Eikö ylioppilaan äiti enää hanki/käytä lyyra-korua lakkiaisissa?
Muistelen tämän olleen aikoinaan omalle äidilleni suuri ylpeydenaihe kun hän sai pitää useampaa lyyraa rinnuksissaan. Neljä lasta siis ylioppilaita. Nykyään en muista nähneeni näitä.
Kommentit (85)
En ole ikinä kuullut. Äitini oli itse ylioppilas, ei olisi tullut mieleenkään hänelle kantaa jonkun toisen saavutuksesta lyyraa.
Missä lyyrakorusta edes kerrotaan? Onko miehille lyyrasolmiopinnejä tms?
Joo ei.
Jo 80-luvulla oma äitini totesi, ettei hän sellaista halua, koska kunnia ei ole hänen.
Samaa mieltä olin omien lasteni yo-juhlien tullessa ajankohtaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset muinaisjäänetavat on hyväkin lopettaa. Ihan niinkuin valkolakki olisi joku isokin meriitti muiden rinnalla.
Sama porukka juhlii jotain Halloweenia, vaikka ei liity meihin mitenkään.
Mutta kun amerikkalaiset perinteet on vaan niiin paljon parempia. Ehkä kiitospäiväkin otetaan listalle ja jätetään vapun juhlinta pois, se kun on niin pelleä.
Samaa mieltä, ystävänpäivänä myös pitää ostaa krääsää kaikille "ystäville"
Vierailija kirjoitti:
En edes harkinnut ostavani lyyraa äidilleni. Vanhempani erosivat lukioni aikana äitini alkoholismin takia ja asuin isäni luona. Yo-juhlissa mua korpesi kun vieraat onnittelivat äitiänikin, vaikka akka ei muuta ollut tehnyt kuin ryypännyt. Isäni olisi ehdottomasti ansainnut lyyran ja kaikki vieraiden onnittelut, hän onnistui kasvattamaan täyspäisen tyttären rapajuoppo-äidistä huolimatta.
Muuten lyyra-perinne on kiva ja olen aina ollut vähän kateellinen toisten lämpimistä äitisuhteista. Minusta on herttaista, jos nuori lyyran äidilleen ostaa.
Ajattele, miten hieno olisi ollut lyyra isän puvun takin kauluksessa! Oikeesti, kun hän sinut oli kasvattanutkin.
Isäni hankki äidilleni kultaisen tuplalyyran kun pari vuotta siskoni jälkeen kirjoitin. Jostakin syystä oli jäänyt silloin siskoni kohdalla hankkimatta. Isä tykkäsi perinteistä.