Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen viisi vuotta yrittänyt "karaista itseäni" ja pärjätä kylmemmissä lämpötiloissa. Voinko jo lopettaa, kun ei onnistu?

Vierailija
28.08.2020 |

Avantouintia, lihasmassan kasvattamista, kylmissä ilmoissa treenaamista, totuttelemista viileämpään sisäilmaan ja vaikka mitä.

Ei onnistu. Palelen jatkuvasti. Nyt kun ei pääse enää edes matkustamaan lämpimiin maihin, niin alan olla aivan lopussa. En jaksa oikeasti hytistä koko ajan! Olen rento ja onnellinen, kun ulkona on +30, sisällä +25.

Minulla on töissä oma työhuone, jossa pidän +22 astetta. Istumatyöläinen kun olen, niin on kylmä. Varpaat, nenänpää ja kädet ovat oikeasti viileät. Minulla on nyt päällä merinovillainen aluspaita ja pitkähihainen paita, jonka päällä vielä merinovillainen neuletakki. Iho on kananlihalla.

Mitä teen? En oikeasti jaksa enää karaista itseäni. Pitäisi varmaan vain hyväksyä, että olen tällainen vilukissa ja tarvitse lämpimämpiä lämpötiloja kuin muut pärjätäkseni.

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn luonnonvesissä pulahtamassa joskus. Nyt kesälläkin Helsingissä. Merivesi voi aluksi tuntua aivan hirveän kylmältä, kun ensin kahlaa. Ja veteen meno on kylmä. Mutta sitten kun alat vaan uimaan, vesi tuntuukin oikein mukavalta ja uiminen on kivaa.

Toki luonnonvesissä uiminen on oma lajinsa, mutta tuo että keho tottuu pian, on aina yhtä yllättävää.

Vierailija
62/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti nainen. Naisille tuo on aika luontaista.

Miehet pärjäävät jostain syystä paremmin kylmässä.

Ai? Naisilla on yleensä enemmän rasvaa, alunperinkin jotta keho kestää myös mahdollisen raskauden.

Joo, mutta se rasva ei olekaan mikään autuaaksitekevä juttu tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja veikkaan et jos et tee tosta palelemisesta numeroa, kukaan ei ihmettele että oot pitkähihaisessa! Ja ajattele miten kiva on kun et hikoile. Mua nolostuttaa tuo hien määrä vaikka vaan kävelen eikä oo ees helle. Ajattele, oot aina freesi :)

No ei se täriseminen ja hampaiden kaliseminen sinisine huulineen ole sen freesiyden arvoista...

Palelulle voi sentään helpommin tehdä jotain kuin sille, että hiki virtaa vesiputouksena vaikkei ole edes kuuma tai olisi tehnyt mitään raskasta. Helteet ovat ihan helvettiä mulle, talvellakin kuljen syystakissa takki auki ilman käsineitä vaikka olisi pakkasta -15. Nukun talvipkkasillakin ikkuna auki ilman peittoa. On siis kuuma koko ajan. Kilpirauhasarvot ym. kunnossa. Ei tämäkään mukavaa ole. Hävettää järjetön hikoilu.

Lue ylempää viesti missä kerrotaan miten ärsyttävää on tuo "palelemiselle voi tehdä jotain, kuumuudelle ei"...

Vierailija
64/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samaan aikaan kylmät ja hikiset sormet ja varpaat. Raivostuttava yhdistelmä. Argh!

tommonen kylmännnihkeä hiki kertoo ongelmista. kilpirauhas tai verensokeri

On tutkittu. Kesäisin muutenkin olen aivan läpimärkä hiestä. Silti kylmät sormet ja varpaat. Oon joku sekamutaatio.

Vierailija
65/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vain niin päähän, kun joka kerta kylmästä ja palelemisesta valittaessa huokaistaan, että pitäisi karaista itseä ja vähentää vaatetusta. 

Voiko olla niin, että minä vain olen erilainen, enkä totu kylmiin ilmoihin ollenkaan? Karaisu ei auta?

ap

Olet ihan normaali eikä tuollaiset karaisut onnistu. Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään Suomen ilmastossa vaan päiväntasaajalla.

Kuitenkin päiväntasaajan kansat haluaa Suomeen?

Vierailija
66/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt paikallaan istuessa tulee vilu kenelle vain. Hankkiudu töihin jossa joutuu vähän liikkumaan, niin kohta huomaat olleesi koko talven ulkotöissä palelematta.

