Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletatko, että yövieraat tuovat omat petivaatteensa tai pyyhkeensä?

Vierailija
22.09.2013 |

Gallup

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tottakai.Samoin me teemme kun lähdemme kylään, otamme omat peitot ja tyynyt aina mukaan. Kyläpaikoissa on kehuttu miten helppoa, kunnei yhden yön takia tule kauheaa ylimääräistä pyykkimäärää. Meillä iso perhe ja pyykkiä riittää muutenkin.

Vierailija
62/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelisin automaattisesti, ettei mitään vuodevaatteita oteta mukaan ja olisin todella yllättynyt jos jollain yövieraalla sellaisia olisi mukanaan. Mutta kuitenkin jos olen ekaa kertaa johonkin yöksi menossa niin kysyn kuitenkin aina, että onhan heillä minulle peitto ja tyyny ja jos ei ole niin otan makuupussin mukaan. Yleensä mökeillä ihmisillä ei ole ekstratarvikkeita vieraille vaan makuupussi lähtee mukaan. Ymmärrän sen, että jotkut ottavat oman tyynyn mukaan.

Pyyhe on vähän monimutkaisempi juttu. Minulla on muutama kyläpaikka joihin en yleensä ota pyyhettä mukaan. Mutta sitten taas jos on vähemmän tuttu paikka niin yleensä otan sen pyyhkeen mukaan kysymättä. Joskus kyllä kun otin oman pyyhkeen mukaan niin minut yllytettiin käyttämään kyläpaikan pyyhettä ettei tarvitse kosteaa pyyhettä seuraavana aamuna kassiin tunkea.

Eli oletan, että kyläpaikka lainaa, jos heillä suinkin on mitä lainata ja tämän varmistan uudessa paikassa ennen kyläilyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Oletus on että talon puolesta on lakanat ja pyyhe, ellei mene kylään esim. vanhan, sairaan tms. ihmisen luo jolle ekstrapyykki olisi suuri rasite tai ellei isntäväki sano että tuokaa omat.

Olen Helsingistä, sukulaisia on Pohjanmaalla ja Lapissa ja kaikki toimivat samoin (joskus on ollut juttua onko tämä lakana-juttu paikkakunansta kiinni).

Vierailija
64/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungissa en jaksa välittää. Kiva jos joku tuo, mutten mitenkään salaa huokaile ja pyörittele silmiäni, jos ei tuoda. Kaapissa on lakanoita enemmän kuin riittävästi, ja pesukoneessa ja kuivausrummussa ne puhdistuvat helposti.

Mökillä taas osaan arvostaa, jos vieraat (varsinkin omalla autolla pihaan saapuvat!) tuovat omat lakanat ja pyyhkeet. Saatamme viipyä kesäkaudella mökillä viikkojakin putkeen, eikä mökillä ole mitään mahdollisuutta pestä lakanoita. Jos esim. kahden viikon aikana käy kaksi neljän hengen perhettä yhden yön vierailulla kukin, joudumme kaupunkiin palatessamme raahaamaan mukanamme kahdeksat lakanat ja pyyhkeet plus tietenkin omat pyykkimme. Niitä ei ihan hetkessä pestä. Jälleen, en minä mitään raivareita saa tai edes pahastu, jos niitä lakanoita ei olekaan. Sen verran vain voi ajatella, että me joudumme raahaamaan kaikki käytetyt lakanat kotiimme 200 km päähän ja sitten taas mökille.

Vierailija
65/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tää voi olla näin vaikeaa?

Vieraille lämmitetään sauna ja sanotaan:"Menkää te ensin, tarvitsetteko pyyhkeitä, kertispeflettejä on siinä pesukoneen päällä."

Vieraiden lasten nukkumaanmenoaika lähestyy ja sanotaan: "Sohvan saa levitettyä, 2 irtopatjaa löytyy, alakerrassa voitte nukkua missä haluatte. Tässä on tyynyjä ja peittoja valitkaa sopivimmat. Otitteko lakanat vai haenko kaapista? Tarvitseteko apua vai laitatteko keskenänne kun me menemme vuorostamme saunaan?"

Vierailija
66/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne pyyhkeet teillä ihmiset on aamulla märät? Uitatteko te niitä illalla vedessä vai ettekö laita niitä mihinkään kuivamaan? 

Vierailija
67/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Tosin niin harvoin käy yövieraita, ettei haittaa etteivät tuo omia lakanoita. Jos pitäisi kymmenpäinen lapsiperhe majoittaa niin siinä tapauksessa saisivat tuoda omat lakanat jo ihan siitä syystä ettei omat lakanavarastot ihan noin laajat ole.

Vierailija
68/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen tai meille tulee omalla autolla enemmän kuin yksi ihminen, niin otan/oletan, että on omat liinavaatteet ja pyyhe mukana. On mielestäni aika turhauttavaa pestä niitä yhden, kahden yön käytön jälkeen.

Junalla tai bussilla kulkien ei niitä tarvitse kantaa mukanaan.

Ei tätä seikkaa voi sentään verrata omien eväiden mukana tuomiseen. Tuliaiset kuitenkin kuuluvat kyläilyyn, haluan ilahduttaa itse ja ilahdun, jos itse saan!  Tuliainen saa olla pienikin, esim. kukka, mutta saajalleen ajateltu.

Vierailija
69/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö muista galluppia jossa selvisi ettei suurin osa pese lakanoita eri vieraiden värillä. 

Vierailija
70/88 |
22.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä liinavaatteet ja pyyhkeet sille määrälle, joka meidän taloon pystytään majottamaan. Itse kyllä otan omat mukaan, silloin harvoin kun vieraissa yövyn.

Vierailija
71/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupunkioloissa en oleta, että tuodaan omia liinavaatteita tullessa. Toisaalta en loukkaannu, jos joku haluaa näin tehdä.

Oman perheen lähtiessä reissuun riippuu tapauksesta otetaanko omat petivaatteet ja pyyhkeet. Toisten mökille mennessä aina. Muutenkin autolla mennessä usein omat mukana. Jos mennään julkisilla, saa kyllä talo tarjota.

Vierailija
72/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta muita vastauksia: en oleta. Sovin asiasta vieraan kanssa. Kaikenlainen olettaminen on hanurista, tässäkin asiassa on erilaisia tapoja. Nähdään täälläkin, kun muutama sivu on näköjään jo vängätty.

Vierailija
73/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on ilmeisesti jakolinja sen mukaan, että mistä on suku kotoisin. Länsi-suomalaiset eivät halua missään olosuhteissa vaivaksi, kun taas itä-suomalaiset taas pitävät kunnia-asiana olla mahdollisimman vieraanvaraisia. 

Mulla on englantilainen mies ja jos siellä kyläillessä annetaan vieraille paras sänky jos ei ole erillistä vierashuoneita. Siis vieraat nukkuvat isäntäväen sängyssä ja isäntäväki tilapäisillä patjoilla. 

Vierailija
74/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:22"]

Miksi ihmeessä ihmisten pitää tuoda omat lakanat? Niitä vartenhan täytyy usein ottaa ylimääräinen kassi, jos on enemmän kuin yhden hengen lakanat. Ne vievät tilaa ja painavat paljon. Harvalla kai käy niin usein yövieraita, että lakanoiden pesua joutuisi alvariinsa tekemään. Sitäpaitsi suurimmalla osalla suomalaisista talouksista taitaa olla oma pesukone.

[/quote]

Minäkin ihmettelen. En ole oikeassa elämässä ikinä kohdannut tätä ilmiötä. Aihe vapaalta vasta luin joku vuosi aiemmin, että ihmiset raahaavat lakanoita matkassaan, kun menevät kylään.

Oikeasti en ole koskaan tällaiseen törmännyt

Vierailija
75/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="22.09.2013 klo 21:12"]

Miksi niin moni olettaa että omat pyyhkeet mukaan. Eikö ole ällöä sitten vieraiden lähteä kotiin märät pyyhkeet kassissa?

[/quote]

Moni (kuten myös minä) pitää niitä henkilökohtaisina tarvikkeina. Itse otan aina oman pyyhkeeni mukaan ja suurimmalla osalla meidän vieraista on oma pyyhe mukana. Tietysti lainataan, jos ei ole, eikä siinä mitään ongelmaa ole.

Itse asiassa mulle ei ole koskaan ollut mitään ongelmia vieraiden pyyhkeistä tai lakanoista, olipa niillä omat mukana tai sitten ei. Ja veikkaanpa että yhtä vähän väliä sillä on suurimmalle osalle ihmisistä. Että siinä mielessä ihan sama, mitä oletuksia itse kullakin on. Sitten on tietysti nämä mielensäpahoittajat, jotka saa lakanoistakin loukkaantumisen aiheen.

[/quote]

Kyllä minua harmittaisi, jos olen pedannut valmiiksi vieraille pedit lakanoineen ja pussilakanoineen ja palstamamma heti kylään tullessa repisi lakanat irti ja vaihtaisi omat. Pyykkiin ne omat menisi kuitenkin,koska en todellakaan viikkaisi niitä suoraan kaappiin.

Ja kyllä pesen kaiken hajustettomalla, ettei siitäkään ole kyse. Pitäisin todella outona vierasta, joka ensimäisenä hajottaisi pedatut petit ja ottaisi käyttöön kotoa tuodut lakanansa.

Miten te pystytte olemaan ulkomailla hotellin lakanoilla, jos olette noin takertuneet kotitavaroihin. Raahaatteko te ulkomaillekin lakanat ja omat lihapullat ja pyyhkeet matkassa.

Vierailija
76/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.09.2013 klo 06:08"]

Tässä on ilmeisesti jakolinja sen mukaan, että mistä on suku kotoisin. Länsi-suomalaiset eivät halua missään olosuhteissa vaivaksi, kun taas itä-suomalaiset taas pitävät kunnia-asiana olla mahdollisimman vieraanvaraisia. 

Mulla on englantilainen mies ja jos siellä kyläillessä annetaan vieraille paras sänky jos ei ole erillistä vierashuoneita. Siis vieraat nukkuvat isäntäväen sängyssä ja isäntäväki tilapäisillä patjoilla. 

[/quote]

Ovat varmaan ihmeissään, kun tulevat Suomeen ja he saavat nukkua sohvalla takin alla, kun suomalainen ei halua antaa lakanaa vieraalleen. 

Suomalaiset ovat kyllä ihan oikeasti tosi junttia kansaa. Muualla vieraita arvostetaan, Suomessa vieras raahaa puoli omaisuutta matkassa ja tuo ruoat yms. ja silti emäntä pyörittelee silmiään, kun vieras ei tullut tiskaamaan tai tekemään ruokaa ja itkee, kun joutui passaamaan vieraita.

Miksi te erakot ette suoraan sano vieralle, että menevät hotelliin ja eivät edes kahvilla viivy kovin kauaa teillä, kun se tuntuu olevan niin vaivalloista

Vierailija
77/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oletus on se, että lakanat ja pyyhkeet tulevat talon puolesta. Joskus jotkut tuovat omat lakanansa, enkä siitä ajattele sen kummempaa kuin että varmaan haluavat säästää mut pyykiltä. 

Joskus pyydän itse joitain vieraita tuomaan lakanoita. Meillä käy varsinkin kesällä todella paljon yövieraita, kesän aikana kävi yhdettoista erillistä porukkaa ja enimmillään talossa oli kuusi aikuista vierasta, joten vieraspyykkiä on välillä ihan oikeasti paljonkin!

Tietyt ihmiset tuovat aina petivaatteensa, esim. yksi kaveri, joka yöpyy yleensä meillä vieraillessaan vanhempiensa luona. Hän tuo peiton ja tyynyn mukanaan. Leirintäalueita kiertäville kesämatkalaisille laitan yleensä lakanat, vaikka sanoisivat, että makuupussi välttää: ajattelen, että on kiva nukkua välillä lakanoissakin.

Itse en yleensä vie omia lakanoita mukana, mutta joskus teemme reissuja, joilla yövymme tosi monessa paikassa, ja tuntuu jotenkin tuhlaukselta käyttää joka paikassa lakanat! Silloin otamme mukaan kevyet makuupussit, tyynyliinat ja pyyhkeet. Lapsen peiton ja tyynyn otan yleensä mukaan ja matkasänkykin kulkee mukana.

Vierailija
78/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sieluni silmin nähdä, kun palstamammuli menee ystävilleen viikonloppuvierailulle

Hänellä on iso kassi matkassa, missä on omat lakanat ja omat eväät. Kun hän saapuu ystävänsä luokse, hän juoksee heti raivona repimään ystävän laittamat sängyt auki ja nakkelee ystävän lakanat loukkaantuneena lattialle.

Palstamammuli haluaa nukkua omissa lakanoissa, syödä omaa ruokaa. On tuoksuallergiaa ja hän epäilee, että ystävä ei varmaan ole pessyt lakanoita kunnolla. Omaa ruokaakin syö, koska pelkää ystävän hygieniatasoa.

On ihmisillä mennyt hulluksi hygieniahömpötykset, kun epäilevät ystäviensä siivous-ja pyykkitaitoja. Varmaan nämä juuri kantavat ulkomaillekin ne suomalaiset lihapullat matkassa ja tarkastavat hotellihuoneen suurennuslasin kanssa, ettei siellä vain ole "niitä kamalia lutikoita"

Vierailija
79/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä vieraillaan sen verran tutuissa paikoissa, että on jo vakiintuneet tavat.

Kun mennään miehen puolen sukulaisten luo, siellä mennään yleensä paikasta toiseen ja meillä on lakanakassi mukana (5-henkinen perhe), koska heillä mökillä ei ole lakanoita, eikä juoksevaa vettä, ei edes kaivoa. Tarvitsemme tuonne siis jokatapauksessa lakanat sinne mennessämme, joten mielellään käytämme niitä sitten muissakin paikoissa samalla reissulla, koska tuntuu niin älyttömältä, että meidän perheemme yhden yön nukutut lakanat menevät sitten pyykkiin. 5 x aluslakana, 5 x pussilakana ja 5 x tyynyliina ei yleensä mene ihan yhtenä koneellisena. Tämä on tavallaan vakiintunut käytäntö, eikä siitä tarvitse erikseen sopia mitenkään. Usein appivanhemmilla on meille jo sängyt pedattuna kun heille menemme, joten lakanakassi olkoon autossa sen yön (tai pari), no big deal.

Parin kaveriperheen kanssa on vaan joskus ammoisina aikoina muodostunut käytäntö että puolin ja toisin tuodaan omat lakanat ja pyyhkeet, ei tarvitse sen kummemmin sopia.

Vieraampien kanssa kysyn, tuonko lakanat tullessamme ja toisaalta sanon jos kysytään, että meille ei tarvitse tuoda mitään.

Vierailija
80/88 |
23.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en, hei haloo!