Pitäisikö lapseni olla tässä tilanteessa kotona joka päivä?
Minulla on ekaluokkalainen, niin on naapurillakin. Naapuri ei saanut lastaan iltapäiväkerhoon. Kysyi sitten, että hoitaisinko hänen lastaan iltapäivisin neljään saakka. Pitkin hampain suostuin. Olen hoitovapaalla ja tuo tietenkin rajoittaa sekä minun että koko perheen olemista ja menoja.Sovimme hinnaksi 300 euroa, eli on toki enemmän kuin ip-kerhossa, mutta minä en kuitenkaan kovin kummoisille tuntipalkoille pääse, varsinkin kun tarjoa vielä välipalan.
(Verot tietenkin maksan myös)
Olen yh. Sain lasteni isän kanssa sovituksi, että hän hoitaa koululaisen harrastusmenot, joita on kolmena päivänä viikossa. Näin ensinnäkin isä ja lapsi saavat keskinäistä aikaa ja lisäksi ison osan harrastuksisa saa hoidetuksi kuljetuksineen ennen klo viittä, jolloin taas minä ja ja kaikki lapset saamme nauttia vuorostamme yhdessäolosta. (eikö pikkuisiakaan tarvitse ottaa ison harrastuksiin mukaan.) Mies on yksityisyrittäjä ja saa hoidetuksi nuo vapaatunnit päivällä toisten työntekijöiden panoksella. Itse sitten tekee illallakin töitä.
Olen myös antanut oman lapsen mennä kavereiden luoksekin leikkimään noina ei-harrastepäivinä. Jos taas ei mene kavereiden luokse, niin harjoittelee soittoläksyä noin tunnista kahteen ihan omasta halustaan. (Ope on sanonut että vartti riittää.)
Nyt on tuo naapuri loukkaantunut. Hän kuvitteli, että omalla lapsellaan olisi aina leikkikaveri tuosta minun koululaisestani. Kuulemma meidän täytyisi muuttaa harrastuksien paikkaa ja soittoläksytkin pitäisi tehdä muuna aikana kuin silloin, kuin hänen lapsensa on hoidossa.
Mielestäni tuo on kohtuutonta. Ensinnäkin naapuri ei ilmaissut tuollaista toivetta kun sovimme hoidosta. toisekseen oma lapseni ei kai ole velvollinen olemaan viihdytysjoukkona, koska hänhän ei tee töitä.
Silloin kun meille tulee lapseni kavereita yms, niin silloin toki aina otetaan myös tuo hoitolapsi mukaan leikkiin.
Nuo koululaiset eivät sitä paitsi ole koskaan oikeastaan olleet hyviä ystäviä. Ulkona ovat toki leikkineet koko naapuruskunnan kanssa isommissa joukoissa yhdessä, mutta toisiaan eivät ole koskaan edes hakeneet ulos. Eli toimeen tulevat ihan hyvin, mutta luonteeltaan ovat erilaisia.
Mitä mieltä? Kumpi meistä on kohtuuton? Naapuri vai minä?
Kommentit (42)
Minä en nyt oikein ymmärrä miksi ap:n lapsen elämä pitäisi kääntää ympäri valittavan naapurin takia. Lapsella on jo omat harrastukset ja iltapäivärytmi, onko se sitten oikein, että hänen pitää luopua omasta totutusta arjesta ilman että häneltä on edes kysytty?
Tämä menee nii-in curling puolelle.
Ehkö on parasta irtisanoa hoitosopimus. Täälläkin on muutamia, joiden mielestä pitää tehdä naapurinpalvelusta euron tuntipalkalla ja pakottaa oma lapsi sekä koko perhe luopumaan hyvästä perherytmistä harrastusten suhteen tuolla samisella eurolla.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:41"]
Itse en kyllä 300eurolla olisi suostunut moiseen. Saahan pph:kin enemmän puolipäivähoidossa olevasta lapsesta. mutta sen kyllä ymmärrän että kaverin äiti on hämmästynyt tilanteesta, ei varmaan olettanut noita harrastuksia yms olevan noin usein. Ei kyllä olisi silti pokkaa mennä valittamaan..
