Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki hankkii nykyään 3 lasta

Vierailija
21.09.2013 |

No raakaa yleistystähän tämä on, mutta jotenkin tuntuu että nyt on meneillään joku kolmen lapsen trendi. 

Oletteko huomanneet saman?

Tämän tein nyt tähän lähinnä huomiona.

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kun tehtiin kolmas lapsi, niin meitä sanottiin suurperheeksi. Nykyään kolme lasta on melkein vakio, kun se ennen oli 2.

Vierailija
22/47 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin asuinalueella kolmen lapsen perheet on melkeinpä jo se normi. Meillä on kaksi emmekä aio yrittää saada enempiä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse puolessa välissä kolmeakymmentä, ja olen havainnut laajassa tuttavapiirissäni melko selvää kahtiajakautumista lapsiasiassa. Pk-seudulla suurimmalla osalla ystävistä ja tuttavista on kaksi nopeassa tahdissa vähän kolmenkympin jälkeen saatua lasta, hyvin harva suunnittelee kolmatta. Muualla Suomessa asuvilla ystävillä ja tuttavilla taas on useammin kolme lasta, ja ehkä vielä se neljäskin suunnitteilla. Vaikka tuttavapiirit ovat koulutus- ja työtaustaltaan hiukan erilaisia -  pk-seudulla tuttavapiiriin kuuluu enemmän puhtaasti akateemisissa ammateissa toimia ihmisiä -, varmasti tähän vaikuttaa myös proosallisesti asuminen. Pk-seudulla asuvilla perheillä on joko vähemmän neliöitä käytössään tai sitten ajallisesti pitkät työ-, hoito-, koulu- ja harrastusmatkat, jotka tekevät kahden lapsen arjenkin pyörittämisestä haastellisempaa.

Vierailija
24/47 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 3 vaikka 4 olisi unelmani. Mutta kun ei olla huippuvarakkaita. Varakkaillahan on sitä neljää viittäkin. Kuitenkin kun on se okt ja farmarikin maksettavana niin järkisyyt päättää lapsiluvun. Kolme on todella hyvä luku. Meillä on aivan mahtava perhe <3

Kaksi olisi jotenkin torso perhe.

Vierailija
25/47 |
21.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 08:25"]

Minustakin olisi ihanaa saada vielä kolmas, mutta ainakin tällä hetkellä järki, itsesuojeluvaisto tai mukavuudenhalu voittaa. Kun ei ole isovanhempia lähellä tai varaa maksulliseen lastenhoitoapuun, niin parempi pitäytyö kahdessa lapsessa. Ihania ovat, ja melko helppoja lapsia, mutta silti, nyt kun oon arki pikkasen helpottunut niin en kyllä halua tähän vauvaa ja yövalvomisia!

[/quote]

Samat fiilikset täällä. Lapsiluku nolla ja nollassa pysyy.

Vierailija
26/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Töölössä ensisynnyttäjän ikä on 35. Eli aika tiukkaan pitäisi ne lapset tehdä että ehtisi saada kolme, jo tosiaan aika harvalla on. Asuminen on kallista ja ihmisillä usein vaativat urat joista haluavat nauttia lomamatkojen kera. Kaksi on normi.

Vierailija
27/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaksi lasta ja kolmatta harkittiin Jäi ikuiseksi harkinnaksi. En kyllä yhdy tuohon kolmeen. On paljon perheitä missä on 1-4 lasta. Kolmas lapsi olisi ollut kiva, mutta hoitaminen ei kiinnosta.

Vierailija
28/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.taloja ja autoja tehdään. Me on saatu 10 lasta.

Vierailija
29/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:04"]

Minä olen asunut koko elämäni Helsingissä ja asun edelleen, enkä tunne yhtäkään neljälapsista perhettä. Yleensä lapsia on täällä yksi tai kaksi.

[/quote]

Minä taas olen asunut lähes koko elämäni maaseudulla, ja siellä yleisin lapsiluku on ollut neljä jo vuosikymmenet. Sitä ennen lapsiluvut olivat vielä suuremmat.

Tämä "3 lasta yleistynyt"-ilmiö on voimassa Espoossa ja muissa vastaavissa esikaupungeissa, joissa 2 lasta on aiemmin ollut normi.

Maaseudulla on aina tehty paljon lapsia, ja esim. Helsingissä ovat yhä yleisimpiä mainitsemasi yhden ja kahden lapsen perheet.

Tällä palstalla yleistetään espoolaisten lapsiperheomakotitaloalueiden lapsiluvut koko Suomea koskeviksi.

Vierailija
30/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 13:45"]

Me kun tehtiin kolmas lapsi, niin meitä sanottiin suurperheeksi. Nykyään kolme lasta on melkein vakio, kun se ennen oli 2.

[/quote]

2 lasta on edelleen se vakio.

Vierailija
31/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan jonkun uutisen, jossa kerrottiin, että lapsiluku on tosiaan noussut. Yhdelle tutulle ehdotettiin 70-luvun lopussa sterilisaatiota, kun oli saanut 2 lasta, neuvolan kätilön mielestä kahta lasta enempää ei voinut hankkia.

Vierailija
32/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jep. Mulla on 2x3 ja autona lestabussi :)

Vierailija
33/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monille syntyy eka joskus 18v, toinen sitten 25v ja pitäähän se kolmaskin saada kun hedelmällisyyttä vielä piisaa n. 30-vuotiaana. 

Vierailija
34/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon huomannut, mutta silti suomessa kuolee reilusti enemmän ihmisiä vuodessa kuin syntyy

Vierailija
35/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapsuudessani lähes jokaisessa perheessä oli 3-4 lasta. Olen syntynyt 80-luvun lopussa.

Vierailija
36/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

monilla on jo alle 20-vuotiaana 2 lasta, niin ei ihme, että se kolmas ellei neljäskin jossain vaiheessa tulla tupsahtaa. Johtuu varmaan lamasta, että naiset lisääntyy entistä nuorempina.

Vierailija
37/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen asunut koko elämäni Helsingissä ja asun edelleen, enkä tunne yhtäkään neljälapsista perhettä. Yleensä lapsia on täällä yksi tai kaksi.

Vierailija
38/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 08:45"]

No jaa mun momella kaverilla on syntyny nyt kolmas lapsi ja itsellekin kohta syntyy kolmas.  Oletan sen johtuvan siitä että ollaan samassa elämänvaiheessa kavereiden kanssa, tähänkinastiset lapset on tehty suunnilleen samaan tahtiin Ja ollaan samanikäisiä ja samanhenkisiä. 

En silti usko että se olisi mikään yleistymässä oleva trendi. 

[/quote]

niin samanhenkisiä, että porsimaankin ruvetaan yhtä aikaa? On se hienoa!

Vierailija
39/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma. Meidän tuttavapiirissä kaksi on edelleen yleisin. Meillä on kolme. Haluaisin neljännen mutta en jaksa enää joten tässä nämä nyt on.

Vierailija
40/47 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teimme useamman ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan