Geokätköily
mitä mieltä lajista?
kaikki mielipiteet nyt tähän!
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:30"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:27"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:11"]
Yksi taparoskata ympäristöä, ei ne muovipurkit kuulu luontoon.
[/quote]Sä et edes näe niitä jos ne ovat oikeaoppisesti piilotettuja. Ja viedään kyllä aikanaan pois, jos niikseen tulee. Moni kätkönomistaja ja kätköilijäkin itse asiassa siivoilee paikkoja, kerää lasinsiruja ja muita roskia, tiesitkö sitä?
[/quote]
Ai sinusta piilotettu muovi ei ole roska? Täytyypä kaivaa läheiselle puistoalueelle pari monttua ja tunkea sinne muoviroskat, jos ne ei sitten enää olekaan jätettä vaan ihan hyväksytysti hävitettyä tavaraa. Miksi kunnan jätehuolto ei enemmän kerro tästä mahdollisuudesta?
[/quote]Ne purkit viedään pois kun sen aika on, vietkö itse roskasi pois? Minulla on kätköihini ihan kunnaninsinöörin, metsähallituksen yms. luvat, joten keksi jotain muuta valitettavaa. Ja kuten sinulle on moneen kertaan jo sanottu, kätköilijäihmisillä on tapana siivota paikkoja, ei liata niitä.
[/quote]
Minulla on tapana poistaa ne kätköt ja sillä tavalla suojella luontoa. Muovirasia ei kuulu luontoon, vaikka miten toisin yrität vänkäillä. Yhtään kätköilijää en ole vielä nähnyt kantamassa roskia pois maastosta. MInä vien sentään sen turhan muovipurkin.
[/quote]No et ole yhtään minun purkkia vienyt minnekään, kun et niitä edes löytäisi.
[/quote]
Oikeasti tavan jästi ei purkkia löydä, saatikka kanna roskikseen. Kyllä me osataan piilottaa ja löytää vaikka toripenkin alle/alta missä jästi istuu =))
Salaseurailua ja nurkissa hiippailua...
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="20.09.2013 klo 23:41"]
[/quote]Sä et edes näe niitä jos ne ovat oikeaoppisesti piilotettuja. Ja viedään kyllä aikanaan pois, jos niikseen tulee. Moni kätkönomistaja ja kätköilijäkin itse asiassa siivoilee paikkoja, kerää lasinsiruja ja muita roskia, tiesitkö sitä?
[/quote]
Ai sinusta piilotettu muovi ei ole roska? Täytyypä kaivaa läheiselle puistoalueelle pari monttua ja tunkea sinne muoviroskat, jos ne ei sitten enää olekaan jätettä vaan ihan hyväksytysti hävitettyä tavaraa. Miksi kunnan jätehuolto ei enemmän kerro tästä mahdollisuudesta?
[/quote]Ne purkit viedään pois kun sen aika on, vietkö itse roskasi pois? Minulla on kätköihini ihan kunnaninsinöörin, metsähallituksen yms. luvat, joten keksi jotain muuta valitettavaa. Ja kuten sinulle on moneen kertaan jo sanottu, kätköilijäihmisillä on tapana siivota paikkoja, ei liata niitä.
[/quote]
Minulla on tapana poistaa ne kätköt ja sillä tavalla suojella luontoa. Muovirasia ei kuulu luontoon, vaikka miten toisin yrität vänkäillä. Yhtään kätköilijää en ole vielä nähnyt kantamassa roskia pois maastosta. MInä vien sentään sen turhan muovipurkin.
[/quote]No et ole yhtään minun purkkia vienyt minnekään, kun et niitä edes löytäisi.
[/quote]
Oikeasti tavan jästi ei purkkia löydä, saatikka kanna roskikseen. Kyllä me osataan piilottaa ja löytää vaikka toripenkin alle/alta missä jästi istuu =))
[/quote]
Ai että maanomistaja ei löydä nettisivuillenne ja osaa sieltä katsoa koordinaatteja?
Verrattavissa varkaissakäymiseen eli samanlaista hommaa kuin latvialaisten mökkimurtajien joukko. Ollaan etsivinään jotaon purkkia, todellisuudessa tutkitaan, mitä voidaan varastaa.
Minusta se on kummallista jokamiehenoikeuden käyttöä. Ajetaan autoilla metsäteillä, hiippaillaan mökkitontilla, tongitaan paikkoja muka hakemassa jotain tai tullaan ihan pihaan asti muina miehinä kurkkimaan autotallin ränneihin. Ei minusta mitenkään fiksua toimintaa, enemmänkin kotirauhan rikkomista. Täällä pari muistomerkkiä tuhottu geokätköilyllä: etsijät on rikkoneet muistomerkkiä ympäröivää kiviaitaa tms.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2013 klo 20:35"]
Mua kiinnostaa aloittaa tästä negatiivisesta kirjoittelusta huolimatta :) kertokaahan kokeneet kätköilijät miten aloitan? Kaverin miehellä oli ladattu puhelimeen joku sovellus? Mulla lumia 800, saako sen siihen?
[/quote]
No ei täällä riehu kun toi yksi ;D
Mullakin on Lumia 800 ja olen pärjännyt sen ohjelmalla. Eli rekisteröidy geocaching -sivustolle, lataa appsi Lumiaan ja käy tekemässä ensimmäinen löytösi. Kun lapset oli pieniä, meillä oli aina eväät mukana ja kätköllä otettiin nehua ja leipää. Kva harrastus ja samalla saa raitista ilmaa ja kevyttä liikuntaa.
Meillä mies toivoi syntymäpäiväkseen kätköilyretkeä lähikaupunkiin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:44"]
[/quote]
Vieraiden kolojen koplailu kiinnostaa, no se on miehillä aika yleistä.
Täällä pätee sama sääntö kun kaikkialla muuallakin, eli se ketä ärsyttää sitä alitajunnassa harmittaa, ettei itse voi/osaa olla samanlainen tehdä samoin.
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:52"]
Täällä pätee sama sääntö kun kaikkialla muuallakin, eli se ketä ärsyttää sitä alitajunnassa harmittaa, ettei itse voi/osaa olla samanlainen tehdä samoin.
[/quote]
Eli ne, keitä esim luonnon tärveleminen ärsyttää, alitajuisesti haluaisivat turmella sitä. tai keitä ärsyttää bloggaajia solvaavat ketjut täällä av:lla, ovat harmissaan, kun itsellä ei ole "munaa" haukkua. Just :D :D
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.09.2013 klo 00:44"]
[/quote]
Vieraiden kolojen koplailu kiinnostaa, no se on miehillä aika yleistä.
[/quote]noh ehkäpä me sitten roplaamme yhdessä niitä vierata.... Koloja!
[/quote]
Eipä sinun muovikengätkään. Pysy siellä betonimöhkäleesi sisällä joka sekään ei kuulu luontoon. Minun mailla saa geokätköillä niin paljon kuin lystää. Tiedän siellä olevan kolme kätköä, joita itse en ole laittanut. Yhtä harmittomia kuin suunnistuksen rastit tai partiolaisten pt-kisojen eri merkit ja tehtävät. Enemmän häiriötä on suomalaisista marjanpoimijoista. ;-)
Vuosien varrella on muksujen kanssa tullut koluttua päälle 600 kätköä.Suosittelen lämpimästi ihan kaikille!❤
Mä tykkään kovasti, ja turhaa on valitus tosta roskaamisesta. Kun sen kätkön ylläpitäjä lopettaa ylläpitämästä sitä kätköä, se kätkö haetaan pois. Tietysti poikkeuksia löytyy, mutta niin löytyy muitakin roskaajia.
Kätköily on jännää ulkomailla. Aina kun menen lomalle, katson myös kätköt. :-) Ainoastaan huonoa on se, että innostus vähän hiipuu, kun on lähes kaikki kätköt lähiseudulta haettu, eli pitäisi aina autolla lähteä kauemmas kätkön takia. Sen takia yleensä haen nykyään vain kätköjä, jos satun olemaan jollakin seudulla.
Luonnon tärveltymisestä valittajat ymmärrän sen verran, että kerran olin hakemassa kätköä metsästä, missä oli paljon jäkäläää ja sammalta, mutta ne oli tallattu todella ruman näköiseksi. Eli siinä mielessä jotkut paikat voivat mennä pilalle, kun paljon kävijöitä käy... Harmitti ihan, kun oli isoja jäkäliä, mutta tallattu..
Vierailija kirjoitti:
Sä et edes näe niitä jos ne ovat oikeaoppisesti piilotettuja. Ja viedään kyllä aikanaan pois, jos niikseen tulee. Moni kätkönomistaja ja kätköilijäkin itse asiassa siivoilee paikkoja, kerää lasinsiruja ja muita roskia, tiesitkö sitä?
0/5
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään kovasti, ja turhaa on valitus tosta roskaamisesta. Kun sen kätkön ylläpitäjä lopettaa ylläpitämästä sitä kätköä, se kätkö haetaan pois. Tietysti poikkeuksia löytyy, mutta niin löytyy muitakin roskaajia.
Kätköily on jännää ulkomailla. Aina kun menen lomalle, katson myös kätköt. :-) Ainoastaan huonoa on se, että innostus vähän hiipuu, kun on lähes kaikki kätköt lähiseudulta haettu, eli pitäisi aina autolla lähteä kauemmas kätkön takia. Sen takia yleensä haen nykyään vain kätköjä, jos satun olemaan jollakin seudulla.
Luonnon tärveltymisestä valittajat ymmärrän sen verran, että kerran olin hakemassa kätköä metsästä, missä oli paljon jäkäläää ja sammalta, mutta ne oli tallattu todella ruman näköiseksi. Eli siinä mielessä jotkut paikat voivat mennä pilalle, kun paljon kävijöitä käy... Harmitti ihan, kun oli isoja jäkäliä, mutta tallattu..
Ahaa, tää olikin 3 vuotta ketju. Noh.. :D
[/quote]
[/quote]