Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lihoavat nuoret naiset

Vierailija
28.08.2020 |

Mistä johtuu, kun niin monet nuoret naiset ovat nykyään lihavia? Ei pulleita vaan lihavia. Itse oli omassa nuoruudessa se silmiinpistävä luokan pullukka ja edelleen, nyt 30 -vuotiaana, olen 10-15kg ylipainoinen, mutta silloin (15-20 vuotta sitten) meitä lihavia tyttöjä/nuoria naisia oli paljon vähemmän. Nykyään alkaa olemaan aika masseva prosentti katukuvassa kookkaita naisia.

Toivottavasti ei poistu, ei ole mitään läskivihaa, kun itsekin olen pullero. Kiinnostaa vaan tietää

Kommentit (453)

Vierailija
161/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävimme 1 kk sitten Tallinnassa ja ero Helsingin katukuvaan oli kuin päivä ja yö. En nähnyt koko VIIKON yhtäkään selkeästi lihavaa nuorta. Siis sellaisia +5-10 kg ylimääräistä oli muutama ja loput hoikkia. Koko kaupunki. Mistä tämä johtuu? 

t. kolmekymppinen nainen

Liikuit lähinnä Tallinnan keskustassa?

Meillä on mökki Viron landella. Ihmiset on siellä tosi aktiivisia, kuten ylipäätään koko Virossa. Touhuavat, kävelevät ja puuhaavat. Mummot ja papat, jo tosi vanhatkin, kävelee rivakasti selkä suorana. Pikkulasten vanhemmat harrastaa ja ulkoilee tosi paljon. Silmin nähden ovat hoikempia ja vetreämpiä kuin suomalaiset. Poikkeus on alimman yhteiskuntaluokan venäläiset, mutta lihavuus ei ole heidän suurin ongelmansa lainkaan. Siitä kansallisuudesta parantuminen tuskin on mahdollista.

Vierailija
162/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin netistä videoita tuosta Valkovenäjän mielenosoituksista siis silloin kun ne just alkoi ja kymmeniä tuhansia ihmisiä oli kaduilla. Niin se pisti silmään, että siellä oli todella paljon naisia kans ulkona ja 99% niistä oli hoikkia ja laihoja. Samoin esim Venäjällä ja Ukrainassa on enemmän hoikia ja laihoja kuin ylipainoisia nuoria naisia. Se myös johtuu siitä, että he ovat tosi tarkkoja oman painon kanssa ja jo teini iästä lähtien tarkkailee mitä ja pljonko syö.

Noissa kulttuureissa on perinteenä avioitui nuorella iällä. Naisen tärkein tehtävä on löytää mies. Laittaudutaan, pysytään hoikkana yms. että mies löytyy. Kilpailu on kovaa, naisia on enemmän kuin miehiä. Perheen perustamisen jälkeen moni rupsahtaa ja lihoo todella paljon.

Tämä. Esim Venäjällähän ollaan tilastojen mukaan lihavampia kuin meillä, vaikka aina puhutaan hoikista venakoista.

Naisen on markkinoitava itsensä.

Suomessa ylipainoisia nuoria naisia on enemmän, vaikkei toki niin paljon kuin nuoria miehiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävimme 1 kk sitten Tallinnassa ja ero Helsingin katukuvaan oli kuin päivä ja yö. En nähnyt koko VIIKON yhtäkään selkeästi lihavaa nuorta. Siis sellaisia +5-10 kg ylimääräistä oli muutama ja loput hoikkia. Koko kaupunki. Mistä tämä johtuu? 

t. kolmekymppinen nainen

Liikuit lähinnä Tallinnan keskustassa?

Maaseudulla on rumemmat ja tyhmemmät ihmiset, ihan kaikkialla maailmassa.

Vierailija
164/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ainakin kaverit haluaa aina mennä syömään ja/tai drinkeille jos nähdään. Usein naiset taitaa nähdä toisiaan just ruuan tai drinkkien merkeissä eikä vaikka niin et hengaillaan vaan toisen luona. Itselläni on ehkä yksi kaveri, joka haluaa nähdä vaan tolleen ''hengaillen'' ja muut haluavat aina syödä ravintolassa tai mennä kahville jne. Siinähän niitä kaloreita kertyy aika nopeaa huomaamatta, jos käy ulkona syömässä monta kertaa viikossa.

Amk/yliopistotasolla bileitäkin on (ennen koronaa) pari kertaa viikossa, joten jos niissäkin tuppaa käymään usein, niin aikamoinen kaloripommi se kunnon ryyppääminenkin on vaikkei moni ajattele niin. Ruuasta saatetaan kitsastella, mutta sitten kiskotaan jotain mansikkamargaritoja 5 kpl. 

N27

Tämä on hyvä kirjoitus juuri niistä syistä miksi moni nuori nainen lihoaa. He juovat aivan liikaa kaloreita. Smoothiet, erikoiskahvit, proteiinijuomat, limsat, energiajuomat, drinkit, viimit, siiderit ym. Pelkässsä milk shakessa on 600kcal.

Vanhemmat ihmiset ehkä syövät liikaa peruskulutukseensa nähden, mutta he eivät juo ystäviensä kanssa kokoajaan jotain kaloripitoista. Nuoret naiset eivät ehkä syö suuria määriä, mutta naposteltavat herkkuja ja juovat kaikkea muuta kuin vettä. Harvoin niitä keski-ikäisiä miehiä siellä karkkihyllyllä seisoo. Jos mies ei juo alkoholia, niin kovin suurta vatsaa hänellä ei yleensä ole, ellei harrasta huoltoasema syömistä. Mikä taas ei selitä nuorten naisten lihoamista.

Täällä 40v mieshenkilö joka lähes päivittäin ostaa karkkia ja energiajuomia :) (joo hävettäähän tämä vähän) ei tässä nyt kuitenkaan ylipainoa järkyttävästi ole, ylemmät vatsalihat erottuu snadisti. Luulisi kuitenkin nuorilla olevan paljon helpompaa kun metabolia on niin nopia. Pitää kyllä vähentää nyt sokerin syömistä kun on jatkuva ientulehdus ja laittaa suu kuntoon.

Vierailija
165/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan nuorten naisten lihoamisesta, niin samallahan voisi tutkailla noita tilastoja.. Suomessa joka toinen nuori mies on ylipainoinen, kun taas vastaavasti naisista joka kolmas.

Kenenkähän liikalihavuudesta näiden tilastojen varjolla tulisi olla enemmän huolissaan?

Vierailija
166/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lihava nainen ja miettinyt sitä, ettei hyvin mene kun tässä maailmassa ei ole kohta yhtään normaalipainoista ihmistä. Painoa on pudonnut 20kg, mutta vielä on jäljellä. 

Vierailija
167/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten maaseudulla naiset ovat lihavampia?

Ei ole muuta tekemistä kuin syödä. Olen huomannut tämän kotipaikkakunnallani, parintuhannen asukkaan kunta en nyt sano missä mutta korvessa. Ei siellä ole mitään aktiviteetteja, virikkeitä, oikeita harrastuksia jos ei joku eräily, hiihto, kalastus ja metsästys kiinnosta. No, viikonloppuna pääsee kylän ainoaan räkälään juomaan lisää kaloreita ja katsomaan jotain Mikko Alataloa viidettä kertaa. Siihen joutilaisuuteen turhautumiseen sitten herkutellaan että saisi edes jotain iloa elämään, kyllä se kaksarin kasvatus siis onnistuu ilman mäkkejä ja burgerkingejäkin.

Vierailija
168/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään voi muiden puolesta puhua, mutta omalta osaltani syy oli aika selkeä. Painoni ennen serotoniinin takaisinestäjiä (masennuslääkkeitä) oli 50 kg, kolmen vuoden käytöllä 80 kg. Nyt olen ollut 1,5 vuotta ilman mitään lääkkeitä ja paino laski itsekseen (!) normaalipainoon. En vieläkään osaa sanoa, mikä niissä lihotti, mutta niihin se selvästi liittyi 🤷🏻‍

Vierailija
169/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tietenkään voi muiden puolesta puhua, mutta omalta osaltani syy oli aika selkeä. Painoni ennen serotoniinin takaisinestäjiä (masennuslääkkeitä) oli 50 kg, kolmen vuoden käytöllä 80 kg. Nyt olen ollut 1,5 vuotta ilman mitään lääkkeitä ja paino laski itsekseen (!) normaalipainoon. En vieläkään osaa sanoa, mikä niissä lihotti, mutta niihin se selvästi liittyi 🤷🏻‍

Miksi naisilla on usein tapana väittää että oma lihavuus johtuu jostain muusta tekijästä kuin omista syömisistään? Mikään lääke ei saa ihmistä turpoamaan kuin pullataikina, osa lääkkeistä kyllä kasvattaa näläntunnetta tai saattaa aiheuttaa turvotusta. 

Koska laihduin, kun lopetin ne :) En väittänytkään, ettei syömiskäyttäytymiseni olisi vaikuttanut asiaan, mutta kummasti ongelma korjaantui itsekseen, kun ne lopetin.

Vierailija
170/453 |
12.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muuten maaseudulla naiset ovat lihavampia?

Ei ole muuta tekemistä kuin syödä. Olen huomannut tämän kotipaikkakunnallani, parintuhannen asukkaan kunta en nyt sano missä mutta korvessa. Ei siellä ole mitään aktiviteetteja, virikkeitä, oikeita harrastuksia jos ei joku eräily, hiihto, kalastus ja metsästys kiinnosta. No, viikonloppuna pääsee kylän ainoaan räkälään juomaan lisää kaloreita ja katsomaan jotain Mikko Alataloa viidettä kertaa. Siihen joutilaisuuteen turhautumiseen sitten herkutellaan että saisi edes jotain iloa elämään, kyllä se kaksarin kasvatus siis onnistuu ilman mäkkejä ja burgerkingejäkin.

Tämä oli niin virkistävän rehellinen tilitys, että hattu päästä. Ymmärrän. Mutta olisiko mitään, jos muuttaisit pois sieltä pikkupaikkakunnalta ihan oman terveytesi ja hyvinvointisi takia?

Vierailija
171/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pari vuotta sitten hirveä niskatuki ennenkuin sain päätelasit. Minulle määrättiin rentoutuslääkettä, joka piti ottaa illalla. Olen muutenkin hyvä nukkuja, mutta lääkkeen vuoksi nukuin kuin tajuton 9 tunnin unia. Päivälläkin tuntui, etten ole hereillä ja että olen kuin hidastettu filmi. Tutkin tarkemmin lääkettä ja huomasin, että se on oikeasti masennuslääke. Kuuri kesti viikon. Voisiko lihominen johtua siitä, että lääke tekee jotenkin hitaaksi. Niinä aamuina, kun lääkettä söin, ei kovasti tehnyt mieli lähteä salille. Menin kuitenkin, kun olen aina liikuntaa harrastanut.

Vierailija
172/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli pari vuotta sitten hirveä niskatuki ennenkuin sain päätelasit. Minulle määrättiin rentoutuslääkettä, joka piti ottaa illalla. Olen muutenkin hyvä nukkuja, mutta lääkkeen vuoksi nukuin kuin tajuton 9 tunnin unia. Päivälläkin tuntui, etten ole hereillä ja että olen kuin hidastettu filmi. Tutkin tarkemmin lääkettä ja huomasin, että se on oikeasti masennuslääke. Kuuri kesti viikon. Voisiko lihominen johtua siitä, että lääke tekee jotenkin hitaaksi. Niinä aamuina, kun lääkettä söin, ei kovasti tehnyt mieli lähteä salille. Menin kuitenkin, kun olen aina liikuntaa harrastanut.

Vierailija
173/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis niskajumi

Vierailija
174/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalit ja terveellinen ruoka on niin kallista että jos vanhemmat ei rahoita niin monella opiskelijalla ei ole varaa sellaiseen. Sitten jos vielä rahaa varten joutuu työskentelemään opiskelun ohessa, ei jää paljon aikaa ja sen 2h vapaata mitä päivästä löytyy käyttää mielemmin rentoutumiseen netflixiä katsoessa kuin urheiluun. Näin ainakin kaveripiirin ylipainoisilla.

Katsos kun liikkua voi muutenkin kuin kuntosalilla, mutta se on tietenkin näille nykymussukoille haastava konsepti. 

Vierailija
175/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkuminen ei auta painonpudotukseen paljoakaan. Toki säilyttää lihasmassaa, mutta 80% riippuu ruokavaliosta.

Joten eikö samalla periaatteella voisi ajatella että liika syöminen on suurin syy myös ylipainoon, ei niinkään liikkumattomuus, joka toki sekin on pahasta.

Itse laihduin 10kg kun jätin sokerin pois. En harrasta himotreeniä, lähinnä arkiliikuntaa, kävelyä, joogaa.

Vierailija
176/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen ei auta painonpudotukseen paljoakaan. Toki säilyttää lihasmassaa, mutta 80% riippuu ruokavaliosta.

Joten eikö samalla periaatteella voisi ajatella että liika syöminen on suurin syy myös ylipainoon, ei niinkään liikkumattomuus, joka toki sekin on pahasta.

Itse laihduin 10kg kun jätin sokerin pois. En harrasta himotreeniä, lähinnä arkiliikuntaa, kävelyä, joogaa.

Ja lisäyksenä vielä että en ollut edes ylipainoinen, vaan juuri siinä normaalipainoisen ja ylipainoisen rajalla.

Vierailija
177/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ulkoiset syyt saavat paljon yläpeukkuja. On helpompaa ajatella että syy ei ole itsessä, kuin hyväksyä se että omassa ruokavaliossa on jotain pielessä. Sanoisin, että syy ei sinunkaan kohdallasi ollut lääkkeissä, vaan sairaudessa. Masennusta ennen ja sen jälkeen olet tiedostamattasi elänyt terveellisemmin, mikä on aivan luonnollista sillä ei huonolla ravinnolla ihminen voi pysyä energisenä.

Vierailija
178/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuntosalit ja terveellinen ruoka on niin kallista että jos vanhemmat ei rahoita niin monella opiskelijalla ei ole varaa sellaiseen. Sitten jos vielä rahaa varten joutuu työskentelemään opiskelun ohessa, ei jää paljon aikaa ja sen 2h vapaata mitä päivästä löytyy käyttää mielemmin rentoutumiseen netflixiä katsoessa kuin urheiluun. Näin ainakin kaveripiirin ylipainoisilla.

Katsos kun liikkua voi muutenkin kuin kuntosalilla, mutta se on tietenkin näille nykymussukoille haastava konsepti. 

Kuntosalitreeni ei laihduta vaan yleensä päin vastoin. Ainoa tehokas treeni laihduttamiseen on pyöräily. Sitä voi harrastaa tuntikaupalla, koska ei rasita niveliä.

Vierailija
179/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot syömistottumukset, jotka varmaankin peräisin jo lapsuuskodista, ja herkkujen napostelu. Tähän vielä lisäksi stressi ja ahdistus, mielenterveysongelmat - yleisimpänä masennus, jota lihominen ruokkii entisestään, ja siitä tulee sitten kierre.

Omista kavereistani (joita siis tunnen eri paikoista, lapsuudesta, opiskeluista, töistä) huomattava osa on ylipainoisia, varmaan yli puolet. Heillä on juuri noita yllä olevia syitä. Kysymys kuuluukin, mitä nuorten ihmisten mielenterveysongelmien ehkäisyksi voisi tehdä?

Vierailija
180/453 |
13.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonot syömistottumukset, jotka varmaankin peräisin jo lapsuuskodista, ja herkkujen napostelu. Tähän vielä lisäksi stressi ja ahdistus, mielenterveysongelmat - yleisimpänä masennus, jota lihominen ruokkii entisestään, ja siitä tulee sitten kierre.

Omista kavereistani (joita siis tunnen eri paikoista, lapsuudesta, opiskeluista, töistä) huomattava osa on ylipainoisia, varmaan yli puolet. Heillä on juuri noita yllä olevia syitä. Kysymys kuuluukin, mitä nuorten ihmisten mielenterveysongelmien ehkäisyksi voisi tehdä?

Ai niin ja lisänä vielä, että hormonaalinen ehkäisykin aiheuttaa joillakin painonnousua ja saa himoitsemaan herkkuja.