Rahat ei riitä lasten asianmukaiseen vaatettamiseen
Jouduin yllättäen työttömäksi viime keväänä enkä ole vielä uutta työpaikkaa löytänyt. Rahatilanne muuttui olennaisesti ja nyt tuskailen, kun pitäisi ostaa lapsille (3 lasta) uudet talvivaatteet eikä rahaa ole tarpeeksi. Kertokaapa te fiksummat kanssasisaret, miten korvata nämä vaateostokset halvemmilla vaatteilla:
Lapsi nro 1 (tyttö 11v.) tarvitsee kengät, "paremman takin", ulkoilupuvun ja käsineet
Lapsi nro 2 ( tyttö 9v.) tarvitsee kengät, ulkoiluhousut ja käsineet
Lapsi nro 3 (poika 7v.) tarvitsee "paremmat kengät", kengät, ulkoilupuvun, "paremman takin", käsineet ja pipon.
Aiemmassa elämäntilanteessa olen ostanut ulkoiluun T2H ja Reima -merkkisiä vaatteita, mutta nyt kun nettikaupoissa surffaillessa olen tullut siihen tulokseen, että nykyisessä rahatilanteessa en pysty ko. vaatteita uutena enää ostamaan.
Vaatimuksena kuitenkin on, että ulkoilukengät ja -puvut on vedenpitäviä ja vaatteet muutenkin laadukkaita. Isommat tytöt on jo aika vaateliaita, joten turha mitään "rumia" heille edes ehdottaa.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:22"]
Jouduin yllättäen työttömäksi viime keväänä enkä ole vielä uutta työpaikkaa löytänyt. Rahatilanne muuttui olennaisesti ja nyt tuskailen, kun pitäisi ostaa lapsille (3 lasta) uudet talvivaatteet eikä rahaa ole tarpeeksi. Kertokaapa te fiksummat kanssasisaret, miten korvata nämä vaateostokset halvemmilla vaatteilla:
Lapsi nro 1 (tyttö 11v.) tarvitsee kengät, "paremman takin", ulkoilupuvun ja käsineet
Lapsi nro 2 ( tyttö 9v.) tarvitsee kengät, ulkoiluhousut ja käsineet
Lapsi nro 3 (poika 7v.) tarvitsee "paremmat kengät", kengät, ulkoilupuvun, "paremman takin", käsineet ja pipon.
Aiemmassa elämäntilanteessa olen ostanut ulkoiluun T2H ja Reima -merkkisiä vaatteita, mutta nyt kun nettikaupoissa surffaillessa olen tullut siihen tulokseen, että nykyisessä rahatilanteessa en pysty ko. vaatteita uutena enää ostamaan.
Vaatimuksena kuitenkin on, että ulkoilukengät ja -puvut on vedenpitäviä ja vaatteet muutenkin laadukkaita. Isommat tytöt on jo aika vaateliaita, joten turha mitään "rumia" heille edes ehdottaa.
[/quote]
Kirpputoreille kiertelemään! Sieltä löytyy laadukkaita vaatteita, ja usein jopa hämmästyttävän halvalla. :)
Jos nää paremmat takit tarkoittaa semmoisia villakangastakkeja, niin juuri niitä luulisi löytyvän käytettyinä hyväkuntoisia, koska niitä pidetään niin vähän, ettei ne ehdi kulua. Kenkiä en käytettyinä ostaisi. Ja jos rahat on vähissä, niin ostatte ne käyytövaatteet semmoiset ettei näytä liikaa laskettelutakeilta. Sulla on ollut aiemmin tosi hyvät tulos, kun olet ilmeisesti joka kaudelle ostanut joka lapselle uudet tamineet (käyttö + paremmat) ja kahdet kengät. Meillä on aina tyydytty yksiin. Tai ollaan kaverilta saatu kierrätettynä varaversiot, jotka useimmiten on jäänyt käyttämättä.
Jos ei ole rahaa niin ei ole varaa vaatia eikä nirpistellä. Lasten on pakko suostus niihin vaatteisiin joihin vanhemmilla on rahaa. Jos jo nyt ihmettelet että mistä saat lapsille edes normit talvivaatteet niin turha miettiä mitään hienostelutakkeja, niitä ostetaan jos on ylimääräistä rahaa jota sinulla ei nyt ole. Onko Suomessa nykyään ihmisillä talousasiat noin hukassa? Talven jälkeen tulee kevät, lapset kasvavat, uudet hankinnat odottavat, Suomen talous on kuralla ja tuet ovat kohta kiven takana. sua veettää keväällä kun tajuat että niiden hienostelutakkien hinnalla ostaisit kevätvermettä.
Juttelisin lasten kanssa kertoen että tilanne on muuttunut eikä sinulla ole enää rahaa samalla tavalla kuin ennen. Voittehan yhdessä selata huuto.nettiä ja valita sieltä mieluiset. Jos rahaa ei ole niin miksi pitää ostaa myös paremmat vatteet? On minunkin lapsillani sekä paremmat että käyttövaatteet, mutta jos rahaa ei olisi niin olisi todellakin vain yhdet vaatteet. Ne paremmat vaatteet minäkin myyn huuto.netissä pois joten siltäkin löytää hyviä ja mielesiä
Meillä on helppoa, kun ostettiin järkevästi myös silloin kun bruttotulot oli yli 200 000 euroa. Ollaan opetettu lapsille rahankäyttö.
