Oletatko, että yövieraat tuovat omat petivaatteensa tai pyyhkeensä?
Gallup
Kommentit (88)
Pitääkö niiden tuoda omat eväätkin?? Jestas! Kun meille tullaan kylään, niin kyllä minä ruokin ja laitan sängyt ym. Ja kun itse menen kylään, niin vastavuoroisesti "saan palvelua". Kohteliasta on toki ilahduttaa isäntäväkeä viinipullolla, kahvipaketilla tms tuomisilla.
en oleta. vanhempani tuovat aina ja minusta se on koomista! mutta jos on iso porukka tulossa niin sitten koska meillä ei ole mitään massiivista petivaaterepertuaaria :)
Julkisilla tulijoilta en oleta, autoilevalta lapsiperheeltä kyllä.
Itse viedään miehen sukulaisiin lakanat... ollaan yötä isovanhemmilla, tädillä, toisella tädillä.... Kaikki kolmeko pesisivät meidän lähdettyä neljät lakanat, pefletit ja pyyhkeet?
En odota. Meillä on vain kolme vieraspetipaikkaa, joten selviän niiden pesemisestä ihan kivasti.
En todellakaan oleta, mutta jos yhtään epäilen, että kyläpaikassa niitä toivotaan, pakkaan itse mukaan. Oma karjalainen äitini piti aivan selvänä, että vieraiden pedit pedataan valmiiksi ja pyyhkeet tarjotaan. Näin toimin itsekin ilman muuta.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:20"]
Julkisilla tulijoilta en oleta, autoilevalta lapsiperheeltä kyllä.
Itse viedään miehen sukulaisiin lakanat... ollaan yötä isovanhemmilla, tädillä, toisella tädillä.... Kaikki kolmeko pesisivät meidän lähdettyä neljät lakanat, pefletit ja pyyhkeet?
[/quote]
No suurperheen äitinä en koe yhden perheen lakanoiden pesua isoksi hommaksi. Työnnän pyykkikoneeseen, ohjelma päälle. Parin tunnin päästä pois ja kuivumaan narulle tai kuivuriin. Sitten viikkaan ne kaappiin.
No en oleta, saattaisin jopa hieman loukkaantuakkin jos joku toisi. Kun meille tulee vieraita tarjoan mielelläni seuraa, ruokaa, juomaa, puhtaat lakanat ja pyyhkeet. Meitä on seitsemän hengen perhe ja pyykkiä on niin paljon että ylimääräinen lakanapyykki ei tunnu missään.
Pienten lasten yh:na pyysin vieraita tuomaan lakanat. Pesutupaan oli aina niin hankala mennä lasten kanssa. Nyt ei ole väliä, koska lapset on isoja ja pyykinpeseminen ei ole enää ongelma.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:25"]
En todellakaan oleta, mutta jos yhtään epäilen, että kyläpaikassa niitä toivotaan, pakkaan itse mukaan. Oma karjalainen äitini piti aivan selvänä, että vieraiden pedit pedataan valmiiksi ja pyyhkeet tarjotaan. Näin toimin itsekin ilman muuta.
[/quote]
Me oltiin yötä miehen tädin luona toissa kesänä. Täti ilmoitti, että ottakaa lakanat ja pyyhkeet matkaan.
Kun menimme sinne, ei mitään oltu laitettu valmiiksi. Saimme itse levittää sohvan, hakea peitot ja tyynyt varastosta ja pedata sängyt.
Onneksi tajusimme viedä tuliaisiksi myös syötävää, koska tuli aika vaivautunut olo, että täällä taitaa olla omapalvelu.
Kun meille tulee yövieraita, petaan sängyt valmiiksi ja laitan pyyhkeet odottamaan. Ruoat teen heille, enkä odota, että vieraat teke ruokaa ja tiskaa ja siivoaa. Meillä osoitetaan vieraille, että heitä on odotettu
Jos on isommat partyt ja monta ihmistä jää yöksi on ihan kiva jos jollain edes on oma petivaatteet. Jotkut tulee esim.makuupussin kanssa niin sit ei tarvitse kuin tyynyliinat lainata. Tota tapahtuu kyllä tosi harvoin, mutta joskus pidetään kesäjuhlia ja saattaa olla kymmenkuntakin yöpyjää, ois aika homma sitten sen pyykin kanssa. Itse otan mökkireissulle omat kamat, mutta kotivierailulle en.
No, en odota, että toisivat, olisi kyllä sangen outoa, en kyllä itsekään vie mukanani, ellei toisin sanota.
Oletan, että tuovat pyyhkeet. Lakanoista yleensä sovitaan, jos ei ole mitään puhetta, en oleta että vierailla on lakanat mukana.
Jos on isompi porukka tulossa yökylään, niin pyydän ottamaan omat lakanat ja petivaatteet, koska meillä ei ole tarpeeksi. Pyyhkeitä kyllä löytyy lainattavaksi.
Meille tulee vain hyvin tuttuja ihmisiä yökylään, joten voimme etukäteen sopia ottavattko omat vai eivät. Yleensä kyllä meiltä löytyy kaikki tarvittavat, mutta jokunen aika meillä oliu pesukone rikki ja pyykit pestiin kuukauden verran siskon koneella. Joten silloin olisin pyytänyt varmaan ottamaan omat, jos ne helposti olisivat mukana kulkeneet.
Jos itse olen menossa yökylään, kysyn tarvitseeko tuoda petivaatteita tai pyyhkeitä. Varsin yksinkertaista. Miksi pitäisi olettaa jotakin?
En oleta että vieraat tuovat omat lakanat ja pyyhkeet, mutta ilahdun kyllä jos vieraat ovat niin huomaavaisia. Omalla autolla tulevat niin useimmiten tekevätkin, ymmärrettävästi koska kuljettaminen on helppoa.
Viemme omat mukana kylään mennessämme (3 henkeä), koska on mielestäni kohtuutonta pesettää isäntäväellä vielä pyykkiämmekin kestityksen lisäksi. Toisekseen, olemme hajusteallergikkoja ja omat tekstiilit on pesty hajusteettomasti, jotta voimme varmuudella nukkua niissä. Ja kolmanneksi, minusta on ekologisesti älytöntä pestä isoa kasaa vuodevaatteita yhden tai parin yön takia. Kotona voi vielä nukkua muutaman yön "kylätelleissä" lakanoissa ja käyttää reissupyyhettä.
Olisi kiva jos tuotaisiin, mutta mielelläni lainaankin. Jos meillä joka viikonloppu ravaisi joku niin sitten kyllä pyytäisin. Itse vien melkein aina koska haluan nukkua omissa ja etenkin muiden mökeille, koska en halua että joku joutuu minun takiani kantaa pyykkejä kasoittain kotiin ja taas mökille. Sängyt laitetaan yleensä yhdessä vieraiden kanssa ja kun lähtevät siivoon kyllä itse sängyt pois. En vaadi todellakaan vieraita auttamaan seuraavana päivänä. Jotkut sen toki tekevät itsekin :)
Kyllä mä oletan, että autoilevat yökylävieraat tuovat omat lakanat. Tosin en mä siitä pahastu, jos joku ei tuo, mutta itse vien aina (paitsi vanhemmilleni) ja samoin laitan lapsille lakanat ja pyyhkeet mukaan, kun menevät kavereilleen yökylään.
kyllä jos tulossa useampi kuin yksi. Jos tulee lentokoneella niin ei tietty sitten. Itsekin vien aina pyyhkeet ja lakanat, on röyhkeää olla viemättä.