Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opettajat: ylempää vai alempaa keskiluokkaa?

Vierailija
27.09.2013 |

Opettajat ovat korkeasti koulutettuja, perinteisesti arvostetussa ammatissa ja usein keskimääräistä sivistyneempiä ja kiinnostuneempia esimerkiksi kulttuurista ja yhteiskunnallisistta asioista. Toisaalta opettajan vuosiansiot eivät ole kovin kaksiset. Kun ylempi keskiluokka on määritelty perinteisesti sekä koulutuksen että tulotason mukaan, lukisitko opettajat alempaan vai ylempään keskiluokkaan? Kerro myös, jos olet itse opettaja.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
42/49 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun ja lukion lehtorit ovat mielestäni hyvätuloisia. Lukiionb lehtorin palkka voi olla jopa 4200-4400e kk riippuen siitä onko kielten opettaja ja alhainen  opetusvelvollisuus(äidinkieli). Opinto-ohjaajilla on palkka 3600-4200 e kuukaudessa. Vuositulot voi olla  52000e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana en hyväksy luokkajaottelua. Palkka saisi olla parempi, samoin arvostustus, mutta ei kai Suomi nyt vielä Iso-Britannian kaltainen luokkayhteiskunta ole? 

Muuten pätkätyöläisenä sijaisena varmasti kuulun siihen kaikkein alimpaan kastiin, niin korkeakoulutettu kuin olenkin. Sivistyneeseen köyhälistöön. 

Vierailija
44/49 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan siitä millainen on vapaa-aikanaan, onko kiinnostunut itsensä sivistämisestä, harrastaako kulttuuria, millaisia ihmisiä kuuluu kaveriporukkaan jne.

Tunnen opettajia laidasta laitaan, muutaman sellaisenkin joiden yleissivistys on nolla, tyyli wt:n ja maailmankatsomus kreationistin.

Vierailija
45/49 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ne nyt tosiaan aika hyvin tienaa? Itse olen melkein valmis maisteri mutta alallani keskipalkka on n.2000e. En valita, mutta ihmettelen vain millä perusteella opettajilla on tosi köyhää.

Vierailija
46/49 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin mielenkiintoisia vastauksia! Nostetaan nyt vielä lukukauden alun kunniaksi. -ap

Vierailija
47/49 |
07.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

alempaan. verorahoilla kustannettuja lasten hoitajia.

ylempiensä ja alempiensa palkollisia siis.

Vierailija
48/49 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

julkisen vallan käyttäjänä, viranhaltijana ja hyvätuloisena kuulun ylempään keskiluokkaan.

Vierailija
49/49 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä ylempi ja alempi toimihenkilöys? Onko se sama asia kuin "y ja a keskiluokka"? (Mulla on aina ongelmia, jos johonkin lappuun ja nettikyselyyn pitää tuo kohta täyttää.)