Minusta osalla menee kommentit aika tavalla aiheen vierestä... Jos ap on olllut aikaisemmin hyvätuloinen ja jäi keväällä työttömäksi, niin ei hän varmasti mikään tyhjätasku nytkään ole. Ei niitä vaatteita tarvitse ilmaiseksi tai muutamalla eurolla saada. Mutta kulutustottumuksia täytyy muuttaa.
Jos aikaisemmin vain marssi lasten kanssa kauppaan ja osti kerralla seuraavan kauden kamppeet hinnasta välittämättä, niin se ei ehkä enää onnistu eikä ainakaan ole järkevää. TAi vastaavanlainen nettiostaminen. Nyt täytyy oppia käyttämään tarjouksia ja miettiä mistä asioista kannattaa oikeasti maksaa. Samoja tuttuja merkkejä löytää edellisen kauden väreissä alesta kun osaa etsiä ja kauden lopetusalet kannattaa aina käyttää hyväksi ja ostaa "varastoon", jos edullisesti saa. Samoin kannattaa käyttää hyväksi tarjoukset ja erilaiset "kanta-asiakaspäivät", normaalihinnalla ei kannata ostaa juuri mitään. Ja kannattaa ehkä miettiä niitä edullisempiakin merkkejä. Ap puhui, että perhe ulkoilee paljon. Tuossa tilanteessa ostaisin lapsille kunnolliset ulkoilukamppeet (Stadiumin on ihan hyviä...) ja säästäisin niissä "kaupunkitakeissa". Ja kengissä ja ulkohousuissa miettisin sitä, että kävisivat nuoremmalle sisarukselle ainakin varahousuiksi/-kengiksi.
Järkyttävää tosiaan huomata kuinka vieras käsite kohtuullinen rahankäyttö on niin suurelle osalle naisista. Kohtuullinen rahankäyttö on verrattavissa käytettävissä oleviin varoihin ei yleiseen mielipiteeseen. Kyllä jää varmasti tänä talvena monet merkkitumput ja haalarit muiltakin ostamatta. Järki esiin nyt.
En millään meinannut uskoa sitä yhtä lehtijuttua aikuisesta perheenäidistä joka oli sössinyt perheen raha-asiat siksi että lapset vaativat merkkivaatteita ja matkoja eikä kehdattu olla ilman sitä mitä muillakin oli. Näyttää olevan jonkin sortin tyhmyys-virus meneillään:(
Siis kuka oikeasti vielä ostaa Reimaa nykyään....? Ne on ihan ylihinnoiteltuja!!!
Vedenpitäviä- ja laadukkaita vaatteita löytyy vaikka mistä. Esim. Stadiumilta, Lindexiltä ja HM:lta. Etenkin Stadiumin vaatteet tosi kivoja ja koululaiset tykkää.
Jatkuvasti on Sembaloita, Hulluja Päiviä ym kampanjoita joista monesti löytää edullisia ulkovaatteita. Siistimpiä takkeja löytyy aika usein Zarasta, samoin tykkään niden kengistä.
Kannattaa katella myös erätukun sivuilta noita ulkoilupukuja.
Itse ostan paljon lastenvaatekirppareilta, mll-myyjäisistä (kannattaa katsoa mll-paikallisjaostojen nettisivuilta), huutonetistä jonkun verran ja nyt olen liittynyt fb-kirppariryhmiin, niitäkin on useilla paikkakunnilla omansa.
Eihän sieltä kirppareilta välttämättä löydy juuri sitä mitä menee etsimään, mutta voi löytyä vaikka seuraavan koon vaatetta tai kenkiä, jos tekee hyvän löydön niin sitä kannattaa säilyttää kaapissa jonkun aikaa.
Itse olen myös melko tarkka laadun suhteen, ja jos varaa olisi niin ostaisin mieluiten merkkivaatteita koska ne ovat yleensä laadukkaimpia. Olen ollut tyytyväinen halpismerkeistä KappAhlin laatuun ja Lassieteciin. Kengissä en ole pihdannut vaan ostan aina laatua ja lähinnä kumppareita käytettynä jos löydän hyviä.
Stadiumissa on kivannäköisiä vaatteita, mutta ainakin yksi välikausihaalari meni yhden kevään aikaan puhki sisälahkeen saumoista, pitäisi kestää paremmin... Anttilassa ja CMssä myydään ColorKids-merkkiä, mikä on mielestäni myös onnistunutta suunnittelua, pirteitä värejä.
Köyhäily tyylikkäästi on taitolaji!
Miten löydän oman alueeni (espoo) fb kirppariryhmän?
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:47"]
Liity fb-kirppareihin joissa myydään käytettyjä merkkivaatteita,mä esim.just ostin halvalla ihan uudenveroisessa kunnossa olevan talvihaalarin polarn o pyret-kirppikseltä! Huutistakin käytän ahkerasti,sieltä saa halvalla hanskat ja hatut,myös sitä reimateccia ym.
J
[/quote]