Että sellaiset nelikymppiset työpaikalla.
Taustaa: samassa työpaikassa nyt 5 vuotta.
Meillä kaksi toimipistettä eri kaupungeissa. Työntekijöitä n. 20.
Täytin tässä kuussa 40v.
Synttärit oli ja sain onnittelusähköpostin henkilökunnalta.
Kiittikiitti.
Kaksi päivää synttäreiden jälkeen työparini lähetti spostia koko henkilökunnalle keräten kolehtia 20€ per nokka koska eräs toinen työntekijämme täyttää 40v syyskuussa.
Kysyi vielä että onko mulla käteistä päällä hän voisi ottaa rahat samantien (olin jäämässä kesälomalle seuraavalla viikolla).
Kysyin suoraan (korkeintaan puoliksi) leikilläni että vetikö joku mun kolehdin välistä, kun en saanu kuin sähköpostin.
Vastasi siihen naama pokkana että "Ei nyt kaikille voi kolehtia kerätä ei meillä palkka nii hyvä ole"
Vituttihan se. Ja juu, ei kai musta kummemmin pidetä tms (näitä kommenttejahan tulee ketjuun varmasti), mutta aika matalalle veti mielen.
En sitten jäänyt eltaantumaan aiheeseen, MUTTA!
TÄNÄÄN tuli viestiä työpaikalta että haluaisinko osallistua työparini 56V lahjaan 20€:llä?!?!?!
Jumalauta kuinka loukkaantunut olen tästä.
Onneksi olen lomalla, niin avaudun teille enkä työpaikalla.
Kommentit (58)
Tuollaiset keräykset aiheuttavat aina enemmän pahaa mieltä kuin hyvää. Toisille kerätään, toisille ei.
Itse ihan periaatteesta en koskaan osallistu, ja sanon sen myös suoraan.
Jos olisin Ap, en osallistuisi enkä vastaisi noihin viesteihin mitään. Ohittaisin ne ihan kuin ei mitään.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Yhden kerran olen tälläiseen keräykseen osallistunut nuorena. Luulin vielä, että se on tasapuolista. Paskanmarjat.
Jep, olen töissä sairaalan polklinikalla. Lääkäreille kerätään, samoin sairaanhoitajille ja heidän lapsilleenkin (!) esim. yo-ruusu. Mutta meitä muita [pienipalkkaisempia] ammattiryhmiä ei muisteta mitenkään.
Ja sitten vielä syyllisestään sähköpostiviestein jos ei ole antanut rahaa että olenko unohtanut!
Aloitin duunissa jossa oli pian samassa asemassa oleva läksiäiset, oli ruokabuffet, kakut, viinit , lahjakortteja 2 paikkaan ja joku taidelasiesine myös. Puheen piti esimies. Seuraava vaan lähti , ei tainnut kukaan sanoa edes heippaa. Tämä lähtijä istui näissä ekoissa läksiöisissä myös. Toksinen työpaikka.
Jatkossa et anna penniäkään, sanot että ei ole käteistä, vaan kortit maksuvälineenä.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin duunissa jossa oli pian samassa asemassa oleva läksiäiset, oli ruokabuffet, kakut, viinit , lahjakortteja 2 paikkaan ja joku taidelasiesine myös. Puheen piti esimies. Seuraava vaan lähti , ei tainnut kukaan sanoa edes heippaa. Tämä lähtijä istui näissä ekoissa läksiöisissä myös. Toksinen työpaikka.
Meillä lähtija järjestää läksiäiset halutessaan ja silloin tietenkin muistetaan. Yksi pitkäaikainen järjesti just ruokabuffetin ja oli kaikenlaista alkokolia ja muuta juotavaa. Toinen taas sanoi, ettei halua järjestää mitään eikä halua muistamisia.
Meillä ainakin työnantaja hoitaa nämä muistamiset ihan selkeän listan ja ohjeen mukaan. Esimies hoitaa lahjan hankinnan ja muiden homma on lähinnä joku laulu tms. juttu ja pöydän kattaminen, firma toki maksaa tarjoilut. En todellakaan osallistuisi omalla rahalla johonkin keräyksiin.
Olin ruokakaupassa töissä ja siel kerättiin taas kolehtia. Sanoin etten osallistu, ettei mulla oo varaa jokaiselle laittaa 10e. Sit tää akka vaan sano et ei me sitte sullekkaa hankita, sanoin ettei haittaa, en tarvi kaappeihin yhtää enempää krääsää. Mut aikuine 55v akka rupes tollain uhoo. Tais vituttaa ku en osallistunut enää ja ne tarvi muualta sit repii se kymppi. Saatana.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen töissä sairaalan polklinikalla. Lääkäreille kerätään, samoin sairaanhoitajille ja heidän lapsilleenkin (!) esim. yo-ruusu. Mutta meitä muita [pienipalkkaisempia] ammattiryhmiä ei muisteta mitenkään.
Ja sitten vielä syyllisestään sähköpostiviestein jos ei ole antanut rahaa että olenko unohtanut!
Ihan sairaan törkeää! Kaikista pienipalkkaisimmat siivoojat ja apuhoitajat keräämässä rahaa lääkärien lasten yo-juhliin. Oksettavaa. Ette kai oikeasti laita rahaa noihin? Mulla on Intian rupioita pikku kolikoina, rupian kurssi on suurinpiirtein 1 euro 70 rupiaa. Niitä voisin lahjoittaa oikein näyttävästi ja ylevästi tuollaisiin paskakeräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin ruokakaupassa töissä ja siel kerättiin taas kolehtia. Sanoin etten osallistu, ettei mulla oo varaa jokaiselle laittaa 10e. Sit tää akka vaan sano et ei me sitte sullekkaa hankita, sanoin ettei haittaa, en tarvi kaappeihin yhtää enempää krääsää. Mut aikuine 55v akka rupes tollain uhoo. Tais vituttaa ku en osallistunut enää ja ne tarvi muualta sit repii se kymppi. Saatana.
Nää ihmiset on niitä, jotka kuvittelee työpaikan hyvän ilmapiirin saavutettavan sillä, että annetaan näitä pönötyslahjoja muistamisina. Että se on välittämistä, että jokainen maksaa vitosen tai kympin jonkun rändom-työkaverin lahjaan. Usein ne lahjan saajat ovat sitä vakioporukkaa tai muutoin lahjan kerääjän/pikkupomon lähipiiriä. Kiva jonkun kesätyötekijänkin heittää edes pari euroa sellaisen ihmisen lahjaan, jota ei ole koskaan nähnyt.
Olen isossa firmassa töissä ja vilpittömästi voin sanoa, että joihinkin työ"kavereiden" kanssa olen puhunut ensimmäisen kerran silloin, kun he ovat tulleet työhuoneeni ovelle ruinaamaan rahaa jollekin teidän tiimin jäsenen lahjakeräykseen. Viimeksi vähän ennen koronan alkua olisi pitänyt antaa jonkun pari kertaa tapaamani naisen äitiyslomalle lähdön kunniaksi 5-10 euroa, tavoitteena kerätä tälle joku hemmoittelulahjakortti. Tunsin äitiyslomalle lähtevän ainoastaan nimenä hänen lähettämistään töykeistä sähköpostiviesteistä. Tuijotin vain suu auki rahan pyytäjää ja sanoin, että "kiitos ei". Oli samanlainen tunne, kun ratikassa viereen liimautuu iso numero-lehden tyrkyttäjä viereen. Mutta että omalla työpaikalla!
Meillä on noi kiinni siitä, pistääkö joku kolehdin pystyyn. Mutta aina on vapaaehtoista osallistua eikä summaakaa ole määrätty. Tapana on laittaa pari euroa, lähimmille vitonen. Mutta vasta kyllä 50 ja 60 vuotiaille, naimisiin menneille ja jos joku valmistuu tms. Firma tarjoo kakut, myös työvuosista (10, 15 jne) sankarin tiimille. Firmalta tulee myös lahjakortti.
Tuo teidän tapa on kyllä kurja, tsemppiä!
Meillä toi menee niin että kaiken maailman toisten osastojen tyypeille saatetaan kerätä kolehtia, kun täyttää 50v. siis ihminen jota en ole koskaan nähnyt. Sit oman tiimin henkilö joka täyttää toisella paikkakunnalla sen 50v, niin tähän lahjaan en meinannu päästä mukaan koska kukaan ei älynnyt kysyä.
Paljonko mua kiinnostaa laittaa jonkun eläkelahjaan osallistuminen jos en ole koskaan ihmiseen tutustunut. Jos kyse on sellaisesta jonka tunnen, voin hyvin osallistua.
Omalle kohdalle en näitä kissanristiäisiä missään tapauksessa halua.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä mitään lahjoja osteta ellei synttärisankari tarjoat kakut ja kuoharit. Ja yleensä se on vaan viisi euroa nuppi.
Yhtenäinen loukkaamaton käytäntö. Joko kaikille samoilla kriteereillä tai ei ollenkaan. Varsinaiset ystävykset voi juhlia omin nokkinensa. Sopivan pieni summa että kaikki voi osallistua, pieni muistaminen. Näitä kyllä jossain käytetään sormella osoitteluun kuka on suosittu ja kuka ei. Sekin voi yllättää nolosti jos juhlakalu ei ole tiennyt varautua kakulla ja kuoharilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa. Miksi ap luulet, että sinua ei muistettu merkkipäivänä? Selvästi tuo saamasi selitys oli vähän puolivillainen. Kiinnostaa myös muiden samassa tilanteessa olleiden ajatukset, miksi muistaminen teidän kohdalla on jäänyt?
Luulen että johtuu juuri tuollaisesta ”päsmäristä” työpaikalla, joka hoitaa keräykset mutta vain omille suosikeilleen.
Tämä ihmistyyppi muuten usein kunnostautuu selän takana puhumisessa.
Omalla työpaikallani juuri tämä tilanne. Kukkarahastonhoitaja tekee suuren numeron siitä, kuinka on hoitanut muistamiset. Lisäksi kerää lähiesimiehelle jouluksi ja keväällä viinit ja kukat ja toimittaa teatraalisesti omakätisesti, jotta saa varmistettua hyvän tilanteen itselleen työtehtävien suhteen. Kerää siis rahat kaikilta mutta ansion ja hyödyn yrittää kerätä itselleen.
Sitä samaahan se on meilläkin ollut, rahakeräyksiä vuosien varrella ollut vaikka mihin kissanristijäisiin ja sitten arvatenkin kun itse täytän isoja tai vaikka lähden lätkimään niin itse saan vaan olantaputusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa. Miksi ap luulet, että sinua ei muistettu merkkipäivänä? Selvästi tuo saamasi selitys oli vähän puolivillainen. Kiinnostaa myös muiden samassa tilanteessa olleiden ajatukset, miksi muistaminen teidän kohdalla on jäänyt?
Luulen että johtuu juuri tuollaisesta ”päsmäristä” työpaikalla, joka hoitaa keräykset mutta vain omille suosikeilleen.
Tämä ihmistyyppi muuten usein kunnostautuu selän takana puhumisessa.Omalla työpaikallani juuri tämä tilanne. Kukkarahastonhoitaja tekee suuren numeron siitä, kuinka on hoitanut muistamiset. Lisäksi kerää lähiesimiehelle jouluksi ja keväällä viinit ja kukat ja toimittaa teatraalisesti omakätisesti, jotta saa varmistettua hyvän tilanteen itselleen työtehtävien suhteen. Kerää siis rahat kaikilta mutta ansion ja hyödyn yrittää kerätä itselleen.
Oheen kortti johon on kerätty vain osa nimistä. Manipulointiyritystä tuo on, ei vilpitöntä huomiota esimiehen raskaalle osalle.
No, saisi noihin kolehteihin koko palkkansa näköjään laittaa.
Syntymäpäivä onnittelut sinulle näin jälkikäteen. Meitä on joka junaan, ei näille mahda mitään.