Mies ei suostu osallistumaan lapsen hoitomaksuihin!
Olen ollut kotona jo pidempään, hoitanut lapset mukisematta. Mies on saanut painaa pitkää päivää, luoda uraa, on matkustettu miehen työn perässä ja sitä rataa. Nyt kun olen aloittamassa työt niin mies meinaa että maksan itse koko hoitomaksun! Perustelu tälle on se että kun menen osa-aikatöihin niin eihän siitä riittävästi saa palkkaa, ei mitään hyötyä!!! Parempi jos vaan hoitaisin kotityöt ja perheen ja etsisin kunnon töitä. Sitten vasta lapsi hoitoon ja mies maksaisi puolet maksusta.
Mutta minkäs teet kun töitä ei meinaa löytyä :( Itse olen sitä mieltä että parempi tehdä edes osa-aikasta kuin jäädä kotiin. Vaikkakin tilanne olisi plus miinus nolla hoitomaksujen jälkeen. Miehen vuorotyön/matkojen takia joudumme ottamaan kokopäiväisen hoitopaikan ja tulojen puolesta kallein maksu tulee maksettavaksi.
Mies kiukuttelee ihan tosissaan tästä asiasta. Uhoaa että tekee vielä enemmän ylitöitä jatkossa jne. Mulla alkaa nousta savu korvista tätä menoa. Miten toi äijä voi olla noin pihi ja miksi ei voi tajuta että minunkin työni voi olla tärkeää jatkoa ajatellen?! Ja eikö tuo tajua että olen hoitanut lapsia "ilmaiseksi" näinä vuosina...
Miten teillä muilla? Miten maksatte maksut lapsista. Löytyykö keneltäkään muulta näin hölmöä miestä?
Kommentit (42)
Meillä oli yhteiset rahat koko avioliiton ajan, kaksi yhteistä lasta ja kaksi minun vanhempaa lastani. Kaikki sujui loistavasti siihen asti kun miehen veli erosi ja alkoi puhua verenimijäexästään (exä halusi normaalit elarit). Mies havahtui siihen että hänen KAIKKI rahansa menevät minun lapsiini, joihin nähtävästi laskettiin myös hänen omat kaksi lastaan. En kuunnellut tuota vikinää yhtään ja mies sai toivomansa eron. Elarit olivat tosi pienet aluksi koska halusin että mies saa hyvä alun rahakkaalle yksinelolleen enkä tarvinnut niitä niin kipeästi. Jostakin kumman syystä mies ei kuitenkaan pärjännyt rahoillaan vaikka hänelle jäi ihan yksin käytettäväksi sama summa kuin meillä kotona olin ostanut ruoat ja vermeet kuudelle eli yli tonni kuussa pelkästään ruokaan ja huvituksiin laskujen jälkeen yksistään miehelle. Hän ei enää kulkenut samantasoisissa vaatteissa eikä käynyt lomamatkoilla entiseen tapaan eikä ostellut kalliita harrastusvälineitä. Me taas jatkoimme samanlaista elämäämme matkoineen ja harrastuksineen. En tajua mihin mies rahansa törkkää mutta aika turha syyttää minua hänen rahojensa tuhlamisesta :)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 20:47"]
Olen ollut kotona jo pidempään, hoitanut lapset mukisematta. Mies on saanut painaa pitkää päivää, luoda uraa, on matkustettu miehen työn perässä ja sitä rataa. Nyt kun olen aloittamassa työt niin mies meinaa että maksan itse koko hoitomaksun! Perustelu tälle on se että kun menen osa-aikatöihin niin eihän siitä riittävästi saa palkkaa, ei mitään hyötyä!!! Parempi jos vaan hoitaisin kotityöt ja perheen ja etsisin kunnon töitä. Sitten vasta lapsi hoitoon ja mies maksaisi puolet maksusta.
Mutta minkäs teet kun töitä ei meinaa löytyä :( Itse olen sitä mieltä että parempi tehdä edes osa-aikasta kuin jäädä kotiin. Vaikkakin tilanne olisi plus miinus nolla hoitomaksujen jälkeen. Miehen vuorotyön/matkojen takia joudumme ottamaan kokopäiväisen hoitopaikan ja tulojen puolesta kallein maksu tulee maksettavaksi.
Mies kiukuttelee ihan tosissaan tästä asiasta. Uhoaa että tekee vielä enemmän ylitöitä jatkossa jne. Mulla alkaa nousta savu korvista tätä menoa. Miten toi äijä voi olla noin pihi ja miksi ei voi tajuta että minunkin työni voi olla tärkeää jatkoa ajatellen?! Ja eikö tuo tajua että olen hoitanut lapsia "ilmaiseksi" näinä vuosina...
Miten teillä muilla? Miten maksatte maksut lapsista. Löytyykö keneltäkään muulta näin hölmöä miestä?
[/quote]
Miehesi on oikeassa. Mene oikeisiin täysipäiväisiin töihin. Ei tuollaisessa pelleilyssä ole mitään järkeä
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 22:27"]
Asuessani Irlannissa pomoni sai lapsen. Muutaman kuukauden äitiysvapaan jälkeen hänen piti palata töihin. Koska heillä ei ollut siellä sukulaisia, perhettä, mummoja tms. lapsi oli pakko laittaa päiväkotiin. Sen kuukausimaksu oli n. 950€ (n. 10 vuotta sitten siis). Minkäs verran nämä teidän päivähoitomaksut ovat? Eikö Suomessa maksimi per lapsi ole n. 250€/kk kunnallisessa päivähoidossa?
