Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nipistelen itseäni..tapahtuiko tämä todella tänään lääkärissä??!

Vierailija
25.09.2013 |

Tyttäreni 13v on ollut kipeä pari kuukautta, tukkoinen nenä, voimaton, ruokahaluton jne.

Saimme lastenlääkärille ajan ja tytär päätti valmistautua hyvin ennen vastaanotolle menoa ja kirjoitti lapulle kaikki oireet, joita hänellä oli.

Nenä tukossa, yskää, selkäkipua, korviin ja kurkkuun sattuu jne. Oli siis hienosti ajatellut etukäteen kaiken, että ei unohda mitään. Lääkäri oli tunnin myöhässä, yksityisvastaanotolla.

Hoitaja tuli ensin kyselemään syytä vastaanotolle tuloomme, niinkuin aina ennenkin.

Tytär hymyssä suin antoi lapun ja sanoi, että kirjoitti listan, että ei tarvitse samoja asioita toistaa ensin hoitajalle ja sitten lääkärille. Hoitaja otti lapun ja sanoi jotenkin ihan nauraen, että hän kyllä ymmärtää, että kurjaa kun samoja kysellään ja alkoi lukea listaa ja kirjoittaa niitä tietokoneella ylös. Kaikki meni ihan hienosti, tytär vastaili muutamaan kysymykseen, minä täydensin, jos oli tarvetta. Annan aina lasteni itse kertoa lääkärissä omista vaivoistaan, kun ne kerran on niiden, ei minun. Toki lääkitykset kerron ja sellaiset joista lapsi ei ole varma. SH kysyi, saako hän laittaa listan tyttären potilaspapereihin kiinni, sai luvan.

No, sitten tuli lääkäri sisään ja alkoi kysellä miksi olemme vastaanotolle tulleet? Tyttö sanoi, että listassa ne asiat näkyy, kun hän sen jo kotona valmiiksi kirjoitti. Lääkäri heitti lapun melkein tytön naamaan ja sanoi, hän tekee kysymykset, lista on sinun... No ok, jatkettiin juttelua ja tyttö luki listan. Samalla lääkäri kyseli paljon muutakin ja niihin sai meiltä vastauksen. Erittäin töykeästi kysyi" mikäs se on tämä selkäkipukin täällä" johon tytär sanoi, että selkää ja kaikkia jäseniä pakottaa...

Tilanne oli melko outo kaiken aikaa ja sitten lopulta kun oli reseptit saatu ja hoito-ohjeet ja olimme jo lähtemässä alkoikin lääkäri saarnata siitä, että kuinka epäkohteliatia me olimme olleet hoitajalle!

Kuulemma ei sellaista ole tapahtunut 20 vuoteen, että joku vaan antaa listan ja ei halua puhua hoitajalle. Minäkään en kuulemma ollut vastaillut hoitajalle, vaan lapsi oli itse puhunut!!?

WTF!?

Sanoin ihen ekana, että nyt meni joku pieleen, emme tosiaankaan olleet epäkohteliaita, vaan lapseni nimenomaan valmistui kotona tähän asiaan ja siksi kirjoitti listan. Lekuri siihen, että lista oli lapsen, ei heidän, olisi pitänyt sanoa ne asiat, ei vain antaa listaa epäkunnioittavasti SH:lle, että hän nyt pomona haluaa ojentaa lasta ja kertoi sitten miten kamalan epäkohtelias lapseni oli ollut.

Siinä vaiheessa lapsi tietysti alkoi itkeä, mutta lääkäri vaan jatkoi samaa saarnaamista. Sanoin hänelle, että lapsi oli ehdottoman kohtelias, mutta kun jo kurkkukin kuumotti, ei halunnut toistella kaikkea montaa kertaan. Me lähdettiin jo käytävään ja lekuri vaan jatkoi saarnaamistaan. Sanoin että olen nyt kuullut asian jo 10 kertaa, haluan puhua sen SH:n kanssa, jota nyt on loukattu. Se ei käynyt, kun ei kuulemma ole sen asia selvittää sitä mitä tapahtui, vaan hänen homma. Kysyin uudelleen, että missä se hoitaja on?" Kuulemma oli poistunut, kun oli niin kamala tilanne!!

Tytär itki silmät punaisina ja toki mulla alkoi ääni jo vapista, kun olin jo niin vihainen. Pari hoitajaa ja joku toimistovirkailija kuulivat meidän keskustelun, kun olivat siinä toimistossa vieressä.

Homma vaan jatkui ja jatkui. Sanoin moneen kertaan, että asia selvä, emme tule enää tänne, saatte olla rauhassa.

Kun kirjauduimme ulos, pyysin saada lapsen paperit mukaan, sillä emme tule koskaan enää samaan paikkaan. (Harmi, muut lapsen lääkärit oli oikein ihania siellä samassa paikassa)

Toimiston johtaja sitten pyysi minua tekemään kirjallisen selvityksen tapahtumasta, mutta sanoin, etten kykene nyt kirjoittamaan. Antoi sp osoitteen ja lomakkeen jolla voi laatia valituksen.

En tajua, opetan todellakin lapsilleni sen, etten minä puhu heidän puolestaan ja olen hiljaa aina kuin mahdollista, ei se sitten olekkaan oikein.

En usko vieläkään mitä tapahtui, mutta lapsen kanssa nipisteltiin toisiamme ja oltiin me hereillä.

LApselle sanoin, että kirjoitamme myöhemmin asiasta ja vannotin, ettei hän todellakaan ollut epäkunnioittava ketään kohtaan. Päinvastoin , lapsi on tavallista huolellisempi ja haluaa olla erityisen kohtelias ja sen taidon myös osaa.

Valitan pitkää tarinaa, mutta meni tosiaan yli hilseen meiltä molemmilta.

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:03"]

Minusta outoa käytöstä molemmilta osapuolilta... Jos lapsen kurkku on niin kipeä ettei voi itse puhua niin kai äiti voi edes sen kerran tehdä poikkeuksen ja auttaa oireiden selittämisessä? Minusta on absurdi tilanne se että tyrkätään vain lappu hoitohenkilökunalle ja ollaan sitten MOLEMMAT hiljaa....

[/quote]

Osaatko sä lukea?

Vierailija
22/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttäisitkö tämän tyttärellesi:

olet toiminut hienosti ja sinulla huolehtivainen ja kunnioittava äiti :) Meidän muiden aikuisten puolesta olen pahoillani, että tuon ajattelevaisen ja lääkärinkin aikaa säästävän toimenpiteen (listan) takia sinulle tuli paha mieli ja lääkäri käyttäytyi moukkamaisesti. Älä välitä. Ei varmasti ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun aikuinen loukkaa henkisesti/käyttäytyy hölmösti. Sinä teit kuitenkin oikein ja toimit hienosti. Jatka samaan malliin, vaikka sitä ei aina osata arvostaakaan :) Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Voit olla äidistäsikin ylpeä, että hän antaa sinulle vastuuta, mutta tiukan paikan tulleen seisoo takanasi ja puolustaa oikeuksiasi :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:57"]

Voisitko ystävällisesti nyt laittaa sen lääkäriaseman nimen, että tiedetään välttää sitä?

Taisi olla jonkin sortin narsisti, se lekuri. Tulee tunnin myöhässä paikalle, eikä halua, että joku keskenkasvuinen hyppii nenille "oirelistoineen". Ei luulis, että yksityislääkärillä on rahkeita loukata maksavaa asiakasta? Mutta mistä  sitä muuten tietää, vaikka  olis joku aineiden käyttäjä? Ei taida olla ihan harvinaista noilla, kun niillä on keinonsa hankkia saada kaikkia mömmöjä.

[/quote]

Paikka on Jväskylässä, mutta en nyt laita sen nimeä. Ehkä sitten, kun valitan ja selviää miten vastaavat.

ap.

Vierailija
24/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:05"]

Näyttäisitkö tämän tyttärellesi:

olet toiminut hienosti ja sinulla huolehtivainen ja kunnioittava äiti :) Meidän muiden aikuisten puolesta olen pahoillani, että tuon ajattelevaisen ja lääkärinkin aikaa säästävän toimenpiteen (listan) takia sinulle tuli paha mieli ja lääkäri käyttäytyi moukkamaisesti. Älä välitä. Ei varmasti ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun aikuinen loukkaa henkisesti/käyttäytyy hölmösti. Sinä teit kuitenkin oikein ja toimit hienosti. Jatka samaan malliin, vaikka sitä ei aina osata arvostaakaan :) Kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi. Voit olla äidistäsikin ylpeä, että hän antaa sinulle vastuuta, mutta tiukan paikan tulleen seisoo takanasi ja puolustaa oikeuksiasi :)

[/quote]

Kiitos, printtaan tämän ja annan lukea, kaikkia näitä vastauksia en halua tytön lukevan.

ap.

Vierailija
25/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:57"]

Voisitko ystävällisesti nyt laittaa sen lääkäriaseman nimen, että tiedetään välttää sitä?

Taisi olla jonkin sortin narsisti, se lekuri. Tulee tunnin myöhässä paikalle, eikä halua, että joku keskenkasvuinen hyppii nenille "oirelistoineen". Ei luulis, että yksityislääkärillä on rahkeita loukata maksavaa asiakasta? Mutta mistä  sitä muuten tietää, vaikka  olis joku aineiden käyttäjä? Ei taida olla ihan harvinaista noilla, kun niillä on keinonsa hankkia saada kaikkia mömmöjä.

[/quote]

Näitä on tuolla "arvauskeskuksenkin".

Varattiin aika muksulle (tuolloin 5v), jolla oli korvat vuotanut (vaikkua suurimmaksi osaksi, siis sellaista oikein valuvaa) ja valitteli tietenkin niiden särkevän. Kuumettakin oli ollut kolmatta päivää melkein 40 astetta, sitä ennen se oli ollut sahaavaa melkein viikon. Lääkkeillä se ei mennyt ohi.

Ensinnäkin se lääkäri talsi tunnin edestakaisin kuulokkeet korvilla. Meillä siis oli aika klo 13 ja päästiin vastaanotolle klo 14. Ensimmäisenä alkoi valitus siitä, että kyllä nämä lapsen korvat pitäisi joskus puhdistaa. Siis mitä ihmettä, olin juuri minuuttia aiemmin sanonut, että korvat puhdistettiin aamulla ja mm. sen vuotamisen takia siellä oltiinkin. Koko aika lääkäri oli tosi tyly ja suorastaan mulkoili meitä. 

Tuon jälkeen alettiin käydä yksityisellä lääkäriasemalla jossa on aivan ihana lastenlääkäri. Mieluummin maksan itseni "kipeäksi" kuin kestän tuollaisia lääkäreitä. Ainakin saa inhimillistä ja ystävällistä palvelua.

Nojoo, pieni vuodatus tähän väliin mutta tuli vain ap:n kokemuksesta tämä on tapaus mieleen.

Vierailija
26/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:49"]

Hymyilevä lapsi ojentaa kirjoittamansa lapun oireistaan, juttelee siinä samalla. Jo tämä kertoo, ettei lääkärin tarvetta ole (lääkäri tunnin myöhässä, joten kiire varmaankin on)

[/quote]

Yksityisvastaanotosta kuitenkin kyse, sinne saa kyllä ihan kuka tahansa maksava asiakas mennä todellisine tai kuviteltuine oireineen eikä siihen ole kellään nokan koputtamista.

Minä en tätä provoksi epäile (ja vaikka olisikin niin tällaista tosiaan tapahtuu). Olen itse lääketieteen opiskelija ja meille kyllä opiskellessa painotetaan että aina puhutaan lapselle eikä vanhemmalle jos ei sitten ole erityistä syytä tai ole kyse tyyliin vauvasta (vauvallekin voi kyllä jutella vähän). Myöskään tuollainen lapun antaminen ei ole mitään epäkohteliaisuutta nähnytkään, vaan nimenomaan ainakin minulle kertoo juuri siitä että vaivan kanssa ollaan tosissaan ja halutaan että se kunnolla selvitetään. Sillä ei minun mielestäni ole mitään väliä, lukeeko potilas listan itse vai antaako lääkärille luettavaksi. Jos on selkeällä käsialalla kirjoitettu niin ehkä jopa parempi antaa lääkärille. Lääkäri sitten sen listan pohjalta tekee tarvittavat lisäkysymykset.

Tuollaiselle lääkärille en kyllä itsekään toiste menisi. Jos kuitenkin ko. paikan muut lääkärit ovat hyviä, niin kannattaisiko vain vaihtaa lastenlääkäriä vai oliko hän ainoa koko paikassa? Valitus kannattaa joka tapauksessa tehdä, eihän se firmallekaan ole hyvää bisnestä pitää siellä töykeästi käyttäytyviä lääkäreitä töissä.

Ja ihan lapsenkin takia voisi olla hyvä se valitus tehdä, että hän oppii ettei mitä tahansa tarvitse sietää ja asioihin voi puuttua.

[/quote]

Miten estää sen, ettei se SH satu olemaan työvuorossa? SH avustaa muitakin lääkäreitä,( joita on 3 tämän lisäksi) ei vain tätä "opettajaa".

ap

Vierailija
27/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitat kuin omasta kokemuksestani. Kun selvisin ensi järkytyksestä ja kävin käynnin uudelleen mielessäni läpi ja yhä olin sitä mieltä, että lääkäri oli kohdellut minua asiattomasti, valitin käynnistä terveysaseman johdolle ja edellytin maksun palauttamista ja lääkärin puhuttamista. Vastausta ei kuulunut yli viikkoon, joten otin yhteyttä kuluttajaviraston asiamieheen. Hän pyysi minua lähettämään valituksen uudelleen ja lisäämään hänetkin vastaanottajaksi - ja mainitsemaan ko lääkäriaseman johdolle, että sähköposti on toimitettu myös kuluttajavirastoon.

