Valtiohallinnon virastojen yt:t - uhka vai mahdollisuus?
Valtiohallinnon virastojen yt:t - uhka vai mahdollisuus?
Viimeisimpänä Valtori tiedotti aloittavansa yt:t https://www.hs.fi/talous/art-2000010785551.html
Aiemmin mm. Museovirasto, THL, Ruokavirasto, Verohallinto, TEM, Ilmatieteenlaitos, Supo, Tukes... ja lisää tippunee listalle koko ajan.
Sekä uhkia että mahdollisuuksia. Uhkana mm. palvelujen supistuminen kansalaisille, käsittelyaikojen ja päätöksien saamisajan pidentyminen, lakisääteisten tehtävien tekemisen pitkittyminen tai tekemättä jättäminen, yhteiskunnan kokonaisturvallisuuden heikentyminen eri asioissa, tutkimustoiminnan heikentyminen päätöksen teon tueksi.. Mahdollisuudet mm. säästetään yhteiskunnan varoja, nyt päästään tehostamaan tosissaan toimintoja ja kehittämään uusia toimintatapoja, kun on pakko. Yt:ssä potkut saa yleensä onneksi ne tuottamattomat tai muuten hankalat yksilöt, joista ei muuten päästä eroon valtiolla.
terv. lähes kaiken kaiken nähnyt valtion virkamies
Kommentit (16)
''Yt:ssä potkut saa yleensä onneksi ne tuottamattomat tai muuten hankalat yksilöt, joista ei muuten päästä eroon valtiolla.''
Näinkö on? Kuinka monet yt:t olet käynyt läpi valtiolla?
Kuntien 390 yhdistämistä odotellessa, siellä on turhia virkoja satoja tuhansia.
Valtiolla on paljon suojatyöpaikkoja. Kokonaistehokkuus tuskin laskee paljoa vaikka osa saisikin monoa.
Veikkaan, että valtiolla on monia turhia kehitys- ja projektitöitä, joista ei kuitenkaan mitään seuraa tai se kehittäminen on vain turhaa. Tällöin hyvä, jos saavat lähteä. Toisaalta valtio laittaa joihinkin asioihin liian vähän rahaa. Sääli on myös, jos tärkeitä asioita jää nyt tekemättä tai joku joutuu tekemään kahden ihmisen työt. Tärkeää olisi, että mahd vähän menisin hallintoon ja paljon rahaa tärkeisiin palveluihin.
On harmillista että ihmisiä irtisanotaan, mutta olen aina ihmetellyt, miten julkinen sektori voi tuottaa ihmisille palveluita ilman että toimintaa muutetaan millään tavalla. Olen tehnyt koko työurani yksityisellä, ja suurissa firmoissa organisaatio muuttuu jatkuvasti tarpeen mukaan. Se tarkoittaa että ihmisiä ostetaan ulos tai irtisanotaan jatkuvasti, eikä kyseessä ole ilkeys vaan välttämättömyys.
Julkisella sektorilla ei ole minkäänlaista intressiä toimia tehokkaasti, koska säästäminen vähentää seuraavan vuoden budjettia. Siksi palkkalistoilla pidetään niin paljon ihmisiä kuin mahdollista. Suuret yritykset irtisanovat 10 prosenttia henkilöstöstään viiden vuoden välein juuri sen takia, että toiminta pysyy tehokkaana. Ei voi olla niin että veronmaksajien piikki on auki rajattomasti. Kaikkien virkojen pitäisi ainakin olla määräaikaisia.
On hyvä että säästetään. Töitä löytyy, kun katsoo metsään.
Vierailija kirjoitti:
Ne on välttämättömyys. Ei ole varaa moiseen tehottomaan verorahanhukkausväkeen, josta 95% olisi jo nyt korvattavissa b-luokan tekoälyllä. Hinta-laatu-suhde ihan joka virastossa on luokattoman huono.
nii että lisää työttömiä pitäisi saada? Hyvä jos jotain työpaikkoja vielä pidetään yllä. Työttömyyttä on jo tarpeeksi.
Aiempina vuosina on ollut julkisella hirvittävä vastustus edes lomautuksia vastaan, onko nyt parempi sitten kun tulee irtisanomisia?
Minäkin olen ap:n tavoin lähes kaiken nähnyt (tai ainakin monenlaista nähnyt) valtion virkamies. Katsotaanpa tuota hänen mainitsemaansa Verohallintoa. Sieltä on viime vuosina vähennetty satoja työntekijöitä, koska verotus on nykyään paljolti ATK-avusteista massamenettelyä. Tavallisen tallaajan ei tarvitse oman verotuksensa kannalta tehdä mitään ja hyvä niin. Kaikki VH:n asiakkaat eivät kuitenkaan ole tavallisia tallaajia.
Nyt VH:ssa (n.5200 henkilöä) ovat meneillään yt-neuvottelut, jotka koskevat 900 henkilöä, irtisanottavia on max. 200 henkilöä. Pahoin pelkään, että yt:t ja irtisanomiset kohdistuvat ns. rivityöntekijöihin, VH:n palvelutaso ja verotuksen tarkkuus kärsivät ja hallinto-oikeudet ja KHO ruuhkautuvat entistä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
On harmillista että ihmisiä irtisanotaan, mutta olen aina ihmetellyt, miten julkinen sektori voi tuottaa ihmisille palveluita ilman että toimintaa muutetaan millään tavalla. Olen tehnyt koko työurani yksityisellä, ja suurissa firmoissa organisaatio muuttuu jatkuvasti tarpeen mukaan. Se tarkoittaa että ihmisiä ostetaan ulos tai irtisanotaan jatkuvasti, eikä kyseessä ole ilkeys vaan välttämättömyys.
Julkisella sektorilla ei ole minkäänlaista intressiä toimia tehokkaasti, koska säästäminen vähentää seuraavan vuoden budjettia. Siksi palkkalistoilla pidetään niin paljon ihmisiä kuin mahdollista. Suuret yritykset irtisanovat 10 prosenttia henkilöstöstään viiden vuoden välein juuri sen takia, että toiminta pysyy tehokkaana. Ei voi olla niin että veronmaksajien piikki on auki rajattomasti. Kaikkien virkojen pitäisi ainakin olla määräaikaisia.
Olen täysin eri mieltä määräaikaisuuksista. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että määräaikaisia pitää olla, koska vakivirasta on vaikea saada pois ja osa jää lepäämään laakereilleen. Mutta käytännössä jatkuva määräaikaisuus tuo mukanaan jatkuvan epävarmuuden. Meillä ainakin tänäkin vuonna on moni hyvä työntekijä lähtenyt, koska saanut muualta vakipaikan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen ap:n tavoin lähes kaiken nähnyt (tai ainakin monenlaista nähnyt) valtion virkamies. Katsotaanpa tuota hänen mainitsemaansa Verohallintoa. Sieltä on viime vuosina vähennetty satoja työntekijöitä, koska verotus on nykyään paljolti ATK-avusteista massamenettelyä. Tavallisen tallaajan ei tarvitse oman verotuksensa kannalta tehdä mitään ja hyvä niin. Kaikki VH:n asiakkaat eivät kuitenkaan ole tavallisia tallaajia.
Nyt VH:ssa (n.5200 henkilöä) ovat meneillään yt-neuvottelut, jotka koskevat 900 henkilöä, irtisanottavia on max. 200 henkilöä. Pahoin pelkään, että yt:t ja irtisanomiset kohdistuvat ns. rivityöntekijöihin, VH:n palvelutaso ja verotuksen tarkkuus kärsivät ja hallinto-oikeudet ja KHO ruuhkautuvat entistä pahemmin.
Noinhan se menee. Olen valtiolla, en Verolla. Meillä oli yyteet. Palkattiin lisää johtajia ja nyt vähennetään niitä, jotka päivittäistyötä tekee. Niille, jotka jää, jää myös kohtuuton työtaakka.
Vierailija kirjoitti:
''Yt:ssä potkut saa yleensä onneksi ne tuottamattomat tai muuten hankalat yksilöt, joista ei muuten päästä eroon valtiolla.''
Näinkö on? Kuinka monet yt:t olet käynyt läpi valtiolla?
Tuonhan voi päätellä helposti.. Sarjasaikuttajat ensin listalla, joilla paljon poissaoloja. Ja sitten ne tuottamattomat yksilöt. Jos henkilöt A ja B tekee samaa työtä, henkilö A hoitaa 20 tilausta viikossa ja henkilö B 10 tilausta, kumpi saa potkut? Sitten listalla ne vaikeat henkilöt, jotka myrkyttävät koko työyhteisön ilmapiiriä, vaikka olisivat kuinka hyviä työntekijöitä. Näin ainakin yksityisellä, toivottavasti myös valtiolla.
On välttämättömyys jopa lakkauttaa kokonaisia virastoja, ei ainoastaan virkoja.
Mahdollisuus pitkällä tähtäimellä, mutta näyttäytyy lyhyellä tähtäimellä ensin pahana lamana ja suurtyöttömyytenä. Se, että maamme on kituuttanut huimat 17 vuotta nollatalouskasvulla on pitkälti nippeliasioiden ylisääntelyn ja byrokratian tulosta. Jos poliittista uskallusta sopeuttaa julkista sektoria hallitusti ja vaiheittain olisi löytynyt jo tuolloin 17 vuotta sitten, ei tarvitsisi nyt tehdä kaikkia sopeutustoimia kertarysäyksellä.
Useita YT neuvotteluja kokeneena, pääosin tuottamattomat ja "hankalat" saavat lähteä. Sitten asia ihan eri, jos kokonainen toiminto lakkautetaan, silloin lähtemään joutuu myös tehokkaat ja osaavat.
Oli miten vaan, niin YT:t ovat raskaita kaikille.
Ne on välttämättömyys. Ei ole varaa moiseen tehottomaan verorahanhukkausväkeen, josta 95% olisi jo nyt korvattavissa b-luokan tekoälyllä. Hinta-laatu-suhde ihan joka virastossa on luokattoman huono.