En ole menossa 40v seulontaan (papillooma)
Koska minulla on ollut vain yksi seksikumppani. Ehkäisyneuvolan gynekologikin sanoi että aika turhaan menisin siis en mene ollenkaan.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa ihan tosissaan ja huutamatta ja provoilematta, että tarviiko sinne papaan mennä jos on niin neitsyt, ettei ole ikinä edes suudellut ketään? Onko oikeasti mahdollista, että tulee jotain solumuutoksia? Kuinka suuri todennäköisyys?
EI TARVITSE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se papakoe ole pelkästään papilloomavirusta varten, sieltä voi löytyä muutakin joka ei liity seksieläämään mitenkään.
Ja sulla voi olla silti papilloomavirus veressä, se saattaa olla jopa perinnöllistä, ei varmasti tiedetä, se vaan joskus sitten jostain syystä aktivoituu. Mutta joka tapauksessa 80% naisista joku papilloomaviruksista tulee jossain vaiheessa elämää. Luultavasti osa ei ole edes mitään seksitauteja vaan tarttuu jollain muulla tavalla.
EI JUMALAUTA!
Papilloomavirus tarttuu seksillä, ei mitenkään muuten . Se on fakta.
Synnytyksessä myös.
No sepä hienoa. Minullakin on ollut vain yksi seksikumppani, mutta silti löytyi aika vahva solumuutos jo parikymppisenä. En ymmärrä ihmisiä, jotka eivät käy seulonnoissa.
Minä käyn, vaikka selibaatissa nyt yli 10 vuotta, eikä ikinä mitään papilloomaan viittaavaa ole ollut. Oli kuitenkin nuorempana mieskaveri, jonka menneisyydessä useita kumppaneita. Pelkään saaneeni häneltä piilevän kondylooman. Toivottavasti ei, mutta riski on.
Olen lykännyt 35v-seulontaa helmikuusta asti koronatilanteen takia (pk-seutu...). Ensin siirsin itse aikaa kesälle, sitten kesällä aikani peruttiin ja nyt olisi aika syksylle, mutta saa nähdä, tuleeko mentyä... Tuntuu jotenkin tyhmältä ottaa lisäriski koronan suhteen jotta joku muu riski ehkä vähän pienenisi. Tietty kun näitä juttuja lukee, niin ehkä kannattaisi kuitenkin mennä..? (Kyllä, olen muutenkin aikamoinen jahkailija :D)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa ihan tosissaan ja huutamatta ja provoilematta, että tarviiko sinne papaan mennä jos on niin neitsyt, ettei ole ikinä edes suudellut ketään? Onko oikeasti mahdollista, että tulee jotain solumuutoksia? Kuinka suuri todennäköisyys?
Tarvii. Voi, koska olet VOINUT saada sen jo kun synnyit äidiltäsi tai ihokontaktissa. Todennäköisyys aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole edes kohdunkaulaa eikä kohtua, niin ei taida olla mitään järkeä käydä seulonnassa.
Kyllä on järkeä. Kuinka tyhmiä ja itsetuhoisia ihmiset voi olla.
Kyllä vain, riemuidiootteja löytyy. Kohdunpoiston jälkeenkin todella kannattaa osallistua seulontoihin, koska myös emättimessä/ ulkosynnyttimissä voi olla solumuutoksia. Nämä voidaan todeta seulonnassa otettavalla näytteellä.
T: terveyskeskuslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmiä olette naiset, jos ette ota vastaan yhteiskunnan maksutonta palvelua, siis papa-koetta ja mammografiaa. Solumuutoksia voi olla kohdunkaulakanavassa, vaikka ei olisi ollut ensimmäistäkään seksikumppania tai vaikka eläisi vakituisessa parisuhteessa. Mitä varhemmin ne solumuutokset havaitaan, sen parempi, sillä hoito ei ole vielä rankka silloin.
SINÄ OLET TYHMÄ!
Neitsyellä EI VOI OLLA haitallisia muutoksia! Tämä on fakta.
Äidilläni on papilloomavirus, ollut luultavasti jo siloin, kun synnyin, joten kyllä vain voi tulla haitallisia muutoksia minullekkin. Rokotteen kylläkin sain teini-iässä kun osallistuin siihen tutkimukseen.
Kuka epätoivoinen täällä HUUTAA ja kiroilee jonkun papa-kokeen takia? Papa-koe ei ole mikään sukupuolitautitesti, vaan sillä seulotaan syöpää. Joka voi todellakin tulla viruksen kanssa tai ilman.
Minäkin tunnen henkilön, jolla oli kondylooma jo ennen ensimmäistäkään mieskontaktia, ja taisi olla aika ärhäkkä tapaus kun joutui parikymppisenä hoidattaan sitä.
En ole koskaan käynyt yleisissä seulonnoissa enkä aio mennä. Ei kiinnosta liukuhihnatapahtumat. Papa otettu jokusen kerran gynellä. N54
Kyllä papassa kannattaa käydä ainakin silloin tällöin, vaikka seksikumppaneita olisikin ollut vain muutama tai ei yhtään. Sikäli kun olen ymmärtänyt, kohdunkaulan syöpään liittyy monia arvaamattomia ja tuntemattomiakin tekijöitä. Joku vilkkaan seksihistorian omaava ei sairastu ikinä, vaikkei kävisi koskaan papassa. Joku ikänsä saman kumppanin kanssa ollut taas saattaa saada hyvin ärhäköitä solumuutoksia. Myös perimä ja elintavat vaikuttavat sairastumistodennäköisyyteen.
Seulonta on ilmainen, joten mahdollisuus kannattaa ehdottomasti hyödyntää.