[/quote]
Irlannissa palkatkin ovat isommat. Älkää viitsikö vertailla suoraan eri maiden maksuja.
Minäkin olen maksanut aina lasten hoitomaksut. Kumma kyllä auton tankki on aina tyhjä kun mies lähtee autolla->joutuu tankkaamaan. Auton korjauskuluihinkaan en ole korvaani lotkauttanut, elämä tasaa tilit.
Minä vetäisin miehen käytöksestä johtopäätöksen, ettei hän rakasta minua. Ei ainakaan sellaista rakkautta, jota minä haluan ja tarvitsen, pyyteetöntä toisesta välittämistä, puolison tarpeiden asettamista omien edelle ja elämän jakamista. Siis ihan tavallista, arkista rakkautta. Arvostan itseäni liikaa tyytyäkseni vähempään.
Ap:n mies kuulostaa itsekkäältä hyväksikäyttäjältä. Pistä se maksamaan hoitomaksusta vähintäänkin puolet, mutta mielellään palkkaan suhteutettu osuus.
Se taitaa enemmän pelätä, että tutustut muihin ihmisiin ja on mustis?
Mistä te oikein noita kusipääukkoja onnistutte löytämään ja vielä menette vapaaehtoisesti kimppaan niiden kanssa, vonkaatte niiden perään ja teette vielä lapsiakin?? Ei ehkä kannattais ruveta lisääntymään ensimmäisen vastaan tulevan miehen kanssa....
Sano miehelle ihan rauhallisesti, että OK, sinun ai tarvitse osallistua hoitomaksuihin.
Sen jälkeen et osta miehelle ruokaa, et tee miehelle ruokaa, et pese pyykkejään (ylitöiden jälkeen se ehtii kyllä itse ihan hyvin), et siivoa ellei mies siivoa kanssasi jne.
Jos mies saa valita, mitä tekee ja mitä maksaa, on sinulla ihan sama oikeus.
Ei ole helppoa löytää nykyaikana sellaista miestä, joka välittäisi pitää huolta lapsistaan ja maksaa niista aiheutuvia kustannuksia!
Onneksi minun lapseni syntyivät silloin vanhaan aikaan, ja sen verran köyhään perheeseen että tasapuolisesti rahat on käytetty ensin perheen hyväksi, itselle sitten mitä on sattunut jäämään.
Mies tietää, että palvelutaso kotona huononee,kun sinä lähdet töihin. Tyhmällä tavalla siitä sitten kiukuttelee. Miksi ei sanoisi suoraan, että toivoo sun jäävän kotiin? No, kyllähän me se tiedetään miksi ei niin sano. Jos myöntäisi, että haluaisi sinun pysyvän kotona, niin slloin joutuisi mukisematta maksamaan sun kulut / antamaan puolet palkasta sinulle.
Meillä sama, joten otan osaa. Mun tulot 1/3 miehen tuloista. Maksan kahden lapsen täydet hoitomaksut sekä kaikki muu menee puoliksi. Voit kuvitella, että kuun lopussa tilillä aina noin +5e....vituttaa!
maksaako jo sähkölaskun, vakuutukset ym.?? ymmärrän miestäsi hyvin! siis jos sä vain "harrastat" työntekoa.....
Rupeette maksaa sitä prosentuaalisesti samassa suhteessa kun tulee tuloja. Niinhän se lasketaankin. Eli jos hoitomaksu vaikka 200€ ja mies saa 2000€ käteen ja sinä 1500€ niin mies maksaa 114,3€ ja sinä 85,7€.
mistä te löydätte noita idioottimaisia miehiä?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 21:05"]
Meillä sama, joten otan osaa. Mun tulot 1/3 miehen tuloista. Maksan kahden lapsen täydet hoitomaksut sekä kaikki muu menee puoliksi. Voit kuvitella, että kuun lopussa tilillä aina noin +5e....vituttaa!
[/quote]
Miksi alennut tähän? Maksaako mies jotain muita yhteisiä sitten sen edestä mitä maksat yksin hoitomaksuja jotka määräytyvät _myös miehen tulojen_ mukaan?
Voi hyvää päivää! Miksi ihmeessä sinun vain pitäisi maksaa lapsen hoidosta? Lapsi lienee teidän molempien? Puhukaa ja sopikaa. Hyvänen aika!
Mä pidän puoleni tässä asiassa vaikka tulisi kuinka iso "sota". En maksa yksin koko summaa. Hyvä jos edes puolet suostun enää maksamaan...ottaa niin päähän tämä miehen asennevammaisuus.
ap
Pohdiskelin ennen nukahtamista että mun pitäis saada sama summa säästöön kuukaudessa kun mitä mies lyhentää lainaa. Mies on kuitenkin hyötynyt todella paljon siitä kun olen ollut kotona ja hoitanut lähes kaiken. Mun elämä, meidän perheen elämä on pyörinyt täysin miehen työvuorojen, jatkuvien muuttamisien tms. ympärillä. Miehellä on omaisuutta mutta mitä mulla on näiden vuosien aikana kertynyt? Ei hemmetti. Tästä keskustelusta tulikin paljon asioita mieleen jotka pitää hoitaa toisella tavalla tulevaisuudessa!!!
ap