Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö viedä ristiäislahja jos ei oo kummi." Syntymälahjan" olen jo vienyt

Vierailija
17.07.2006 |

Eli siis. En ole lapsen kummi. Mutta vein paketin, kun kävin ensi kertaa katsomassa vauvaa.

Onko silti tapana viedä joku lahja ristiäisiin?

Mielestäni vähän tarpeetonta, jos on jo vauvaa ja perhettä muistanut. Eikös se ole kummin tehtävä viedä sitten nimenomaan Kastelahja?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikissa mun (laajan) sukuni ristiäisissä ristiäisiin vie lahjan vain kummi, muut on saattaneet antaa jotakin "syntymälahjaksi", kuten sinäkin.

Itse aion toimia samalla lailla sukulaisen tulevissa nimiäisissä. Osa paikalle tulevista ei oo aiemmin nähnyt vauvaa pitkän matkan vuoksi. Heistä en tiedä, tuovatko jotakin. Enkä välitä. Mun mielestä pitäis päästä irti siitä, että lahjoja pitäis viedä vähän väliä ties mihin kemuihin ja jopa vieraille pitäis isäntäväen antaa jotakin.

Vierailija
2/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske vain kummeja. Jos olet vieläpä täti, niin tottakai viet vauvalle lahjan hänen ensimmäisiin juhliinsa. Vaikka valokuvakehyksen, ei maksa paljon. Jos siis on rahasta kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niistä nimiäisistä vielä, joihin oon menossa. Lapsen vanhemmat eivät tuoneet meille yhtään mitään edes syntymälahjaksi, eivätkä ristiäisiin, joten senkään vuoksi meidän ei tarvitse viedä heidän lapselleen mitään. Onko ap, sulla tällaista vertailun mahdollisuutta? Ovatko lapsen vanhemmat muistaneet sinun lapsiasi, tai pystytkö urkkimaan heidän lahjoistaan muilta lähisukulaisilta? Jos ovat itse vieneet jonkun ristiäisiin lahjan, ehkä he olettavat saavansa jotain muiltakin kuin kummeilta?

Vierailija
4/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastetilaisuus on vauvan ensimmäinen juhla, jossa hän on juhlan aiheena. Vähän sama kuin et veisi häälahjaa, kun et ole kaaso... Ei sen lahjan tarvitse olla mitään isoa tai ristiäismäistä. Itse olen ostanut mm. kylpypyyhkeen ja kylpyankat, jonkun kirjan, pehmomuumin.. Milloin mitäkin mtä on tullut vastaan ja on sopinut ko.perheeseen.

Vierailija
5/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissain suvuissa/seuduilla ei ole tapana viedä lahjaa, ellei ole kummi, ja jotkut pitävät itsestään selvyytenä, että kaikilla on lahja. Mun suvulla ei ole tapana antaa lahjoja, miehen suvussa on kai sekä että.

Vierailija
6/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä oottanutkaan kuin kummeilta. Esikoisen kummit toivat paksun lastenrunokirjan, toisen kummit eivät tuoneet mitään. Molemmat kysyi tilinumeroa, että laittavat rahaa. Kun tiliä ei ollut vielä vauvalla, niin ei sitten saatu mitään kuopukselle. Ei sitten myöhemmin enää kehdattu lyödä tilinumeroa kouraan näille kummeille. Näissä lahjattomissa ristiäisissä oli myös mieheni veli vaimoineen, jotka eivät siis tuoneet mitään, mutta ovat nyt järjestämässä oman esikoisensa nimiäisiä ja puuhaavat jo oikein lahjapöytää sinne. Oiskohan meidänkin pitänyt järjestää nimiäiset ;)

Vierailija
7/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotu lahjaksi yleensä jotain vaatetta, ehkä jotain pehmolelujakin.

Kastepäivänä on sitten tuotu ikään kuin synttärilahja, eli jotain vähän kovempaa tavaraa. Kummilahja (kummilusikat, soittorasiat, hopeoidut valokuvakehykset, ym.) on tullut kummilta. Mutta muut ovat tuoneet esim. kirjan, lelun, lastenlaululevyn, tms, millä on pidempi käyttöaika kuin jollain potkuhousuilla.

Ja tää on tuntunut minusta hyvältä toimintatavalta ja näin olen toiminut itsekin. Sitä nyt en voi muistaa, että olenko jo aikanaan ennen lapsia nuorena sinkkuna älynnyt viedä aina lahjan. Mutta jos en älynnytkään, niin ainakin autoin aina juhlien järjestämisessä paljon - joutilas sinkku kun olin.

Ja kuten joku sanoikin, niin ei juhliin koskaan mennä tyhjin käsin. Vaikka se joskus tuntuu tyhmältä aina olla ostamassa joka kemuihin jotain turhaa vietävää, niin se nyt vaan kuuluu käytöstapoihin, että juhliin mennessä ojennetaan isäntäväelle jotain.

Vierailija
8/14 |
14.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaajat,että AP:n kysymys on esitetty vuonna 2006? "Vauva" on siis 6-vuotias!

Mutta asiasta:olen vienyt ristiäisiin vauvalle lahjaksi esim. Hackmanin lasten aterimet tai astiat tai jonkun kauniin vaatteen.

Olen tottunut siihen, että juhliin viedään lahja ja kyläillessä tuliainen:kukka,kynttilä tms. Ei toki aina niille tutuille, joiden kanssa usein poiketaan toistemme luona.

Vierailija
9/14 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin etsimään myös tuohon kysymykseen vastausta, sillä olen nyt moninkertainen mummo enkä ole vienyt kenellekkään lapsenlapselle ristiäisiin mitään vaan vein heti kun he tulivat laitokselta niin ns. "rotinat".

terv. Hillevi

Vierailija
10/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ristiäisiin, koska kaikki kutsutut olivat läheistä sukua. Ja osa oli sellaisia, jotka siis eivät olleet kummeja. Risiäisethän ovat yleensä perhejuhla.

Vierailija
11/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut tästä omien lasteni kohdalla ihan ihmeissäni, kun kuitenkin ko. ihmiset ovat tuoneet jo lahjan aiemminkin, kun vauva syntynyt...

Vierailija
12/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: ap

Vierailija
13/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai paketti tutteja tms...

Vierailija
14/14 |
17.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummit vievät " kummilahjan" . Minä ainakin miellän kummilahjaksi lusikat, kynttilänjalat, valokuvakehykset, kastesormukset jne. Tuntuisi todella hassulta, todennäköisesti myös lapsen vanhemmista, jos minä, ei-kummi veisin jokun em. esineen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi