Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viranomaisen tekemä täysin aiheeton lastensuojeluilmoitus

Vierailija
27.09.2013 |

Mitä mahdollisuuksia minulla on antaa palautetta siitä? Ilmoitus todettiin aiheettomaksi, mutta aiheutti minulle suunnatonta huolta ja haittaa.

Ei sentään rikosilmoitusta, mutta voinko tehdä jonkun valituksen, jos ilmoitus sossujenkin mielestä on täysin turha?

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheettomaksi todettu ilmoitus on aiheeton. Silloin on turha pohtia, että jotain vikaa perheessä on, kun ilmoitus on tehty. Se on todettu aiheettomaksi, joten perheessä ei ole vikaa. Mutta niin kuin ap jo totesi, tiedoissa se pysyy ja on siten kiusallinen monella tapaa

Kun viranomainen tekee virheen, ei mielestäni tärkeintä ole saada hyvitystä vaan saada se viranomainen tajuamaan, että virhe on tehty ja se on vaikeuttanut ihan tavallisten ihmisten elämää. Ap:n tapauksessa rehtori on laiminlyönyt asioiden selvittämisen, kun vanhempia ei ole kutsuttu keskusteluun. Ilmoituksestahan pitää ainan ilmoittaa vanhemmille, joten ennen sitä olisi aika loogista pyytää keskustelua. Se, että lapsi tönäisee toista, ei ole lastensuojelun asia. Tässä tapauksessa tönäistylle kävi ikävästi ja toki asia on vakava ja siitä pitää puhua, mutta lastensuojelun asia tuollainen ei ole.

Minä laittaisin viestiä opetuspäällikölle ja kysyisin, onko opetuspäällikön mielestä rehtori toiminut oikealla tavalla ja miksi ilmoituksia suolletaan, vaikka asiasta ei ole keskusteltu perheen kanssa. Kertoisin tietysti myös, että ilmoitus on todettu aiheeettomaksi ja että haluan opetuspäälliköltä selvityksen, tehdäänkö kaikista tönivistä lapsista ilmoitus vai onko kyseessä ollut meidän perheemme tarkoituksellinen vainoaminen. Miksi lasten riitoja ei selvitetä asiallisesti koulussa? Miksi on tuhlattava muiden viranomaisten aikaa?

Vaatisin siis perusteluja sille, miksi tällainen show on saatu aikaan. Rehtori saa takuulla tuosta huomautuksen ja oppii, miten näitä asioita pitää oikeasti hoitaa.

Vierailija
2/91 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 03:22"][quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 19:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 17:27"]

Mitä väliä, jos se ei ole johtanut turhiin toimenpiteisiin. Oon itsekin nuorisotyöntekijänä tehny pari ilmoitusta, ei siihen kevein perustein ryhdy ja silti aina toivoo, että olisi väärässä eikä syy huoleen ole.

Välillä tiedän, että on ongelmaa ja vanhemmista on tuntunut, etteivät muuta kautta saa tukea.

[/quote]

Samaa ihmettelen. Jos kerta juttu on todettu aiheettomaksi, niin miksi täytyisi saada vielä ties mitä vuolaita anteeksipyyntöjä, rahallista korvausta ja ilmeisesti vielä ilmotuksen tekijälle potkut?

Jos jollekin nyt oli uusi asia, niin lastensuojelu tarkoittaa tosiaan sitä, että pysytään kartalla lapsen kotioloista. Parempikin, että tarkistavat asiat liian herkästi, kuin etteivät uskaltaisi puuttua ilman täysin vedenpitäviä todisteita (silloin kun saattaa olla jo liian myöhäistä..).

En muutenkaan ihan purematta nielisi sitä, että vanhempi kertoo joutuneensa turhan ls-ilmoituksen "uhriksi". Mites, kuinkahan moni oikeasti ongelmavanhemmista myöntäisi, että lastensuojeluilmoitus on tehty aiheesta?

Ei niistä kodin seinien sisäpuolilla tapahtuvista asioista huudella. Kyllä niitä peitellään ihan viimeiseen tappiin saakka ja "kiinni jäädessä" ei myönnetä minkään ongelman olemassaoloa, vaan silloin vaan ilkeät sossuakat kiusaa turhaan.

[/quote]

Tämähän on täyttä paskaa ja tietoista vääristelyä. Eihän tässä ketjussa kukaan ole vaatinut sossun asuntoa järjestävän. Siitäkin huolimatta he järjestävät. Jos nyt oikein ymmärsin niin kyse oli Helsingin kaupungin asunnoista. Häätötilanteessa lapsiperhe kiilaa aina muiden edelle ja asunnottomaksi jäänyt lapsiperhe on välittömän asunnon tarpeessa. Kaupungin asunnot on verovaroin tuotettuja asuntoja jotka on ensisijaisesti tarkoitettu pienituloisille ihmisille. Ymmärtääkseni tässä ei ollut kysymys mistään maksamattomista laskuista vaan häädöstä. Olen saanut itsekin sellaisen kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla johtuen omistajan halusta myydä asunto. Hyvä se on syyttää pienituloisia ihmisiä kun esimerkiksi Helsingissä kohtuukuntoisen 3h+k vuokrat on alkaen 900e euroa. Halvimmilla asunnoilla on vielä eniten kysyntää. On täällä kyllä ihme haaskalintuja kirjoittelemassa.

[/quote]

Me saatiin häätö (pitkä jutt) ja kaupungilla ei ollut meille asuntoa. Minä, mies, liki 3v ja 4v lapset. Ehdottivat ensikotia mulle ja lapsille sossusta (ei oltu edes ikinä oltu asiakkaita) ja miehelle miestenkodista tms asuntola onkaan. Kaupungin kaksioon ei olisi heidän mielestä mahduttu! Sanottiin ei kiitos ja lähdettiin 300km josta vuokrattiin okt... näin turussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
30.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa JÄRJETÖN syy tehdä lastensuojeluilmoitus ap:n tapauksessa! :o Kaupungissa,jossa minä asun,opo soittaa kiusaajan kotiin huoltajalle ensimmäisen kiusaamisen jälkeen (Tätä ennen on opo ja toinen henkilö jo jututtanut kiusaajaa,sekä kiusattua). Jos kiusaaminen jatkuu vielä kotiin soiton jälkeen,kutsutaan huoltaja keskustelemaan koululle paikan päälle kiusaajan kanssa yhdessä ja silloin taitaa olla myös rehtorikin jo paikalla. Mutta kertalaakista lastensuojeluilmoitus?! -En ymmmärrä! :o

Vierailija
4/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne seuraava. Lasten lähihuoltajana toiminut äiti jää asennottomaksi ja lapset muuttavan luokseni. Asunnon alta lähteminen oli 6kk mm. kaupungin ja sosiaalitoimen tiedossa, mutta vaihtoehtoista asuntoa ei järjestynyt. Kun oli häädön aika päätti sosiaalitoimi tehdä lastensuojeluilmoitukset vaikka lapset muuttavat minun (isän) luokse asumaan tilapäisesti. Minun mielestäni perustetta tähän ilmoitukseen ei ollut, mutta asiakkuuden piiriin nyt kuulutaan. Lapsilla pysyy sama koulu ja tarha eikä muutenkaan vaikuta heidän elämään. Minä olen siis lastensuojelun piirissä siksi, että ex-vaimoni jäi asunnottomaksi eikä kaupunki taikka sosiaalitoimi kerennyt 6kk ennaltaehkäiseviin toimiin ja teki ilmoituksen omista laiminlyönneistään. Voin sanoa, että vituttaa ja hävettää tämä toimenpide.

Vierailija
5/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:40"]

Tuskinpa kuule kukaan viranomainen tekee täysin ilman huolta ls-ilmoituksen. Valita vaikka minne mutta mitenkään et siitä tule hyötymään. Idiootti, katso peiliin ja ala pitää huolta lapsestasi.

Terkuin LS-sos.tt.

[/quote]  Olipas ammattitaidoton ja asiaton kommentti. 

Vierailija
6/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:22"]

Meillä tilanne seuraava. Lasten lähihuoltajana toiminut äiti jää asennottomaksi ja lapset muuttavan luokseni. Asunnon alta lähteminen oli 6kk mm. kaupungin ja sosiaalitoimen tiedossa, mutta vaihtoehtoista asuntoa ei järjestynyt. Kun oli häädön aika päätti sosiaalitoimi tehdä lastensuojeluilmoitukset vaikka lapset muuttavat minun (isän) luokse asumaan tilapäisesti. Minun mielestäni perustetta tähän ilmoitukseen ei ollut, mutta asiakkuuden piiriin nyt kuulutaan. Lapsilla pysyy sama koulu ja tarha eikä muutenkaan vaikuta heidän elämään. Minä olen siis lastensuojelun piirissä siksi, että ex-vaimoni jäi asunnottomaksi eikä kaupunki taikka sosiaalitoimi kerennyt 6kk ennaltaehkäiseviin toimiin ja teki ilmoituksen omista laiminlyönneistään. Voin sanoa, että vituttaa ja hävettää tämä toimenpide.

[/quote]

Tiedän myös tapauksen jossa sossu ei antanut harkinnanvaraista tukea talvivarusteisiin, mutta teki sitten ls-ilmoituksen puutteellisesta varustuksesta. Virkailija sai tapauksesta huomautuksen, mutta mitä niistä. Kyse ei ollut muusta kuin liian pienestä talvihaalarista. Ymmärrän sinua.

Vierailija
7/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerro kaupunki ja sossun nimi.  Vain julkisuus tuo sinulle oikeutta.

Vierailija
8/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:10"]

Mitä mahdollisuuksia minulla on antaa palautetta siitä? Ilmoitus todettiin aiheettomaksi, mutta aiheutti minulle suunnatonta huolta ja haittaa.

Ei sentään rikosilmoitusta, mutta voinko tehdä jonkun valituksen, jos ilmoitus sossujenkin mielestä on täysin turha?

[/quote] Hä? Viranomainen on tuntenut jotain huolta lapsestasi ja tehnyt ilmoituksen. Asiasta soitetaan, ilmoitus todetaan aiheettomaksi ja se siitä. Miksi tunnet huolta ja suuttumusta jos tiedät että asiat ovat hyvin? Vähän sama kun suuttuisit turhasta palohälytyksestä kun paistat lättyjä. Mikä teitä ihmisiä vaivaa?

Vierailija
9/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:35"]

[/quote]

Tiedän myös tapauksen jossa sossu ei antanut harkinnanvaraista tukea talvivarusteisiin, mutta teki sitten ls-ilmoituksen puutteellisesta varustuksesta. Virkailija sai tapauksesta huomautuksen, mutta mitä niistä. Kyse ei ollut muusta kuin liian pienestä talvihaalarista. Ymmärrän sinua.

[/quote] No aika huono elämänhallinta siinä vaiheessa jos ei kirppikseltä saa lapselle haalaria ja kenkiä. Pitääkö ne kaikki uutena saada?

Vierailija
10/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka osittain oletkin oikeassa niin onhan se kumma jos hakee laillisia oikeuksiaan (sosiaalituen piirissä myös harkinnanvaraiset) ja sen vuoksi tehdään ilmoitus. Ei kai siitä uudesta tai vanhasta nyt olekaan kysymys. Pienituloisissa perheissä kaikki pitää tarkkaan laskea. Kokemusta on kun köyhästä perheestä minäkin syntyisin.

Vierailija
11/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 17:40"]

Tuskinpa kuule kukaan viranomainen tekee täysin ilman huolta ls-ilmoituksen. Valita vaikka minne mutta mitenkään et siitä tule hyötymään. Idiootti, katso peiliin ja ala pitää huolta lapsestasi.

Terkuin LS-sos.tt.

[/quote]Olipa näin ulkopuolisena ja sellaisena vanhempana, jota eivät sosiaalitoimet kosketa mitenkään, yllättävää lukea tällainen vastaus. Toivottavasti olet provo etkä todellinen viranomainen. Kielenkäyttösi on käsittämätöntä.

Vierailija
12/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]  

Voi hyvä ihme. Jos exäs ei saa kuudessä kuukaudessa uutta kämppää hommattua niin hänellä on todellakin ongelmia elämänhallinnan kanssa. Yhteiskunnanko se kämppä olisi pitänyt hommata??

Taisi olla ilmoitus ihan aiheellinen. 

Vierailija
13/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:47"]

[quote author="Vierailija" time="27.09.2013 klo 13:10"]

[/quote] Hä? Viranomainen on tuntenut jotain huolta lapsestasi ja tehnyt ilmoituksen. Asiasta soitetaan, ilmoitus todetaan aiheettomaksi ja se siitä. Miksi tunnet huolta ja suuttumusta jos tiedät että asiat ovat hyvin? Vähän sama kun suuttuisit turhasta palohälytyksestä kun paistat lättyjä. Mikä teitä ihmisiä vaivaa?

[/quote]

Palohälytys ei ole sama asia vaan nimenomaan esim. kynttilä. Jos palotarkastaja näkee kodissa kynttilän ja tekee ilmoituksen tulipalosta, ollaan samoilla jäljillä. Mitähän seurauksia tulisi tällaisesta turhasta ilmoituksesta? Ärsyttäisiköhän kynttilää polttavaa perhettä, kun pihaan kaahataan pillit soiden ja vesisuihkua niskaan?

On kyse ihmisten ammattitaidottomuudesta. Virhearvioita voidaan tehdä, mutta yleensä fiksut ihmiset keskustelevat ensin kohteen kanssa ja huomaavat tehneensä virheen. On täysin ammattitaidotonta tehdä virheitä asioista, joita voisi helposti tarkistaa ja joista voisi keskustella kohteen kanssa. Kannattaisiko palotarkastajankin ensin kysäistä perheeltä, osaavatko kynttilän sammuttaa ennen kuin tehdään ilmoitus tulipalosta?

Vierailija
14/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:56"]

Voi hyvä ihme. Jos exäs ei saa kuudessä kuukaudessa uutta kämppää hommattua niin hänellä on todellakin ongelmia elämänhallinnan kanssa. Yhteiskunnanko se kämppä olisi pitänyt hommata??

[/quote]

Oletko tyhmä vai lukutaidoton?

Miksi kyseisen isän pitäisi olla lastensuojelun asiakas siksi, että hänen eksällään on elämänhallintaongelmia? PItäisikö sinunkin lapsistasi tehdä ilmoitus, vaikka siksi että naapurtalossa on dementoitunut mummo?

Vierailija
15/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunki on Helsinki, mutta sossun nimeä en viitsi paljastaa, koska se ei palvele kenenkään etuja tässä tilanteessa. Lähinnä kummastuttaa, että millaisiin asioihin näitä resursseja tuhlataan. Siinä vaiheessa kun lapsiperhe on jäämässä asunnottomaksi sossu levittelee käsiään. Minkä vuoksi lastensuojelu ei puuttunut asiaan jo ennen häätöä? Olisi varmasti ollut kaikille halvempaa ja helpomaa jos ex-vaimo olisi saanut kaupungilta asunnon.

Vierailija
16/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää muotia nykyään että tehdään kaikesta ls-ilmoitus? Joku järki päässä vois tehdä terää itse kullekkin.

Selkeet laiminlyönnit ilman muuta mutta jos Nico-Petteri ei mee neuvolaan just tänään kun sen äiti unohti koko asian niin voihan juma sentää mitä touhua.

Ihmisen ulkoisesta habituksesta ei kannata kummosia päätelmiä tehdä jos ei selkeesti ole jossain aineissa. Se ei tee kenestäkkän parempaa vanhempaa jos aijaa uudella Audilla ja päällä on merkkivaatteet. Se verkkareissa ja tuulitakissa kulkeva äiti/isä saattaa olla huomattvasti asiaansa kasvattajana paremmin keskittynyt.

Vierailija
17/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

30! Lapset on isällä niin mitä vitun väliä onko äidillä kämppää, kun ei ole lapsiakaan. Äidillä varmasti ei ole kaikki hyvin, mutta on joidenkin vaikea tajuta että isä on ihan samalla lailla vanhempi kuin äitikin.

Vierailija
18/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:50"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:35"]

[/quote]

[/quote] No aika huono elämänhallinta siinä vaiheessa jos ei kirppikseltä saa lapselle haalaria ja kenkiä. Pitääkö ne kaikki uutena saada?

[/quote]

Lienet trolli, mutta vastaan asiallisesti. Itse olin 12kk kaupungin asuntojonossa saamatta asuntoa. Ei varmasti ole elämänhallinnasta kiinni. Monille lapsiperheille vapaiden markkinoiden vuokra-asunnot on liian kalliita. Ne on jopa kalliimpia vuokrata kuin lyhentää lainaa pankille saman kokoisesta asunnosta. Asuntolainaa ei vain 3 lapsen äiti pienillä tuloillaan ilman takaajia saa.

Vierailija
19/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli vanhemmasta pojasta ensimmäinen ilmo aikanaan siitä, että oli rikkinäiset housut jalassa koulussa. Opettajalla oli kuullemma "huolta lasten perushuollon riittävyydestä", kun nyt sattui tietämään, että kummatkin vanhemmat olimme työttömiä.

Poika oli kaatunut pyörällä matkalla kouluun. Ilmoitus todettiin aiheettomaksi, mutta pääsivät nuuskimaan asiamme, niin kuin halusivatkin. Tämä pyörällä kaatuminen oli mitä ilmeisemmin vain "hyvä syy".

Mielenkiintoista muuten, että sossuharakkojen mukaan noin olemattomilla tuloilla ei voi pärjätä. Sanoin tietäväni asian oikein hyvinkin, eikä siihen edes tarvita diplomi-insinöörin koulutustani, mutta eipä siltikään ole kunnan sossusta herunut lanttiakaan.

Totesi siihen, että vain lastensuojelun asiakkuudella saa. Ei alettu asiakkaaksi, kun ei kerran ollut tarvetta. Ilmiselvää kiristystä.

Toisen kerran sama tapahtui nuoremman pojan kanssa; tämä oli huomaamatta vetänyt alleen likaisen lempipaitansa, jonka sitten koulun terveystarkastuksessa paljastui. Taas todettiin aiheettomaksi, kuinkas muuten, kun oikeata aihetta ei kerran ollut.

Kun viimeiset ovat täysi-ikäisiä, aivan varmasti täräytän kunnalle melko monessa muodossa vittuilun takaisin.

Vierailija
20/91 |
29.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:59"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 14:56"]

[/quote]

No, isä nyt joutuu väkisinkin "siinä sivussa" asioimaan sosiaalitoimen kanssa, kun sattuu olemaan isä (ja huoltaja?) näille lapsille, joista on tehty ilmoitus. (Kas kun se ilmoitus tehdään lapsesta, ei äidistä (tai isästä), vaikka tämä onkin kykenemätön hankkimaan asuntoa itselleen ja varmasti jonkinlaisen avun/suojelun tarpeessa. Ei kuitenkaan lasten suojelun, kun lienee jo täysi-ikäinen.)

Oletko tyhmä vai lukutaidoton?

Miksi kyseisen isän pitäisi olla lastensuojelun asiakas siksi, että hänen eksällään on elämänhallintaongelmia? PItäisikö sinunkin lapsistasi tehdä ilmoitus, vaikka siksi että naapurtalossa on dementoitunut mummo?

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi