IS: Opiskelijalounaan enimmäishinta nousi 2,60 eurosta 3,06 euroon – Onhan tuo edelleen halpa hinta
Eihän tuolla rahalla saa kuin kolme euron juustoa mäkkäristä tai 6 tölkkiä halvinta hernaria kaupasta.
Kommentit (38)
Li Andersson, kaikkien nälkäisten opiskelijoiden ystävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos syö kaikkina arkipäivinä koululla, lounas maksaisi kuukaudessa 3e x 20= 60e. Opiskeluajoistani on jo joitain vuosia, mutta muistelisin että opintotuesta noin 80e jäi vuokran ja laskujen jälkeen käytettäväksi. Että on se edelleen opiskelijalle kallis, moni joutuu syömään velaksi.
Tämä. Päädyin itse samaan tulokseen eli 80 euroa kuussa oli rahaa käytettävissä. En koskaan syönyt lounasta yliopistolla, vaan otin evääksi banaanin tai jos keskellä päivää oli tyhjää, kävelin kotiin syömään ja takaisin (en omistanut myöskään bussikorttia sen kalleuden vuoksi). Opiskeluni venyivät sairastumisen vuoksi, ja täytyy sanoa, että tuollaisella budjetilla eläminen kyllä näkyi terveydessä. Myöhemmin olen sitten yrittänyt korjata tilannetta ja tankannut rautaa, D-vitamiinia ja muita tärkeitä aineita. Niissä baareissa ja ulkomaanmatkoilla viilettävät ne töissä käyvät opiskelijat, joilla on ihan erilainen elintaso.
Vierailija kirjoitti:
3 euroa taitaa olla enemmän kuin opintotuella elävän koko päivän ruokabudjetti.
Ei pelkällä opintotuella ole koskaan eletty.
Se on TUKI, ei täysihoitomaksu.
Lisäksi laina ja/tai duuniin.
Ja kesällä tietysti duuniin.
Mikäs mössöporukka nyt studeeraa kun kaikki pitäisi saada lahjaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisivat kustantaa jälikasvunsa opiskeluajan lounaan. Itse ainakin teen niin ihan mielelläni.
Kaikilla opiskelijoilla ei ole maksukykyisiä vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo huudella kun nykyopiskelijoiden opintotaha on huonompi kuin vaikka 20 vuotta sitten, jolloin itse opiskelin. Tuolloin harva otti lainaa. Nykyisin opintolainaa nostetaan ennätysmääriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
opintotukeen kuuluu myös laina ja jos lasketaan että saat tukea 250 + lainaa 650 kuussa niin 900/30 tekee 30 euroa päivälle. Lisäksi tuohon tulee asumistukea jonkin verran riippuen vuokrasta joten osa tuosta kuluu vuokraan. Jos et kuitenkaan tonnin yksiössä asu niin jää siitä enemmän kuin 3 euroa päivässä ruokaan.
Tuohon tulee lisäksi asumistuki 80 % vuokran hinnasta, tiettyyn rajaan asti - käytännössä 300 - 400 €. Eli opintotuki+asumistuki+opintolaina - kombolla eläisi lähes herroiksi, mutta moni ei halua lainaa ottaa, jolloin käytettävää rahaa jää se 100 - 200 parhaimmillaan. Siihen suhteutettuna opiskelijalounas on liian kallis.
Totta kai lainarahalla elää herroiksi. Voisihan sitä ottaa vielä pikavipin päälle, että eläisi vielä enemmän herroiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs mössöporukka nyt studeeraa kun kaikki pitäisi saada lahjaksi?Helppo huudella kun nykyopiskelijoiden opintotaha on huonompi kuin vaikka 20 vuotta sitten, jolloin itse opiskelin. Tuolloin harva otti lainaa. Nykyisin opintolainaa nostetaan ennätysmääriä.
Opintotaha=opintoraha
3€ ruoka on ilmainen kelle hyvänsä, ei mitään eväitä osteta tuolla hinnalla, jos ei ole tuohon varaa, menkää töihin tai kortistoon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan tuloihin suhteutettuna hinta on aika kallis. Omien eväiden syöminen ei ole mahdollista, kun ei ole esimerkiksi jääkaappia missä eväitä säilyttää.
Monella on jokin kummallinen ajatus siitä, että opiskelijoilla on hirveästi rahaa, jolla ne bilettää ja matkustelee. Itse tiedän vain opiskelijoita, joilla on 20 000e lainaa sen vuoksi, että ne sai asua jossain ja syödä jotain samalla kuin opiskeli.
Oikeastaan jokaisella ainejärjestöllä on jonkinlainen kerhotila tms, jossa on mm. jääkaappi, mikro yms. Myös yliopistojen kirjastoissa on tällaisia.
Ai missä? Opiskelen Helsingin yliopistossa eikä meidän tiedekunnalla ole mitään omia jääkaappeja. Myöskään kirjastossa ei ole jääkaappia.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijan tuloihin suhteutettuna hinta on aika kallis. Omien eväiden syöminen ei ole mahdollista, kun ei ole esimerkiksi jääkaappia missä eväitä säilyttää.
