Opettajat: ylempää vai alempaa keskiluokkaa?
Opettajat ovat korkeasti koulutettuja, perinteisesti arvostetussa ammatissa ja usein keskimääräistä sivistyneempiä ja kiinnostuneempia esimerkiksi kulttuurista ja yhteiskunnallisistta asioista. Toisaalta opettajan vuosiansiot eivät ole kovin kaksiset. Kun ylempi keskiluokka on määritelty perinteisesti sekä koulutuksen että tulotason mukaan, lukisitko opettajat alempaan vai ylempään keskiluokkaan? Kerro myös, jos olet itse opettaja.
Kommentit (49)
Peruskoulun ja lukion lehtorit ovat mielestäni hyvätuloisia. Lukiionb lehtorin palkka voi olla jopa 4200-4400e kk riippuen siitä onko kielten opettaja ja alhainen opetusvelvollisuus(äidinkieli). Opinto-ohjaajilla on palkka 3600-4200 e kuukaudessa. Vuositulot voi olla 52000e.
Opettajana en hyväksy luokkajaottelua. Palkka saisi olla parempi, samoin arvostustus, mutta ei kai Suomi nyt vielä Iso-Britannian kaltainen luokkayhteiskunta ole?
Muuten pätkätyöläisenä sijaisena varmasti kuulun siihen kaikkein alimpaan kastiin, niin korkeakoulutettu kuin olenkin. Sivistyneeseen köyhälistöön.
Riippuu aivan siitä millainen on vapaa-aikanaan, onko kiinnostunut itsensä sivistämisestä, harrastaako kulttuuria, millaisia ihmisiä kuuluu kaveriporukkaan jne.
Tunnen opettajia laidasta laitaan, muutaman sellaisenkin joiden yleissivistys on nolla, tyyli wt:n ja maailmankatsomus kreationistin.
Eikö ne nyt tosiaan aika hyvin tienaa? Itse olen melkein valmis maisteri mutta alallani keskipalkka on n.2000e. En valita, mutta ihmettelen vain millä perusteella opettajilla on tosi köyhää.
Erittäin mielenkiintoisia vastauksia! Nostetaan nyt vielä lukukauden alun kunniaksi. -ap
alempaan. verorahoilla kustannettuja lasten hoitajia.
ylempiensä ja alempiensa palkollisia siis.
julkisen vallan käyttäjänä, viranhaltijana ja hyvätuloisena kuulun ylempään keskiluokkaan.
Entä ylempi ja alempi toimihenkilöys? Onko se sama asia kuin "y ja a keskiluokka"? (Mulla on aina ongelmia, jos johonkin lappuun ja nettikyselyyn pitää tuo kohta täyttää.)
:)