Tässä voi olla perää. Kuinka paljon te liikutte? Ei väliä oletteko laihoja vai lihavia, mut kuinka usein liikutte? Askelmäärä per päivä? Kun liikkuu enemmän alkaa hikoilla enemmän

Painoindeksi 19,5. Treenaan 4 x viikossa lihaskuntoa, teen fyysistä työtä missä nostellaan tuhansia kiloja päivässä. Askel määrä 10 000-30 000 arkisin. Juoksen 10km lenkkejä. Palelen muulloin paitsi hellelukemissa.

Niin paljon mun pitäisi sitä liikuntaa vielä lisätä oikein??

Vierailija
67/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, miksi paleleville ihmisille saa naureskella, mutta hikoileville ei. Ongelmahan on sama, epämiellyttävä lämpötila jollekin. Paleleville sanotaan, että mene avantoon, älä totuta itseäsi villavaatteisiin jne., mutta hikoileville ei sanota mitään. 

Onko tämä jotenkin sama kuin laihoille ihmisille voi sanoa, että syö enemmän tai ootpa laiha, mutta lihavien kommentointi on ihan no-no.

Vierailija
68/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vain niin päähän, kun joka kerta kylmästä ja palelemisesta valittaessa huokaistaan, että pitäisi karaista itseä ja vähentää vaatetusta. 

Voiko olla niin, että minä vain olen erilainen, enkä totu kylmiin ilmoihin ollenkaan? Karaisu ei auta?

ap

Olet ihan normaali eikä tuollaiset karaisut onnistu. Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään Suomen ilmastossa vaan päiväntasaajalla.

Esim Espanjassa voi olla tosi kuuma kun aurinko paistaa. Mutta kun aurinko laskee, tulee viileä, jopa kylmä.

Auringon lämmöllä on suuri merkitys.

Vierailija
69/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vähän sama juttu. Pärjään parhaiten silloin, kun on oikeasti lämmintä. Talvella palelen melkein kokoajan ja tämä talo ( asutaan vuokralla) on hirveän kylmä ja asialle ei oikein voi mitään. Täällä on lämmityksenä pelkkä huonosti toimiva lattialämmitys ja lisäpattereita täytyy itse hommata. Minulla on kilpirauhasarvot "koholla", mutta pysyvät vielä viite-arvoissa sekä alhainen sekä myös. Kädet jäätyvät aina ensimmäisenä ja eilen illalla harkitsin ja sormikkaita lenkille, kun moni vielä juoksi lyhythihaisella paidalla. Painosta vielä se, että olen sellainen normaalinpainoinen ja mieluummin saisi kiloja vielä pudottaa. Villasukat on jalassa sisällä ollessa ympäri vuoden.  Kylmä myös "kolottaa" kroppaa minulla ja tulee sellaisia särkyjä jos olen liian ohuella vaatetuksella. Sydänmestä otettiin ekg vähän aikaa sitten ja minulla on välillä rytmihäiriöitä. Tosin näin on ollut pitkään ja ne menevät ohi ja sitten on taas pitkä aika ilman ja mitään vakavia löydöksiä ei silti ole ollut. Olen myös aika nuori ( alle 30 v).

Vierailija
70/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toimi karaisu meille vilukissoille. Olen itse kanssa luovuttanut, ja nykyään on kesäisinkin aina ylimääräinen villapaita mukana, menin minne vain. Joskus ihmiset ihmettelevät, mutta ihmetelkööt. Itse en lähtisi ihmettelemään kenellekään esim. "Miksi ihmeessä istuskelet pyörätuolissa, kannattaa vaan kävellä niin ne jalat toimivat paremmin, itsehän kävelen siis koko ajan eikä yhtään ole vikaa jaloissa, ylös vain ja kävelylle sun pitää KARAISTA itseäsi että kestät!".

Anteeksi jos joku loukkaantui tästä vertauksesta, mutta kun lapsesta pitäen sut lasketaan huonoksi ihmiseksi syystä jolle et mitään mahda.

Lapsuudesta puheenollen, tietysti voi olla vaikutusta sillä missä on kasvanut, mukautunut. Lapissa kasvanut kaveri voi kovissakin pakkasissa olla ilman hanskoja. Espanjalainen kaveri ei kestä kylmää ollenkaan. Esim siellä uima-altaan lämpötila talvella on sama kuin järvivesi täällä ja yksin saan uida. Ne ei kestä kylmää yhtään.

Vierailija
71/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt paikallaan istuessa tulee vilu kenelle vain. Hankkiudu töihin jossa joutuu vähän liikkumaan, niin kohta huomaat olleesi koko talven ulkotöissä palelematta.

Tässä voi olla perää. Kuinka paljon te liikutte? Ei väliä oletteko laihoja vai lihavia, mut kuinka usein liikutte? Askelmäärä per päivä? Kun liikkuu enemmän alkaa hikoilla enemmän

Painoindeksi 19,5. Treenaan 4 x viikossa lihaskuntoa, teen fyysistä työtä missä nostellaan tuhansia kiloja päivässä. Askel määrä 10 000-30 000 arkisin. Juoksen 10km lenkkejä. Palelen muulloin paitsi hellelukemissa.

Niin paljon mun pitäisi sitä liikuntaa vielä lisätä oikein??

Anorektikkoja palelee usein. Olet liian laiha. Muuten, liikunnasta juuri juoksu polttaa rasvaa jotenkin liikaa. Pitäiskö sun treenata jotenkin lempeämmin?

Vierailija
72/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samaan aikaan kylmät ja hikiset sormet ja varpaat. Raivostuttava yhdistelmä. Argh!

tommonen kylmännnihkeä hiki kertoo ongelmista. kilpirauhas tai verensokeri

On tutkittu. Kesäisin muutenkin olen aivan läpimärkä hiestä. Silti kylmät sormet ja varpaat. Oon joku sekamutaatio.

Älä mollaa itseäsi. Kokeile syödä rautakuuri esim 3 viikkoa 50-100mg rautatablettia.

Vierailija
73/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on ikävää, kun muut puuttuvat toisten vaatteisiin. Minulle on ainakin ihan selvä asia, että ihmiset tarvitsevat erilaisen vaatetuksen. Tosin joskus sitä jotain nuoria ihmettelee jos ovat lenkkareissä nilkat paljaana pitkin talvea, mutta en minä silti kenellekään mitään sano ja minusta se ei kuulu muille yhtään. Tämä maa missä asumme on kuitenkin aika kylmä maa jos koko maailmaa miettii ja minusta täällä kyllä saa jo palella ihan rauhassa. Sen takia niitä vaatteita myös tehdään, että kylmissäkin maissa tarjetaan joten miksi niitä ei voisi käyttää. Itse en ainakaan voisi edes ulkoilla kunnolla jos minulla ei ole oikeanlaisia vaatteita sään mukaan. Tuli tästä vähän mieleen se, että moni ulkomaalainen pukeutuu silti viisaasti täälläkin ja pukee päälleen kunnolla, joten se on vähän hassuakin, että moni suomalainen yrittää todistaa sitten sitä, että kyllä täällä tarkenee niin hyvin. Itsellä ainakin tulee särkyjä ja tulen kipeäksikin helpommin jos palellutan itseni ja nuori vasta olen.

Vierailija
74/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän sama juttu. Pärjään parhaiten silloin, kun on oikeasti lämmintä. Talvella palelen melkein kokoajan ja tämä talo ( asutaan vuokralla) on hirveän kylmä ja asialle ei oikein voi mitään. Täällä on lämmityksenä pelkkä huonosti toimiva lattialämmitys ja lisäpattereita täytyy itse hommata. Minulla on kilpirauhasarvot "koholla", mutta pysyvät vielä viite-arvoissa sekä alhainen sekä myös. Kädet jäätyvät aina ensimmäisenä ja eilen illalla harkitsin ja sormikkaita lenkille, kun moni vielä juoksi lyhythihaisella paidalla. Painosta vielä se, että olen sellainen normaalinpainoinen ja mieluummin saisi kiloja vielä pudottaa. Villasukat on jalassa sisällä ollessa ympäri vuoden.  Kylmä myös "kolottaa" kroppaa minulla ja tulee sellaisia särkyjä jos olen liian ohuella vaatetuksella. Sydänmestä otettiin ekg vähän aikaa sitten ja minulla on välillä rytmihäiriöitä. Tosin näin on ollut pitkään ja ne menevät ohi ja sitten on taas pitkä aika ilman ja mitään vakavia löydöksiä ei silti ole ollut. Olen myös aika nuori ( alle 30 v).

Sinullahan on ihan selviä terveysongelmia mistä johtuu. Varmaan osalla muistakin on, mutta eivät ole vaan tutkineet ihan kaikkea.

Ja tuolle joka haukkui 19 painoindeksin anorektikoksi, lopeta. Tuo on normaalipaino ja on todella loukkaavaa jos yleensä tukevammat haukkuu laihoja anorektisiksi. Anoreksia on sairaus. Anorektinen on jotain painoindeksi 17. Muutoin olet oikeassa että tämä henkilö saattaa treenata liiankin kovaa.

Vierailija
75/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Wim Hof ohjeita? Tämä Ice Man on kiivennyt paljain jaloin pelkissä alushousuissa himalajan huipulle. Youtubessa on mielenkiintoista dokkaria hänestä hakusanalla: Wim Hof

Googlasin ja ai että mikä järkyttävä kylmänväre värisytti koko kehoa, kun näin kuvat lumessa istumisesta. Pitää tutustua, kiitos.

ap

"Wim Hof, lempinimeltään Jäämies (s. 20. huhtikuuta 1959) on alankomaalainen henkilö, jolla on hallussaan yhdeksän maailmanennätystä, muun muassa pisimmän jääkylvyn ennätys (-6-asteisessa vedessä pelkillä uimahousuilla ja sukelluslaseilla 57 metriä).[1][2] Hän yritti vuonna 2007 kiivetä Mount Everestin huipulle pelkissä shortseissa, mutta epäonnistui. Hän kiipesi 6.7 kilometrin korkeuteen, mutta joutui keskeyttämään aikaisemmin itseaiheutetun jalkavaivan takia. Vuonna 1999 hän juoksi puolimaratonin pohjoisella napapiirillä Suomessa.[2]

Hof huomasi kykynsä kestää kylmiä olosuhteita jo nuorena."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

Tuli tästä mieleen yksi duudson jakso, jossa Jukka sukelsi jään alla. Muuten alasti mutta lakki päässä.

Piti ennen sukellusta jääpaloja suussa jotta aivot tottuu kylmään. Epäilen että on lapsesta asti kierinyt lumihangessa, ja tottunut vähitellen. Muuten en siitä ohjelmasta välitä mutta tuo jäi mieleen. Sukelsi vielä monta metriä.

Vierailija
76/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on vähän sellainen mentaliteetti, että kesällä (oli lämpöasteita +5 tai +25) ollaan t-paidalla ja palella ei saa. Helteistä on ihan ok valittaa, koska me suomalaiset ollaan tällaisia pakkasessa karaistuneita.

Ärsyttää. Minä ainakin palelen alle +25 asteessa, sisällä ja ulkona, ellei ole kunnolla vaatteita päällä. Hihat lähtevät vasta +25 jälkeen.

Vierailija
77/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on ihan selviä terveysongelmia mistä johtuu. Varmaan osalla muistakin on, mutta eivät ole vaan tutkineet ihan kaikkea.

Ja tuolle joka haukkui 19 painoindeksin anorektikoksi, lopeta. Tuo on normaalipaino ja on todella loukkaavaa jos yleensä tukevammat haukkuu laihoja anorektisiksi. Anoreksia on sairaus. Anorektinen on jotain painoindeksi 17. Muutoin olet oikeassa että tämä henkilö saattaa treenata liiankin kovaa.

En sanonut apta anorektikoksi vaan totesin eri lauseessa.

Vierailija
78/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua palelee nukkumaan mennessä. Mutta jos kokeilee hetken mitä tapahtuu kun palelee, ei tapahdu mitään. Sitten voi laittaa peiton päälle.

Vierailija
79/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö magnesiumia kuuri.

Vierailija
80/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan vaan normaalia huonompi verenkierto (siis näin pohjoisessa normaalia huonompi), ihan geneettisesti, jota et voi millään karaistumisella muuttaa.

En minäkään saa muutettua kuumansietokykyäni paremmaksi, en vaikka kuinka saunon ja hiostutan itseäni, tosin tässä ilmastossa se on ehkä pienempi haitta kuin huono kylmänsieto. Mulla taas on erinomainen verenkierto, eikä todellakaan palele herkästi, eilenkin olin t-paidassa ulkona, oli 15 astetta lämmintä ja kova merituuli, eikä silti juurikaan palellut (toki tunsin sen kylmän, mutta ei esim. sormet menneet kylmiksi tai nenänpää eikä sillä tavalla hytisyttänyt).

Mun tyttärelle kaikki yli +15 on sietämättömän kuumaa. Ei sauno koskaan ja kesät ovat tuskaa. Hikoilee oikeasti +20 asteessa samalla tavalla kuin "normaalit" +30 asteessa. En tiedä, voiko sitä mitenkään karaista sietämään lämpimämpiä ilmoja.

Mulla sama ongelma mutta raja on 20 astetta. Pyörryn yli 25 asteesta. Kesäkuu esim oli järkyttävä. Varpaat ovat kuitenkin aina jäässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän