Pitäisikö lapseni olla tässä tilanteessa kotona joka päivä?
Minulla on ekaluokkalainen, niin on naapurillakin. Naapuri ei saanut lastaan iltapäiväkerhoon. Kysyi sitten, että hoitaisinko hänen lastaan iltapäivisin neljään saakka. Pitkin hampain suostuin. Olen hoitovapaalla ja tuo tietenkin rajoittaa sekä minun että koko perheen olemista ja menoja.Sovimme hinnaksi 300 euroa, eli on toki enemmän kuin ip-kerhossa, mutta minä en kuitenkaan kovin kummoisille tuntipalkoille pääse, varsinkin kun tarjoa vielä välipalan.
(Verot tietenkin maksan myös)
Olen yh. Sain lasteni isän kanssa sovituksi, että hän hoitaa koululaisen harrastusmenot, joita on kolmena päivänä viikossa. Näin ensinnäkin isä ja lapsi saavat keskinäistä aikaa ja lisäksi ison osan harrastuksisa saa hoidetuksi kuljetuksineen ennen klo viittä, jolloin taas minä ja ja kaikki lapset saamme nauttia vuorostamme yhdessäolosta. (eikö pikkuisiakaan tarvitse ottaa ison harrastuksiin mukaan.) Mies on yksityisyrittäjä ja saa hoidetuksi nuo vapaatunnit päivällä toisten työntekijöiden panoksella. Itse sitten tekee illallakin töitä.
Olen myös antanut oman lapsen mennä kavereiden luoksekin leikkimään noina ei-harrastepäivinä. Jos taas ei mene kavereiden luokse, niin harjoittelee soittoläksyä noin tunnista kahteen ihan omasta halustaan. (Ope on sanonut että vartti riittää.)
Nyt on tuo naapuri loukkaantunut. Hän kuvitteli, että omalla lapsellaan olisi aina leikkikaveri tuosta minun koululaisestani. Kuulemma meidän täytyisi muuttaa harrastuksien paikkaa ja soittoläksytkin pitäisi tehdä muuna aikana kuin silloin, kuin hänen lapsensa on hoidossa.
Mielestäni tuo on kohtuutonta. Ensinnäkin naapuri ei ilmaissut tuollaista toivetta kun sovimme hoidosta. toisekseen oma lapseni ei kai ole velvollinen olemaan viihdytysjoukkona, koska hänhän ei tee töitä.
Silloin kun meille tulee lapseni kavereita yms, niin silloin toki aina otetaan myös tuo hoitolapsi mukaan leikkiin.
Nuo koululaiset eivät sitä paitsi ole koskaan oikeastaan olleet hyviä ystäviä. Ulkona ovat toki leikkineet koko naapuruskunnan kanssa isommissa joukoissa yhdessä, mutta toisiaan eivät ole koskaan edes hakeneet ulos. Eli toimeen tulevat ihan hyvin, mutta luonteeltaan ovat erilaisia.
Mitä mieltä? Kumpi meistä on kohtuuton? Naapuri vai minä?
Kommentit (42)
Lapsellasi ei ole mitään velvoitetta olla kaverina hoitolapselle! Kaverin äiti palkkasi sinut töihin ja huolehtimaan lapsestaan, vieläpä halvalla. Sille joka ihmetteli miten harrastukset voivat olla koulun jälkeen... Meillä tytön harrastukset alkaa klo13-16 jokaikinen! Että hyvin voi olla näin. Jos ottaisin tässä vauvaa hoidellessa hoitoon jonkun niin todellakaan en peruisi tyttöni harrastuksia!!
No, ei todellakaan pidä. Eihän lapsellesi kukaan mitään maksa.