Näin olen välttänyt turhat raskauskilot
Kommentit (66)
On niitä erilaisiakin tarinoita. Itse lihoin molemmissa raskauksissa tasan 9 kg ja kahdessa viikossa olin synnytyksen jälkeen täysin vanhoissa mitoissa ilman arpia tms. Onneks ei ole tarvinnut noiden asioiden kanssa siis koskaan stressata tai suuremmin edes miettiä. Vauva-ajatkin on mennyt todella läsnäollen ja nauttien sen sijaan, että olisi pitänyt päästä timmiksi ja ehtiä salille pahimmillaan vielä itkettämään vauvaa lapsiparkissa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 20:47"]
Nyt on pakko ihmetellä että mitä kamalaa siinä on että tulee kiloja raskaana? Se on tutkittu että jos ei liho tarpeeksi on vaara että lapsesta tulee aikuisena ylipainoinen ja sairastuu 2.tyypin diabetekseen. Ihme trendi menossa että mitä vähemmän lihoo raskaana niin sitä hienompi juttu se on...
[/quote]Raskauden aikaiseen lihomiseen ei ole mitään tarvetta. Siis ei minkäänlaista. Painonnousu on sitten asia erikseen... Mutta Kaisa kirjoittaa nyt TURHISTA kiloista.
Moi, ostatko tuota "karvalehmää" suoraan tilalta vai kuulutko johonkin ruokapiiriin?
Tuntuu, että lihomisen voi kerrankin hyväksyä eikä välitetä ollenkaan mitä syödään- Näin ainakin työkavereillani jotka ovat paisuneet sen 20-30kg raskausaikana ja ääneen sanovat "nyt saa syödä mitä haluaa". Sitten ihmetellään kun minulla on pari kuukautta laskettuun aikaan ja pelkästään vatsa on kasvanut palloksi. Syön terveellisesti ja tarpeeksi ja herkuttelenkin kuten ennen raskauttakin mutta en ala ahmimaan ja herkuttelemaan päivittäin.
no minä olen tätä trendiä ihmetellyt myös. Eräskin kaverini oli ylitarkka kiloistaan, vauva syntyi tosi pikkuisena ja on lapsi nyt joutunut seurantaan painonsa takia. Minusta lapsen terveydellä leikkimistä tuollainen.
Lisäksi en uskaltaisi senkään takia omassa raskaudessa säännöstellä syömisiäni, sillä sain itse keskosen aikanaan ja lapsi jäi henkiin mm siitä syystä, että oli hyvän painoinen ikäisekseen. Mitäs jos olisin "laihduttanut" raskaana ja vauva olisi kuollut sen takia, että minä huolehtisin kiloistani? Ei kiitos.
olen lihonut siis 20-25kiloa joka raskaudessa. En ole ahminut herkkuja, mutta olen syönyt kun on ollut nälkä. Ja nälkä oli usein. Siihen oli varmasti joku syynsä. Jokaisesta raskaudesta olen kyllä palautunut hyvin ja päässyt takaisin omiin mittoihini. (4kertaa) Ilman mitään sen kummempaa laihdutusta.
Miksi aina kuvitellaan, että kaikki paljon lihoneet ovat jotenkin ahmineet itsensä raskausaikana lihavaksi? Omalla kohdallani siitä ei missään nimessä ole ollut kyse. Lähtöpaino on ollut 50 kiloa ja olen painanut raskauksien lopussa noin 75kiloa. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että en syönyt yhtään sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Ja voitte kuvitella, että jos normaali painoni on 50 kiloa, niin en minä mikään super syöppö voi olla. Jokatapauksessa samanlaisella ruokavaliollakin jatkettuna paino nousi noin paljon. Jotain elimistölleni siis tapahtui, ainakin aineenvaihdunnan huomasin hidastuvan selvästi. Luultavasti se tai joku muu syy on syynä siihen miksi kilot kertyivät niin hyvin. Normaali tilassa olisi täysi mahdottomuus saada noin paljon kiloja kasaan, sillä vaikka ahmisin kuinka niin saisin vain pari lisä kiloa.
Nyt on pakko ihmetellä että mitä kamalaa siinä on että tulee kiloja raskaana? Se on tutkittu että jos ei liho tarpeeksi on vaara että lapsesta tulee aikuisena ylipainoinen ja sairastuu 2.tyypin diabetekseen. Ihme trendi menossa että mitä vähemmän lihoo raskaana niin sitä hienompi juttu se on...
[/quote]
Eiköhän se 10-15 kiloa riitä silti, ei ole tarvetta lihoa 30 kiloa, jotta "lapsi ei sairastu 2 tyypin diabetekseen"... Moni raskaana oleva kuvittelee raskausajan olevan hänelle mahdollisuus syödä kaikkea sitä, mitä muuten ei saa, vaikka silloinhan rakennetaan vauvaa niistä aineista, mitä nainen kroppaansa laittaa. En ole ravintotieteilijä, mutta luulisin, että terveellisellä ruokavaliolla ja kohtuullisella painonnousulla saa vauvakin paremmat lähtökohdat elämäänsä.
Kiitokset Kaisalle tästä artikkelista, itse näin rv 41+2 (joo, vauva saisi jo tulla) ovat ravintoasiat olleet kovasti mielessä raskausaikana, eivätkä vähiten juuri ennen raskautta diagnosoidun kilpparivajiksen takia...
Siis eihän Kaisa nyt dieetillä ole vaan syö terveellisesti.. mitäs kummaa siinä nyt on??
Numero 7 puhui juuri että oli lihonut 9 kiloa vaikka oli ihan tavallinen raskaudenajan painnonnousu. Edelleen väitän että trendinä hoikilla ja normaalipainosilla on nyt pysyä mahdollisimman hoikkana raskauden ajan ja normaalikin painnonnousu on kauhistus. Valmiiksi ylipainoiset ovat sitten asia ihan erikseen.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 21:49"]
Moi, ostatko tuota "karvalehmää" suoraan tilalta vai kuulutko johonkin ruokapiiriin?
[/quote]
Olemme tilanneet alusta asti suoraan tilalta. He tuovat kotiin :) Tilaan yleensä 10kg jauhelihaa ja muutaman paistin tai ulkofilettä. Jauhelihat tulevat pakasteina ja paistit taitavat tulla sulana. Hinta on todella kohtuullinen, samaa luokkaa kuin kaupan luomulihalla.
Luomuherefordia tilaamme Luomu-Heikkilän tilalta, lähilihaa sekin: http://www.luomu-heikkila.fi/.
Vastaan yhteisesti ihmetteleville vierailijoille:
- En ole dieetannut päivääkään raskauden aikana, en tiedä mistä saitte sellaisen käsityksen :) Jos luet tekstini uudelleen, näet kyllä ettei siitä ole kyse.
- En sanonut missään, että reilummin painoa keräävät ahmisivat itsensä siihen kuntoon. Kirjoitin jutussa, että tiedän hormonien voiman ja sen, että hormonit itsessään voivat jo vaikuttaa painonnousuun. Etenkin estrogeenit, joiden määrä lisääntyy runsaasti raskausaikana, stimuloivat kasvua. Kenties estrogeenille hyvin herkkä lihoo tämänkin takia? En tiedä tarkalleen. Voimme itse vaikuttaa paljon ruokavalinnoilla tiettyihin hormoneihin, etenkin insuliiniin. Hyvin korkea insuliinitaso tai jatkuvat insuliinipiikit lisäävät lihomisen mahdollisuutta.
- Itse en tiedä tästä raskausajan laihdutus/painonestotrendistä, koska en ole notkunut mammapiireissä enkä lue forumeita tai blogeja. Minulle on tärkeää pysyä hyvässä kunnossa oman itseni ja myös vauvan vuoksi. Olen viimeisten 7 vuoden aikana kärsinyt ihan riittävästi kehon ongelmista ja tiedän, että turha rasvan kerryttäminen ei paranna omaa oloani. Uskon että jokainen nainen (ja mies) haluaa tuntea olonsa hyväksi. Minulle fiksu ravinto on yksi tärkeimpiä hyvän olon kulmakiviä.
- Kuten kirjoitin, en ole kieltänyt itseltäni mitään, vaan syön juuri sellaista ruokaa jota haluankin syödä. Olen syönyt samantyyppisesti ja treenannut salilla kymmenen vuotta. En näe mitään syytä siihen, miksi raskausaikana yhtäkkiä alkaisin syödä toisella tavoin, etenkään epäterveellisemmin.
Hyvää mieltä ja vointia jokaiselle lukijalle <3
[/quote]
No Kaisahan lopussa juuri kirjoittikin tuosta: "PS. Älä ymmärrä juttua väärin - tottakai painon täytyy nousta raskausaikana." Miksi taas vetää herne nenuun tästäKIN kirjoituksesta. Noh, ainahan näitä arvostelijoita on.
Jokatapauksessa, tosi hyvä kirjoitus, Kaisa :)
Jossakin dokkarissa oli että äidin aliravitsemus toisen kolmanneksen aikana on yhteydessä syntyvän lapsen myöhempään ylipainoon. Mutta aliravitsemus on ihan eri asia kuin ihanteellinen raskausajan painonnousu.
Sellainen käsitys minullekin on tullut, että monet selittää ylimääräisiä syömisiä (ja myös sohvalle jämähtämistä) raskaudella, mieliteoilla, väsymyksellä. Toki väsymystäkin voi varmasti olla sellaista, että ihan oikeasti ei kykene mihinkään ylimääräiseen, ja jos on vaikka paljon kipuja, on vaikea jatkaa liikuntaa. Mutta uskaltaisin väittää että monet käyttää näitä myös tekosyinä, ja se on hormonien lisäksi osasyy siihen, että paino nousee enemmän kuin olisi tervettä. Aika usein ne tuntuu olevan aiemminkin hyvin aktiiviset ja liikunnalliset ihmiset, joille tulee lisää lähinnä maha.
Itselle tuli molemmissa raskauksissa alle 9kg painoa, ja ne hävisivät samantien. Söin ja liikuin normaalisti raskauksien ajan, paitsi ekassa raskaudessa ehkä söin normaalia terveellisemmin, ja hormonitkin ilmeisesti olivat suosiolliset. Joku kirjoitti sairaalloisesta kilojen välttämisestä, mutta siitä ei siis aina ole kyse, vaan siitä että eletään, syödään ja liikutaan normaalisti. Ei se lapsen normaali kasvu kohdussa edellytä mitään mässäämistä, lapsi ottaa kyllä sen mitä tarvitsee.
Eilen täällä oli toinenkin ketju aiheesta. Edelleenkin olen samaa mieltä neuvolan kanssa että 10kg on max painonnousu mikäli kyseessä on normaali raskaus. Yli sen lihovilla on joku raskauteen tai terveyteen liittyvä ongelma (liikaa lapsivettä, db tms).
Kaikkea voi syödä kohtuudella, riittää kun syö yhden edestä - lapsi kyllä saa tarvitsemansa. Suurin ongelma on se että naiset luulevat voivansa syödä mitä tahansa raskauden varjolla.... Siksi nämä 15-30 "raskauskiloa " alkaa olemaan arkipäivää!!
nro 12 - luultavasti tuo painonnousu liittyi siihen että elimistösi otti ensin normaalilpainon kiinni sinulle ja vasta sitten tuli raskauskiloja. Olit varmasti normipainon alarajalla raskauden alussa.
4 raskautta - painonnousu 3,5-10 kg, synnytyksen jälkeen jäi -2/+2 kiloa verrattuna lähtöpainoon.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 09:00"]
Eilen täällä oli toinenkin ketju aiheesta. Edelleenkin olen samaa mieltä neuvolan kanssa että 10kg on max painonnousu mikäli kyseessä on normaali raskaus. Yli sen lihovilla on joku raskauteen tai terveyteen liittyvä ongelma (liikaa lapsivettä, db tms).
Kaikkea voi syödä kohtuudella, riittää kun syö yhden edestä - lapsi kyllä saa tarvitsemansa. Suurin ongelma on se että naiset luulevat voivansa syödä mitä tahansa raskauden varjolla.... Siksi nämä 15-30 "raskauskiloa " alkaa olemaan arkipäivää!!
nro 12 - luultavasti tuo painonnousu liittyi siihen että elimistösi otti ensin normaalilpainon kiinni sinulle ja vasta sitten tuli raskauskiloja. Olit varmasti normipainon alarajalla raskauden alussa.
4 raskautta - painonnousu 3,5-10 kg, synnytyksen jälkeen jäi -2/+2 kiloa verrattuna lähtöpainoon.
[/quote]
Vielä jos joku vetää hernettä tästä nenään hieman lukuja:
- keskiarvolapsi painaa 3,5 kg
- istukka 700g
- lapsivettä pari litraa
- kalvot ehkä 500g
- äidin verimäärän lisäys 1,5 l
Tuosta tulee 8,2 kg. Loppu on sitten tarpeetonta.
Minä vältin raskauskilot luultavasti rankan raskauspahoinvoinnin takia. Oksenksin ekan lapsen kanssa 27 viikkoa päivittäin, toisen kohdalla vähän vähemmän. Ei kovin kivaa sekään. Mutta onneksi tuli terveet ja normaalipainoiset vauvat.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:02"]
Miksi aina kuvitellaan, että kaikki paljon lihoneet ovat jotenkin ahmineet itsensä raskausaikana lihavaksi? Omalla kohdallani siitä ei missään nimessä ole ollut kyse. Lähtöpaino on ollut 50 kiloa ja olen painanut raskauksien lopussa noin 75kiloa. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että en syönyt yhtään sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Ja voitte kuvitella, että jos normaali painoni on 50 kiloa, niin en minä mikään super syöppö voi olla. Jokatapauksessa samanlaisella ruokavaliollakin jatkettuna paino nousi noin paljon. Jotain elimistölleni siis tapahtui, ainakin aineenvaihdunnan huomasin hidastuvan selvästi. Luultavasti se tai joku muu syy on syynä siihen miksi kilot kertyivät niin hyvin. Normaali tilassa olisi täysi mahdottomuus saada noin paljon kiloja kasaana , sillä vaikka ahmisin kuinka niin saisin vain pari lisä kiloa.
[/quote]
minulla ihan sama juttu raskauksien kanssa, lähtöpaino 55kg ja lopussa yli 90kg. Ruokavalio ja liikunta eivät muuttuneet, liikunta tietysti vähän muuttui. Turvotuksesta kärsin aikalailla ja raskauden lopulla kärsin pre-eklampsiasta, joten mulla ainakin täysin hormonaalinen tuo raskauden aikainen painonnousu!
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 22:02"]
Miksi aina kuvitellaan, että kaikki paljon lihoneet ovat jotenkin ahmineet itsensä raskausaikana lihavaksi? Omalla kohdallani siitä ei missään nimessä ole ollut kyse. Lähtöpaino on ollut 50 kiloa ja olen painanut raskauksien lopussa noin 75kiloa. Ja voin käsi sydämellä sanoa, että en syönyt yhtään sen enempää kuin ennen raskauttakaan. Ja voitte kuvitella, että jos normaali painoni on 50 kiloa, niin en minä mikään super syöppö voi olla. Jokatapauksessa samanlaisella ruokavaliollakin jatkettuna paino nousi noin paljon. Jotain elimistölleni siis tapahtui, ainakin aineenvaihdunnan huomasin hidastuvan selvästi. Luultavasti se tai joku muu syy on syynä siihen miksi kilot kertyivät niin hyvin. Normaali tilassa olisi täysi mahdottomuus saada noin paljon kiloja kasaan, sillä vaikka ahmisin kuinka niin saisin vain pari lisä kiloa.
[/quote]
Mulla aama tilanne. Tosin paljon on vaikuttanit se, että molemmissa raskauksissa liikunta on puolivälin jälkeen ollut vaikeaa. Siis normina liikun paljon, mutta eri vaivojen takia liikunta on ollut raskauksien loppupuolella vähäistä. Mutta en ole stressannut. Hetkittäin ärsytti, kun huomasi miten heikkoon kuntoon ropsahtaa fyysisesti, kun on muutaman kuukauden hyvin vähällä liikunnalla, mutta en jaksanut sillä stressata. Molemmissa raskauksissa kiloja lopussa +30, mutta molemmista palattu lähtölukemaan n 4 kk aikana. Toki turvotustakin paljon, joten heti synnärillä enemmän pois kuin tuo edellisten laskelmien n 9 kiloa.
Kukin tyylillään. Itse koin, että sekä minä, että vauva olisimme voineet huonommin,jos olisin kuluttanut aikani ahdistuen painonnoususta ja välillä joidenkin viuhkaaminen asian ympärillä kyllä vähän ihmetyttää. Toki tiesin itse saavani ne kilot pois palaamalla normaalielämän rytmiin. Sitä on nimittäin vähän vaikea käsittää, että jotkut tuskailevat vuosi tai kaksi lapsen saannin jälkeen painoaan ja selittävät sillä, että kun olivat raskaana. Juujuu, raskaus on raskaus, mutta sen jälkeenhän ne kilot saa kyllä pois, jos TAHTOO.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 20:37"]
Kiva postaus, kiitos siitä! Mistä tuo raakapatukka on ostettu? Olen tuollaisia yrittänyt etsiä kiireisiä päiviä varten, mutta toistaiseksi olen joutunut pettymään.
[/quote]
Se on ostettu Tampereen Runsaudensarvesta. Ruohonjuuri, Ekolo ym. varmaan myyvät myös. :)