Oletatko, että yövieraat tuovat omat petivaatteensa tai pyyhkeensä?
Kommentit (88)
Oletan, että oma pyyhe on mukana ja itsekin otan pyyhkeen aina mukaan. Vähän oudompaan kyläpaikkaan otan lakanatkin, tai sitten kysyn etukäteen, että tarvitseeko tuoda. En oleta, että vierailla on lakanat mukana ja kyllä mä pyyhettäkin lainaan, jos ei ole ottanut omaa.
Jos tullaan autolla, niin yleensä otetaan omat lakanat. Jos mennään julkisilla, niin ei oteta lakanoita mukaan. Näin niinkuin pääsääntöisesti kaikkien niiden kanssa joissa yökyläillään molemmin puolin.
Jos joku yksittäinen tulee yöksi ja kysyy lakanoista, niin yleensä sanon ettei tarvitse ottaa. Jos taas tulee kolmilapsinen perhe yöksi, niin silloin yleensä pyydän ottamaan lakanat mukaan.
Miksi niin moni olettaa että omat pyyhkeet mukaan. Eikö ole ällöä sitten vieraiden lähteä kotiin märät pyyhkeet kassissa?
En oleta, että olisi omat liinavaatteet mukana. Ei niiden peseminen ole minulle niin iso työ: koneeseen vaan, sitten kuivuriin ja sitten kaappiin.
Liinavaatteet vievät hyvin paljon tilaa matkalaukuissa ja niiden raahaaminen kyläpaikkoihin on vaivalloista. Moni tulee pienten lasten kanssa, jolloin on muutenkin paljon matkatavaraa, ja matkustaa junalla tai lentokoneella. Vaikka tulisivat autolla ja kysyisivät, tuovatko lakanat, sanoisin, ettei tarvitse.
Mäkin ,loukkaantuisin, jos joku raahais omat lakanansa mukanaan. Ja hävettäs. Jos ei meidän tarjoomukset kelpaa, voi mennä hotelliin.
Jos vieraat tulevat julkisilla, ei tarvitse raahata petivaatteita/pyyhkeitä.
Jos vieraat tulevat omalla autolla, pitää tuoda.
Komppaan niitä, jotka ei oleta mitään vaan sopii asioista. Kun meille tulee yövieraita, sanon että mitään ei tarvitse tuoda mukana. Kun mennään tutuille yökylään, tiedän että sinne ei tarvi viedä mitään mukana. Jos mennään vähän oudompaan paikkaan, kysyn ja toimin ohjeiden mukaan. Ja tosiaan, tässä sitten oletan sen verran, että emäntä kehtaa sanoa jos haluaa meidän tuovan omat petivaatteet. Kurjaa olisi, jos hän vakuuttaisi että ei tosiaan tarvitse ottaa mitää mukaan, ja sitten kärvistelisi kiukuissaan kun joutuu meidän jäljiltä pyykkäämään :)
Miksi ihmeessä ihmisten pitää tuoda omat lakanat? Niitä vartenhan täytyy usein ottaa ylimääräinen kassi, jos on enemmän kuin yhden hengen lakanat. Ne vievät tilaa ja painavat paljon. Harvalla kai käy niin usein yövieraita, että lakanoiden pesua joutuisi alvariinsa tekemään. Sitäpaitsi suurimmalla osalla suomalaisista talouksista taitaa olla oma pesukone.
En ole ikinä törmännyt siihen, että joku olisi ottanut omat lakanat ja pyyhkeet mukaan! Eikä kukaan ole minullekaan sanonut, että mikset tuonut lakanoita...ehkä ovat sitten vaan paheksuneet hiljaisesti.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:22"]
Miksi ihmeessä ihmisten pitää tuoda omat lakanat? Niitä vartenhan täytyy usein ottaa ylimääräinen kassi, jos on enemmän kuin yhden hengen lakanat. Ne vievät tilaa ja painavat paljon. Harvalla kai käy niin usein yövieraita, että lakanoiden pesua joutuisi alvariinsa tekemään. Sitäpaitsi suurimmalla osalla suomalaisista talouksista taitaa olla oma pesukone.
[/quote]
Mun mielestä on silti järkevämpää ja jopa ekologisempaa ottaa se liinavaatekassi mukaan. Jos ollaan 4 yötä reissussa ja yövytään 3 eri paikassa, niin tuntuisi todella idiootilta jättää 3 pyykkiläjää kuin tuoda 1 kasa kotiin, joista vielä pyyhkeet ripustetaan kylppäriin käyttöön.
Toisekseen meillä on aika usein omat tyynytkin mukana: lapsella oma pieni ja itsellä sellainen muotoiltu.
Kolmannekseen kun viimeksi lapsella tuli yöllä vesivahinko ja seuraavaksi yöksi lainattiin papalta lakana... hän laittoi sen aamulla takasin kaappiin. Joo, onhan se typerää pestä 1 yön käytön jälkeen.... mutta enpä enää luotaisi tuolla saavani puhtaita petivaatteita itsekään.
Omien lakanoiden ja pyyhkeitten mukana kuljettaminen kyläpaikkaan oli kotonani itsestään selvä juttu. Johtui varmaan siitä, että ennen pyykinpesu oli valtava proseduuri, kun ei ollut pesukoneita lainkaan tai vain yksinkertainen pulsaattorikone. Kuivatus varsinkin talvisaikaan oli hankalaa. Eli jo oman perheen pyykeissä oli ihan riittävästi tekemistä, eikä tavallisessa työläisperheessä ollut Huldaa tai Mandaa auttamassa pyykin kanssa.
Minä olen jatkanut äidiltä opittua perinnettä, eli kuskaan omat lakanat ja pyyhkeet. Ilahdun myös, jos vieraatkin tuovat omat liinavaatteet mukanaan, mutta en suoranaisesti edellytä sitä. Onhan pyykinpesu nykyään paljon helpompaa, vaikkei mulla esim. ole kuivausrumpua tai kuivauskaappia vieläkään, vain hyvä pesukonen, ja ihmisillä on runsaammin liinavaatteitakin kuin lapsuudessani.
En oleta. Avaan suuni ja sanon "Meiltä löytyy sitten petivaatteet ja pyyhkeet, ei tartte ottaa mukaan".
tai
"Tuodaanko lakanat ja muut tullessamme, löytyykö teiltä tyynyjä tarpeeksi"
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 18:11"]
Petivaatteet ei. Pyyhkeet joo.
Syystä, että pyyheliinat on mielestäni henkilökohtaisia. Tietysti lainataan, jos omia ei ole.
[/quote]
Täsmälleen näin. Mutta esim. kun on menty mun poikamies veljen luokse autolla, on viety omat lakanat ja jopa tyynyt ja peitot. Jos junalla, on kysytty, onko hänellä petivaatteita. Mutta suvun kesken noin muutoin meillä on ollut jjotenkin itsestään selvää, että pyyhkeet omat, petivaatteet talon puolesta. Yleensä jos ei ole mukana, se on unohtunut ja aina löytyy lainapyyhkeitä.
Meitä hajusteallergisia on aika paljon, ja toisaalta monet pesevät pyykkinsä voimakkaasti tuoksuvalla pesuaineella ja käyttävät vielä voimakkaasti tuoksuvaa huuhteluainetta, niin että vaikka lakanat olisi kuivatettu kesällä ulkonakin, niin niissä säilyy vahvat aromit. Itse pesen ja huuhtelen pyykkini hajusteettomilla aineilla. Pesu- ja huuhteluaineelle haisevat liinavaatteet saavat kurkun kuristumaan ja nenän vuotamaan, väkevimmät hajut myös silmät kirvelemään. Oman hyvinvointini takia siis kuskaan aina liinavaatteet ja pyyhkeet kyläreissulle mukaan. Tosin mieluiten palaan illaksi kotiin, sillä omassa sängyssä nukuttaa parhaiten!
Jos kokonainen perhe tulee autolla kylään, oletan että heillä on petivaatteet ja pyyhkeet, mutta lainaan tietenkin, ellei ole. Junalla ja lentokoneella tulevilla en oleta olevan mukana ylimääräistä, mutta usein heilläkin on pyyhkeet.
jos vieraat tulee autolla niin mun mieletä olis kohteliasta tuoda lakanat. Sen sijaan millään hankalammalla kulkuneuvolla en kyllä missään tapauksessa odota, että lakanat raahataan. Samoin teen itse, mutta varmistan usein vielä emännän ajatukset, jos olen iste menossa kylään.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:12"]
Miksi niin moni olettaa että omat pyyhkeet mukaan. Eikö ole ällöä sitten vieraiden lähteä kotiin märät pyyhkeet kassissa?
[/quote]
Minä kävin eilen lapsuuden kodissani saunassa ja kyllä se pyyhe ehti ihan kuivua kun lähdin puolilta päivin kois. Suihkussa en pysty siellä ilman saunaa käymään, kun on siellä niin kylmä.
[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:12"]
[/quote]
Moni (kuten myös minä) pitää niitä henkilökohtaisina tarvikkeina. Itse otan aina oman pyyhkeeni mukaan ja suurimmalla osalla meidän vieraista on oma pyyhe mukana. Tietysti lainataan, jos ei ole, eikä siinä mitään ongelmaa ole.
Itse asiassa mulle ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vieraiden pyyhkeistä tai lakanoista, olipa niillä omat mukana tai sitten ei. Ja veikkaanpa että yhtä vähän väliä sillä on suurimmalle osalle ihmisistä. Että siinä mielessä ihan sama, mitä oletuksia itse kullakin on. Sitten on tietysti nämä mielensäpahoittajat, jotka saa lakanoistakin loukkaantumisen aiheen.
En oleta, ellei siitä ole erikseen sovittu. Jotkut ihmiset eivät halua missään nimessä olla mitenkään vaivaksi ja vaativat siksi saada tuoda omat lakanat, mutta tämä on melko harvinaista. Laitan aina valmiiksi. Pyyhkeensä vieraat saavat kyllä itse tuoda