Sain maksamani lääkäripalkkion samantien takaisin ja asiaa pahoiteltiin ja vakuutettiin, että lääkäriä puhutettaisiin.

Voit kuvitella, että samalla lääkärillä enkä muuten samalla (yksityisellä) lääkäriasemalla en ole käynyt ja jka ikiselle tutulle olen kertonut tarinani mainiten siinä ko lääkärin nimen.

Vierailija
28/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä ihan sairas? Ilman muuta vaivat kannattaa kirjoittaa lapulle - niinhän moni arvostettu medisiinari toivookin tehtävän. Vai pitäisikö mennä tohtorin luo ja odottaa, että tohtori sattuu ksymään oikeanlaisia kysymyksiä. Mistä luolasta sinäkin olet tullut, typerys.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:38"]

Joo. Sinne jos kaikki teinit menis paperilappujen ja kaikkitietävien äitien kanssa niin leikiksihän se menisi koko juttu ja jonot kasvaisivat entisestään.

Missä menee raja? Saako omatoiminen ekaluokkalainen kirjoittaa lääkärille oman lappunsa vaivoistaan?

[/quote]

Vierailija
29/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä lääkäriasemalla tapahtui ja lääkärin nimi, kiitos :) 

Vierailija
30/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan käsittämättömän huonoa käytöstä lääkäriltä!

Mutta lääkäriaseman käytännötkin  tuntuvat oudoilta ja ainakin itselleni vierailta: missä yksityisellä lääkäriasemalla käyntimaksu peritään etukäteen? Miksi hoitajalle pitää kertoa käynnin syy?

Itse en ole koskaan törmännyt moiseen ainakaan Mehiläisessä, Dextrassa tai Hgin lääkärikeskus-ketjussa (taitaa olla Aava nimeltään nykyään). Kun varaa ajan puhelimessa tai netissä, niin eihän siinä mitään oireita kerrota, sen kun varaa ajan haluamalleen lääkärille ja ennen vastaanottoaikaa ilmaantuu paikalle, ilmoittautuu vastaanottotiskillä tai automaatilla ja jää odottamaan että lääkäri kutsuu sisään. Ei siis tarvitse hoitajan kanssa keskustella. Ja käynti maksetaan vasta poislähtiessä.

Tapahtuiko ap:n kertoma Suomessa?

Vierailija
31/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuiko tämä Dextrassa? 

Vierailija
32/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ihmiset reagoivat yli, kun ovat tehneet jonkun kämmin itse ja vaitomaisesti yrittävät sillä tavoin siirtää huomion siitä pois. Tässä tapauksessa se lääkäri ilmeisesti itse mokasi siinä, kun saapui tunnin myöhässä vastaanotolle. Syistä, joita voi vain arvailla.

Tuosta kuuluu tehdä valitus ja laittaa kaikki esiin tulleet epäkohdat: myöhästyminen, epäystävällisyys lasta kohtaan, tutkimuksen jälkeinen "nuhdesaarna". Jonkun pitää laittaa tuollainen ihminen asioihin! On ihan väärällä alalla.

Vierailija
33/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on se huono juttu, etta laaketiedetta opiskelemaan valitaan pyrkijat pelkastaan akateemisten suoritusten perusteelle. Ei ole mitaan soveltuvuuskoetta tai haastattelua.

Kotimaassani pyrkijoilta vaaditaan vapaaehtoistyota terveydenhoidon alalla, laakarin ja koko terveydenhuollon tiimin tyohon tutustumista esim sairaalassa tai terveyskeskuksessa seka haastattelu. Siina karsiutuu moni alalle soveltumaton ihminen jolla ei ole esin kommunikaatiotaitoja, empatiaa tai jolla on alun alkaen ihan vaara kasitys laakarin tyonkuvasta.

Saali etta Suomessa ei ole mitaan taman kaltaista jolla saataisiin karsittua edes osa alalle soveltumattomista pyrkijoista.

Itsellani ei ole nykyisessa kotimaassani ollenkaan sellaisia huonoja kokemuksia laakareista kuin mita kuulee Suomesta.

Vierailija
34/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina ollut tuo sama käytäntö tuolla asemalla, lääkäreitä on monta ja sitten 1 SH, joka tekee ne ekat tutkimukset, mittaa lämmön, painon ja joskus verenpaineen + pulssin. En kyllä tiedä miksi, mutta noin se menee.

ap

Vierailija
35/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää. Minä en olisi antanut lääkärin saarnata, vaan olisin korottanut ääntäni ja pistänyt lekurin ruotuun erittäin selvästi ja tomerasti. Minä en ikinä antaisi kohdella lastani noin!

Vierailija
36/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:43"]

Listat tehdään itselle muistiksi, ei ojennettavaksi.

[/quote]

No en minä näe ainakaan mitään epäkunnioittavaa siinä että esimerkiksi kirjaisin muistiin joitain oireita eri päiviltä, tai esimerkiksi etsisin tietoa netistä ja keräisin näitä lapuille ja sitten veisin lääkärille että "nämä oireet täsmäävät minun oireisiini" tai että "löysin täältä tällaista tietoa, voiko tämä neuvo auttaa?" Itsekö pitäisi lukea ne kaikki kohdat kun voi antaa lapun ystävällisesti lääkärille vilkaistavaksi? En itse ainakaan millään voisi muistaa kaikkia oireita lueteltavaksi ja kysymyksiä, jos on vähänkin erilainen sairaus kyseessä... Ei sillä etten luottaisi lääkärin ammattitaitoon, mutta onhan hänen hyvä saada kattava tieto oireista ja mukava muistaa itsekin kysyä niitä mitä pitikin...

Vierailija
37/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:42"]

Järkyttävää. Minä en olisi antanut lääkärin saarnata, vaan olisin korottanut ääntäni ja pistänyt lekurin ruotuun erittäin selvästi ja tomerasti. Minä en ikinä antaisi kohdella lastani noin!

[/quote]

Minä kyllä yritin parhaani, toki taisi ääni nousta ja kun lapsikin yritti puolustautua, senkin ääni kohosi   ...ja sitten saikin lääkäri taas arvostella lastani, kun myös siitä, kun lapsi osoitteli sitä sormella, sanoi jotain lääkärille vastaan, ja tosiaan osoitti sormella, kun lääkäri valehteli, saimme molemmat huomautuksen siitä, sanoin kyllä sitten itse, että ihan sama, minä saan tehdä niin, jos lastani samalla ollaan haukkumassa. Hän kehui itse olevansa ihan rauhallinen (toki olikin niin, ettei huutanut, mutta sanoma oli ihan muuta, sama jos olisi kuiskannut minulle, kun se mitä viestitti, oli niin törkeää.) Meni sekavaksi tää kirjoitus, mutta on niin vaikea kertoa mitä tapahtui... Lääkäri keskeytti meidän molemman puheen jatkuvasti, vaikka huomautin asiasta ja kun sitten me puhuttiin sen sanojen päälle, taas saatiin nuhteita. Herranen aika sentään, en usko vieläkään, että näin tapahtui.

ap.

Vierailija
38/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.09.2013 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 23:43"]

Listat tehdään itselle muistiksi, ei ojennettavaksi.

[/quote]

No en minä näe ainakaan mitään epäkunnioittavaa siinä että esimerkiksi kirjaisin muistiin joitain oireita eri päiviltä, tai esimerkiksi etsisin tietoa netistä ja keräisin näitä lapuille ja sitten veisin lääkärille että "nämä oireet täsmäävät minun oireisiini" tai että "löysin täältä tällaista tietoa, voiko tämä neuvo auttaa?" Itsekö pitäisi lukea ne kaikki kohdat kun voi antaa lapun ystävällisesti lääkärille vilkaistavaksi? En itse ainakaan millään voisi muistaa kaikkia oireita lueteltavaksi ja kysymyksiä, jos on vähänkin erilainen sairaus kyseessä... Ei sillä etten luottaisi lääkärin ammattitaitoon, mutta onhan hänen hyvä saada kattava tieto oireista ja mukava muistaa itsekin kysyä niitä mitä pitikin...

[/quote]

Itseasiassa olin  ylpeä siitä listasta, tytär teki sen ihan itse oma-aloitteisesti. Kun sen näin, ajattelin, että hienoa, osaapa lapsi hoitaa asiansa. Pieleen meni.

ap.

Vierailija
39/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa mitään, kun en ollut kärpäsenä katossa.

Vierailija
40/147 |
26.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi muuten mennyt ap:n tarina läpi, mutta....

En ole ikinä maksanut yksityisellä etukäteen!!!!!! Yksityisillä lääkäriasemilla maksu kun määräytyy tehtyjen toimenpiteiden sekä kuluneen ajan mukaan!

Joten PROVO!!! :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan