Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tahattomasti isompi ikäero lapsille, kotona olo katkeaa.

Kotiäiti
29.08.2020 |

Onko täällä muita, jotka ovat tai jotka kamppailevat asian suhteen. Meillä on toiveissa toinen lapsi, ollut kohta jo vuoden verran, mutta uutta raskautta ei kuulu. Ikä ei tule vastaan tms ongelmaa ei pitäisi olla, esikoinen on saanut alkunsa heti yrittämisen aloitettua.

No, mutta varsinainen "ongelma" on siinä, että olimme ajatelleet josko meille lapsia suotaisiin lyhyillä ikäeroilla, ja heidät hoidettaisiin sitten kotona. Jep, elämää ei saisi suunnitella liikaa mutta tämmöinen haave oli.

Nyt kun esikoinen täyttää pian 3v, eikä uutta raskautta kuulu, minua ahdistaa toden teolla se, että hänestä loppuu kotihoidontuki ja käytännössä hänet on laitettava päivähoitoon. Itselläni ei ole työtä mihin palata, mutta alallani mitä suurella todennäköisyydellä heti löytyy työ kun työttömäksi ilmoittautuu.

En olisi uskonut, että joudun tällaisen "ahdistuksen" ääreen. Tässäkö oli sitten kotiäitiys? 😢

Jotenkin sitä oli ajatellut, että mahdollisia sisaruksia saadessa esikoinen olisi saanut viettää lapsuuden kotona. Myös minulle ja miehelle kotona lasten hoitaminen on sydämen asia.

Toivottavasti löydän vertaistukea kivityksen sijaan.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vttu kessalaisia taas vaivaa? Joka kerta kun joku hakee tukea oloonsa täällä on taas kaikki lyttäämässä. Teillä ei varmaan ole ongelmia elämässänne.

Ongelma? En nyt näkisi tätä ongelmana.

No onhan se jonkinlainen ongelma aloittajalle ihan selvästi. Miksi sitä pitää lytätä mitä toinen ihminen tuntee????

Koska aloittaja on selkeä trolli. Ei kukaan kirjoita noin ärsyttävästi typerine hymiöineen ja ”vertaistuen” hokemisineen kuin sellainen joka tekee sen tahallaan.

Jos on Trolli niin on sitten kaikkien aikojen hyväkäytöksisin ja asiallisin trolli!

Aijaa. Eiköhän hän ole noiden herjauskirjoitustenkin laatija...

Vierailija
62/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miljonääri? On aikakin mennä tienaamaan rahaa talouteenne. Kehtaat vielä valittaa. 

Emme ole lottovoittajia, olemme mieheni kanssa jakaneet esikoisen hoidon tasapuolisesti ja tuoneet yhdessä tasapuolisesti rahat talouteemme.

Lapsen hoitaminen kotona on meidän perheelle sydämen asia, ei rahan asia. Meiltä ei puutu mitään, emmekä syö pelkkää näkkileipää. Emme taistele taloudellisissa ongelmissa, mutta on totta, että kotihoidon pois putoaminen vaikuttaa miinustavasti perheemme tilanteeseen 🙂

AP

Ratkaisu ongelmaan on että maksatte kotiäitiyden omasta pussista niin kuin yleensäkin itsensä ja perheen elatus kuuluu tehdä itse. On aika härskiä vaatia minua ja muita veronmaksajia maksamaan teidän elämisenne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala itse perhepäivähoitajaksi niin saat olla kotona.

Vierailija
64/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko miljonääri? On aikakin mennä tienaamaan rahaa talouteenne. Kehtaat vielä valittaa. 

Emme ole lottovoittajia, olemme mieheni kanssa jakaneet esikoisen hoidon tasapuolisesti ja tuoneet yhdessä tasapuolisesti rahat talouteemme.

Lapsen hoitaminen kotona on meidän perheelle sydämen asia, ei rahan asia. Meiltä ei puutu mitään, emmekä syö pelkkää näkkileipää. Emme taistele taloudellisissa ongelmissa, mutta on totta, että kotihoidon pois putoaminen vaikuttaa miinustavasti perheemme tilanteeseen 🙂

AP

Miten niin tasapuolisesti, jos vain sinä olet kotina? Pitäishän miehenkin olla puolestaan kotona.

Vierailija
65/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat jäädä kotiin, niin ota hoitolapsi tai pari.

Vierailija
66/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kotona 5 vuotta. Sitten menikin 12 vuotta ennen kuin pääsin vakituiseen työpaikkaan. Oli työttömyyttä, pätkätyötä, osa-aikatyötä, AMK-opinnot, palkkatukityötä, työvoimakoulutusta ja mitä kaikkea. Oli vaikea päästä takaisin työelämään niin pitkän tauon jälkeen. En sinällään kadu, mutta jos etukäteen olisin tiennyt, olisin ehkä miettinyt vähän tarkemmin, onko sen arvoista.

Vierailija
67/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tätä linjaa, jossa päiväkotia ihannoidaan lähes välttämättömänä lapselle. Ilman "laadukasta varhaiskasvatusta" lapsesta tulee ties mikä hylkiö.

Kun omat lapset olivat pieniä (ovat nyt 10,12 ja 16) yleinen asenneilmapiiri oli ihan päinvastainen, päiväkoti oli pakollinen paha jotta vanhemmat voivat käydä töissä. Tämä on muuttunut ihan muutamissa vuosissa. Kaikkia suositeltiin olemaan kotona ainakin siihen, että lapsi on 3v ja ihan valtiovallan taholtakin oli sanoma, että alle 3v ei hyödy päiväkodista mitenkään - siitä vanhemmat lapset jossain määrin kyllä.

Ymmärrän aloittajaa täysin, ja toivottavasti keksit vaikkapa keikkatyötä, jolla voit paikata kotihoidontuen jättämän aukon. Tsemppiä ja toivotaan, että uusikin raskaus pian alkaa.

Vierailija
68/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ratkaisu ongelmaan on että maksatte kotiäitiyden omasta pussista niin kuin yleensäkin itsensä ja perheen elatus kuuluu tehdä itse. On aika härskiä vaatia minua ja muita veronmaksajia maksamaan teidän elämisenne.

Ite ainakin olen ihan reilusti kotihoidontuella ja otan sen vastaan. Se on tarkoitettu minulle, oli se sitten sinun verorahoista pois tai ei. Sitten kun teen itse töitä, maksan veroistani sitten toisten tukia. Sinun pitää lopettaa työnteko jos sinua häiritsee se, että sinun palkoistasi maksetaan myös muille.

Käsitin että ap nimenomaan suunnittelee jotain muuta hoitotapaa päiväkodin sijaan ja itse tekee töitä?

Vierailija
69/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Miten niin tasapuolisesti, jos vain sinä olet kotina? Pitäishän miehenkin olla puolestaan kotona.

Eiks ap sanonut että on tehnyt töitä välillä? Silloinhan kaiketi miehen on pakko olla ollut kotona. Ja miehen isyysvapaa? Esim hoitoalalla voi nopeasti saada töitä joten tuo on kaiketi mahdollista

Vierailija
70/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Ite ainakin olen ihan reilusti kotihoidontuella ja otan sen vastaan. Se on tarkoitettu minulle, oli se sitten sinun verorahoista pois tai ei. Sitten kun teen itse töitä, maksan veroistani sitten toisten tukia. Sinun pitää lopettaa työnteko jos sinua häiritsee se, että sinun palkoistasi maksetaan myös muille.

Käsitin että ap nimenomaan suunnittelee jotain muuta hoitotapaa päiväkodin sijaan ja itse tekee töitä?

Eihän suunnitellut vaan kitisee.

Vierailija
71/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eihän suunnitellut vaan kitisee.

Hahhah mitä vttua? Oikeasti aika julmaa porukkaa täällä vauvapalstalla. Tän takia en koskaan aloita mitään keskusteluja, kerran siihen olen itsekin sortunut mutta musta leimattiin ihan kamala kitisijä kun erehdyin avautumaan jostain.

Vierailija
72/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ratkaisua antaa. Mutta tulin kertomaan, että olen kotona kasvatettu lapsi, ja olen siitä kiitollinen äidilleni! Minulla on hyviä lapsuusmuistoja, sekä oli ihanaa kouluiässä tulla kotiin kun äiti oli vastassa, kun muut menivät yksin kotiinsa. Usein kyllä kylän lapset tulivat meille välipalalle ja läksyntekoon. Ikuisesti äidilleni olen kiitollinen! Arvostan sinua aloittaja, mielestäni asia on myös tärkeä, mutta uskon että lapsi ei myöskään pilalle mene muustakaan hoito tavasta, vaikka itsekin kotihoidon kannalla olen.

Mulla myös aivan ihanat muistot siltä ajalta, kun äiti oli kotiäitinä suunnilleen siihen saakka kun aloitin ala-asteen. Kavereita sain hyvin, kävin seurakunnan järjestämässä päiväkerhossa (2-3 h muutamana päivänä viikossa) ennen kouluun menoa. Toivon että itse voisin aikanaan olla kotiäitinä, jos lapsia vain suodaan ja talous antaa myöden.

Vierailija
73/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä linjaa, jossa päiväkotia ihannoidaan lähes välttämättömänä lapselle. Ilman "laadukasta varhaiskasvatusta" lapsesta tulee ties mikä hylkiö. P

Kun omat lapset olivat pieniä (ovat nyt 10,12 ja 16) yleinen asenneilmapiiri oli ihan päinvastainen, päiväkoti oli pakollinen paha jotta vanhemmat voivat käydä töissä. Tämä on muuttunut ihan muutamissa vuosissa. Kaikkia suositeltiin olemaan kotona ainakin siihen, että lapsi on 3v ja ihan valtiovallan taholtakin oli sanoma, että alle 3v ei hyödy päiväkodista mitenkään - siitä vanhemmat lapset jossain määrin kyllä.

Ymmärrän aloittajaa täysin, ja toivottavasti keksit vaikkapa keikkatyötä, jolla voit paikata kotihoidontuen jättämän aukon. Tsemppiä ja toivotaan, että uusikin raskaus pian alkaa.

No tässähän on tasan kyse siitä, että huoltosuhteen heikentyessä kaikki työikäiset tarvittaisiin töihin. Myös ne pienten lasten äidit. Sitten keksitään joku sepostus siitä, että jo 1v tarvitsee välttämättä varhaiskasvatusta ja syyllistetään taas äitejä sillä.

Tokikaan ei myöskään juuri mietitä sitä, että niillä äideilläkin aika usein on palkattu sijainen. Muutamaa alaa lukuunottamatta kun varsinaisesti sitä työvoimapulaa ei ole.

Vierailija
74/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, olette saaneet lapsen ja ilmeisesti on toivoa toisestakin. Ihan tuosta näkökulmasta lähtisin asiaa lähestymään. On paljon ihmisiä, jotka eivät voi saada yhtään ja on aivan selvää, ettei lapsia voi tilata itselle sopivimpien aikataulujen mukaan.

Vierailija
75/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tää on niin totta!

Vierailija
76/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tämän valituksen jos se lapsi olisi 9-kuinen tai edes alle 2. En vaan tajua, että miten tämä voi olla noin vaikeaa kolmevuotiaan kanssa! Jota ei edes sitten välttämättä pidettäisi siellä päivähoidossa aluksi kokopäiviä ja toisen lapsen syntyessä otetaan taas kotiin.

Vierailija
77/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin kotihoidettu lapsi, ja nyt aikuisena olen sitä mieltä että ei sillä äidin kotona olemisella ollut oikeasti mitään väliä. Pikemminkin siitä oli haittaa, koska raha oli tiukilla ja isä teki pitkää päivää töissä. Jos äiti olisi tehnyt töitä, isä olisi ehtinyt olla enemmän kotona ja rahaa olisi ollut kuten muillakin.

Sama juttu. Äitini oli kotiäiti suurin piirtein siihen saakka, kunnes olin teini-iässä.  Raha oli tiukassa eikä vanhempia kiinnostanut oikein mitään tehdä meidän kanssa. Asuimme kaiken lisäksi syrjässä, jossa ei ollut kavereita eikä harrastuksia. Äiti jaksaa kuitenkin edelleen paukutella henkseleitä siitä miten meidät on kotihoidettu eikä ole tarvinnut päiväkotiin viedä. Ihan kuin se pelkkä kotonaoleminen olisi antanut millään tavalla parempia lähtökohtia mihinkään. Päiväkodissa olisi ollut edes jotain tekemistä ja oman ikäisiä kavereita!

Vierailija
78/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tätä linjaa, jossa päiväkotia ihannoidaan lähes välttämättömänä lapselle. Ilman "laadukasta varhaiskasvatusta" lapsesta tulee ties mikä hylkiö.

Minun lapseni ovat 14, 10 ja 7 enkä ole kanssasi samaa mieltä. Monet varakkaammat tuttavat ja naapurit laittoivat vanhemmat lapsensa hoitoon ja olivat nuorimman kanssa kotona. Päiväkotia ei demonisoitu samalla tavalla kuin nyt, vaikka silloinkin toki oli tuomitsevia ihmisiä puolin ja toisin.

Omat lapseni ovat menneet hoitoon 2-vuotiaina ihan pakon sanelemana, mutta en vaipunut asiasta epätoivoon vain tein vankkaa tutkimustyötä ja tutustuin niihin, joiden lapset olivat samassa hoitopaikassa sekä naapurustossa asuviin hoitajiin ja miten he ovat lapsensa hoitaneet. Suositusten perusteella sitten hain lapsilleni hoitopaikan tietystä päiväkodista, esikoinen joutui olemaan puoli vuotta toisessa paikassa ennen kuin saimme siirron, mutta ei ollut sekään paikka huono, vain vähän kaukana kodistamme.

En pidä sanasta laitos, kun puhutaan päiväkodista vaan se on työntekijöidensä luoma paikka lapsille ja on sen näköinen kuin ne työntekijätkin. Jos työssä viihtyy, säännöt ovat selvät ja reilut ja työyhteisö toimiva, on selvää, että sitä hyvää oloa luodaan myös ympärille. Lasteni päiväkotiaikana hoitajia tuli ja meni, mutta työpaikkana se oli arvostettu ja vakituiset saivat pidettyä säännöt selkeinä ja samanlaisina vuodesta toiseen ilman isoja vaihteluja. Tuli aina tunne, että olin tekemisissä rautaisten ammattilaisten kanssa - silloinkin kun lto:ksi valittiin aivan tuore suoraan koulun penkiltä. Muut hoitajat saivat tämän uuden koulutettua nopeasti talon tavoille ja ilmapiiri säilyi hyvänä.

Nykyään en ehkä olisi lapsiani uskaltanut samalla tavalla laittaa päiväkotiin, koska tuntuu siltä, että hoitajat eivät viihdy työpaikoissaan ja "kostavat" oman olonsa lapsille.

Vierailija
79/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä ongelma tuoss on?

Niin, no se minkä aloituksessa kirjoitin 😌

Ehkei se kaikille ole ongelma, mutta koska minulle on, siksi sen tänne tulin jakamaan ja vertaistukea saamaan? 😌

AP

Kolmevuotias kaipaa jo kaveriseuraa.

Jota saa oikein hyvin puistoissa, sukulaislapsista, ystävien lapsista jne. Sitä varten ei tarvitse päiväkotiin mennä. 

Omasta kokemuksesta huomasin, että esikoisen täyttäessä kaksi, ne kaverit tuntuivat katoavan puistoista ja naapurustosta, juurikin niihin päiväkoteihin.

Vierailija
80/82 |
30.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää että monen mielestä huolistaan avautuminen on valittamista (oli sitten kenenkä mielestä niin turha huoli tahansa)

Onnellista elämää heille jotka sitä väritettyä kiiltokuvaelämää elätte! :)

Olen apn kanssa samaa mieltä lasten kotihoidosta. Toivottavasti saatte asian järjestymään. Me saimme.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi