Rahat ei riitä lasten asianmukaiseen vaatettamiseen
Jouduin yllättäen työttömäksi viime keväänä enkä ole vielä uutta työpaikkaa löytänyt. Rahatilanne muuttui olennaisesti ja nyt tuskailen, kun pitäisi ostaa lapsille (3 lasta) uudet talvivaatteet eikä rahaa ole tarpeeksi. Kertokaapa te fiksummat kanssasisaret, miten korvata nämä vaateostokset halvemmilla vaatteilla:
Lapsi nro 1 (tyttö 11v.) tarvitsee kengät, "paremman takin", ulkoilupuvun ja käsineet
Lapsi nro 2 ( tyttö 9v.) tarvitsee kengät, ulkoiluhousut ja käsineet
Lapsi nro 3 (poika 7v.) tarvitsee "paremmat kengät", kengät, ulkoilupuvun, "paremman takin", käsineet ja pipon.
Aiemmassa elämäntilanteessa olen ostanut ulkoiluun T2H ja Reima -merkkisiä vaatteita, mutta nyt kun nettikaupoissa surffaillessa olen tullut siihen tulokseen, että nykyisessä rahatilanteessa en pysty ko. vaatteita uutena enää ostamaan.
Vaatimuksena kuitenkin on, että ulkoilukengät ja -puvut on vedenpitäviä ja vaatteet muutenkin laadukkaita. Isommat tytöt on jo aika vaateliaita, joten turha mitään "rumia" heille edes ehdottaa.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:33"]
Yli 600€ lapsilisiä? Kolmesta lapsesta saan reilut 350€ ja kyllä ne menee normaaliin elämiseen eivätkä ole varsinaisesti ylimääräistä.
[/quote]
Voi pyhä jeesuus...kirjoittaja korjasi jo virheensä.
Esimerkiksi Elloksella paljon alekamaa ja outlet-kamaa ja maksut voi pilkkoa osiin.
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 10:37"]
Itse ostin lapselle Prismasta ulkohousut, Prisman omaa Glup-merkkiä (en ole katsonut kuinka vedenpitävä on). Oli ainoat, jotka meidän koululainen ulkonäön puolesta kelpuutti. Meillä muuten tämä koululainen sanoi jo tokaluokkalaisena, että hän ei mitään Reimaa suostu päälleen pukemaan.
Mutta marketeista urheiluosastoilta, Stadiumista, BudgetSportista tms. voi saada hyvinkin edullisesti hyviä ulkovaatteita. Ja KappAhlissa, Lindexissä ja H&M:ssä on nykyään kosteussuojattuja vaatteita.
[/quote]
Meilläkin käytössä jo toista vuotta tuollaiset Prisman ulkohousut ja ovat olleet ihan huippuhyvät! Ei mene vesiläpi eikä ole kulunutkaan polvista vaikka on eskarissakin niillä rymynyt viime vuoden. Sellaiset ostetaan taas kunhan nuo käy pieneksi.
Täällä monet tarjoaa vaihtoehdoksi tota, että sukulaisilta tms. perii vaatteita. Ei me olla peritty koskaan yhtään mitään keneltäkään, ei ole lähipiirissä kuin nuorempia lapsia.
Mutta, mä olen hyväksi löytänyt Kappahlin vaatteet. Sitten kun käyttää Kappahlin clubitarjouksena tulevat 25% setelit, niin hinta on aika ok. Just eilen katoin vedenpitävää talvitakkia tytölle 122 cm, niin oliko hinta 59. Ovat musta oikein hyvälaatuisia.Pärjää melkein Popille ja Reimatecille.
Suosittelen.
Viking goretex-kengät voi ostaa huutonetistä käytettynä.
Ja pian on hullut päivät stockalla.
Näin meillä tehdään, 3 lasta, ja yksi palkka ja yksi kotihoidontuki (lapset 2,6,8).
Ulkohousut aina mustina, niin voivat periä toisiltaan, mitä nyt ovat ehjinä pysyneet.
Stadiumin vaatteet myös hyviä. Ja tänä kesänä tutustuin Lindexin vedenpitävään takkiin ja ollut tyytyväinen.
Kiitos vinkeistänne. Haluan vielä tarkentaa, että en ole "merkkihullu" ja hysteerinen äiti. Olen vain ollut kohtuullisen hyvätuloinen aiemmin ja jostain syystä ajautunut lasten merkkivaatteita ostamaan ja kokenut ne laadukkaiksi. Ymmärrän hyvin, että nyt täytyy siirtyä edullisimpiin merkkeihin ja näin tulen myös tekemään. Kierrätystä harrastan, mutta aivan kaikki ei pysy isommalla tytölläkään ehjänä ja vähän kokoeroakin tytöillä on niin, että kengät esim. eivät oikein sovi juuri tarvittavana vuodenaikana. Henkkamaukalta ostamme normaalisti paljon peruskäyttövaatetta (sisävaatteita) ja huutiksestakin olen jotain ostellut.
Isompikin tyttö tarvitsee mielestäni vielä ulkoilupuvun, koska koulussa on ulkoliikuntaa ja perheemmekin harrastaa talvisin ulkoilua. Ei onneksi ole ainakaan vielä niin teiniä, etteikö kunnon talvivaatteeita päällensä laittaisi.
Tuulipuvuista maininnut: etsin talvivaatteita, viime kevään ulkoiluvaatteet menevät tänä syksynäkin.
Totta myös se, että "paremmat takit yms" ovat toissijaisia, mutta niillekin on usein käyttöä. Esim. synttäreille, vierailuille, kaupungille, kulttuuritapahtumiin on mukavampi (ei tietysti välttämätöntä) pukeutua nätimmin eikä lompsia "lasketteluasuissa" ja Kuoma-kengissä :)
Edelleenkin otan asiallisia vinkkejä vastaan ja jätän nuo ikäväsävyiset kommentit omaan arvoonsa.
Ns. parempia takkeja löytänee juuri ketjuliikkeistä (Lindex, Kappahl, H&M jne. mistä tyylistä lapsenne pitävätkään) suhteellisen edullisina. Juuri vertasin esim. Espritin ja H&M:n toppatakkeja, pidempi toppis Espritillä n. 80-90 eur, H&M:llä n. 40 eur. Ja Esprit ei edes ole mikään kallis merkki.
Hope-yhdistyksen kautta voit saada apua. Auttaa vähävaraisia lapsiperheitä.
Hope-yhdistyksen kautta voit saada apua. Auttaa vähävaraisia lapsiperheitä.
Jonathanilla (Jesper&Junior) on paras hinta-laatusuhde mielestäni. Sieltä ainakin pojalle ulkoilupuku ja hanskat. Tytöt ovat jos sen verran isoja (=eivät kieri loskassa jne.), että ehkä ulkoiluvaatteiden teknisten ominaisuuksien ei tarvi olla aivan huippuluokkaa. Joten heidän osaltaan hankkisin ulkoiluvaatteet Lindexilta tai KappAhlilta. Stadium on tosiaan myös aivan hyvä. Siistimmät vaatteet ostaisin H&M:ltä, sieltä löytää oikeasti ihan kivannäköisiä vaatteita. Kengistä en osaa sanoa halpaa ja hyvää :(
Suosittelen FB:n kirppisryhmiä! Niitä ei kai ihan joka kulmalle ole, mutta siellä päin missä itse asun, toimii useampikin aktiivinen ryhmä. (Toki on koko Suomen kattavia, mutta itse mieluummin toimin niin, että haen läheltä koska pääsen näkemään tuotteen.) Näillä nettikirpuilla ihmiset pyytävät yleensä paljon pienempiä hintoja kuin vaikkapa Huutiksessa. Merkkituotetta liikkuu vähemmän, mutta ihan ok kuntoista tavaraa kuitenkin, harva kehtaa myydä hirveätä skeidaa kun ostaja on tulossa kasvotusten paikalle.
Merkkituotekirppiksiäkin on muuten FB:ssa olemassa, kannattaa liittyä niihin, jos teini-ikäiset alkavat pistää "Cittarin merkeille" hanttiin! Myös käytettyihin vaatteisiin erikoistuneita nettikauppoja on olemassa.
Ei kai kukaan osta Reimaa ja vastaavia tähän aikaan vuodesta normaalihinnalla?
Meillä voi muksulla olla kauteen paritkin hyvät "Reimat": toiset ostettu alesta (-40 - -70%) kun on seuraava koko tullut vastaan ja kuosi miellyttänyt, toiset sitten huutiksesta tms.
Ei tietysti auta ap:ta nyt... mutta tulee se syksy vuoden kuluttuakin :)
k'ei kannattaa. vaistan miten käy.luet ajatuksiani.en ole muita pahempi,joten sivistynesti eteenpäin.keskustelkaa musiikista,taidesta(kuvataide),kirjoista (keskiajan historia,kaunokirjallisuus.minua kiinnostaa. en yritä miellyttää,tykkään todella paljon.
Täällä on laatumerkkien(kin) outlet-kauppa:
http://www.sportsdirect.com/kids
Toimitukset on mulle aina toiminut hyvin. Sovittamaan ei tietty pääse :/ Kengissä huonompi juttu. Niitä ehkä metsästäisin kirpparilta tai katsoisin voisiko jossain kaupassa sovittaa merkkiä/mallia eka.
Itse olen jo pari vuotta ostanut alakoululaisille ulkoiluvaatetta Stadiumista. Siellä on kanta-asiakastarjouksina takki+housut paketteja, nyt vielä välikausivaatteista, talvikamppeista tulee varmasti myös, ainakin viime vuonna oli hyvät tarjoukset. Ja jos yksi tarvitsee takin ja toinen housut, niin kokojenhan ei noissa tarvitse olla samat. Ostan mustia ulkohousuja, jotka käyvät niin tytöille kun pojille ja monet Stadiumin takeistakin sopivat kummillekin, asustaa sitten pipoilla ym. Just haettiin 11-vuotiaalle tytölle syyskamppeet, joilla pärjää hyvin talveen.
Minäkin suosittelen, että jätät ne "siistimmät" takit viimeiseksi, ostat sitten, jos rahaa jää. Kirppareilta löytyy varmaan juuri noita "pyhatäkkeja", jotka ovat jääneet vähälle käytölle tai ostat sitten jostain Kappahlin alennuksesta tms. Nyt kannattaa muutenkin kierrellä kaupoissa, viime kauden talvikampetta on monessa paikassa alennuksessa. Meille tarttui mukaan sillä Stadium-reissulla mm. edulliset vedenpitävät talvikengät pojalle, ihan merkkituote. Ihan Citymarketissakin on ollut talvitakkeja alennuksella, mutta tietysti hajakokoja. Sieltä ostin kauppareissulla eskarilaiselle Vikingin talvigoret viime vuoden mallia, oli huomattavasti edullisemmat kuin tämän vuoden malli, eivätkä edes "tarjousmalleja" vaan niitä kalliimpia.
Meillä TIcketit ja Reimat mielletään päiväkotiaisten vaatteiksi, Ticket menee ehkä alakoululaisillakin :) Mutta jos niistä tykkäät, niin seuraa Ticketin outlettia ja tilaa netistä, jos löydät sieltä sopivia. Olen tilannut sieltä edullisesti Plain Rain-pukuja ja talvivaatteita, aikaisempien vuosien väreissä, mutta mitä siitä.
Meillä ei ole mitään pakottavaa syytä "pihistellä" hankinnoissa, mutta useamman lapsen perheessä käytän mielelläni tarjouksia kun voin. Käytämme sitten säästyneet rahat johonkin muuhun. Ja minua ei haittaa yhtään kyylätä alennusrekkejä... :)
Sinun kannattaa käyttää joutoaikasi säästämiseen ja itse tekemiseen. Meillä minä leivon nykyään leivätkin itse, hyödynnän kaikki tarjoukset, myyn paljon kirpparilla ja teen itse.
Sain juuri lasteni vaatteista kirpparilla 500 euroa. Saan sillä heille kaikki uudet tarvittavat vaatteet sillä rahalla. Pipot kudon itse ja kaikki ne vaatteet, jotka ei kelvanneet myyntiin, leikkaan matonkuteiksi tai käytän riepuina.
Ja minä teen tätä ihan vaan siksi, että tää on järkevää! Meillä olisi kyllä sinällään rahaa.
36 jatkaa, että Kappahlilla, Seppälällä, Lindexillä ja monella muullakin liikkeellä on kanta-asiakaskortit, joilla saa alennuksia.
Henkalla ja maukalla saa 15 prossan alennuskupongin, kun sinne vie vanhoja vaatteita pussillisen kierrätykseen.
Ja muuten maaseudulla löytää kirppareilta tosi hyvin kaikenlaista. Minäkin ostan kaiken mökkikuntamme kirpparilta, en Helsingistä.
Ostin stadiumista ulkohousut viime talvena ja oli hyvät, samoin ulkoilupuku tytölle 10v tänä syksynä. Kengät uutena esim hullut päivät tai plussa kortti tarjous. Paremmat takit saa jäädä kauppaan jos on tiukka rahatilanne. Niitä saa kyl kirppikseltäkin siistejä kun ovat vähällä käytöllä. HM n talvivaatteet on ollu myös hyviä ja isommat lapset tykkää niistä. Siellä esim housuja tosi hyvääN hintaan. Hanskoista en tiedä, joku muu ehkä osaa auttaa. Myy vanhat pieneks jääneet kamat, saat niistä rahaa.
Liity fb-kirppareihin joissa myydään käytettyjä merkkivaatteita,mä esim.just ostin halvalla ihan uudenveroisessa kunnossa olevan talvihaalarin polarn o pyret-kirppikseltä! Huutistakin käytän ahkerasti,sieltä saa halvalla hanskat ja hatut,myös sitä reimateccia ym.
J
[quote author="Vierailija" time="25.09.2013 klo 11:47"]
Liity fb-kirppareihin joissa myydään käytettyjä merkkivaatteita,mä esim.just ostin halvalla ihan uudenveroisessa kunnossa olevan talvihaalarin polarn o pyret-kirppikseltä! Huutistakin käytän ahkerasti,sieltä saa halvalla hanskat ja hatut,myös sitä reimateccia ym.
J
[/quote]
Kuinka paljon noilla kirppiksillä liikkuu kouluikäisten vaatetta? Oma kokemukseni on, että kouluikäiselle on enää vaikea löytää vaatetta käytettynä.
Itse ostin lapselle Prismasta ulkohousut, Prisman omaa Glup-merkkiä (en ole katsonut kuinka vedenpitävä on). Oli ainoat, jotka meidän koululainen ulkonäön puolesta kelpuutti. Meillä muuten tämä koululainen sanoi jo tokaluokkalaisena, että hän ei mitään Reimaa suostu päälleen pukemaan.
Mutta marketeista urheiluosastoilta, Stadiumista, BudgetSportista tms. voi saada hyvinkin edullisesti hyviä ulkovaatteita. Ja KappAhlissa, Lindexissä ja H&M:ssä on nykyään kosteussuojattuja vaatteita.