[/quote]
Php saa puolipäiväisestä tai osa-aikaisesta lapsesta n. 200e bruttona kuukaudessa + kulukorvauksen.
Olisihan se ennen kaikkea epäreilua ap:n lapselle, että pakotettaisiin joka päivä olemaan tuon hoitolapsen kanssa myös kaverikyläilyissä sun muissa. Eikä varmaan siellä kavereidenkaan kotona aina ilahduta, jos tutun lapsen mukana tulee toinen ihan vieras. Vaikka toimeen tulisivatkin, niin pitemmän päälle on kuitenkin raskasta jos toinen on aina mukana.
Mun mielestä naapuri ylireagoi, ja hänelle voisi oikeastaan antaa vaihtoehdoiksi,, että joko jatketaan nykyisellä tavalla tai sitten hän joutuu etsimään iltapäiväpaikkaa jostain muualta.
Minusta edelleen se 300 on iso raha, jos naapuri on kotihoidontuella oleva yh. Hoitoraha on vain muutaman satasen, joten tuo on siihen iso lisä. Eli minusta on ihan ok, että ottaa duunin vastaan, mutta silloin joutuu toki tinkimään jostain muusta. Jos rahalle ei ole tarvetta ja järjestely sitoo teitä liikaa, se pitää tietenkin purkaa. Kyllä ekaluokkalainen pärjää yksinkin, vaikka eihän se tietty mukavaa ole.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:19"]
Miksi naapurin lapsi ei lähde mukaan, jos sinun lapsesi menee kaverillesi? Niin kyllä olettaisin.
Sen sijaan ymmärrän, että lapsi tekee läksynsä ja soittoläksynsä. Mutta on minustakin vähän outoa, että olet sopinut harrastuksia siten, että vieras lapsi on teillä ilman sitä omaa lastasi. Olisin minäkin vähän loukkaantunut. Ja minusta 300 on aika suolainen hinta iltapäivähoidosta. Me maksamme 120, ja se on viisi tuntia joka päivä.
[/quote]
No johan provoilet! Ihan oikeasti, koulun tai leikkipuiston ip-kerho maksaa sen 80-120 euroa kuussa, mutta oletko oikeasti sitä mieltä, että jonkun pitäisi hoitaa yhtä lasta kotonaan sama aika samalla hinnalla. Siis tehdä työtä noin 60 sentin tuntipalkalla ja tarjota vielä välipalaa. Ja ottaa huomioon toivomuksia leikkikavereiden ja tekemisten suhteen? Huh huh, sanon vaan.
AP:lle vielä -- ehkä itsekin olisin luullut, että oma lapsesi on iltapäivät kotona, mutta ei naapuri tietenkään sellaista voi vaatia. Eikä tosiaankaan ole outoa, että on harrastuksia hoitoaikana. meillä ainakin harrastukset järjestetään tiettyyn aikaan ja niihin osallistuvat ne jotka haluavat ja pääsevät. En voi määrätä, koska lapseni tanssitunti pidetään tai säbäjengi treenaa. Itse ehkä yrittäisin aina joskus järjestää lapsille yhteistä tekemistä, toki noiden harrastusten ja muiden menojen ulkopuolella?
Talo elää ja vieraat kulkee ajallaan. Tottakai te ap elätte omaa elämäänne ja naapurin lapsi menee siinä sivussa. Lapsesi kulkekoon harrastuksissa ja tehköön soittoläksysi, naapurillasi on turha alkaa siihen laatimaan omia sääntöjään. Jos tämä ei sovi naapurillesi, purkakoon sopimuksen ja etsiköön toisen paikan lapselleen. Minusta on hienoa, että olet antanut tälläisen avun, minuakin säälittäisi se pieni ekaluokkalainen. Mutta sopimukseen ei kuulu se, että sinun lapsesi pitäisi rajoittaa omaa elämäänsä tämän hoitolapsen vuoksi.
mä olen luullut että kunnan pitää järjestää ekeluokkaliselle hoito koulun jälkeen.?
Jos kunta järjestää iltapäivätoimintaa niin se on järjestettävä kaikille halukkaille 1-2 luokkalaisille.Joten jos ap kriisinne ei selviä niin ryhtykää vaatimaan oikeuksianne.
En tiedä miksi, mutta tästä aloituksesta tulee heti mieleen,että on palstan ns. palkatun vedättäjän kirjoittama....
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:04"]
Minulla on ekaluokkalainen, niin on naapurillakin. Naapuri ei saanut lastaan iltapäiväkerhoon. Kysyi sitten, että hoitaisinko hänen lastaan iltapäivisin neljään saakka. Pitkin hampain suostuin. Olen hoitovapaalla ja tuo tietenkin rajoittaa sekä minun että koko perheen olemista ja menoja.Sovimme hinnaksi 300 euroa, eli on toki enemmän kuin ip-kerhossa, mutta minä en kuitenkaan kovin kummoisille tuntipalkoille pääse, varsinkin kun tarjoa vielä välipalan.
(Verot tietenkin maksan myös)
Olen yh. Sain lasteni isän kanssa sovituksi, että hän hoitaa koululaisen harrastusmenot, joita on kolmena päivänä viikossa. Näin ensinnäkin isä ja lapsi saavat keskinäistä aikaa ja lisäksi ison osan harrastuksisa saa hoidetuksi kuljetuksineen ennen klo viittä, jolloin taas minä ja ja kaikki lapset saamme nauttia vuorostamme yhdessäolosta. (eikö pikkuisiakaan tarvitse ottaa ison harrastuksiin mukaan.) Mies on yksityisyrittäjä ja saa hoidetuksi nuo vapaatunnit päivällä toisten työntekijöiden panoksella. Itse sitten tekee illallakin töitä.
Olen myös antanut oman lapsen mennä kavereiden luoksekin leikkimään noina ei-harrastepäivinä. Jos taas ei mene kavereiden luokse, niin harjoittelee soittoläksyä noin tunnista kahteen ihan omasta halustaan. (Ope on sanonut että vartti riittää.)
Nyt on tuo naapuri loukkaantunut. Hän kuvitteli, että omalla lapsellaan olisi aina leikkikaveri tuosta minun koululaisestani. Kuulemma meidän täytyisi muuttaa harrastuksien paikkaa ja soittoläksytkin pitäisi tehdä muuna aikana kuin silloin, kuin hänen lapsensa on hoidossa.
Mielestäni tuo on kohtuutonta. Ensinnäkin naapuri ei ilmaissut tuollaista toivetta kun sovimme hoidosta. toisekseen oma lapseni ei kai ole velvollinen olemaan viihdytysjoukkona, koska hänhän ei tee töitä.
Silloin kun meille tulee lapseni kavereita yms, niin silloin toki aina otetaan myös tuo hoitolapsi mukaan leikkiin.
Nuo koululaiset eivät sitä paitsi ole koskaan oikeastaan olleet hyviä ystäviä. Ulkona ovat toki leikkineet koko naapuruskunnan kanssa isommissa joukoissa yhdessä, mutta toisiaan eivät ole koskaan edes hakeneet ulos. Eli toimeen tulevat ihan hyvin, mutta luonteeltaan ovat erilaisia.
Mitä mieltä? Kumpi meistä on kohtuuton? Naapuri vai minä?
[/quote]
vanha provo. Tämä sama aloitus on ollut täällä parin viime vuoden aikana aika useasti. Kirjoitustyylikin on ihan sama.
Naapuri on kohtuuton.
Ei ole kummankaan lapsen eduksi että heidät jatkuvasti pakotettaisiin seuraan jossa ei viihdy luontaisesti. Sen sijaan hyvä että kaikki paikalla olevat otetaan mukaan leikkiin. Muuten lapsesi pitäisi saada jatkaa omat rutiininsi vaikka hoidokki paikalla. Naapurin tilanteessa ajattelisin että pääasia että iltapäivisin tuttu ja turvallinen aikuinen aina lähellä jottei nuori lapsi joutuisi olemaan ihan yksin kotona. Lapsi syö välipalan ja voi vaikka tehdä läksyt ja sitten kun omat vanhemmat tulevat kotiin sitten pyytää omia kavereita kylään jne. Mielestäni autat naapuria, koska sitoudut olemaan tiettyyn aikaan aina kotona ja vastuussa hänen lapsen hyvinvoinnista.
Naapuri on kohtuuton.
Ei ole kummankaan lapsen eduksi että heidät jatkuvasti pakotettaisiin seuraan jossa ei viihdy luontaisesti. Sen sijaan hyvä että kaikki paikalla olevat otetaan mukaan leikkiin. Muuten lapsesi pitäisi saada jatkaa omat rutiininsi vaikka hoidokki paikalla. Naapurin tilanteessa ajattelisin että pääasia että iltapäivisin tuttu ja turvallinen aikuinen aina lähellä jottei nuori lapsi joutuisi olemaan ihan yksin kotona. Lapsi syö välipalan ja voi vaikka tehdä läksyt ja sitten kun omat vanhemmat tulevat kotiin sitten pyytää omia kavereita kylään jne. Mielestäni autat naapuria, koska sitoudut olemaan tiettyyn aikaan aina kotona ja vastuussa hänen lapsen hyvinvoinnista.
Kyllä ap:kin on vähän kohtuuton. Ottaa nyt lapsi vastentahtoisesti hoitoon! Jos lapsen kaitseminen olisi mieluisaa, ei varmasti mitään ongelmaa menoissa ja arkikuvioissa olisisa, joustoa löytyisi ja kaikilla olisi parempi mieli.
Pura ihmeessä sopimus, jos koet naapurin lapsen hoitamisen noin suurena rasitteena!
Hoito ostettiin sinulta. lapsesi ei ole työsopimusta tehnyt, kuten sanoitkin. Jos ei hoito miellytä se tietenkin perutaan. Kerro tämä hänelle. Mielestäni hoitolapsesi ei voi edes kulkea lapsesi kavereilla mukana, koska on siis sinulla hoidossa ja vastuullasi.
No tässähän on kaksi näkemystä. Sinä olet mielestäsi suostunut hoitamaan naapurin lasta, riippumatta onko sinulla omaa ekaluokkalaista vai ei (eli olisit suostunut joka tapauksessa vaikka omat lapsesi olisivat kaikki pienempiä). Naapuri taas ajattelee saavansa lapselleen kaveriseuraa iltapäiviksi, ja haluaa maksaa sinulle siitä (sinänsä huomaavaista) kun sinä kuitenkin se vastuullinen aikuinen kuviossa olet.
Ymmärrän kyllä naapurinkin näkemyksen, mutta hänen tilanteessaan en kyllä kävisi vaatimaan mitään vaan sadattelisin itsekseni tyhmyyttäni ja koittaisin järjestää hoidon jotenkin muuten. Sinulla tai lapsellasi ei ole mitään velvollisuutta muuttaa aikataulujanne, toki olisi ollut huomaavaista sopimusta tehdessä vielä painottaa tuota tilannetta, että lapsesi ei ole kovin paljon kotona. Mutta ihan naapurin moka tämä on.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 08:35"]
Kyllä ap:kin on vähän kohtuuton. Ottaa nyt lapsi vastentahtoisesti hoitoon! Jos lapsen kaitseminen olisi mieluisaa, ei varmasti mitään ongelmaa menoissa ja arkikuvioissa olisisa, joustoa löytyisi ja kaikilla olisi parempi mieli.
Pura ihmeessä sopimus, jos koet naapurin lapsen hoitamisen noin suurena rasitteena!
[/quote]
Kuinka niin? Lasten isä veisi joka tapauksessa lapsen harrastuksiin iltapäivällä, koska se sopii hänellekin paremmin.
Eli mielestäsi lapsen isän pitäisi palkata illaksi työvoimaa, jotta voisi silloin kuskata lasta harrastuksiin. Tästä tulisi ainakin parin tonnin suuruinen lisälasku.
Lisäksi lapsen pitäisi luopua kahdenkeskeisestä isäajastaan ja me koko konkkaronkka pienten kanssa kulkisimme iltamyöhään monella eri bussilla harrastuspaikkoihin. Omalla autolla noihin harrastuksiin pääsee noin 20 minuutissa, busseilla menee 1,5h suuntaansa.
Eipä taida tuo 300 euroa ihan olla sen arvoinen...
ap
Annas kun arvaan: Naapuri on naimisissa tai muuten vakiintuneessa parisuhteessa. Hänen mielestään hän tekee sinulle, yhärille suuuuuren palveluksen, kun saat hoitaa hänen lastaan tuollaisella parin euron tuntipalkalla. Tuo maksu sitten oikeuttaa sen, että sinun pitäisi kiiiiiiiitollisena toteuttaa naapurin kaikki pyynnöt ja ideat. Todennäköisesti naapuri on miettinyt sitäkin, että sinun lapsellesi olisi hyväksi se, että hänen ehjän perheen lapsensa tulee teille antamaan lapsellesi oikean elämän eväitä.
Nyt on sitten pahastunut siitä, kun teidän perheellä onkin varaa harrastuksiin ja vielä sivistäviin sellaisiin (ne soittotunnit) puhumattakaan siitä, kun ex-miehesi osallistuu lasten hoitoon ja harrastuskuskauksiin...
Osaatko sanoa, että kuskaako naapurin mies heidän lastaan?
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 22:22"]
Minusta tässä on vähän kaksi ääripäätä (sinun ajatukset ja naapurin ajatukset). Itse ehkä ajattelisin, että on ok, että lapsesi menee ohjattuihin harrastuksiin silloin, kun ne on (siis vaikka hoitolapsi onkin teillä). Tuo soittoläksyn teko on vähän siinä ja siinä. Jonkin verran soittamista on ihan ok (vaikka tuo soitto-open minimi, 15min), tuntitolkulla silloin kun kaveri on teillä niin ei. Muille kavereille en päästäisi silloin, kun hoitolapsi on paikalla ja muita kavereita päästäisin teille silloin vain sillä ehdolla, että hoitolapsikin otetaan leikkeihin mukaan.
Tuntipalkkahan on ihan ok, kun hoitolapsen hoito ei sido sinua koko aikaisesti (eli hoidat hänet omien lapsien hoidon ohessa).
[/quote]
Miksi soittoläksyä ei saisi soittaa? Muinakin päivinä lapsi soittaa vähintään sen tunnin verran. Josl apsi ei saisi mennä viikolla noiden entisten naapureiden luokse, ei hän näkisi heitä ollenkaan. Viikonloppuina kun ovat aina etävanhempansa luona. ja nämä entiset naapurit ovat lapseni parhaita kavereita.
Kuten jo sanoin, niin lapseni ottaa ihan itsenäisestikin tuon hoitolapsen kaveriensa kanssa mukaan leikkiin, silloin kun leikkivät meillä.
Hoitolapsi todellakin sitoo minua. Jos häne ei tulisi, niin pienempien lasten kanssa en olisi noina isomman lapsen harrastupäivinä kotona ollenkaan. Heidän päiväuniaikanaan olisi lenkillä juoksuvaunujen kanssa, kuntosalilla ja lapsen´t nukkuisivat lapsiparkissa, ostoksilla tai tuttavien luona kylässä.
Eli todellakin luovun omasta vapaa-ajastani tuon naapurin lapsen vuoksi. Yh:na minulla ei sitä vapaa-aikaa muutenkaan ole niin hirveän paljon, joten uhraus on tminulta todellakin suuri. Mielestäni vaan kenenkään ekaluokkalaisen ei pitäisi olla yksin.
ap