Onko normaalia että iän myötä kuukautiskivut pahenee ja nyt sattuu niin paljon että voisin oksentaa
Eka päivä on nykyään aina niin kovaa kipua että oksettaa ja itkettää ja aina on myös hirveä ripuli ja suolistokin kramppaa kohdun lisäksi. Normaalia? Kyllä tässä vaan oppii vihaamaan naisen elämää...
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sattunut viikonlopulle mutta mietin että jos sattuisi työpäivälle niin en kyllä olisi mill¨ään tasolla työkykyinen. Eikä kuukautisest taida olla pätevä syy jäädä kotiin..
Minulla on viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut aivan hirveäksi, onneksi on myös osunut pahimmat päivät viikonlopuille. Meillä saa olla pari päivää pois omalla ilmoituksella, eikä sairauden laadusta tarvitse kertoa esimiehelle, eli kun ennemmin tai myöhemmin kivut osuu arkeen, ei sinänsä tule ongelmia. Ja minulla tulehduskipulääkkeet tekee sen, että pysyn suunnilleen toimintakykyisenä kotioloissa, töissä en pärjäisi. Ennen kuin opin käyttämään kipulääkkeitä, makasin kippurassa itkemässä kun sattui niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään velojen vika, että synnyttämättömyys voi liittyä tiettyihin ongelmiin. Olisiko se sit positiivinen asia tehdä lapsia terveyden takia, ja sysätä ne sossun haltuun?
Jos et kerran halua lapsia, niin nyppäytä kohtu pois.
Mikä sinut saa kuvittelemaan, että sellainen operaatio tehdään ihan vain pyytämällä?
Tulehduskipulääke (ibuprofeeni) vaikuttaa suoraan prostaglandiinien tuotantoon, joten yleensä se on tehokkaampi.
Toki jotakuta voi auttaa parasetamolikin, mutta osalla se ei vaikuta kipuihin ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai panadolia kannata ottaa kk kipuihin? Ibuprofeeni on parempi koska tulehduskipulääke.
Näin minäkin luulin, mutta kyllä panadol on parempi.
Niitä voi käyttää myös samanaikaisesti, koska vaikuttava aine on eri.
Burana on kyllä ehdoton, vähentää runsasta vuotoakin. Mutta se kannattaa ottaa jo heti kun pienikin viite kuukautisten alkamisesta, ei vasta sitten kun kivut on päällä jo, silloin vaikutus ei ole niin tehokas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi on sattunut viikonlopulle mutta mietin että jos sattuisi työpäivälle niin en kyllä olisi mill¨ään tasolla työkykyinen. Eikä kuukautisest taida olla pätevä syy jäädä kotiin..
Minulla on viimeisen puolen vuoden aikana muuttunut aivan hirveäksi, onneksi on myös osunut pahimmat päivät viikonlopuille. Meillä saa olla pari päivää pois omalla ilmoituksella, eikä sairauden laadusta tarvitse kertoa esimiehelle, eli kun ennemmin tai myöhemmin kivut osuu arkeen, ei sinänsä tule ongelmia. Ja minulla tulehduskipulääkkeet tekee sen, että pysyn suunnilleen toimintakykyisenä kotioloissa, töissä en pärjäisi. Ennen kuin opin käyttämään kipulääkkeitä, makasin kippurassa itkemässä kun sattui niin paljon.
Jos sinulla olisi jokin muu terveyden ongelma, joka yhtäkkiä pahenee "normaalista" sietämättömäksi, joutuisit napsimaan kipulääkkeitä etkä olisi toimintakykyinen, menisit varmaan lääkäriin?
Meidät naiset on liikaa aivopesty siihen, että hirveitäkin kipuja ja ongelmia aiheuttavat kuukautiset nyt vaan on ihan normaalijuttu, pitää vain kestää kuin nainen, eikä nyt turhista valittaa.
Esimerkiksi endometrioosidiagnoosien hyvin pitkään viiveeseen voimme itse vaikuttaa sillä, että menemme koventuneiden kipujen vuoksi gynekologille. Viivettä tulee taatusti, jos emme hakeudu mihinkään lääkäriin tai, valitettavasti, usein myös silloin jos yrittää hakea terveyskeskuksen yleislääkäriltä apua gynekologisiin vaivoihin.
Tyhmä kysymys, mutta kun esim. 800 mg buranaa saa vain reseptillä, niin mikä on ero siinä ja jos ottaa 2 x 400 mg? Ei viitisis mennä kalliille lääkärille jos saman tuloksen saa ottamalla kaksi tablettia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sinulla olisi jokin muu terveyden ongelma, joka yhtäkkiä pahenee "normaalista" sietämättömäksi, joutuisit napsimaan kipulääkkeitä etkä olisi toimintakykyinen, menisit varmaan lääkäriin?
Meidät naiset on liikaa aivopesty siihen, että hirveitäkin kipuja ja ongelmia aiheuttavat kuukautiset nyt vaan on ihan normaalijuttu, pitää vain kestää kuin nainen, eikä nyt turhista valittaa.
Esimerkiksi endometrioosidiagnoosien hyvin pitkään viiveeseen voimme itse vaikuttaa sillä, että menemme koventuneiden kipujen vuoksi gynekologille. Viivettä tulee taatusti, jos emme hakeudu mihinkään lääkäriin tai, valitettavasti, usein myös silloin jos yrittää hakea terveyskeskuksen yleislääkäriltä apua gynekologisiin vaivoihin.
Olen käynyt yksityisella gynellä, ei löytänyt mitään ongelmia.
Mitä maksoi yksityinen gyne ja ultraus yhteensä?
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta kun esim. 800 mg buranaa saa vain reseptillä, niin mikä on ero siinä ja jos ottaa 2 x 400 mg? Ei viitisis mennä kalliille lääkärille jos saman tuloksen saa ottamalla kaksi tablettia.
Ei siinä olekaan mitään muuta eroa, kuin että tarvitsee ottaa vain yksi pilleri ja reseptillä buranakin on edullisempi. Saat aivan saman lääketieteellisen vaikutuksen, kun otat 2x400 mg eli ei tarvitse maksaa lääkäriä vain sitä varten.
Itselläni kuukautisia tuskin enää huomaa nyt nelikymppisenä. Nuorena oli kovat kivut.
Mun mielestä ap:n oireet viittaavat endometrioosiin. Kannattaa käydä gynellä ultrassa.
Voi olla myös jotain kasvaimia, esim. ihan hyvänlaatuisia. Ehdottomasti pitää tutkia mistä johtuu.
N46v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt yksityisella gynellä, ei löytänyt mitään ongelmia.
Hyvä että kävit tarkastuksessa! Hyvä myös ettei löytynyt mitään terveydellisiä ongelmia, toisaalta harmi kun ei löytynyt mitään seikkaa, mikä ongelmat aiheuttaa ja jota voisi hoitaa. Toivottavasti gyne pystyi edes neuvomaan kivunlievityksessä ja lääkityksessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä maksoi yksityinen gyne ja ultraus yhteensä?
Hinnoissa on isoja eroja. Voi maksaa 200 euroa, mutta toisella lääkärillä vähemmän. Mehiläisessä menee toimustomaksuakin joku vajaa 20 euroa käynti.... katsokaa hinnastot etukäteen. Itselleni tuli kerran yli 200 euron lasku joltain ahneelta gyneltä, joka ei enää ole lääkärikeskuksen listoilla, varmaan juuri siksi.
Onko terveystalo hyvä? En haluaisi mennä julkiselle tappelemaan.
Endometrioosi. Ja ei näy välttämättä ultralla, mulla näkyi vasta magneettikuvauksella.
Eikä mulla edes ole ollut koskaan runsaat kuukautiset tai kovin kovia kipuja ja olen 45v. Luulin että mulla on vain kiinnikkeitä mahassa kun kaksoset syntyi kiireellisellä sektiolla reilu 10 vuotta sitten.
Mulla sanottiin jo kun aloin odottaa kaksosia että on kysta toisella puolella, nyt sitten vuosi sitten sanottiin että kohdussa on myoma ja sitä seurattiin että kasvaako se tai mitään, ja sitten ultralla näkyi jotain epämääräistä joka ei ehkä ollutkaan kysta ja toista munasarjaa ei näkynyt, joten laittoivat magneettikuvaukseen. Olisi voinut olla syöpäkin.
Jos mulla tulis tuollaiset kivut joita ennen ei ole ollut, niin menisin kyllä lääkäriin ja käskisin tutkia kunnolla että mitä siellä on, nelikymppisellä on jo tosi yleisiä kaikki myomat ja kystat, ja endometrioosi myös on paljon yleisempää kuin luullaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle auttoi synnyttäminen. Kolmen lapsen jälkeen ei ollut kramppeja enää ollenkaan. Vastaavasti vuoto oli kyllä kuin niagarasta. Hormonikierukka lopetti vuodot välittömästi ja ne on pysyneet poissa. Suosittelen lämpimästi.
En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa kun naisille neuvotaan synnyttämistä lääkkeeksi tai jonkun syövän ehkäisemiseksi. Huolimatta siitä kiinnostaako lapsenhoito vai ei.
Se, että synnyttämisestä on jotain terveydellisiä hyötyjä, ei poista sitä tosiasiaa, että raskaus, joka on välttämätön ajanjakso ennen kuin voi synnyttää, rasittaa elimistöä. Monille jää siitä myös pysyviä haittoja. Ja yllätys yllätys, myös synnytyksessä on omat riskinsä.
Nämä sen lisäksi, että se, mikä synnytetään, pitää myös hoitaa ja kasvattaa. Ja hänellekin voi sitten aikanaan tulla ne samanlaiset kuukautiskivut, mitkä äidillään oli, jos sattuu olemaan genitaaleiltaan nainen.
Eli en menisi synnytystä suosittelemaan lääkkeeksi kuukautiskipuihin tai pienentämään syöpäriskiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai panadolia kannata ottaa kk kipuihin? Ibuprofeeni on parempi koska tulehduskipulääke.
Kaikki ei voi syödä ibuprofeiinia, kuten minä munuaissairauden vuoksi.
Olen ottanu 3 tablettia ibuprofeenia tänään ja olo on nyt iha OK. Aamu oli kyllä ihan hirveä...
Vierailija kirjoitti:
Mulle auttoi synnyttäminen. Kolmen lapsen jälkeen ei ollut kramppeja enää ollenkaan. Vastaavasti vuoto oli kyllä kuin niagarasta. Hormonikierukka lopetti vuodot välittömästi ja ne on pysyneet poissa. Suosittelen lämpimästi.
Ja mulla paheni synnytysten jälkeen...
Jos et kerran halua lapsia, niin nyppäytä kohtu pois.