Että sellaiset nelikymppiset työpaikalla.
Taustaa: samassa työpaikassa nyt 5 vuotta.
Meillä kaksi toimipistettä eri kaupungeissa. Työntekijöitä n. 20.
Täytin tässä kuussa 40v.
Synttärit oli ja sain onnittelusähköpostin henkilökunnalta.
Kiittikiitti.
Kaksi päivää synttäreiden jälkeen työparini lähetti spostia koko henkilökunnalle keräten kolehtia 20€ per nokka koska eräs toinen työntekijämme täyttää 40v syyskuussa.
Kysyi vielä että onko mulla käteistä päällä hän voisi ottaa rahat samantien (olin jäämässä kesälomalle seuraavalla viikolla).
Kysyin suoraan (korkeintaan puoliksi) leikilläni että vetikö joku mun kolehdin välistä, kun en saanu kuin sähköpostin.
Vastasi siihen naama pokkana että "Ei nyt kaikille voi kolehtia kerätä ei meillä palkka nii hyvä ole"
Vituttihan se. Ja juu, ei kai musta kummemmin pidetä tms (näitä kommenttejahan tulee ketjuun varmasti), mutta aika matalalle veti mielen.
En sitten jäänyt eltaantumaan aiheeseen, MUTTA!
TÄNÄÄN tuli viestiä työpaikalta että haluaisinko osallistua työparini 56V lahjaan 20€:llä?!?!?!
Jumalauta kuinka loukkaantunut olen tästä.
Onneksi olen lomalla, niin avaudun teille enkä työpaikalla.
Kommentit (58)
Minä en edes tiedä työkavereideni syntymäpäiviä enkä itsekään kertonut omista 50-vuotisjuhlista.
Ei ole koskaan kerätty rahaa synttärijuhliin vaan ainoastaan läksiäiset muistetaan tai vauvauutiset ja kuolintapaukset.
On kyllä kurjat työkaverit sulla. Ja aika kovat vaatimuksetkin nuo kakskymppiä per nuppi! Meillä satunnaiset kolehdit on olleet niin että ihan vapaasti saa osallistua jos haluaa ja haluamallaan summalla, valtaosa heittää sen 2-5e. Silläkin saa jo ihan mukavan lahjan jos parikymmentä henkeä eli ei ees kaikki, osallistuu.
Oon kaupungilla töissä, ollut jo pitkään. Vuosikausia olen osallistunut "lahjakassaan", josta ostetaan pikkupomoille joulukukka, eläkkeelle jääville jotain, äitiyslomalle jääville JA palaaville, lapsen saaville, häihin menneille, lähteville (sisältäen harkkarit ja kesätyöntekjiät), maisterin paperit saaville (meillä on paljon opiskelijoita harjoitteluissa) 50 v täyttäville jne jne.
IKINÄ en ole saanut tuosta lahjarahastosta yhtään mitään. En silloin kun täytin 30 tai 40. Nyt olen 42-vuotta, sinkku, ei lapsia, ei jatko-opintoja eli ei "syitä" saada lahjoja. Töissä kuitenkin puurran kiltisti ja tunnollisesti. Perehdytän kesätyöntekijät, toimin harjottelunohjaajana ja mentorina ilman lisäkorvausta. Täytettyäni 40 lopetin lahjakassaan maksut kun sain tarpeekseni. Meillä oikein pidetään listaa niistä, ketkä ovat puolivuosittain maksaneet lahjakassaan ja jos ei ole, aletaan kuumottamaan että sun osuus puuttuu. Vastaan vaan kylmän viileästi, että vuosien aikana mulla on mennyt varmaan useampi sata euroa tohon hemmetin lahjakassaan, vaikka en edes tiedä kaikkia lahjojen saajia nimeltä. Että tuntuu hyvältä kieltäytyä tuosta pas*asta, olisi pitänyt tehdä jo aiemmin! Parempi kuitenkin kasvattaa selkäranka myöhemmin kuin ei koskaan. Eikä edes haittaa, jos joku työkaveri tästä tunnistaa, siitäs saatte vähän ajateltavaa. :)
Kyllähän tätä tapahtuu. Entisessä työpaikassani juhlittiin muiden pyöreät vuodet, naimisiinmenot ja läksiäiset, itsekin osallistuin aina lahjakeräyksiin. Omalle kohdalleni ei kuitenkaan mitään muistamisia järjestetty. Myönnän, että tuntui pahalta, kun lähdin talosta 15 vuoden jälkeen eikä muistettu mitenkään.
Kuulostaa naisvaltaiselta paikalta.
Ei ole koskaan kerätty mihkään synttäreihin, enkä ole kertonut omistani kellekään.
Työvuosista tulee muistamista se riittää.
No niin. Älä AP anna mitään. Älä sitä kahtakymppiä, älä kahta euroa, älä mitään.
Syyksi se, että et saa itsekään mitään.
Samalla alat etsiä uutta työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
No niin. Älä AP anna mitään. Älä sitä kahtakymppiä, älä kahta euroa, älä mitään.
Syyksi se, että et saa itsekään mitään.
Samalla alat etsiä uutta työpaikkaa.
En minä kyllä työpaikkaa vaihtaisi ap:nä yhden synttärilahjan takia, jos muuten pitää työstään.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä kurjat työkaverit sulla. Ja aika kovat vaatimuksetkin nuo kakskymppiä per nuppi! Meillä satunnaiset kolehdit on olleet niin että ihan vapaasti saa osallistua jos haluaa ja haluamallaan summalla, valtaosa heittää sen 2-5e. Silläkin saa jo ihan mukavan lahjan jos parikymmentä henkeä eli ei ees kaikki, osallistuu.
Kyse oli siitä että kaikille ei järjestetä keräystä, ei niinkään osallistumisesta
Minunkin mielestäni tuo pitäisi lopettaa, omaiset voi muistaa toisiaan mut töissä ollaan töissä.
sitä se on kun suurin osa naisia samassa paikassa.
Meillä on juhlittu 50 ja 60 vuotta täyttäviä ja talossa 30 vuotta olleita sekä vauvan saaneita. Esimieheni täytti 40 ja mietin, pitäisikö minun kerätä lahjarahaa. En kerännyt, koska muutama vuosi sitten eräs työntekijä oli täyttänyt 40 ja pari muuta 30 eikä niitäkään ollut juhlittu.
Ihan turhaa tuollaiset keräykset. Meillä jotkut synttärisankarit tuovat taukohuoneeseen pullapitkon tai muuta namia jota sitten muut voivat kahvitauolla syödä. Onnitellaan jos joku kertoo että sillä on synttärit. En osallistuisi mihinkään keräyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Oon kaupungilla töissä, ollut jo pitkään. Vuosikausia olen osallistunut "lahjakassaan", josta ostetaan pikkupomoille joulukukka, eläkkeelle jääville jotain, äitiyslomalle jääville JA palaaville, lapsen saaville, häihin menneille, lähteville (sisältäen harkkarit ja kesätyöntekjiät), maisterin paperit saaville (meillä on paljon opiskelijoita harjoitteluissa) 50 v täyttäville jne jne.
IKINÄ en ole saanut tuosta lahjarahastosta yhtään mitään. En silloin kun täytin 30 tai 40. Nyt olen 42-vuotta, sinkku, ei lapsia, ei jatko-opintoja eli ei "syitä" saada lahjoja. Töissä kuitenkin puurran kiltisti ja tunnollisesti. Perehdytän kesätyöntekijät, toimin harjottelunohjaajana ja mentorina ilman lisäkorvausta. Täytettyäni 40 lopetin lahjakassaan maksut kun sain tarpeekseni. Meillä oikein pidetään listaa niistä, ketkä ovat puolivuosittain maksaneet lahjakassaan ja jos ei ole, aletaan kuumottamaan että sun osuus puuttuu. Vastaan vaan kylmän viileästi, että vuosien aikana mulla on mennyt varmaan useampi sata euroa tohon hemmetin lahjakassaan, vaikka en edes tiedä kaikkia lahjojen saajia nimeltä. Että tuntuu hyvältä kieltäytyä tuosta pas*asta, olisi pitänyt tehdä jo aiemmin! Parempi kuitenkin kasvattaa selkäranka myöhemmin kuin ei koskaan. Eikä edes haittaa, jos joku työkaveri tästä tunnistaa, siitäs saatte vähän ajateltavaa. :)
Itsellä samantyyppinen tilanne. Kiltisti maksoin, kunnes tuli se hetki, että työkaveria muistettiin valmistumisen johdosta ja minua ei. Siihen loppui minun osallistuminen. Jos joku kehtaa tulla valittamaan, että en osallistu kassaan, voin kertoa, että odottelen vielä sitä omaa lahjaani, katsotaan sen jälkeen sitten.
Miksi olette naisvihaajia? Ei tämä ole sukupuolesta kiinni, oma kokemukseni on 90% miesvaltaisesta it-alan toimistosta. Miehet on kuulkaa ihan yhtä inhottavia kuin naisetkin.
Se 10v uran jälkeen muistamatta jäänyt
Vierailija kirjoitti:
sitä se on kun suurin osa naisia samassa paikassa.
Ei kukaan niin ole sanonut?
Meitä on n. puolet ja puolet miehiä ja naisia.
Itse olen siis mies.
Ap
Aika kurjaa. Miksi ap luulet, että sinua ei muistettu merkkipäivänä? Selvästi tuo saamasi selitys oli vähän puolivillainen. Kiinnostaa myös muiden samassa tilanteessa olleiden ajatukset, miksi muistaminen teidän kohdalla on jäänyt?
Eikö verottaja puutu jo tämän suuruisiin lahjoihin? 20 euroa per henkilö on hyvin epätavallisen suuri summa. Yleensä jos kerätään niin se on 2-5 euroa per henkilö ja ostetaan esim. kukkia. Erityisesti esimiehille ei alaisten kuulu ostaa mitään lahjoja. Se on perseen nuolentaa.
Mikset sano, ettet tietenkään osallistu, kun eihän teillä nyt niin suuret palkat ole?
Vierailija kirjoitti:
Aika kurjaa. Miksi ap luulet, että sinua ei muistettu merkkipäivänä? Selvästi tuo saamasi selitys oli vähän puolivillainen. Kiinnostaa myös muiden samassa tilanteessa olleiden ajatukset, miksi muistaminen teidän kohdalla on jäänyt?
Luulen että johtuu juuri tuollaisesta ”päsmäristä” työpaikalla, joka hoitaa keräykset mutta vain omille suosikeilleen.
Tämä ihmistyyppi muuten usein kunnostautuu selän takana puhumisessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei hajuakaan. Ei tämä yllätyksenä työpaikalla tullut ainakaan.
Ajattelemattomuutta, piittaamattomuutta minusta, muiden suosimista varmaan.
En tosiaan kovinkaan syvällisesti asiaa analysoinut kun se tapahtui, vasta nyt kun lomalla pistettiin mun omaan numeroon viestiä että pitäisi lomalta osallistua johonkin randomsynttäreihin.
Rkele
Ei ole provo lainkaan. Olen kyllä erittäin pettynyt työ"kavereihin".
En tästä lähin osallistu mihinkään tuon tyyppiseen tässä työpaikassa.
Ap