Yövalvomisten jakaminen vauvaperheessä?
Millainen jako olisi mahdollisimman reilu molempien kannalta? Se että kumpikin ottaa alusta asti joka toisen yön vastuulleen? Tai jos äiti imettää ekat 6kk niin hän valvoo yksin sen ajan ja sen jälkeen isä vuorostaan valvoo seuraavat 6kk? Miten olette jakaneet yövalvomiset niin, että molemmat ovat saaneet vauvavuoden aikana suunnilleen yhtä paljon unta?
Kommentit (449)
Oletan että vauva syö yöllä? Mikäli mies ei pysty imettämään niin sinä heräät. Vauva tarvitsee maitoa vuoden ikään asti, sitten voi mies hoitaa yöheräilyt.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää aina tämä "vauvat nukkuvat päivällä, nuku silloin", koska kaikki vauvat eivät todellakaan nuku mitään 2-3 tunnin päiväunia eikä edes 1 tunnin tai edes 30 minuutin päiväunia.
En osaa edes kuvitella sitä vapaa-ajan runsasta määrää mikä olisi ollut, jos vauva olisi nukkunut päivittäin 2-3 tuntia päiväunia. Siinähän olisi itse ehtinyt tehdä vaikka mitä. Tuntiinkin olisin ollut tyytyväinen.
Hävettää tunnustaa, että ajattelin juuri niin että äiti voi nukkua silloin kun vauvakin nukkuu päiväunia. Hoidin siskon puolivuotiasta vauvaa yhden päivän, n. 7 tuntia, eikä siinä juuri mitään ehtinyt. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn ja keitin kahvia. Kun sain kahvin kuppiin, vauva heräsi. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn, menin vessaan ja siellä ollessa vauva taas heräsi. Välillä ehti istua sohvalle ja taas makkariin. Loppuen lopuksi makasin varmaan puolet päivästä sängyssä vauva vieressä ja selailin puhelinta sen ajan minkä vauva nukkui. En voi edes kuvitella, millaista se on kun samaa jatkuu kuukausiakin yöt ja päivät ja siinä sivussa pitäisi vielä huolehtia kotitöistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää aina tämä "vauvat nukkuvat päivällä, nuku silloin", koska kaikki vauvat eivät todellakaan nuku mitään 2-3 tunnin päiväunia eikä edes 1 tunnin tai edes 30 minuutin päiväunia.
En osaa edes kuvitella sitä vapaa-ajan runsasta määrää mikä olisi ollut, jos vauva olisi nukkunut päivittäin 2-3 tuntia päiväunia. Siinähän olisi itse ehtinyt tehdä vaikka mitä. Tuntiinkin olisin ollut tyytyväinen.
Hävettää tunnustaa, että ajattelin juuri niin että äiti voi nukkua silloin kun vauvakin nukkuu päiväunia. Hoidin siskon puolivuotiasta vauvaa yhden päivän, n. 7 tuntia, eikä siinä juuri mitään ehtinyt. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn ja keitin kahvia. Kun sain kahvin kuppiin, vauva heräsi. Vauva nukahti syliin, laitoin sänkyyn, menin vessaan ja siellä ollessa vauva taas heräsi. Välillä ehti istua sohvalle ja taas makkariin. Loppuen lopuksi makasin varmaan puolet päivästä sängyssä vauva vieressä ja selailin puhelinta sen ajan minkä vauva nukkui. En voi edes kuvitella, millaista se on kun samaa jatkuu kuukausiakin yöt ja päivät ja siinä sivussa pitäisi vielä huolehtia kotitöistäkin.
Mun poika on onneksi nukkunut yöt hyvi n, heräilee tosin vieläkin 11 kk pari kertaa yössä mutta nukkuu mun vieressä niin en juuri itse herää kuin laittamaan tissin suuhun. Herää nopeasti jos minä siitä lähden, eli olen melkein vuoden mennyt nukkumaan n. 7 illalla ja herännyt kuudelta. Päiväunia hän on alkanut vasta kuukauden sisään nukkumaan vaunuissa, siihen asti aina mussa kiinni, joko sylissä tai kantoliinassa. Että ei siinä vauvan nukkuessa paljon ehdi tekemään, nyt kun on itsellä aikaa se kaksi tunnin pätkää päivässä niin melkein tuntuu että mitä näin paljolla ajalla tekee! Itseäkin ärsyttää esim. mummoni joka on koko vauva-ajan hokenut että laita se sänkyyn niin kyllä se sinne nukahtaa. 0_o joo niin en ollut tullut ajatelleeksi että s itäkin voisi kokeilla... en halua turhaan lasta huudattaa kun se kuitenkin saa unta tarpeeksi omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei meilläkään vauva nukkunut päivällä kuin 30 min unia, mutta hyvin ehdin ompelemaan, jumppaamaan, leipomaan jne., koska ei vauvan valveillaollessa tarvitse keskittyä vain häneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi mennyt niin, että vauva nukahti syliin, keitin kahvit, vauva heräsi, laitoin sen lattialle ja join kahvini kaikessa rauhassa rupatellen vauvalle. Sen jälkeen laitoin vauvan huiskimaan sitä jotain lelukehikkoa, joka leikkimaton päälle viritetään ja puuhailen omiani. Kun vauva kyllästyy ja on nälkäinen, niin syöttö ja sänkyynsä nukkumaan jne.
En sylittele hoitovauvojani kuin hetken ja muutenkin annan heidän ihan itse keksiä tekemistä. Onnistuu, jos vauvaa ei ole opetettu olemaan koko ajan aikuisen iholla kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
Ihan hyvin on toiminut tällä "luonnollisella" järjestelyllä.
Juuri näin. Naaraiden tehtävä on hoitaa jälkikasvu. Uros käy töissä.
Meilläkin muija oli kaiket päivät kotona niin oli kyllä sen homma hoitaa toukka. Että meikäläisen olis pitänyt vielä 12 tunnin työpäivän jälkeen valvoa vauvan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on tehty niin, että miehenä minä en juuri osallistu lastenkasvatukseen, ennenkuin lapsi on hieman vanhempi, eli 3-4v.
Minä käyn kuitenkin töissä ja tienaan huomattavasti enemmän, joten se kompensoi.
Meilläkin muija oli kaiket päivät kotona niin oli kyllä sen homma hoitaa toukka. Että meikäläisen olis pitänyt vielä 12 tunnin työpäivän jälkeen valvoa vauvan kanssa?
Sinulla ei siis ollut ikinä yhtään vapaapäivää viikossa? Ei yhtään vuosilomapäivääkään? Työpäivien jälkeenkään et jaksanut muuta kuin nukkua? Säälin vaimoasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Paitsi mun veljen perheessä. Äiti nukkui yöt, isä hoiti yösyötöt ja lähti päiväksi töihin. Koska äiti on niin väsynyt, hänen pitää saada levätä. Reilua vai mitä.
Yhtä pätevää ohjetta on vaikea antaa. Kun lapset, yöt ja vanhemmat on niin erilaisia. Pääsääntöisesti kuitenkin isoin vastuu kotona olevalla vanhemmalla ja viikonloppuisin molemmille mahdollisuus lepoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei siis ollut ikinä yhtään vapaapäivää viikossa? Ei yhtään vuosilomapäivääkään? Työpäivien jälkeenkään et jaksanut muuta kuin nukkua? Säälin vaimoasi.
Tietysti on vapaapäiviä. Silloin lähdetään kavereiden kanssa kalaan tai mettälle.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.
Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.
Siellä töissä ei todellakaan ole niin raskasta, että kannattaa tällaiseen järjestelyyn suostua. Yllättäen korkeakoulutetut ihmiset jaksavat mennä kouluun ja harkkoihin opiskelijabileiden ja sitsien jälkeen, mutta heti kun oikea työ alkaa ja tulee perhettä, niin loppuukin kisakunto pienen vauvan hoidon osalta. Ei millään muka pysty. Toisekseen noista myöhäisistä aamuista kannattaa irrottaa kuvitelmat hyvin nopeasti, jotkut muksut herää jo viideltä eikä vaan nuku.
Jaettiin tasan 50/50. Niinku kaikki muukin vastuu. Se oli edellytys koko lastenhankitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä olisi mennyt niin, että vauva nukahti syliin, keitin kahvit, vauva heräsi, laitoin sen lattialle ja join kahvini kaikessa rauhassa rupatellen vauvalle. Sen jälkeen laitoin vauvan huiskimaan sitä jotain lelukehikkoa, joka leikkimaton päälle viritetään ja puuhailen omiani. Kun vauva kyllästyy ja on nälkäinen, niin syöttö ja sänkyynsä nukkumaan jne.
En sylittele hoitovauvojani kuin hetken ja muutenkin annan heidän ihan itse keksiä tekemistä. Onnistuu, jos vauvaa ei ole opetettu olemaan koko ajan aikuisen iholla kiinni.
Milloinhan ihmiset tajuaisivat, että vauvaa ei voi opettaa iholle tai olemaan olematta iholla?
Yksinhuoltajana valvoin yli puoli vuotta putkeen parin tunnin unilla. Kyllä minua väsytti mutta jossain vaiheessa se meni yliväsymyksen puolelle. Ei ollut isää tai isovanhempia auttamassa, ihmettelivät vain että en ollut aamulla kahdeksalta vielä vaihtanut yöpaitaa päältäni kun tulivat kahville. Silloin mietin että oliko oikeasti aamu vai ilta 😀. Uni on tärkeää terveydelle. Tällä hetkellä odotan sydäntutkimuksiin, ennen lasta olen ollut täysin terve. Kaikesta kyllä selviää mutta jälkensä se jättää. Harmittaa vain kun lapsi kasvaa ja itse sairas eikä apuja ole.
Meillä kohta 5kk vauva ja yksin käytännössä olen yövalvomiset hoitanut. Yhden yön hoiti mies kun itsellä oli aivan järkyttävä migreeni (en kyllä itsekään nukkunut.) Meillä vauva kaksi viikkoisesta asti herännyt öisin vain syömään 1-3 kertaa (21-8 välillä tämä) ja itse olen nukahtanu saman tien. Jos olisi kovasti valvova vauva pitäisi suunnitella jotain. Toki ihanteellisessa tilanteessa töissä käyvän ei tarvitsisi viikolla valvoa, että on skarppina töissä. Tuo kotona oleva voi sitten nukkua päiväunia ei olekaan niin helposti tehty vauva saattaa nukkua vain liikkuvissa vaunuissa, kantoliinassa tms. Ja aika vaikeaa on pakottaa itsensä nukahtamaan juuri silloin kuin vauva nukkuu. Nää oikeasti niin tapaus kohtaisia. Pääasiahan olisi, että molemmat saisivat levätä ja omaa aikaa, joka myös lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Se, joka on kotona, valvoo enemmän. Hän saa paikattua unenpuutettaan aamulla, kun töihinmenijän pitää jo nousta. Mutta viikonloppuna kumpikin saa yhden pitkän aamun, jolloin toinen nousee aiemmin.
Imettävälle äidille yöheräämiset ovat helpompia, kun hormonit auttaa nukahtamisessa, sitä kannattaa hyödyntää alkukuukausina. Sitten kun yösyötöt vähenee, voi toinenkin osallistua enemmän.
Töissä olo on suorastaan lomaa verrattuna kotona vauvan kanssa olemiseen! Todellakin nukkuminen puoliksi niin että kotona oleva saa ainakin yhtä paljon unta.
Ainoastaan aivokirurgille suon enemmän nukkuma-aikaa. Tai lennonjohtajalle.
En ole ikinä kuullutkaan että vanhemmat vuorottelee yöllä. Tosin asunkin maalla missä miehet tekee töitä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti on vapaapäiviä. Silloin lähdetään kavereiden kanssa kalaan tai mettälle.
Oikea Vuoden Isä. Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen käy päivisin töissä niin ei kyllä yövalvo viikolla. Jos 6 kk vauva valvoo koko yön, niin hakekaa jostain apua.
Paitsi mun veljen perheessä. Äiti nukkui yöt, isä hoiti yösyötöt ja lähti päiväksi töihin. Koska äiti on niin väsynyt, hänen pitää saada levätä. Reilua vai mitä.
Yhtä pätevää ohjetta on vaikea antaa. Kun lapset, yöt ja vanhemmat on niin erilaisia. Pääsääntöisesti kuitenkin isoin vastuu kotona olevalla vanhemmalla ja viikonloppuisin molemmille mahdollisuus lepoon.
Äiti saattaa aivan oikeasti olla aivan räjähtäneen väsynyt. Vauvan syntymää ennen on ollut usean kuukauden enemmän tai vähemmän uuvuttava kausi. Lähes misään toimistolla ei kyllä niin rankkaa ole kuin hoitaa vauvaa, tämä on fakta. Ihan oikein että isä hoiti yösyötöt jos äiti oli väsynyt.
"No ku meillä mies menee töihin niin pitäähän sen saada nukkua" on jotain aivan käsittämätöntä ja todellakin raivostuttaa aina kun kuulen tämän lauseen. Lisätään tähän vielä mahtava "...ja tuo leivän taloon"-lause, pommi pitäisi heittää.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä kuullutkaan että vanhemmat vuorottelee yöllä. Tosin asunkin maalla missä miehet tekee töitä joka päivä.
Teillä maalla ei naiset tee mitään????
Meillä on jokainen lapsi nukkunut tosi hyvin, kaksi vanhinta nukkui täydet yöt (8h) 5 viikon iästä lähtien, ja kolmas herätti alussa kerran aamuyöstä, mutta hänelläkin täydet yöt 4 kk iästä alkaen. Eli missään vaiheessa ei ole tarvinnut herätä kuin kerran yön aikana.