Monella on jokin kummallinen ajatus siitä, että opiskelijoilla on hirveästi rahaa, jolla ne bilettää ja matkustelee. Itse tiedän vain opiskelijoita, joilla on 20 000e lainaa sen vuoksi, että ne sai asua jossain ja syödä jotain samalla kuin opiskeli.
Kaikki ruoka ei vaadi jääkaappisäilytystä.
No onhan tuo edullinen siihen nähden, kuinka monipuolinen lounas on ja minkä verran sillä kolmella eurolla saa kaupasta. Opintoraha on kyllä liian matala, sitä pitäisi ehdottomasti nostaa.
Opintojeni alussa reilu 15 vuotta sitten en nostanut opintolainaa tai käynyt töissä, joten pelkällä opintorahalla ja asumislisällä eläessäni ei ollut varaa tuettuun opiskelijalounaaseen vaan söin lähinnä eväitä.
Opiskelin vielä toisen tutkinnon ja kyseisen oppilaitoksen ruokalassa lounas maksoi muistaakseni vain 1,20€ jolloin toki tuli syötyä, kun tuohon aikaan oli jo muitakin tuloja opintotuen lisäksi. Muistan, kuinka jollekin opiskelukaverille tuo lounas oli päivän ainoa lämmin ateria. Keittolounasta sai klo 17 saakka, joten joinain päivinä tuli koululla syötyä kahdesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat voisivat kustantaa jälikasvunsa opiskeluajan lounaan. Itse ainakin teen niin ihan mielelläni.
Kaikilla opiskelijoilla ei ole maksukykyisiä vanhempia.
Tai haluisia. Esim omat vanhemmat halveksuivat korkeakoulutusta, enkä saanut heiltä minkäänlaista tukea opiskeluun. Ei henkistä eikä rahallista.
Riittävä opintotuki on tärkeä osa kaltoinkohdeltujen lasten syrjäytymisen ehkäisyä, jotta myös ilman vanhempien tukea jäävillä on mahdollisuus opiskeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole millään mittapuulla kohtuullista, että yksi ihmisryhmä pakotetaan kattamaan välttämättömiä elinkustannuksiaan lainalla. Töiden tekeminen venyttää opiskeluaikaa, mikä sekin on kuulemma huono juttu, eikä töiden saaminen todellakaan ole nykyään itsestäänselvyys, ei ollut ennen koronaa eikä varsinkaan nyt sen aikana ja tuskin jälkeenkään.
Itse olin koko opiskelujeni ajan joka pe iltavuorossa mäkissä.
Asuin alivuokralaisena, 300 e kk sis vesi ja sähkö, solut maksavat vähän enemmän tänä päivänä, 350 e alkaen.
Opiskelin AMK.ssa, 3,5 v, josta 1/2 v asuin Saksassa ja sitten vikan 1/2 v olin työharjoittelussa tilitoimistossa. Otin yhteyttä, kysyin ilmaista työharjoittelupaikkaa ja ekan kk jälkeen maksoivat tonnin palkkaa ja kun sain paperit ulos, minut vakinaistettiin.
Harva tykkää tehdä ilmaisia työharjoitteluita. Siksi minä asuin halvassa asunnossa ja olin perjantaisin mäkissä.
Opintotuki, asumistuki ja palkka riitti kaikkeen. Kävin monena päivänä syömässä kaksikin kertaa, tämä ei tietenkään ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin koko opiskelujeni ajan joka pe iltavuorossa mäkissä.
Asuin alivuokralaisena, 300 e kk sis vesi ja sähkö, solut maksavat vähän enemmän tänä päivänä, 350 e alkaen.Opiskelin AMK.ssa, 3,5 v, josta 1/2 v asuin Saksassa ja sitten vikan 1/2 v olin työharjoittelussa tilitoimistossa. Otin yhteyttä, kysyin ilmaista työharjoittelupaikkaa ja ekan kk jälkeen maksoivat tonnin palkkaa ja kun sain paperit ulos, minut vakinaistettiin.
Harva tykkää tehdä ilmaisia työharjoitteluita. Siksi minä asuin halvassa asunnossa ja olin perjantaisin mäkissä.
Opintotuki, asumistuki ja palkka riitti kaikkeen. Kävin monena päivänä syömässä kaksikin kertaa, tämä ei tietenkään ole sallittua.
Olet ollut todella onnekas kun sait tuon mäkkärin työn. Sellaisia kun ei todellakaan riitä kaikille - joko ei saa ollenkaan töitä, tai sitten pitäisi olla käytettävissä myös kouluaikaan päivällä, jolloin taas opiskelut kärsii jatai pitkittyy.
En myöskään ihan ymmärrä millä rahalla olit saksassa, koska silloin et ilmeisesti voinut käydä töissä, tai miten olisit pärjännyt palkattoman harjoittelun jos he eivät olisikaan maksaneet. Silloinkaan kun et olisi voinut töissä käydä yhtä aikaa. Yhden illan mäkkärikeikasta tuskin säästöjä kertyi näille jaksoille.
Ruokatermos voi kertaostoksena tuntua kalliilta, mutta maksaa itsensä takaisin. Valmisruoka nyt on aina kalliimpaa kuin itse tehty.
Oikeastaan jokaisella ainejärjestöllä on jonkinlainen kerhotila tms, jossa on mm. jääkaappi, mikro yms. Myös yliopistojen kirjastoissa on tällaisia.