Astma ja maski
Millaista maskia pystytte muut astmaatikot käyttämään? Olen paria erillaista ns kirurginmaskia kokeillut ja aika nopeasti tulee olo ettei saa enää happea. Alan myös helposti hyperventiloimaan.
Toki ensisijaisesti välttelen kaikkia sisätiloja missä on ihmisiä, yritän parhaani mukaan pitää turvavälit aina ja käytän tällä hetkellä joukkoliikenteen sijaan polkupyörää. Mutta jos tämä tilanne vuosikausiksi pitkittyy niin välillä on vaan pakko käyttää bussia jne.
Kommentit (29)
On astma enkä pysty käyttämään mitään maskeja. Eipä se ongelma ole, ei ne pakollisia ole.
Vierailija kirjoitti:
On astma enkä pysty käyttämään mitään maskeja. Eipä se ongelma ole, ei ne pakollisia ole.
Ei ole pakollisia ei, mutta esimerkiksi ruuhkaisessa joukkoliikenteessä olisi kyllä erittäin järkevää. Tai joutuu vaikkapa hoitamaan jotain virastoasiaa paikassa missä on paljon ihmisiä.
Ulosvirtasventtiilillä varustettua ffp3-tason hengityssuojainta eli tällaista:
https://public.keskofiles.com/f/k-rauta/products/4054596329560?auto=for…
kaikki maskit estää hengittämästä kunnolla
En suosittele kangasmaskia. Ne eivät ole ns. "virallisia", materiaalia ei ole kehitetty hengitysteiden suojaamista varten ja niistä voi irrota pölyä. Itse tein virheen kun ostin keväällä kangasmaskin, todella raskasta hengittää ja laittoi yskimään. Eikä mulla ole edes astmaa... Suosiolla ostin Puuilosta 50 kpl/pkt kertakäyttömaskeja. Paljon parempia vaikka eihän noidenkaan kanssa ole kiva hengitellä.
Vierailija kirjoitti:
Ulosvirtasventtiilillä varustettua ffp3-tason hengityssuojainta eli tällaista:
https://public.keskofiles.com/f/k-rauta/products/4054596329560?auto=for…
Olen joskus käyttänyt puutöissä venttiilisuodatinmaskia ja oli kyllä ihan tuskaa hengittää sen kanssa, joutui tekemään enemmän hengitystyötä sitä venttiiliä vasten. Onko tuossa millainen hengitysvastus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakollisia ei, mutta esimerkiksi ruuhkaisessa joukkoliikenteessä olisi kyllä erittäin järkevää. Tai joutuu vaikkapa hoitamaan jotain virastoasiaa paikassa missä on paljon ihmisiä.
Miksi alapeukku? Ei sillä maskilla suojata vain itseä vaan muitakin.
Onko silmälasipäisiä paikalla? Olen huomannut, että monella huurustuu lasit maskia käytettäessä. Itsellä on myös lasit, mutta en toistaiseksi ole käyttänyt maskia, mutta näyttää hankalalta kun lasit huurustuvat eikä maskiin saisi koskea.
Kovin monesti en ole vielä maskia käyttänyt, lääkärissä ja labrassa käydessä kyllä. Hengitysoireita hankalammaksi osoittautui se, että nenä alkaa vuotaa verta maskin alla. Olen kokeillut nyt muutamaa erilaista, ja sama juttu kaikissa: muutaman minuutin pidettyäni, alkaa veri valua. Noissa on vissiin jotain, jotka ärsyttää mun nenäni limakalvoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko silmälasipäisiä paikalla? Olen huomannut, että monella huurustuu lasit maskia käytettäessä. Itsellä on myös lasit, mutta en toistaiseksi ole käyttänyt maskia, mutta näyttää hankalalta kun lasit huurustuvat eikä maskiin saisi koskea.
Eipä tuolle mitään voi. Itse käytän vain silloin jos joudun käymään kaupassa ruuhka-aikaan. Julkisilla en kulje. Autolla ajaessa maskia ei missään nimessä saa pitää.
- rillipää
Ei onnistu ostamieni kertakäyttömaskien käyttö. Keuhkolääkärikin oli sitä mieltä, että ole mieluummin ilman. Muutenkin hankala hengittää ja Ventolineakaan ei voi määrättömästi kiskoa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei huurru kun painaa maskin yläreunan huolellisesti nenää ja poskia vasten, ettei suusta tuleva uloshengitysilma karkaa yläkautta silmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuolle mitään voi. Itse käytän vain silloin jos joudun käymään kaupassa ruuhka-aikaan. Julkisilla en kulje. Autolla ajaessa maskia ei missään nimessä saa pitää.
- rillipää
Miksi ihmeessä kukaan pitäisi maskia yksin autossa ajaessaan?
Sama ongelma. Ainut mikä toimii on ne sika kalliit hyvät suojaimet. Mut eihän niitä pysty käyttämään hinnan takia
Yksi ostamani kertakäyttömaskipakkaus haisee ihan hirveälle. Ovat varmaan jotain Kiinamaskeja.
Osa hiostaa ja osassa ei voi hengittää kunnolla.
Mutta on niitä hyviäkin. Yksi kertakäyttömaskipakkaus on ok. Samoin muutamat eri merkkiset kangasmaskit. Pitää vaan kokeilla aika montaa erilaista, jotta löytää itselle sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma. Ainut mikä toimii on ne sika kalliit hyvät suojaimet. Mut eihän niitä pysty käyttämään hinnan takia
Mulla ne taas ovat inhottavimpia käyttää. Tavallinen maski ja myös kangasmaskit ovat olleet parhaita.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset suojaimet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- rillipää
Miksi ihmeessä kukaan pitäisi maskia yksin autossa ajaessaan?
-On menossa yhdestä kaupasta toiseen vaikka.
-kyyditsee toista henkilöä ja yritetään välttää tartunta pienessä auton sisätilassa.
-haluaa välttyä sakoilta. Hesarin uutisen mukaan voi kiistää ylinopeussakon, jos on naama ollut peitossa, vaikka kamrra ottaisi kuvan ja tulisi sakkolappu kotiin...
Vierailija kirjoitti:
Yksi ostamani kertakäyttömaskipakkaus haisee ihan hirveälle. Ovat varmaan jotain Kiinamaskeja.
Osa hiostaa ja osassa ei voi hengittää kunnolla.
Mutta on niitä hyviäkin. Yksi kertakäyttömaskipakkaus on ok. Samoin muutamat eri merkkiset kangasmaskit. Pitää vaan kokeilla aika montaa erilaista, jotta löytää itselle sopivan.
Sepä se kun ei ole opiskelijana varaa ostella montaa sorttia... Varsinkin kun korona vei työt ja astmalääkkeet yms pitää edelleen maksaa.
Onko minkään kangasmaskin kanssa helppo hengittää? Onko niistä mitään suojaa itselle tai muille?