Miksi ihmiset tekevät numeron "hyvyydestään"?
Somessa sitä välillä näkee. Ihminen kertoilee laveasti, kuinka hän on tehnyt "urotöitä" joskus jopa tuntemattomien hyväksi. Satuin kerran näkemään, kun eräs nuorimies kehui auttaneensa autollaan ojaan ajaneen mummon + auton ylös. Näin, että naapurinmies kiskoi auton ojasta traktorillaan, mutta tästä päivityksessä ei puhuttu.
Ja eräs nainen päivitti, että hän auttoi vanhusta ruokaostoksilla ja kuunteli vanhuksen juttuja. No uuuu, eikö myyjän (joka ko. nainen on) pidäkin tehdä asiakaspalveluhommaa?
Mielestäni tällainen vaikuttaa aika ulkokultaiselta kehun kalastelulta. 70-luvulla syntyneenä ei tulisi mieleenkään nostaa itseään ja tekojaan. Auttaminen on itsestäänselvyys. Ja jos joku hyvä teko halutaan erikseen mainita, ei se ole tekijän homma, vaan esim. sen, jota on autettu. (Tai jonkun sivustaseuraajan.) Itseäni nuoremmat tuntuvat kyllä osaavan omakehun taidon, eivätkä ilmeisesti pidä sellaista nolona tai omahyväisenä.
Väitän, että oman hännän nosto vähentää "hyvän teon" arvoa.
Kommentit (77)
Hyvälle maineella, itsensä brändäyksellä, imagon rakentamisella ja mielikuvamarkkinoilla saa huomattavasti paremmin töitä nykyaikana kun kilpailu työpaikoista on kovaa. Itsestään on osatattava tehdä kiinostava ja erottuva jotta ei työnantajan tai rekryn silmissä et ole tylsä.
PEUKUTUSKYSELY
Kumpaan ryhmään kuulut? Joku kertoo somessa auttaneensa toista ihmistä. Miten reagoit?
ylänuoli = ärsyynnyn kertojalle
alanuoli = ilahdun autetun puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit, että lopussa vielä moititaan kaikkia jotka ei tehneet mitään tilanteessa ("autoin mummon auton ojasta, ohi kulki varmaan kymmeniä autoja eikä kukaan pysähtynyt!"). Tai vielä pidemmälle viety versio, jossa sivusta todistetaan jotain tällaista ja moititaan muita ("näin, kuinka nuorukainen auttoi mummopolon auton pois ojasta eikä kukaan muu pysähtynyt, mikä ihmisiin on mennyt?"). Näitä jälkimmäisiä ihmettelen vielä enemmän, koska siinä ei kirjoittaja itsekkään tehnyt mitään asian eteen, kunhan vaan osoittaa "hyvyytensä" jälkikäteen.
Jos näkee muiden toiminnassa tai toiminnan puutteessa jotain kritisoitavaa, siitä ei siis sanoa ollenkaan? Ei saa sanoa, jos tekee jotain itse, eikä saa sanoa jos ei tee mitään itse. Miksi kaikki pitää ajatella sen sanojan itsensä kautta noin vahvasti? Minä tulkitsen tuollaiset kannanotot yhteisinä asioina enkä niinkään sen kirjoittajan kannalta.
Kyseessä on kerrontatapa. Asian voi kertoa kantaaottavasti, mikä on ihan ok, tai sitten niin kuin somessa yleensä, eli omaa sädekehää kiillottavasti.
Jos puhuisimme selfieistä, kaikki olisivat eri mieltä? Hyvälle ei voi näyttää muuten vain, ja jos siitä ei jaa kuvaa, sitä ei tapahtunut?
PEUKUTUSKYSELY niille jotka tekevät hyvää salassa:
Miksi et kerro tekemästäsi hyvästä?
ylänuoli = koska haluan tuntea itseni aidosti hyväksi ihmiseksi
alanuoli = koska en halua, että minua pidetään lesoilijana tms.
PEUKUTUSKYSELY niille jotka kertovat tekemästään hyvästä eteenpäin:
Miksi kerrot tekemästäsi hyvästä?
ylänuoli = koska haluan kehuja, tunnustusta tms. itselleni
alanuoli = koska haluan luoda parempaa yhteiskuntaa, ilahduttaa, innostaa muita takemään hyvää tms. epäitsekästä
Katsokaa mitä saksalainen (valtion ulkopuolinen) tutkintalautakunta kertoo koronakriisitä.
https://rapsodia.fi/saksalaisten-koronan-tutkintalautakunta/
Tutkikaa ja nähkää mitä eliitti yrittää. Älkää siis toimiko ennen kuin tutkitte asiaa.
Nyt voit herättää naapurisi, on aika herätä takaisin luontoon tai päädytte digimaailmaan Gatesin ja kumppaneiden orjiksi. Paluuta ei ole. Valo on tietoa. Pimeys on tietämättömyyttä. Peto on digitaalinen ja kontrolloi mediaa ja kaikkea digitaalista. Näe ristiriidat NYT! Rakkaus voittaa valollaan (Lue: valo on tietoa) pimeyden, jos annat. Ole valo itsellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi tällainen kaveri, joka kalastelee kehuja somessa, kuinka hän onnistui saamaan kodittomalle koiralle uuden upean kodin ja hän teki tästä numeron useampaan kertaan. Kuinka hän aina auttelee ihmisiä milloin missäkin asiassa jne...
Itse olen auttanut täällä ulkomailla kodittomia ihmisiä usemmin kuin kerran, sekä myös eläimiä poiminut tien poskesta ja vienyt eläinlääkärin hoitoon ja uudelleen kotiuttanut näitä raukkoja. Säännöllisesti lahjoitan rahaa koiratarhoille jne.
Löytänyt ihmisten tavaroita ja vienyt poliisilaitokselle( lompakoita, puhelimia jne.)Mietin vain, että tulee hyvä mieli, kun saan
auttaa, mutta joillekin se tuntuu auttamistakin tärkeämpänä tuoda kaikki someen, koska muuten sitä ei koskaan tapahtunut jos ei tee itsestään numeroa.Juurihan sinäkin kehuit ja luettelit kaikenlaiset hyvät tekosi. Saat peukutuksia ja kehuja :D
Niin no enpä minä tänne tullut mitään yläpeukkuja kalastelemaan jos sitä meinaat. En saa siitä tyydytystä jos näin luulet. Toin vain asian esille täällä anonyymina, koska usein tuntuu, että nämä itseään korostavat tyypit vain auttavat sen somesuosion toivossa. Itse en huutele ympäriinsä ja taputtele julkisella paikalla itseäni olalle kuinka tuli taas pelastettua mummo ojasta tms. Mutta kai sentään saan täällä anonyymina sanoa, että olen sisimmässäni ihan hyvä tyyppi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit, että lopussa vielä moititaan kaikkia jotka ei tehneet mitään tilanteessa ("autoin mummon auton ojasta, ohi kulki varmaan kymmeniä autoja eikä kukaan pysähtynyt!"). Tai vielä pidemmälle viety versio, jossa sivusta todistetaan jotain tällaista ja moititaan muita ("näin, kuinka nuorukainen auttoi mummopolon auton pois ojasta eikä kukaan muu pysähtynyt, mikä ihmisiin on mennyt?"). Näitä jälkimmäisiä ihmettelen vielä enemmän, koska siinä ei kirjoittaja itsekkään tehnyt mitään asian eteen, kunhan vaan osoittaa "hyvyytensä" jälkikäteen.
Jos näkee muiden toiminnassa tai toiminnan puutteessa jotain kritisoitavaa, siitä ei siis sanoa ollenkaan? Ei saa sanoa, jos tekee jotain itse, eikä saa sanoa jos ei tee mitään itse. Miksi kaikki pitää ajatella sen sanojan itsensä kautta noin vahvasti? Minä tulkitsen tuollaiset kannanotot yhteisinä asioina enkä niinkään sen kirjoittajan kannalta.
Kyseessä on kerrontatapa. Asian voi kertoa kantaaottavasti, mikä on ihan ok, tai sitten niin kuin somessa yleensä, eli omaa sädekehää kiillottavasti.
Mun mielestä tapa kertoa ei yleensä ole omaa sadekehää kiillottava, mutta ehkäpä eri "kuplissa" törmää erilaisiin ihmisiin tai sitten vain tulkitsemme samoja asioita eri tavalla. Itseni on vaikea ymmärtää mitä iloa jostain sädekehän kiillottamisesta saa. Mitähän se edes tarkoittaa? Voitko kuvailla sitä tunnetta, mikä sädekehänsä kiillottajalla on?
Joka itsensä korottaa, se alennetaan.
Oma lukunsa on sitten nämä, jotka keksivät tarinan alusta loppuun ja saavat jopa lehdet uskomaan tämän kaiken. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pikkupojalta-puuttui-50-senttia-kuk…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari talvea sit oli Ilta-Sanomissa ylistävä juttu tytöstä, joka oli soittanut ambulanssin hangessa makaavalle miehelle kovien pakkasten aikaan.
Uutisessa oli kuvana tytön selfie sen hangessa tajuttomana makaavan miehen kanssa.. .. ..Voi luoja.
Koska kansalaisvelvollisuudesta tuli hehkutettava uroteko?Oliko tyttö itse soittanut Ilta-Sanomiin? Ja jos oli, niin halusiko hän kertoa siitä miten kukaan ei ollut auttanut hangessa makaavaa miestä, vai itsestään? (Huom. että toimituksessa juttu voi vielä vääristyä.)
Juuri näin se meni! :D
Ihminen haluaa saada huomiota, kiitosta, kehuja ja arvostusta. Tuo on yksi keino saada sitä.
Tuollainen on käsittämättömän noloa.
"Olin - nyyhkistä - lähikaupassa ja pikkuiselta puuttui 20 senttiä, jotta hän saisi karkkiaskin. MINÄ annoin hänelle tuon rahan, koska tarvitseehan lapsonen karkkinsa. Nyyhkistä."
Olen joskus erehtynyt lukemaan vastaavia juttuja iltapäivälehdistä, joita inhoan: olin lenkillä ja autoin eksyneet ulkomaalaiset satamaan, kävin naapurille kaupassa, nostin papan rollaattorin bussin lattialta jne.
Hyi yök.
Auttaminen on oikein, kilttiä ja järkevää, mutta kehuskelu on alkeellista. Toista ihmistä voi kehua, mutta itseään ei.
Mitä mieltä olette tubettajasta MrBeast? Hän on tunnettu videoistaan, joilla hän lahjoittaa ihmisille valtavia rahasummia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvälle maineella, itsensä brändäyksellä, imagon rakentamisella ja mielikuvamarkkinoilla saa huomattavasti paremmin töitä nykyaikana kun kilpailu työpaikoista on kovaa. Itsestään on osatattava tehdä kiinostava ja erottuva jotta ei työnantajan tai rekryn silmissä et ole tylsä.
LinkedInissä näkee vastaavia.
Aiempana köyhän perheen poikana minulla ei ollut mahdollisuutta pelikoneeseen. Nyt olen menestynyt ja äveriäs, minulla on kuvassa kolme arvokelloa (en keksi, vaan juttu pitää paikkansa), joten ostan jollekin lapselle joululahjaksi pelikoneen. Lähetäthän yhteystietosi.
Suuri määrä peukkuja LinkedInissä ja minä pidän kirjoittajaa häpeäpilkkuna. Kiitos, kun ostat, mutta pidä pääsi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Oma lukunsa on sitten nämä, jotka keksivät tarinan alusta loppuun ja saavat jopa lehdet uskomaan tämän kaiken. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pikkupojalta-puuttui-50-senttia-kuk…
Juttu voi pitää paikkansa, mutta miksi ihmeessä aiheesta pitää olla yhteydessä roskalehtiin?
Vierailija kirjoitti:
Pari talvea sit oli Ilta-Sanomissa ylistävä juttu tytöstä, joka oli soittanut ambulanssin hangessa makaavalle miehelle kovien pakkasten aikaan.
Uutisessa oli kuvana tytön selfie sen hangessa tajuttomana makaavan miehen kanssa.. .. ..Voi luoja.
Koska kansalaisvelvollisuudesta tuli hehkutettava uroteko?
En löytänyt googlettamalla kuvaustasi vastaavaa uutista, mutta viime talvelta tuli vastaan uutinen, jossa iäkäs mies löysi paleltuneen naisen:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/auramies-pauli-loysi-hyytavasta-pak…
Mitä ajatuksia tämä herättää?
Vierailija kirjoitti:
Monet myös jaksaa mainostaa sitä, kuinka aina pistävät muut etusijalle, ja unohtavat kokonaan pitää huolta itsestään. Tämä 'eihän minulla niin väliä ole' on erityisen yleinen äiti-ihmisillä, ja se on ärsyttävää. Katsokaa minua kuinka olen uhrautuvainen ja vaatimaton ja hyvä ihminen.
Lentokoneessa laitetaan ensin maski itselle ja vasta sen jälkeen lapselle. Turvallisuussyistä.
Sama pätee omassa elämässä.
Oliko tyttö itse soittanut Ilta-Sanomiin? Ja jos oli, niin halusiko hän kertoa siitä miten kukaan ei ollut auttanut hangessa makaavaa miestä, vai itsestään? (Huom. että toimituksessa juttu voi vielä vääristyä.)