Tahattomasti isompi ikäero lapsille, kotona olo katkeaa.
Onko täällä muita, jotka ovat tai jotka kamppailevat asian suhteen. Meillä on toiveissa toinen lapsi, ollut kohta jo vuoden verran, mutta uutta raskautta ei kuulu. Ikä ei tule vastaan tms ongelmaa ei pitäisi olla, esikoinen on saanut alkunsa heti yrittämisen aloitettua.
No, mutta varsinainen "ongelma" on siinä, että olimme ajatelleet josko meille lapsia suotaisiin lyhyillä ikäeroilla, ja heidät hoidettaisiin sitten kotona. Jep, elämää ei saisi suunnitella liikaa mutta tämmöinen haave oli.
Nyt kun esikoinen täyttää pian 3v, eikä uutta raskautta kuulu, minua ahdistaa toden teolla se, että hänestä loppuu kotihoidontuki ja käytännössä hänet on laitettava päivähoitoon. Itselläni ei ole työtä mihin palata, mutta alallani mitä suurella todennäköisyydellä heti löytyy työ kun työttömäksi ilmoittautuu.
En olisi uskonut, että joudun tällaisen "ahdistuksen" ääreen. Tässäkö oli sitten kotiäitiys? 😢
Jotenkin sitä oli ajatellut, että mahdollisia sisaruksia saadessa esikoinen olisi saanut viettää lapsuuden kotona. Myös minulle ja miehelle kotona lasten hoitaminen on sydämen asia.
Toivottavasti löydän vertaistukea kivityksen sijaan.
Kommentit (82)
Kolmevuotiaalle päivähoito on ihan hyvä asia. Ja äidille joka saa kerrytettyä edes vähän rahaa ja parannettua äitiyspäivärahaansa.
3v on pitkä aika olla vain kotona ja syö ison siivun tulevaan eläkkeeseesi. Oletko ollut edes osa-aikatyössä missään vaiheessa tai kehittänyt osaamistasi esim. tekemällä opintoja?
Kannattaa mennä töihin, kerätä se äitiyspäiväraha kunnolliseksi. Voi myös tehdä iltaisin ja viikonloppuisin töihin ja hoitaa sitä esikoista limittäin.
Onko oma alasi sellainen, että voisit itse toimia perhepäivähoitajana? Tai kouluttaudu sellaiseksi.
Kotihoidontuki ei montaa sataa euroa ole. Ja sanoit että alallasi löytyy nopeasti töitä. Eli oletko hoitoalalla? Niistä hommista luulisi löytyvän myös viikonloppu ja iltatöitä. Näin toisit talouteen hiukan rahaa. Mutta samalla voisitte pitää esikoisen kotona, kerran se on molemmille tärkeää.
Minä olin kotihoidettu lapsi, ja nyt aikuisena olen sitä mieltä että ei sillä äidin kotona olemisella ollut oikeasti mitään väliä. Pikemminkin siitä oli haittaa, koska raha oli tiukilla ja isä teki pitkää päivää töissä. Jos äiti olisi tehnyt töitä, isä olisi ehtinyt olla enemmän kotona ja rahaa olisi ollut kuten muillakin.
Maksakaa itse unelmanne älkääkä vain laskeko niitä tukien varaan. Saathan sinä olla kotona.
Katsos kun näillä asioilla ei voi laskelmoida. Lapsen teko ei ole mikään automaatti.
Kotihoidontuki on niin pieni, että sillä ei vain voi olla "suurta merkitystä" teidän talouteen.
Saat sen 300 euroa kasaan toden helposti ilta - tai viikonlopputöillä, joten lapsen kotona pitäminen ei ole mikään ongelma.
Ymmärrän sinua, ap. Meidän lapsilla on ikäeroa kaksi vuotta, ja olin viisi vuotta putkeen pois työelämästä, vaikka alallani se on todella harvinaista. Sydämen asia oli kotihoito minullekin.
Työllistyin helposti oman alan hommiin tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ongelma tuoss on?
Niin, no se minkä aloituksessa kirjoitin 😌
Ehkei se kaikille ole ongelma, mutta koska minulle on, siksi sen tänne tulin jakamaan ja vertaistukea saamaan? 😌AP
Kolmevuotias kaipaa jo kaveriseuraa.
Jota saa oikein hyvin puistoissa, sukulaislapsista, ystävien lapsista jne. Sitä varten ei tarvitse päiväkotiin mennä.
Ei puistoja ole läheskään kaikilla paikkakunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun näillä asioilla ei voi laskelmoida. Lapsen teko ei ole mikään automaatti.
Ei elämässä mikään ole automaatti. Silti asioita saa ja pitääkin suunnitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä ongelma tuoss on?
Niin, no se minkä aloituksessa kirjoitin 😌
Ehkei se kaikille ole ongelma, mutta koska minulle on, siksi sen tänne tulin jakamaan ja vertaistukea saamaan? 😌AP
Kolmevuotias kaipaa jo kaveriseuraa.
Jota saa oikein hyvin puistoissa, sukulaislapsista, ystävien lapsista jne. Sitä varten ei tarvitse päiväkotiin mennä.
Harva yli kolmevuotias on kotona. Tuonikäisten vanhemmat kun on jo töissä. Sitäpaitsi puistoissa on satunnaisia ystäviä, ei pitkäkestoisia kaveruuksia. Sukulaisilla ei välttämättä ole ollenkaan lapsia, eikä ystävät asu samassa paikassa kuin itse asuu.
Vierailija kirjoitti:
Maksakaa itse unelmanne älkääkä vain laskeko niitä tukien varaan. Saathan sinä olla kotona.
Mää kyllä uskallan olla eri mieltä. Meillä on Suomessa niin kova verotus että itse ainakin aikanaan käytin kotona ollessa tuet hyödyksi. Miksi ei jos niitä saa? Nyt kyllä tehnyt jo pidempään töitä ja siitäkin lystistä maksanut kiitettävästi veroja. Eiköhän ne ole kuitattu jo. Varmasti apnkin tilanteessa tuet kuittaantuu.
Minä olen hoitoalalla ja pystyimme hoitamaan lapset kotona niin, että keikkailin viikonloppuisin. Tulot oli näin isommat kuin kotihoidontuki.
Ap ei ehkä pysty viikonlopputöitä tekemään. Mutta tämä oli meidän ratkaisu
Ja niille , jotka vastaa, että miten eläje, kun olin kotiäitinä. Laskin, että nyt laskennallinen eläke on 1700 e ja jos olisin ollut nuo vuodet kokoaikatyössä, se olisi 1900 e. Joten se, minkä hävisin, on niin pieni summa, että ihan sama. Ja kun eläkeikä on lähempänä 70 v, niin silloin ei taida enää paljon piitata jostain parista satkusta
Vierailija kirjoitti:
3v on pitkä aika olla vain kotona ja syö ison siivun tulevaan eläkkeeseesi. Oletko ollut edes osa-aikatyössä missään vaiheessa tai kehittänyt osaamistasi esim. tekemällä opintoja?
Olen elämäni aikana enemmän tehnyt töitä, kuin ollut kotona. Olen amk käynyt.
Myös nyt vajaan 3v aikana olemme mieheni kanssa tasapuolisesti olleet kotona, joten olen tehnyt töitä lähiaikoinakin.
Mutta pointti olikin siinä, että haluamme järjestää hoidon lapselle kotona. Eikä siinä, kuinka paljon ja kuinka hyvin olen itseäni kehittänyt työn saralla.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nyt vajaan 3v aikana olemme mieheni kanssa tasapuolisesti olleet kotona, joten olen tehnyt töitä lähiaikoinakin.Mutta pointti olikin siinä, että haluamme järjestää hoidon lapselle kotona. Eikä siinä, kuinka paljon ja kuinka hyvin olen itseäni kehittänyt työn saralla.
AP
Olet kovin yksioikoinen ja ehdoton. Jos tuo on se mitä haluat niin sitten teidän vaan pitää hoitaa se lapsi kotona. Mutta siihen ei ole mitään tukijärjestelmää enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös nyt vajaan 3v aikana olemme mieheni kanssa tasapuolisesti olleet kotona, joten olen tehnyt töitä lähiaikoinakin.Mutta pointti olikin siinä, että haluamme järjestää hoidon lapselle kotona. Eikä siinä, kuinka paljon ja kuinka hyvin olen itseäni kehittänyt työn saralla.
AP
Olet kovin yksioikoinen ja ehdoton. Jos tuo on se mitä haluat niin sitten teidän vaan pitää hoitaa se lapsi kotona. Mutta siihen ei ole mitään tukijärjestelmää enää.
Kyllä, tämä on juuri se mitä haluamme! Onneksi olen saanut täältä hyviä ehdotuksia esim sukulaisen palkkaamisesta hoitamaan. Myös haen kirjoituksella vertaistukea siihen, kun lapsien ikäerosta tulee tahattomasti suurempi.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kyllä, tämä on juuri se mitä haluamme! Onneksi olen saanut täältä hyviä ehdotuksia esim sukulaisen palkkaamisesta hoitamaan. Myös haen kirjoituksella vertaistukea siihen, kun lapsien ikäerosta tulee tahattomasti suurempi.
AP
Sille kolmevuotiaalle lapsiryhmä on kyllä parempi vaihtoehto kuin kouluttamaton sukulainen.
Aika harvoin vuosien aikajanalla mikään menee niin kuin on suunnitellut. Kyllä siitä selviää. Toivottavasti onni on myötä toisen lapsen kanssa.