Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14-vuotias lapseni ei osaa nimetä yhtään artistia eikä musiikkityyliä nimeltä

Vierailija
29.08.2020 |

Ei ole koskaan ollut musikaalinen eikä kiinnostunut musiikista, mutta eikö koulussakaan opeteta enää mitään musiikista? Sibelius oli ainoa nimi jonka tunnisti lueteltuani kymmeniä kuuluisuuksia eri genreistä. Elvis- ei mitään, Beatles- ei mitään, Verdi- ei mitään, Anna Eriksson- ei mitään, Cheek- ei mitään, Paula Koivuniemi- ei mitään, Beethoven- ei mitään, Sanni- ei mitään jne. Ihan aidosti oli huuli pyöreänä. Ei tiedä mitä tarkoittaa rock-musiikki, iskelmä, hip hop tai mikään muukaan.

Toki tiesin ettei musiikki häntä kiinnosta ja kun etäkoulutehtävänä oli kirjoittaa artistista josta pitää, piti minun tehdä käytännössä koko tehtävä. Ei ollut itse koskaan kuullutkaan koko artistista, vaikka oli 2010-luvun Suomen suosituin muusikko kyseessä. Googlettakaa, jos ette tiedä. Ei siis itse osannut nimetä ketään, joten valitsin vain tunnetuimman.

Yleissivistys musiikin suhteen täysi nolla ja muutenkin kapea-alaista. Sitten tietää jotkut Roni Bäckit sun muut tyhjäntoimittajat... Koulussa pärjää ihan ok, kasin keskiarvolla. En voi ymmärtää...

Itse elän musiikista ja tiedän siitä äärettömän paljon ja joka genrestä. Yleissivistys muutenkin laaja-alaista.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikki on yliarvostettua.

En kuuntele musiikkia lähes ollenkaan.

Klassinen ja elokuvamusiikki menee, Hans Zimmer tyylinen.

Musiikkia tulee nauttia harvoin ns. nautintoaineena kuten alkoholia. Sitä ei tule kuunnella kroonisesti. Ennen muinoin ihmiset tekivät musiikkia itse, kun oli juhlan aika. Eli rummuttivat jne viidakkoheimojen aikaan ja tanssivat yhdessä juhlien samalla.

Nykypäivän jatkuva 24/7 luurit päässä musiikin jumputus on pahinta mitä ihminen voi tehdä. On vain positiivista, jos joku ei ole mennyt tuohon hölmöilyyn. Siitä näkee että ei ole lammas, vaan ajattelee itse.

Vierailija
2/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko kotona voinut tehdä jotain? Viedä lasta konsertteihin tai kuunnella lapsen kanssa erilaisia musiikkityylejä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista

Vierailija
4/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se siellä koulussa ole sitä varten että siellä opetetaan? Vai mistä se olisi oppinut ne Sibeliukset sun muut? Eikö joka kouluaineessa ensin opeteta ja sitten vasta on kokeet, vai pitääkö nykykoulussa jotenkin itse opettaa itsensä?

Vierailija
5/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko kotona voinut tehdä jotain? Viedä lasta konsertteihin tai kuunnella lapsen kanssa erilaisia musiikkityylejä?

En ole halunnut painostaa, koska häntä ei kiinnosta.

Toki lapsena soitettiin lastenlauluja, radio on usein auki jne. Itse soitan ja kuuntelen paljonkin musiikkia kotona, mutta se on hänelle yhtä tyhjän kanssa.

Ap

Vierailija
6/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä ei pysty nauttimaan musiikista. Sanotaanko sitä nyt amusiaksi vai miksi, en muista.

Vierailija
7/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kognitiotieteilijä ja psykologi Steven Pinker kutsuu musiikkia "auditory cheesecake" mielessä käytettäväksi.

Sitä pitäisi nauttia harvoin ja pienissä määrissä, kuten jälkiruokaa yleensäkin. Et voi ahtaa juustokakkua naamaasi kokoajan.

Harvoin ja vähän. Joten ei, sitä ei pidä kuunnella kokoajan. Teet vain itsellesi haittaa jos kuuntelet. Muutenkin musiikki kuulostaa paremmalta, kun sitä kuuntelee harvoin.

Vierailija
8/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen se joku "musiikin lukihäiriö", josta kärsivät eivät oikeasti kuule ja tajua musiikkia samalla tavalla kuin keskivertohenkilö, saati musikaalinen ihminen. On harvinaista, että ei ole kiinnostunut lainkaan minkään musiikkityylin kuuntelusta. Mutta jos ei ole, niin sitten ei ole. Koulutehtävät pitää toki silti hoitaa kunnialla. Kyllä googletuksen ja kirjoittamisen voi tehdä itsekin, vaikka vanhempi joutuisikin päättämään artistin josta tutkielma tehdään.

Vierailija
9/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri vuosikymmenten musiikkisuuntaukset käydään 7. luokan musiikkitunneilla läpi.

Vierailija
10/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se siellä koulussa ole sitä varten että siellä opetetaan? Vai mistä se olisi oppinut ne Sibeliukset sun muut? Eikö joka kouluaineessa ensin opeteta ja sitten vasta on kokeet, vai pitääkö nykykoulussa jotenkin itse opettaa itsensä?

Oppiiko lapsi kaikki itsestäänselvyydet vain koulussa? Esimerkiksi sen, että maitoa säilytetään jääkaapissa, miten valssi eroaa tangosta, kissa on lihansyöjä jne? Pitääkö kaikki maailman asiat kertoa koukussa, että ne tajuaa vai onko kodillakin jotain vaikutusta?

Vierailija
11/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häntä ei kiinnosta. Entä sitten? Kannustava vanhempi hoksaa, mikä kiinnostaisi.

Vierailija
12/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittele lastasi. Ei ole lammasaivoinen massatuote.

Vierailija
13/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei kaikkien tarvitse tykätä samoista asioista

Ei tarvitse ei, mutta miten on voinut välttyä oppimasta yhtään nimeä musiikin saralta? Miten ihmeessä saanut seiskan musiikista tai ylipäätään läpäissyt musiikin, kun ei tiedä eikä ymmärrä siitä yhtään mitään.

Yleissivistys kuuluu kaikille ja musiikki on aika olennainen osa sitä.

Ap

Vierailija
14/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään 14v tunnista mitään musiikkia tai bändejä koska ei kuuntele lainkaan musiikkia. 

Vierailija
15/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot eläväsi musiikista, mutta miten mitään ei ole tarttunut lapseen? En sano, että hänen pitää olla musiikkidiggari tms. mutta eikö nyt jotain tarttuis, kun kuuntelet musaa, luet, katselet musadokkareita, mahdollisesti soitat ja/tai laulat?

Mulla on yksi kaveri, jolle musiikki ei antanut yhtään mitään. Se ei ollut hänelle koskaan mitenkään tärkeää. Hän ei koskaan lähtenyt mihinkään keikoille mukaan, eikä juuri tykännyt käydä baareissa, joissa oli musiikkia.

Mutta kun omat lapset alkoi kuuntelemaan musiikkia, niin häneenkin alkoi tarttumaan bändien nimiä, biisejä jne.

Musta on todella outoa, vaikkei olisikaan kiinnostunut, että miten lapsi pääsee karkuun kaikkea, jos kerran kotona kuitenkin harrastetaan.. Vai teetkö musiikkijuttuja sitten vain omassa sopessasi ja kuulokkeet päässä.

Vierailija
16/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eri vuosikymmenten musiikkisuuntaukset käydään 7. luokan musiikkitunneilla läpi.

Ei kaikissa kouluissa

Vierailija
17/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne tekee koulussa musiikin tunneilla, jos siellä ei opeteta mitään?

Vierailija
18/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin teini on täysin ulalla musiikista. Ei kuuntele koskaan eikä tunne ketään artisteja. Ehkä osaa sentään nimetä jonkun. On se vanhemman kannalta aika ikävää ja raskasta, kun ei kerta kaikkiaan ole mitään yhteistä oman lapsensa kanssa. Sinusta ap en toki sano etteikö teillä ole mitään yhteistä, vaikka musiikin suhteen olettekin ventovieraita.

Vierailija
19/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne tekee koulussa musiikin tunneilla, jos siellä ei opeteta mitään?

Katsopa musiikin opetussuunnitelma. Ei ole Sanni eikä Cheek siellä. Meillä opetettiin perusasioita nuoteista ja musiikin historiasta sekä klassisesta musiikista ja kevyestä musiikista. Myös mm. rock-musiikin kehitystä käytiin läpi vuosikymmenittäin, mutta ei mitään yksittäisiä artisteja korostettu. Jos ei ole kiinnostunut, ei varmaan jää mitään päähän.

Tässä nyt äiti yrittää syyttää koulua siitä, ettei kotoa siirry kulttuurista pääomaa lapsille.

Vierailija
20/22 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot eläväsi musiikista, mutta miten mitään ei ole tarttunut lapseen? En sano, että hänen pitää olla musiikkidiggari tms. mutta eikö nyt jotain tarttuis, kun kuuntelet musaa, luet, katselet musadokkareita, mahdollisesti soitat ja/tai laulat?

Mulla on yksi kaveri, jolle musiikki ei antanut yhtään mitään. Se ei ollut hänelle koskaan mitenkään tärkeää. Hän ei koskaan lähtenyt mihinkään keikoille mukaan, eikä juuri tykännyt käydä baareissa, joissa oli musiikkia.

Mutta kun omat lapset alkoi kuuntelemaan musiikkia, niin häneenkin alkoi tarttumaan bändien nimiä, biisejä jne.

Musta on todella outoa, vaikkei olisikaan kiinnostunut, että miten lapsi pääsee karkuun kaikkea, jos kerran kotona kuitenkin harrastetaan.. Vai teetkö musiikkijuttuja sitten vain omassa sopessasi ja kuulokkeet päässä.

Outoa minustakin. Kyllä hän varmaan tunnistaa kuulleensa kappaleita joita soitan, mutta ei mulla ole ollut tapana esim. nimetä artisteja ääneen joita levylautasella pyörii.

Ehkä hän sitten on "musiikkilukihäiriöinen" tai jokin muu neurologinen poikkeus.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi