Tahattomasti isompi ikäero lapsille, kotona olo katkeaa.
Onko täällä muita, jotka ovat tai jotka kamppailevat asian suhteen. Meillä on toiveissa toinen lapsi, ollut kohta jo vuoden verran, mutta uutta raskautta ei kuulu. Ikä ei tule vastaan tms ongelmaa ei pitäisi olla, esikoinen on saanut alkunsa heti yrittämisen aloitettua.
No, mutta varsinainen "ongelma" on siinä, että olimme ajatelleet josko meille lapsia suotaisiin lyhyillä ikäeroilla, ja heidät hoidettaisiin sitten kotona. Jep, elämää ei saisi suunnitella liikaa mutta tämmöinen haave oli.
Nyt kun esikoinen täyttää pian 3v, eikä uutta raskautta kuulu, minua ahdistaa toden teolla se, että hänestä loppuu kotihoidontuki ja käytännössä hänet on laitettava päivähoitoon. Itselläni ei ole työtä mihin palata, mutta alallani mitä suurella todennäköisyydellä heti löytyy työ kun työttömäksi ilmoittautuu.
En olisi uskonut, että joudun tällaisen "ahdistuksen" ääreen. Tässäkö oli sitten kotiäitiys? 😢
Jotenkin sitä oli ajatellut, että mahdollisia sisaruksia saadessa esikoinen olisi saanut viettää lapsuuden kotona. Myös minulle ja miehelle kotona lasten hoitaminen on sydämen asia.
Toivottavasti löydän vertaistukea kivityksen sijaan.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Mikä vttu kessalaisia taas vaivaa? Joka kerta kun joku hakee tukea oloonsa täällä on taas kaikki lyttäämässä. Teillä ei varmaan ole ongelmia elämässänne.
Ongelma? En nyt näkisi tätä ongelmana.
Ei ole ratkaisua antaa. Mutta tulin kertomaan, että olen kotona kasvatettu lapsi, ja olen siitä kiitollinen äidilleni! Minulla on hyviä lapsuusmuistoja, sekä oli ihanaa kouluiässä tulla kotiin kun äiti oli vastassa, kun muut menivät yksin kotiinsa. Usein kyllä kylän lapset tulivat meille välipalalle ja läksyntekoon. Ikuisesti äidilleni olen kiitollinen! Arvostan sinua aloittaja, mielestäni asia on myös tärkeä, mutta uskon että lapsi ei myöskään pilalle mene muustakaan hoito tavasta, vaikka itsekin kotihoidon kannalla olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vttu kessalaisia taas vaivaa? Joka kerta kun joku hakee tukea oloonsa täällä on taas kaikki lyttäämässä. Teillä ei varmaan ole ongelmia elämässänne.
No onhan se jonkinlainen ongelma aloittajalle ihan selvästi. Miksi sitä pitää lytätä mitä toinen ihminen tuntee????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3v on pitkä aika olla vain kotona ja syö ison siivun tulevaan eläkkeeseesi. Oletko ollut edes osa-aikatyössä missään vaiheessa tai kehittänyt osaamistasi esim. tekemällä opintoja?
Olen elämäni aikana enemmän tehnyt töitä, kuin ollut kotona. Olen amk käynyt.
Myös nyt vajaan 3v aikana olemme mieheni kanssa tasapuolisesti olleet kotona, joten olen tehnyt töitä lähiaikoinakin.Mutta pointti olikin siinä, että haluamme järjestää hoidon lapselle kotona. Eikä siinä, kuinka paljon ja kuinka hyvin olen itseäni kehittänyt työn saralla.
AP
Olet kovin yksioikoinen ja ehdoton. Jos tuo on se mitä haluat niin sitten teidän vaan pitää hoitaa se lapsi kotona. Mutta siihen ei ole mitään tukijärjestelmää enää.
Kyllä, tämä on juuri se mitä haluamme! Onneksi olen saanut täältä hyviä ehdotuksia esim sukulaisen palkkaamisesta hoitamaan. Myös haen kirjoituksella vertaistukea siihen, kun lapsien ikäerosta tulee tahattomasti suurempi.
AP
No sittenhän sä olet kotona, mutta tukia ei tipu! Kukaan ei voi sua töihin pakottaa. Voit olla ilmoittautumatta työttömäksi ja jatkaa lapsen hoitamista kotona. Mutta en todellakaan ymmärrä ehdottomuuttasi, koska 3-vuotias ei todellakaan kärsi päivähoidosta millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se jonkinlainen ongelma aloittajalle ihan selvästi. Miksi sitä pitää lytätä mitä toinen ihminen tuntee????
Jokin raja sentään näillä 1. maailman ongelmilal sentään... Varsinkin kun sen ratkaisee vain sillä että hoitaa sittne sitä lastaan kotona.
Meidän lasta on purtu päivähoidossa, kerran hakiessa kukaan ei oikein tiennyt missä lapsi on, löytyi yksin leikkimästä pihan reunalta.
Oli kunnan päivähoidossa. Mulle riitti ja hoidin 4v-> lasta pari v kotona kunnes meni eskariin. Tiukkaa oli mutta koskaan en köyhäksi itteäni tuntenu ku olla koskaan oltukaan mitään porvareita.
Kiitos kommenteista. En nyt ihan saa irti täältä keskustelusta vertaistukea. Lukuun ottamatta muutamaa ❤️ kiitos heille. Jätän tämän nyt tähän, eli en lue keskustelua tästä eteenpäin 😌
AP
Pääsin kärryille apn ajatusmaailmaan vaikka en samoja ajatuksia täysin jaa, mutta ymmärrän häntä kyllä. Ihmettelen itse näitä ihmettelijöitä. Ap ihan asiallisesti keskustellut täällä??
Itse suosin myös päivähoitoa, lapsesi pärjää varmasti siellä. Se on luultavasti sinulle henkisesti raskaampaa kuin lapsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokin raja sentään näillä 1. maailman ongelmilal sentään... Varsinkin kun sen ratkaisee vain sillä että hoitaa sittne sitä lastaan kotona.
Sääli jos sulla on suurempia ongelmia minkä kanssa kamppailet. Toisilla kato ei mee niin huonosti, joten ongelmat saattavat olla paljon pienempiä mutta kokijalleen suurempia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääli jos sulla on suurempia ongelmia minkä kanssa kamppailet. Toisilla kato ei mee niin huonosti, joten ongelmat saattavat olla paljon pienempiä mutta kokijalleen suurempia!
Nyt on KORONA esimerkiksi, ihmisiä kuolee koko ajan.
Vähän voisi nämä "kokijat" suhteuttaa "ongelmiaan"...
Kommentoijat kommentoivat kyllä jo aika ohi aiheen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on KORONA esimerkiksi, ihmisiä kuolee koko ajan.
Vähän voisi nämä "kokijat" suhteuttaa "ongelmiaan"...
Hyvå vetää korona keskusteluun kun ei osata enää muulla perustella. Menneen talven lumia nuo korona höpötykset. Nyt vaan tää toinen korona Aalto on sitä, että ihmisiä testataan herkemmin. Ihan samanlaista se on kokoajan ollut tämän koronan kanssa aiemmin ei vaan testattu niin paljon joten tilastoista jäi puuttumaan positiivisia.
Mitä väliä sillä on millaisia ongelmia ihmisillö on, jos hänelle se on ongelma. Silloin se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ongelma tuoss on?
Niin, no se minkä aloituksessa kirjoitin 😌
Ehkei se kaikille ole ongelma, mutta koska minulle on, siksi sen tänne tulin jakamaan ja vertaistukea saamaan? 😌AP
Kolmevuotias kaipaa jo kaveriseuraa.
Jota saa oikein hyvin puistoissa, sukulaislapsista, ystävien lapsista jne. Sitä varten ei tarvitse päiväkotiin mennä.
Ei kaikilla ole ystäviä tai sukulaislapsia. Puistoja maaseudulla?
Joten todellakin meillä meni päiväkotiin.
Eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkei se kaikille ole ongelma, mutta koska minulle on, siksi sen tänne tulin jakamaan ja vertaistukea saamaan? 😌AP
Jota saa oikein hyvin puistoissa, sukulaislapsista, ystävien lapsista jne. Sitä varten ei tarvitse päiväkotiin mennä.
Harva yli kolmevuotias on kotona. Tuonikäisten vanhemmat kun on jo töissä. Sitäpaitsi puistoissa on satunnaisia ystäviä, ei pitkäkestoisia kaveruuksia. Sukulaisilla ei välttämättä ole ollenkaan lapsia, eikä ystävät asu samassa paikassa kuin itse asuu.
Ja voi olla kylmä ja nälkä, ja lapsesta saattaa kasvaa peräkammarin poika/tyttö. Saattaa olla, että juoksee autotien laitaan ja astuu koiranpaskaan, kun ei ole päiväkodissa. Sitäpaitsi ei ehkä ikinä opi odottamaan vuoroaan jonossa. Välttämättä ei opi leikkaamaan saksilla.
Kaikki voi mennä niin pieleen, jos on kotiäiti. 50-luvulla tuli maailmanloppu, jos äiti meni töihin.
Uskomatonta, että aikuisen (?) pitää noin negatiivisesti sävyyn tyrmätä toisten valintoja, jotka poikkeavat tämänhetkisestä trendistä, varsinkin jos ap pyytää vertaistukea.
Moni tuntuu unohtaneen kokonaan apn aloituksesta sen, että heillä on myös suru toisen lapsen raskauden alkamattomuuden suhteen. Se tekee asioista luultavasti raskaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittaja on selkeä trolli. Ei kukaan kirjoita noin ärsyttävästi typerine hymiöineen ja ”vertaistuen” hokemisineen kuin sellainen joka tekee sen tahallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harva yli kolmevuotias on kotona. Tuonikäisten vanhemmat kun on jo töissä. Sitäpaitsi puistoissa on satunnaisia ystäviä, ei pitkäkestoisia kaveruuksia. Sukulaisilla ei välttämättä ole ollenkaan lapsia, eikä ystävät asu samassa paikassa kuin itse asuu.
Ja voi olla kylmä ja nälkä, ja lapsesta saattaa kasvaa peräkammarin poika/tyttö. Saattaa olla, että juoksee autotien laitaan ja astuu koiranpaskaan, kun ei ole päiväkodissa. Sitäpaitsi ei ehkä ikinä opi odottamaan vuoroaan jonossa. Välttämättä ei opi leikkaamaan saksilla.
Kaikki voi mennä niin pieleen, jos on kotiäiti. 50-luvulla tuli maailmanloppu, jos äiti meni töihin.
Uskomatonta, että aikuisen (?) pitää noin negatiivisesti sävyyn tyrmätä toisten valintoja, jotka poikkeavat tämänhetkisestä trendistä, varsinkin jos ap pyytää vertaistukea.
No tämä! Ihmeellistä touhua taas täällä. Vikisijät luultavasti niitä, joilla ei ole ollut varaa edes jäädä kotihoidontuella kotiin. Katkerat kirjoittelee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aloittaja on selkeä trolli. Ei kukaan kirjoita noin ärsyttävästi typerine hymiöineen ja ”vertaistuen” hokemisineen kuin sellainen joka tekee sen tahallaan.
Mistä tunnistat trollin. No siitä että hän jatkaa trollaamista saadakseen keskustelulle näkyvyyttä. Järkevä ihminen ei jatka tällaista keskusteluketjua. Joten peukut aplle että jätti kessan kun huomasi sen olevan enemmän rasite kuin apu. Mutta mitäpä voi odottaakaan vauvafi kessalaisilta kuin naaman aukomista heiltä joilla ei asiat ole huvin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on Trolli niin on sitten kaikkien aikojen hyväkäytöksisin ja asiallisin trolli!