Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen työkyvytön masennuksen takia, haluatko kysyä jotain?

Vierailija
24.09.2013 |

Niin, kysy pois. Vastaan rehellisesti.

Kommentit (240)

Vierailija
161/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:02"]

Miten monta vuotta sitä paskaa on kuunneltava itsestään? Kerro? Jos sulla kerran siitä on niin hirveesti tietoa niin kerro meille "masentuneille" 

Oikeasti, miksi sä avasit tän ketjun ja rupesit edes vastaamaan muuta kuin vittuillaksesi. Ja empatiaa sulla ei ole yhtään.

[/quote]

Niin siis mitä paskaa? Usko tai älä (ethän sä usko koska on paljon kivempaa syytellä muita) niin minä haluan auttaa aapeeta. Tapani on karu, sitä en kielläkään. Sinä sen sijaan et tuolla haistattelulla auta ketään, vähiten itseäsi. Tunnistan kyllä itseäni sinussa vuosien takaa. Onneksi terapian myötä minusta on tullut parempi ihminen :) Sen on huomanneet läheisenikin, viis siitä mitä sinä täällä lauot. 

Vierailija
162/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:25"]

57 jatkaa

Täällä kun on näitä empaattisia mielenterveystyöntekijöitä linjoilla (tai mitälie puoskareita), jotka edelleen yrittää inttää sitä, että kun vaan oikein yrittää ja jaksaa ja syö ja urheilee ja hymyilee ja vaan tekee ja vaikka mitä, niin lopussa kaikki on hyvin. Entäs jos on käynyt jo pitkäkestoisessa terapiassa, syö kasvisruokaa, välttää lisäaineita eli puhdasta lähiruokaa pääosin, syö d-vitamiinia, raakaruokaa, urheilee ja on jo pitkään urheillut, ollut työelämässä, opiskelee, tavoitellut unelmia jne. ja kaikesta työstä, hymyistä, iloista ja kaikesta huolimatta se saatanan totaaliromahdus tulee aina ja erittäin voimakas halu kuolla, niin mitä tässä pitäisi yrittää vielä enemmän? On joogailtu, meditoitu, on tehty sitä ja tätä ja yritetty ihan 100 lasissa, kaikessa tosissaan. Mitäs sitten, kun nekään ei paranna?

[/quote]No sit se on masentuneen oma vika. Se ei tahdokaan parantua vaan velloo mieluummin kurjuudessaan. Tähän tuli jo selväksi.

[/quote]

Ilmeisesti...paljon mielummin minä itken silmäni punaiseksi ja mietin epätoivoisesti, miten sitä jaksaisi, kuin vain reipastuisin ja olisin iloinen. On tämä paska olo vaan niiiiiiiiiiiin paljon mukavampaa :)! 57

[/quote]

Tunnen 3 masennuksen vuoksi eläkkeellä olevaa. Ja kaikki ovat kummasti reipastuneet ja iloistuneet, kun eläke on myönnetty loppuelämäksi. Niin kauan, kun se oli määräaikainen, oltiin sairaita.

Nyt elämä maistuu ja voi käväistä päiväkaljalla ja shoppailla ja elää kivaa elämää. Ja yksi on sukulaiseni ja vituttaa kyllä katsoa tätä eukkoa joskus. Mökkeilee ja marjastaa ja elämä on ihanaa ja rahan eteen ei tarvitse tehdä mitään. 

Minusta masentuneilla pitäisi olla koko loppuelämän määräaikainen eläke. Eli se myönnettäisiin vain vuodeksi ja sitten olisi pakko mennä yrittämään töitä. Se takaisi se, että olisi ainakin pakko näytellä masentunutta loppuelämänsä. nyt ei tarvitse kuin siihen asti, että eläke myönnetään kunnolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä en ole määritellyt sitä, miten paljon on työkyvyttömyyseläke kelläkin. 1113e on netto. Tuolla samalla summalla pitää pärjätä hamaan tulevaisuuteen asti, se ei siitä nouse, ei parane. Korkeintaan sitä voidaan laskea, ja siihen vaikuttaa inflaatiot ja ostovoiman heikkeneminen ihan samalla tavalla kuin palkkoihinkin. 

Ja kurssini ei ole mikään pilipalikurssi, sille saa ilmoittautua kuka vain (kuka ehtii syksyn alussa) ja sen hinta on kaikille sama työhistoriasta ym. huolimatta. Tai itse asiassa se taitaa olla työttömille halvempi. Eläkeläisillekin ehkä, mutta en koskaan ikinä missään suostu näyttämään eläkekorttiani. 

Ap

Vierailija
164/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:03"]

Jos ei kukaan muu voi masentunutta auttaa kuin masentunut itse, ja masentunut on tiennyt tämän jo ennen kuin luki sinun ensimmäistäkään viestiä, niin mistä tarkalleen ottaen sinua pitää kiittää? Ymmärtämättömyydestä? Siitä, ettet itse edes lue kenenkään viestejä? Siitä, että väität tietäväsi mikä auttaa, mutta et sitten kuitenkaan ota huomioon mitään muuta kuin oman kantasi asiaan?

Ei minnekään yksityiseenkään terapiaan mennä tuosta noin vain. Ja olen sen verran sinut itseni ja tilani kanssa, että tunnen koska ei ainakaan kannata mennä syvälle (kuten psykoterapiassa mennään). Mutta luonnollisesti sinä tiedät tästäkin aiheesta paremmin? 

Ap

[/quote]

Ehkä huomaat sen joskus, ehkä et :) Minä olen lukenut tämän ketjun moneen kertaan, oletko sinä? En ole väittänyt, että se tai se auttaa vaan heittänyt vinkkejä ja kyllä, omien kokemusten valossa suosittelen TOTTA KAI yksityistä terapiaa kokeiltavaksi, koska itse ja lähipiiri on hyötynyt valtavasti. Mutta sinäkös siitä suutuit kun kehtasit ehdottaa että tekisit itse jotain...siltä se näyttää. Jos olet sinut itsesi kanssa, jaksat hoitaa kodin, lapset, kotityöt jne niin mikä sun ongelma sitten oikein on? Sekö jos eläkettä ei jatketakaan? (kyllä, oli piikki) 

Vierailija
165/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:01"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 15:25"]

57 jatkaa

Täällä kun on näitä empaattisia mielenterveystyöntekijöitä linjoilla (tai mitälie puoskareita), jotka edelleen yrittää inttää sitä, että kun vaan oikein yrittää ja jaksaa ja syö ja urheilee ja hymyilee ja vaan tekee ja vaikka mitä, niin lopussa kaikki on hyvin. Entäs jos on käynyt jo pitkäkestoisessa terapiassa, syö kasvisruokaa, välttää lisäaineita eli puhdasta lähiruokaa pääosin, syö d-vitamiinia, raakaruokaa, urheilee ja on jo pitkään urheillut, ollut työelämässä, opiskelee, tavoitellut unelmia jne. ja kaikesta työstä, hymyistä, iloista ja kaikesta huolimatta se saatanan totaaliromahdus tulee aina ja erittäin voimakas halu kuolla, niin mitä tässä pitäisi yrittää vielä enemmän? On joogailtu, meditoitu, on tehty sitä ja tätä ja yritetty ihan 100 lasissa, kaikessa tosissaan. Mitäs sitten, kun nekään ei paranna?

[/quote]

Ja lisään vielä, että luuletko että mulle ei tule takapakkeja? Jos luulet, olet totaalisen väärässä. Tulee ja välillä tuleekin pahoja ja vie toimintakyvyn, Silloin teen vähemmän töitä, keskityn itseeni, lepään jne. Terapian avulla nämä takapakit on onneksi lieventyneet ja helpottuneet paljon. En tiedä pääsenkö niistä koskaan eroon, toivottavasti. 

[/quote]

Sulla on vissiin just nyt tuollainen takapakki-vaihe menossa...?

Vierailija
166/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:08"]

Minusta masentuneilla pitäisi olla koko loppuelämän määräaikainen eläke. 

[/quote]

Olen hiukan samoilla linjoilla. Tämä otetaan tietenkin taas vittuiluna mutta minusta on väärin että nuoriakin laitetaan eläkkeelle. Sehän on suoraa vittuilua siitä, että olet niin paska ja sairas luuseri, jota ei edes kannata kuntouttaa ja tämä on minusta väärin sitä potilasta kohtaan!

Vierailija
167/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:12"]

Sulla on vissiin just nyt tuollainen takapakki-vaihe menossa...?

[/quote]

Nyt on hyvä vaihe :) Kesällä oli hankalaa, terapiatauko vaikuttaa aina. 

Vierailija
168/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:09"]

Ja minä en ole määritellyt sitä, miten paljon on työkyvyttömyyseläke kelläkin. 1113e on netto. Tuolla samalla summalla pitää pärjätä hamaan tulevaisuuteen asti, se ei siitä nouse, ei parane. Korkeintaan sitä voidaan laskea, ja siihen vaikuttaa inflaatiot ja ostovoiman heikkeneminen ihan samalla tavalla kuin palkkoihinkin. 

Ja kurssini ei ole mikään pilipalikurssi, sille saa ilmoittautua kuka vain (kuka ehtii syksyn alussa) ja sen hinta on kaikille sama työhistoriasta ym. huolimatta. Tai itse asiassa se taitaa olla työttömille halvempi. Eläkeläisillekin ehkä, mutta en koskaan ikinä missään suostu näyttämään eläkekorttiani. 

Ap

[/quote]

Puolet tuosta, niin olisi ok. Tuolla rahalla minäkin voisin masistella kotona ihan rauhassa. Olisi kiva tehdä käsitöitä ja hoitaa kukkia ja leipoa. Lenkkiaikaakaan ei tahdo olla, kun pitää töissä käydä.

Miettikääpä pienipalkkaisia siivoajia esimerkiksi. Saavatko edes tämän. Ja ap vain haistattelee, vaikka yhteiskunta häntä hoivaa silkkihansikkain. Ei tarvitse tehdä mitään rahansa eteen, kun on ollut kurja lapsuus ja on masis päällä. 

Voi vittu tätä hyysäystä

Vierailija
169/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:08"]

Minusta masentuneilla pitäisi olla koko loppuelämän määräaikainen eläke. 

[/quote]

Olen hiukan samoilla linjoilla. Tämä otetaan tietenkin taas vittuiluna mutta minusta on väärin että nuoriakin laitetaan eläkkeelle. Sehän on suoraa vittuilua siitä, että olet niin paska ja sairas luuseri, jota ei edes kannata kuntouttaa ja tämä on minusta väärin sitä potilasta kohtaan!

[/quote]

Ei se minustakaan mieltäylentävää ollut millään tavalla. Minä olisin esimerkiksi niissä kouluyrityksissä kaivannut ihan kunnon kognitiivista terapiaa mutta kaikki sanoivat ei ole, ja nyt kun on eläkkeellä, mikään ei kuulu kenellekään. 

Teille muille, jotka yritätte loukata ja piikitellä, niin ettepä tiedä mistään mitään. Olette töissä ja kunnon kansalaisia kaikkien silmissä, ja silti riittää haluja mollata meitä jotka emme sitä ole? 

Ap

Vierailija
170/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:15"]

Ap

[/quote]

Puolet tuosta, niin olisi ok. Tuolla rahalla minäkin voisin masistella kotona ihan rauhassa. Olisi kiva tehdä käsitöitä ja hoitaa kukkia ja leipoa. Lenkkiaikaakaan ei tahdo olla, kun pitää töissä käydä.

Miettikääpä pienipalkkaisia siivoajia esimerkiksi. Saavatko edes tämän. Ja ap vain haistattelee, vaikka yhteiskunta häntä hoivaa silkkihansikkain. Ei tarvitse tehdä mitään rahansa eteen, kun on ollut kurja lapsuus ja on masis päällä. 

Voi vittu tätä hyysäystä

[/quote]

Katsotaan itse kun karma puraisee ja kunnolla niin ettet uskokaan. Lapses on masennuksen takia eläkkeellä ja ei saa rahaa mistään. Ei pysty töihin tai ei huolita töihin. Kukaan ei välitä. Mä en sitä toivo sun lapselle mutta ne jotka koviten huutelee kyllä koviten sen yleensä kokee elämässään. Ainakin lähipiirissäni karma tullut takaisin. Eli olepas hiljaa siellä..hys hys karma kostaa vielä kuolinvuoteellakin. 

Vierailija
171/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähes varma, että tämä ketju on tekaistua tarinaa. Miksi? Mikä on jonkun ihmisen motiivi tehdä niin? Ehkäpä se, että punoessaan vaikkapa nyt tällaista tarinaa taidokkaasti (tämä on kuiva toteamus, ei kehu, älä siis ota sitä itseesi sellaisena) haluamaansa suuntaan, saa aloittaja mahdollisimman monet muutenkin helposti kaikenlaiseen sortamiseen mukaan lähtevät ihmiset hyvin harkitsemattomasti haukkumaan hankalissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä ihan yleisestikin. Lyömään lyötyjä. :(

Vierailija
172/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja edelleen, te jotka jaksatte olla ilkeitä ja marmattaa minun eläkkeestäni: menkää takaisin koulun penkille. Lukekaa maistereiksi, perustakaa yritys. Tai vaihtakaa edes työpaikkaa. 

Kun kaikkihan se on itsestä kiinni, eikö niin?

Ap

Vierailija
173/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:15"]

Ap

[/quote]

Voi vittu tätä hyysäystä

[/quote]

Katsotaan itse kun karma puraisee ja kunnolla niin ettet uskokaan. Lapses on masennuksen takia eläkkeellä ja ei saa rahaa mistään. Ei pysty töihin tai ei huolita töihin. Kukaan ei välitä. Mä en sitä toivo sun lapselle mutta ne jotka koviten huutelee kyllä koviten sen yleensä kokee elämässään. Ainakin lähipiirissäni karma tullut takaisin. Eli olepas hiljaa siellä..hys hys karma kostaa vielä kuolinvuoteellakin. 

[/quote]

Höpö höpö sun karmas. Suomi on ollut luusereita täynnä aina ja aina on ollut monenlaista pummia.

Sun teorian mukaan jos sanoo, että vittu näiden luusereiden hyysäystä, niin jokaisen kokoomuslaisen lapsi pitäis maata jo koomassa ja masentuneena ja rahattomana kuolinvuoteella.

Vierailija
174/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:27"]

Ja edelleen, te jotka jaksatte olla ilkeitä ja marmattaa minun eläkkeestäni: menkää takaisin koulun penkille. Lukekaa maistereiksi, perustakaa yritys. Tai vaihtakaa edes työpaikkaa. 

Ap

[/quote]

Mitä suotta, kun voi kotona tehdä hyvällä rahalla käsitöitä ja surffailla aihevapaalla

Vierailija
175/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 16:27"]

Ap

[/quote]

Jonkunhan ne pitää ne paskaduunit tehdä ja teidät hullut hoitaa, että saadaan veroeuroja, mistä maksetaan ne teidän löhöilyeläkkeet.

Elämä on valintoja. Sinä olet osannut valita oikein. Rahaa tulee ja ei tarvitse tehdä mitään.

Masistelu on ihan kivaa.

Vierailija
176/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä menee vähän ohi aiheen, mutta voisin kirjoittaa omista positiivisemmista kokemuksista kuntoutuksesta ja käytännön asioista, jos siitä vaikka olisi apua jollekkin jolle masennus on puhjennut.

Minulle puhkesi aikoinaan masennus (tai ehkä jopa uupumus), kun opiskelin yliopistossa, tämän vuoksi oireilin monella tapaa; stressaamalla, unihäiriöillä ja painonlaskulla. Aluksi menin yths yleisterveyteen hakemaan apua unettomuuteeni, jo tuolloin lääkäri kirjasi masennusepäilyn, ja pääsin mielenterveyspuolelle juttelemaan psykologin ja psykiatrin kanssa. Kävin 3kk siellä juttelemassa mm terapian aloittamisesta, jonka jälkeen psykiatri kirjoitti minulle  psykoterapiaa puoltavan B-lausunnon kelaa varten jotta saisin kuntoutustukea terapiaa varten kelalta. Tämän jälkeen minun piti itse etsiä terapeutti, jossa kyllä minua opastettiin. Minulle ensimmäinen tapaamani terapeutti tuntui hyvältä, ja muutaman arviointikäynnin jälkeen päätimme aloittaa terapian, ja minä laitoin hakemuksen kelalle vetämään. Kävin terapiassa siis 3 vuotta, niin että omavastuukseni jäi 100e/kk, 2krt/viikossa. Tuon maksoin opintolainalla.

Kaikille terapia ei auta, minulle auttoi. Kaikki eivät saa tähän kelan tukea, mutta minä onnekas sain. Eli kelan tukea on mahdollista saada kun on käynyt 3kk:n arviointivaiheen esim mielenterveystoimistossa, saanut psykiatrilta B-lausunnon jossa sanotaan että sairastat niin että se vaikuttaa sinun työkykyyn, ja tarvitset terapiaa kuntoutuaksesi. Tämän lisäksi pitää löytää monasterin hyväksymä terapeutti, joka suostuu ottamaan sinut terapiaan. Psykiatri kirjoittaa puoltavan B-lausunnon vain niille joiden kokee hyötyvän terapiasta. Kaikki eivät nimittäin hyödy! Pitää olla kykyä käsitellä omat asiat ja puhua vaikeista asioista, ja tätä kykyä arvioidaan 3kk:n aikana myös.  Se mitä kela taas katsoo on se että onko sinut hyötyä kuntouttaa, ja tuleeko kuntoutus todennäköisesti onnistumaan. Mikäli ongelmat ovat sitä luokkaa että sinusta tuskin koskaan tulee työkykyistä, ei välttämättä kuntoutustukea tipu. Tosin käsittääkseni tähän on tullut uusi laki, jonka mukaan kaikille pitää antaa tukea, joille psykiatri/lääkäri on puoltavan lausunnon kirjoittanut.

Mietin vain, että monikin saattaa juuri nyt kärsiä masennuksesta, ja olla sellainen joka oikeasti hyötyisi terapiasta. Halusin sillä kirjoittaa tähän ihan käytännön asiaa aiheesta. Eli sori ap, kun tungin sun ketjuun :)

Vierailija
177/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta masentuneiden hoitamiseksi saisi tehdä enemmän ja eri tavalla. Esim. sähköhoitoa käytetään aivan liian vähän ja vasta viimeisenä keinona, vaikka sillä saataisiin monessa tapauksessa nopeasti masennus (erityisesti vaikea, psykoottistasoinen) helpottamaan.

Pitkien sairaslomien sijaan masentunut pitäisi saada nopeammin takaisin työelämään, mutta tuetusti ja työtehtäviä räätälöimällä. Tämä vain tuntuu olevan Suomessa niin ylivoimaista varsinkin psyykkisten sairauksien kohdalla, vaikka tiedetään, että mitä pidempään sairausloma jatkuu, sitä suuremmaksi nousee kynnys palata työhön.

Kaikki eivät kuitenkaan parane masennuksesta tai muista psyykkisistä sairauksista, vaikka kaikki mahdollinen tehtäisiin ja vaikka kuinka itse sitä haluaisivat. On väärin lisätä heidän taakkaansa syyttelemällä ja epäilemällä heitä lusmuiksi. Yhteiskunnassamme arvostetaan niin paljon työelämässä menestymistä, että on vaikea uskoa mihinkään "teeskentelen masennusta päästäkseni eläkkeelle" -muoti-ilmiöön.

Vierailija
178/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Ei haittaa, on ihan oikeasti kiva lukea ihmisistä joita on autettu ja joille se apu on tehonnut :) 

Vierailija
179/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin unohtui sanoa vielä tuosta terapiassa käynnistä, että minä opiskelin tutkintoni loppuun samalla kuin kävin siellä, ja sain esikoisenikin. Eli elämää ei tarvitse pysäyttää terapian ajaksi, vaan siitä saa myös valtavan hyödyn kun terapeutti on tukena "arkielämässä". Toki masennuksia on montaa sorttia (minun luokiteltiin keskivaikeaksi), ja kaikki eivät vain kykene työntekoon/opiskeluun. Silloinkin on hyvä kun saa itsensä vain edes sinne terapiaan raahattua.

89

Vierailija
180/240 |
24.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo yksi käy "terapiassa" kaksi kertaa kuukaudessa. Psykoterapiaahan se sellainen ei ole, ei ainakaan Suomessa mikään psykoterapia ole noin harvalla frekvenssillä.

Kela ei myöskään korvaa eläkeläiselle psykoterapiaa kuntoutuksena, se on tarkoitettu työelämässä pysymiseen tai sieltä tippumisen ehkäisemiseen.