Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö ylioppilaan äiti enää hanki/käytä lyyra-korua lakkiaisissa?

Vierailija
30.08.2020 |

Muistelen tämän olleen aikoinaan omalle äidilleni suuri ylpeydenaihe kun hän sai pitää useampaa lyyraa rinnuksissaan. Neljä lasta siis ylioppilaita. Nykyään en muista nähneeni näitä.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuluisi ylioppilaan hankkia äidilleen.

Vierailija
2/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät, nämä nykyäidit eivät edes tiedä sellaisen olemaasolosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt, enkä meinnanut moista omaan rintapieleen laittaa. 

Lapsihan sen työn on tehnyt, enkä minä.

Vierailija
4/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva taitaa käyttää. En käyttänyt itsekään, enkä sellaista halunnut. Tuntuu turhakkeelta.

Vierailija
5/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni tällä palstalla tietää, mikä se on?

Siis mitä tarkoittaa sana lyyra.

Täällä tiedetään vain sanat vihervasemmisto, persut, ja Sanna Marin.

Nuo sanat täällä hallitaan erinomaisen hyvin.

Vierailija
6/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen typerä perinne. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Miksi isä jää ilman?

(ylioppilashan sen ostaa kiitokseksi äidille. nolo mutsi ostaa itselleen)

Vierailija
7/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, turhaa kerskakulutusta.

Vierailija
8/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi siis isältä pyytää rahaa jotta voi ostaa äidille lyyran...

Vierailija
9/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lyyrankantaja-äidit ovat jo lykkämässä koiranputkea! Nykyäideillä on itselläänkin yo-lakki, jota eivät juuri käytä, korkeintaan vappuna.

Vierailija
10/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteistä ei enää piitata.

Ja tavat muuttuvat aikojen kuluessa.

Ennen tuo lyyra oli osoitus lasten älykkyydestä ja kodin halusta kouluttaa lapsia.

Aikaisemmin, vuosikymmeniä sitten, ylioppilaist oli paljon vähemmän ja heitä arvostettiin todella paljon.

Syy siihen oli, että silloin oli vähemmän rahaa koulutukseen, ei ollut oppikouluja eikä lukioita maaseuduilla ollenkaan joten jo niiden käyminen tuli kalliiksi.

Koulutusta myös arvostettiin enemmän entisaikoina.

Nyt lukion käyminen lähes itsestäänselvyyys, ylioppilaita on paljon, eikä sitä pidetä enää mitenkään  niin erinomaisena saavutuksena, että äiti hankkisi lyyran ja käyttäisi sitä erilaisissa juhlissa.

Vierailija
11/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta äidin lyyra on perua ajoilta, jolloin vanhemmalla sukupolvella ei ollut aikoinaan mahdollisuutta kouluttautua ja lapsen pääsy ylioppilaaksi oli suuri ylpeyden aihe. Nykyään ne ovat minusta vanhanaikaisia, enkä nähnyt mitään tarvetta käyttää sellaista, vaikka kolme lastani onkin päässyt viime vuosina ylioppilaiksi.

Vierailija
12/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lyyrankantaja-äidit ovat jo lykkämässä koiranputkea! Nykyäideillä on itselläänkin yo-lakki, jota eivät juuri käytä, korkeintaan vappuna.

Pah! Minun äidillä on yo-lakki, mutta oikein hyvin kelpasi minun ostamani lyyrakin mekon rintapieleen. Äiti jopa liikuttui siitä, kun noudatin vanhaa perinnettä ja hankin lyyran. Hän luuli, etten tekisi niin. Osa äideistä on edelleen sen verran fiksuja, että ymmärtävät traditioiden merkityksen. 

Vierailija
13/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai voi ihan vaikka heittää pienen työkeikan, josta saa palkaksi sen muutaman kympin, jonka lyyra maksaa. 

Vierailija
14/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilleni ei kelvannut, ostin pienistä rahoistani hänelle kun olin sukuhaaramme eka ylioppilas ja silloin vielä puhuttiin perinteistä. Äiti kyllä kertoi kaikille, miten hän oli kouluttanut minut. Lyyra ei sitten kuitenkaan kelvannut, vaan jäi käyttämättä lipaston laatikkoon. Harmittaa vieläkin, ihan kultaa oli eikä mikään hilu.

Mutta turha kai tuollainen perinne nykyään on.

Vierailija
15/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat perinteet ovat ihan turhia. Maailma muuttuu ja ihmisten pitää muuttua sen mukana. 

Vierailija
16/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ylioppilas ole mennyt töihin?

Vierailija
17/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pah! Minun äidillä on yo-lakki, mutta oikein hyvin kelpasi minun ostamani lyyrakin mekon rintapieleen. Äiti jopa liikuttui siitä, kun noudatin vanhaa perinnettä ja hankin lyyran. Hän luuli, etten tekisi niin. Osa äideistä on edelleen sen verran fiksuja, että ymmärtävät traditioiden merkityksen. 

Onko merkityksenä muuta kuin rahan antaminen korukauppiaille?

Vierailija
18/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin jo ajoissa omille muksuille, että säästää omat rahat lyyran kohdalla. Se ei vaan istu mulle ei mitenkään. Perinteenäkin pöljä. Kerrankin kuuntelivat.

Eilisistä YO-juhlista toipuvana.

Vierailija
19/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lyyraa rintapielessä. Yksi niistä on sama, jota äitini käytti silloin kun minä pääsin ylioppilaaksi. Tosin olen käyttänyt niitä vain lakkiaisissa.

Vierailija
20/85 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei sellaista halunnut, kun kirjoitin 90-luvulla. Ei kyllä minuakaan kiinnosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi