Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?

Vierailija
29.08.2020 |

Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?

Kommentit (449)

Vierailija
141/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hoidin kaikki. Ei valittamista. Kun lopetettiin yösyötöt isä oli vastuussa yöheräämisistä ettei mun maidon haju häiritse mutta ei senkään tarvinnut onneksi herätä kuin kahtena yönä.

Vierailija
142/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen arkiyöt hoitanut lapsen tarpeet hänen syntymästään saakka. Lapsemme on vajaa 3v. Ekat puoli vuotta piti syöttää 2 tunnin välein, myös öisin. Hän oli todella pieni syntyessään ja söi pieniä annoksia usein. Mieheni on pääosin hoitanut lapsen yöt viikonloppuisin. Nyt kun lapsi on vähän isompi niin itsekin hoidan viikonloppuyöt välillä. Lapsemme ei edes herää enää joka yö.

Oli kyllä raskasta hoitaa lasta lähes joka yö varsinkin kun en itse voi nukkua päiväunia, kun siitä tulee krapulainen ja etova olo. Ihan sama nukunko 15 min vai 2 tuntia. Nukuin yöt pätkissä ja päivät olin hereillä. Monia kymmeniä öitä on tullut valvottua lapsen kanssa. Halusin kuitenkin että lapsen isä saa nukkua yönsä hyvin, koska hänellä 80 km työmatka suuntaansa ja on tehtaalla töissä, jossa on vaarallista työskennellä puoliunessa. Ei olisi tullut mieleenikään laittaa häntä hoitamaan lasta arkiöinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen arkiyöt hoitanut lapsen tarpeet hänen syntymästään saakka. Lapsemme on vajaa 3v. Ekat puoli vuotta piti syöttää 2 tunnin välein, myös öisin. Hän oli todella pieni syntyessään ja söi pieniä annoksia usein. Mieheni on pääosin hoitanut lapsen yöt viikonloppuisin. Nyt kun lapsi on vähän isompi niin itsekin hoidan viikonloppuyöt välillä. Lapsemme ei edes herää enää joka yö.

Oli kyllä raskasta hoitaa lasta lähes joka yö varsinkin kun en itse voi nukkua päiväunia, kun siitä tulee krapulainen ja etova olo. Ihan sama nukunko 15 min vai 2 tuntia. Nukuin yöt pätkissä ja päivät olin hereillä. Monia kymmeniä öitä on tullut valvottua lapsen kanssa. Halusin kuitenkin että lapsen isä saa nukkua yönsä hyvin, koska hänellä 80 km työmatka suuntaansa ja on tehtaalla töissä, jossa on vaarallista työskennellä puoliunessa. Ei olisi tullut mieleenikään laittaa häntä hoitamaan lasta arkiöinä.

Täällä esitetyn totuuden mukaisesti olisitte siis juntteja ja miehesi olisi sovinistisika.

Vierailija
144/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kummaa☺tottakai hän valvoo, joka antaa vauvalle ravinnon ja on virallisesti vauvalomalla. Nukkuu sitten päikkäreitä yhtäaikaa, kun vauvakin. Töissäkävijä ei voi nukkua töissä ja kyllä on äkkiä loppu, jos vkonloppuisinkaan ei töissäkävijä saa nukkua ja arki painaa päälle. Ravintoon myös katse, jos imettää ettei vauvalle tule vatsavaivoja, että saa nukuttua riittävästi. Mistä näitä tulee?? Eri asia, jos molemmat kokoajan, kotona niin voi vuorotella, mutta mistä rahaa sitten tulee, jos ei oikeaa syytä olla kotona.

Vierailija
145/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.

Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.

Mitenniin saa nukuttua aamulla jos vauva herää klo. 6 ja toinen menee töihin klo. 8?

Yleensä vauva nukkuu myös aamu- ja iltapäivällä päiväunia.

Voi olla että nukkuu, voi olla että nukkuu 10min pätkissä tai voi olla lisäksi isompi lapsi joka ei enää nuku.

Sitten tietenkin sovelletaan sen mukaan. Voi olla myös vauva, joka nukkuu ysiin asti, ja työpaikka, jossa pitää olla jo ennen seitsemää, kuten meillä oli. Joten tietty valvoin enemmän yöllä, kun sain aamulla nukkua vielä kolme tuntia sen jälkeen, kun mies oli noussut.

Niin, eli ei olekaan mikään normi että äiti saa aina aamuisin nukuttua.

Nukkukoon sitten illalla. Jos vauva ei ihan mahdoton ole, kotona olija saa omaa aikaa vauvan päikkäreiden aikaan, jos nukahtaa ei ehtisikään, niin voi mennä illalla vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos viettää 10-12 tuntia sängyssä, kyllä siinä luulisi yli puolet ajasta saavan olla unessakin.

Töissäkäyvä hoitakoon mahdolliset isommat lapset nukkumaan.

Vierailija
146/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa☺tottakai hän valvoo, joka antaa vauvalle ravinnon ja on virallisesti vauvalomalla. Nukkuu sitten päikkäreitä yhtäaikaa, kun vauvakin. Töissäkävijä ei voi nukkua töissä ja kyllä on äkkiä loppu, jos vkonloppuisinkaan ei töissäkävijä saa nukkua ja arki painaa päälle. Ravintoon myös katse, jos imettää ettei vauvalle tule vatsavaivoja, että saa nukuttua riittävästi. Mistä näitä tulee?? Eri asia, jos molemmat kokoajan, kotona niin voi vuorotella, mutta mistä rahaa sitten tulee, jos ei oikeaa syytä olla kotona.

Ei ei ei. Kyllä se on niin, että mies käy töissä, hoitaa lapset ja valvoo vielä yötkin vauvan kanssa, jotta äiti sitten voi käydä jumpissa ja kahviloissa pirteänä. Kaikki muu on junttia ja sovinismia.

Vierailija
147/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joskus epäilin valintaani niin en enää. Ikinä ei pikkulapsivaiheen kauheus jakaudu tasan jos jakajana on mies. Niin pitkään kun palvotaan miestä ja nainen nähdään kaikkeen tyytyvänä myyttisen äitihahmona niin yökkis vaan koko lisääntymiselle. Sairasta. Pelkän odotusajan vuoksi isä saisi valvoa vauvan ensimmäiset 9 kk. Synnytyksen takia taas seuraavan 6 kk. Sitten voitaisiin lähteä jonkinlaisesta tasatilanteesta.

Vierailija
148/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toinen käy töissä niin miten kuvittelet hänen jaksaman töissä tehdä hommia jos valvoo öisin haloo. Nuku silloin päikkärit kun vauvakin nukkuu.

Kaikki vauvat eivät nuku päikkäreitäkään,kuin kymmenen minuutin pätkissä ja huutaa lopun edestä.Neuvola ja lääkäri vaan pyörittelee silmiä,en tiiä mitä vikaa.Sillä on kai koliikki....

Vierailija
149/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä semmoinen jako että mies käy töissä ja minä huolehdin lapset arkena, viikonloppuna ja lomilla. Raskastahan se on varsinkin, kun oli koliikkivauvoja, mutta ei voi mitään.

Vierailija
150/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin itsekkyys on ikävä juttu parisuhteen ja koko perheen kannalta. Vaikka lapsi on yhteinen, ei se tarkoita sitä että voi vaatia toiselta kohtuuttomia. Ei kukaan vaadi tuoretta äitiä menemään töihin, joten miksi vaatia isää tekemään 50-50 vaan koska niin pitää tehdä?!

Tämä. Ja mitä varten se äitiysloma edes on, jos isän pitää käydä töissä ja hoitaa lapsikin siinä sivussa?

Sitä varten, että äiti saa toipua synnytyksestä ja hoitaa vauvaa normaalin työpäivän tekemisen sijaan.

Äitiysloma kestää kuitenkin kestää vain 4kk.

Eli juurikin siksi, että se joka ei käy töissä, hoitaa vauvaa.

Meillä tuo äitiysloma kesti hieman yli vuoden kylläkin.

Missä maassa äitiysloma kestää muka vuoden? Ei ainakaan Suomessa.

Ja kotona oleva hoitaa vauvaa tietenkin vain silloin, kun se toinen vanhempi on töissä. Sitten kun työpäivä on ohi, vauvanhoito jaetaan.

En nyt muista mikä se virallinen nimike on, mutta äitiyslomaksi sitä kutsuttiin. Äiti siis oli vuoden kotona ja sai siihen jotain sossutukea tms ja sitten vuoden jälkeen lapsi meni päiväkotiin ja äiti töihin.

Äitiysloma on aika tasan 4 kuukautta ja se alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa. Kaikki sen jälkeen tuleva on vanhempien vapaasti jaettavissa (paitsi ne muutamat vain isälle jyvitetyt viikot).

Juu no saivarrellahan noista voi, mutta ei noita isät juuri pidä ja äitiyslomaksi sitä kutsutaan.

No ei kyllä kutsuta vaan vanhempainvapaaksi. Ja sivistyneissä akateemisissa piireissä niitä pitää kyllä isätkin. Teidän sovinistipellejen junttipiireistä en tiedä eikä suoraan sanottuna kiinnostakaan. Ihmettelen vaan, kuka suostuu tuollaisen kanssa naimisiin ja lapsia hankkimaan.

-eri

Heh. Olemme kylläkin kummatkin akateemisia, mutta emme toki humanistisilta aloilta, jotka ilmeisesti ainoastaan akateemisiksi teidän toimesta lasketaan.

Vaimolleni sopii tämä järjestely hyvin, enkä toki olisi muunlaista vaimoa ottanutkaan.

Tuossa voisikin ehkä painottaa myös naisille sitä, että kannattaa tarkistaa ennen lapsien hankkimista että näkemykset näistä asioista kohtaavat.

Iso osa miehistä on nimittäin kaltaisiani epämoderneja miehiä ja voi olla ikävää jos tuo tulee sitten yllätyksenä.

Kai sä tiedät, että parhaat isyyslomat saa nuorekkaista teknologiafirmoista, jotka tahkoaa huipputulosta? Parhaat maksavat työntekijöilleen (lähinnä miehiä) palkkaa puolen vuoden vanhempain/isyysvapaan ajalta. Toinen yllättävä ala, jossa pitkien isyysvapaiden kulttuuri on vahva, on armeija.

Mutta joo. Itse toki kävin nää keskustelut ennen lisääntymistä, ja olen jakanut vanhempainvapaan mieheni kanssa (molemmat kovien tieteiden akateemisia). Ei olis tullut mieleenkään lisääntyä sunkaltaisen kanssa.

Vierailija
151/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin on lähdetty siitä, että yöllä nukutaan. Ja koska isä ei voi imettää, äitinä olen hoitanut tarvittavat yöimetykset.

Tuon mainitsemasi 6 kk jälkeen niitäkään ei ole juuri ollut

Vierailija
152/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on hoidettu niin, että mä hoidan yöheräämiset, kun kerran imetänkin ja oon kotona äitiyslomalla. Mies käy töissä, joten jätän yöunten nukkumiset hänelle, että jaksaa pysyä tehokkaana ja ahkerana. Viikonloppuisin mies herää aikaisemmin hoitamaan aamupuuhat vaavin kanssa, että mä saan välillä nukuttua univelkaa pois. Minusta täysin reilu systeemi. Meidän vauva on tosin aika hyväuninen ja ei ole tarvinnut ihan kamalasti väsymyksestä kärsiä ja liikoja valvoa.

Vierailija
153/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva nukkui 10min päiväunia. Ei siinä ajassa ehdi itse nukahtaa, vaikka olisi kuinka univelkainen. Itselleni tulee sitä enemmän nukahtamisvaikeuksia mitä pidempään olen valvonut. Nyt jo 2 vuotta ilman kokonaista yöunta. Yhtä lailla se kotona oleva vanhempi on väsynyt kuin työssä käyväkin, joten en aina ymmärrä miksi työssä käyvää pitää niin kovasti suojella yöheräämisiltä? Toisella vanhemmalla ei mitään väliä, vaikka hän on vastuussa niinkin mitättömästä asiasta kuin yhteisestä lapsesta?

Hyvähän se on helpon ja hyvin nukkuvan vauvan vanhempien jaeskella ohjeita muille, hohhoijaa.

Vierailija
154/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä semmoinen jako että mies käy töissä ja minä huolehdin lapset arkena, viikonloppuna ja lomilla. Raskastahan se on varsinkin, kun oli koliikkivauvoja, mutta ei voi mitään.

Asuuko se mies edes teidän kanssa samassa asunnossa?

Vierailija
155/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää aina tämä "vauvat nukkuvat päivällä, nuku silloin", koska kaikki vauvat eivät todellakaan nuku mitään 2-3 tunnin päiväunia eikä edes 1 tunnin tai edes 30 minuutin päiväunia.

En osaa edes kuvitella sitä vapaa-ajan runsasta määrää mikä olisi ollut, jos vauva olisi nukkunut päivittäin 2-3 tuntia päiväunia. Siinähän olisi itse ehtinyt tehdä vaikka mitä. Tuntiinkin olisin ollut tyytyväinen.

Vierailija
156/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä reilu jako on se, että mä valvon jokaisen valvomisen. Itse lapseni tein, itse vastuuni kannan. Ja selviän. Kaikilla ei ole puolisoa, niin ei tarvitse jakoja miettiä. Tavallaan helpompaa näin.

Vierailija
157/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksosten synnyttyä jaettiin yöt puoliksi. Toinen oli valmiudessa yön alkuosan, toinen loppuosan. Se jolla oli nukkumisvuoro, meni toiseen huoneeseen nukkumaan.

Vierailija
158/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää aina tämä "vauvat nukkuvat päivällä, nuku silloin", koska kaikki vauvat eivät todellakaan nuku mitään 2-3 tunnin päiväunia eikä edes 1 tunnin tai edes 30 minuutin päiväunia.

En osaa edes kuvitella sitä vapaa-ajan runsasta määrää mikä olisi ollut, jos vauva olisi nukkunut päivittäin 2-3 tuntia päiväunia. Siinähän olisi itse ehtinyt tehdä vaikka mitä. Tuntiinkin olisin ollut tyytyväinen.

Vauvoja voi myös tulla kerralla enemmän kuin yksi, eivätkä he nuku päiväunia aina samaan aikaan.

Ja entäs jos on muitakin lapsia?

Vierailija
159/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.

Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.

Mitenniin saa nukuttua aamulla jos vauva herää klo. 6 ja toinen menee töihin klo. 8?

Yleensä vauva nukkuu myös aamu- ja iltapäivällä päiväunia.

Voi olla että nukkuu, voi olla että nukkuu 10min pätkissä tai voi olla lisäksi isompi lapsi joka ei enää nuku.

Sitten tietenkin sovelletaan sen mukaan. Voi olla myös vauva, joka nukkuu ysiin asti, ja työpaikka, jossa pitää olla jo ennen seitsemää, kuten meillä oli. Joten tietty valvoin enemmän yöllä, kun sain aamulla nukkua vielä kolme tuntia sen jälkeen, kun mies oli noussut.

Niin, eli ei olekaan mikään normi että äiti saa aina aamuisin nukuttua.

Nukkukoon sitten illalla. Jos vauva ei ihan mahdoton ole, kotona olija saa omaa aikaa vauvan päikkäreiden aikaan, jos nukahtaa ei ehtisikään, niin voi mennä illalla vauvan kanssa samaan aikaan nukkumaan. Jos viettää 10-12 tuntia sängyssä, kyllä siinä luulisi yli puolet ajasta saavan olla unessakin.

Töissäkäyvä hoitakoon mahdolliset isommat lapset nukkumaan.

Missäs ne muut lapset on vauvan ja äidin päikkäreiden aikaan?

Vierailija
160/449 |
29.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidin itsekkyys on ikävä juttu parisuhteen ja koko perheen kannalta. Vaikka lapsi on yhteinen, ei se tarkoita sitä että voi vaatia toiselta kohtuuttomia. Ei kukaan vaadi tuoretta äitiä menemään töihin, joten miksi vaatia isää tekemään 50-50 vaan koska niin pitää tehdä?!

Tämä. Ja mitä varten se äitiysloma edes on, jos isän pitää käydä töissä ja hoitaa lapsikin siinä sivussa?

Sitä varten, että äiti saa toipua synnytyksestä ja hoitaa vauvaa normaalin työpäivän tekemisen sijaan.

Äitiysloma kestää kuitenkin kestää vain 4kk.

Eli juurikin siksi, että se joka ei käy töissä, hoitaa vauvaa.

Meillä tuo äitiysloma kesti hieman yli vuoden kylläkin.

Missä maassa äitiysloma kestää muka vuoden? Ei ainakaan Suomessa.

Ja kotona oleva hoitaa vauvaa tietenkin vain silloin, kun se toinen vanhempi on töissä. Sitten kun työpäivä on ohi, vauvanhoito jaetaan.

En nyt muista mikä se virallinen nimike on, mutta äitiyslomaksi sitä kutsuttiin. Äiti siis oli vuoden kotona ja sai siihen jotain sossutukea tms ja sitten vuoden jälkeen lapsi meni päiväkotiin ja äiti töihin.

Äitiysloma on aika tasan 4 kuukautta ja se alkaa viimeistään kuukautta ennen laskettua aikaa. Kaikki sen jälkeen tuleva on vanhempien vapaasti jaettavissa (paitsi ne muutamat vain isälle jyvitetyt viikot).

Juu no saivarrellahan noista voi, mutta ei noita isät juuri pidä ja äitiyslomaksi sitä kutsutaan.

No ei kyllä kutsuta vaan vanhempainvapaaksi. Ja sivistyneissä akateemisissa piireissä niitä pitää kyllä isätkin. Teidän sovinistipellejen junttipiireistä en tiedä eikä suoraan sanottuna kiinnostakaan. Ihmettelen vaan, kuka suostuu tuollaisen kanssa naimisiin ja lapsia hankkimaan.

-eri

Heh. Olemme kylläkin kummatkin akateemisia, mutta emme toki humanistisilta aloilta, jotka ilmeisesti ainoastaan akateemisiksi teidän toimesta lasketaan.

Vaimolleni sopii tämä järjestely hyvin, enkä toki olisi muunlaista vaimoa ottanutkaan.

Tuossa voisikin ehkä painottaa myös naisille sitä, että kannattaa tarkistaa ennen lapsien hankkimista että näkemykset näistä asioista kohtaavat.

Iso osa miehistä on nimittäin kaltaisiani epämoderneja miehiä ja voi olla ikävää jos tuo tulee sitten yllätyksenä.

Kai sä tiedät, että parhaat isyyslomat saa nuorekkaista teknologiafirmoista, jotka tahkoaa huipputulosta? Parhaat maksavat työntekijöilleen (lähinnä miehiä) palkkaa puolen vuoden vanhempain/isyysvapaan ajalta. Toinen yllättävä ala, jossa pitkien isyysvapaiden kulttuuri on vahva, on armeija.

Mutta joo. Itse toki kävin nää keskustelut ennen lisääntymistä, ja olen jakanut vanhempainvapaan mieheni kanssa (molemmat kovien tieteiden akateemisia). Ei olis tullut mieleenkään lisääntyä sunkaltaisen kanssa.

Kyllä minä sen tiedän ja ei kysymys ollut siitä, etteikö isyyslomaa saisi. Kysymys oli siitä, ettei sellaisia yleensä haluta pitää. En itsekään halua.

En minäkään haluaisi lisääntyä sellaisen naisen kanssa joka minua vaatisi noita pitämään, eli tämähän menee kaikin puolin ihan oikein.