä huolimatta positiivista kassavirtaa jatkuvasti.

Vierailija
20/63 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa pitäis ottaa sama malli kuin Ruotsissa. Sairaan lapsen hoito menee kelasta ja eka päivä karenssia ja sen jälkeenkin työnantaja maksaa vain 80 % palkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme