Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen viisi vuotta yrittänyt "karaista itseäni" ja pärjätä kylmemmissä lämpötiloissa. Voinko jo lopettaa, kun ei onnistu?

Vierailija
28.08.2020 |

Avantouintia, lihasmassan kasvattamista, kylmissä ilmoissa treenaamista, totuttelemista viileämpään sisäilmaan ja vaikka mitä.

Ei onnistu. Palelen jatkuvasti. Nyt kun ei pääse enää edes matkustamaan lämpimiin maihin, niin alan olla aivan lopussa. En jaksa oikeasti hytistä koko ajan! Olen rento ja onnellinen, kun ulkona on +30, sisällä +25.

Minulla on töissä oma työhuone, jossa pidän +22 astetta. Istumatyöläinen kun olen, niin on kylmä. Varpaat, nenänpää ja kädet ovat oikeasti viileät. Minulla on nyt päällä merinovillainen aluspaita ja pitkähihainen paita, jonka päällä vielä merinovillainen neuletakki. Iho on kananlihalla.

Mitä teen? En oikeasti jaksa enää karaista itseäni. Pitäisi varmaan vain hyväksyä, että olen tällainen vilukissa ja tarvitse lämpimämpiä lämpötiloja kuin muut pärjätäkseni.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin kipu mitä oon tuntenut on se kun menee esim. +5 tai kylmemmässä asteessa ulos ilman hanskoja. Se kipu on jotain ihan järkyttävää. Tuntuu kuin joku viiltelisi sormia puukoilla ja sormet ovat niin kankeat ettei niitä pysty edes taivuttamaan. Ja tähän riittää lyhytkin ulkona oleminen. Olen jopa alkanut itkemään kivusta kun pakkasella sormet ollut niin jäässä, vaikka hanskat ollutkin käsissä. Heti ensimmäisenä kun tulen sisälle sulatan sormet kuuman veden alla päästäkseni kivusta eroon.

Tätä ei kukaan tunnu käsittävän kun kerron tästä. Jatkunut niin kauan kuin muistan.

Vierailija
42/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa täysin turhalta itsensä kiduttamiselta. En käsitä, miten olet jaksanut 5 vuotta! Kuulostaa vähän joltain ruumiinkuvan häiriöltä suorastaan, tai vähän kuin syömishäiriöltä.

No, kun minulle on valitettu tästä palelemisesta vuosikausia ja aina vaan toitotettu (myös lääkäri!) että pitäisi karaista itseäni. Lääkäri suositteli juoksulenkkejä kylmemmissä keleissä vähemmillä vaatteilla (eli esim. hihaton paita ja shortsit +13 asteessa) ja avantouintia. Kokeilin kuukausikaupalla, läpi talven (toki lisäsin vaatteita lämpötilan laskiessa). Perhe ja ystävät naureskelevat, kun palelen aina ja pitävät ihan friikkinä. Kesäjuhlissa olen aina takki päällä, kun muut ovat hihattomissa mekoissa.

Tottakai haluaisin kuulua joukkoon, enkä erottua talvitakkeineni ja pistää silmään. Minulla on aina joku huivi tai hanskat mukana, jotka voin pukea, kun viima iskee. 

Pitää varmaan vain hyväksyä se, että olen erilainen, ruumiini toimii eri tavalla kuin suurimmalla osalla. Kroppa ei vaan kestä kylmää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä koko homma lähti tänään turhautumisesta, kun olin etäpalaverissa aamulla työkaverin kanssa niin, että me kaksi olimme samassa tilassa ja muut etänä. Tuossa tilassa työkaveri (nainen, noin 50v) hikoili niin, että pyyhki käsipaperilla niskaa ja otsaa ja minä siinä samassa tilassa merinovilla-aluspaita, pitkähihainen paita, villaneule päällä palelin niin, että menin kokouksen jälkeen vessaan valuttamaan kuumaa vettä käsilleni saadakseni jotain tuntoa niihin takaisin.

ap

Vierailija
44/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ennen tuollainen,nykyään hikoilen jo +17 jos kävelen. En tiedä mistä johtuu, mutta muutos tapahtui asuttuani trooppisessa ilmastossa jonkun aikaa. Suomessa varauduin villapaidoilla talvella ja mulle tulikin hiki.

Vierailija
45/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veikkaan et jos et tee tosta palelemisesta numeroa, kukaan ei ihmettele että oot pitkähihaisessa! Ja ajattele miten kiva on kun et hikoile. Mua nolostuttaa tuo hien määrä vaikka vaan kävelen eikä oo ees helle. Ajattele, oot aina freesi :)

Vierailija
46/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja veikkaan et jos et tee tosta palelemisesta numeroa, kukaan ei ihmettele että oot pitkähihaisessa! Ja ajattele miten kiva on kun et hikoile. Mua nolostuttaa tuo hien määrä vaikka vaan kävelen eikä oo ees helle. Ajattele, oot aina freesi :)

Tässä olet väärässä. Kyllä ihmiset huomauttelevat, kun olen selvästi paksummissa ja lämpimämmissä vaatteissa kuin muut. Esimerkiksi juuri kesällä, kun muut ovat t-paidoissa ja kesämekoissa ja minä villaneuleissa ja takki päällä. Hakeudun aurinkoon, kun muut haluavat olla varjossa. Minua tämä hävettää, eli en tee itsestäni mitään numeroa.

ap

Vierailija
47/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei se täriseminen ja hampaiden kaliseminen sinisine huulineen ole sen freesiyden arvoista...

Vierailija
48/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää ihmisten valitus Suomen helteistä, jotka kestävät muutamasta päivästä muutamaan viikkoon. Kuinka on niin tuskaa ja epämiellyttävää, ei pysty elää muutamaa viikkoa kuumuudesta kärsien, koska kylmyyttä voi helpottaa pukemalla, mutta kuumuuttaa ei kuulemma mitenkään.

No itse en ole vielä löytänyt sellaisia vaatteita, joilla helpottaisi tätä jatkuvaa palelemista, mitä kestää noin 9-10 kuukautta vuodesta. Etenkään pakkasilla mikään vaate määrä ei vain riitä. On panostettu materiaaleihin, kerrospukeutumiseen, jne. Mutta kun jo elokuussa joutuu käyttämään merinovillaa, niin eihän sillä enää lokakuussa saati helmikuussa pärjää mitenkään. Joten ne harvat helleviikot ovat oikeasti ainoita hetkiä kun ei palella.

Vierailija
49/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samaan aikaan kylmät ja hikiset sormet ja varpaat. Raivostuttava yhdistelmä. Argh!

Vierailija
50/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi karaisu meille vilukissoille. Olen itse kanssa luovuttanut, ja nykyään on kesäisinkin aina ylimääräinen villapaita mukana, menin minne vain. Joskus ihmiset ihmettelevät, mutta ihmetelkööt. Itse en lähtisi ihmettelemään kenellekään esim. "Miksi ihmeessä istuskelet pyörätuolissa, kannattaa vaan kävellä niin ne jalat toimivat paremmin, itsehän kävelen siis koko ajan eikä yhtään ole vikaa jaloissa, ylös vain ja kävelylle sun pitää KARAISTA itseäsi että kestät!".

Anteeksi jos joku loukkaantui tästä vertauksesta, mutta kun lapsesta pitäen sut lasketaan huonoksi ihmiseksi syystä jolle et mitään mahda.

Vierailija
51/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se täriseminen ja hampaiden kaliseminen sinisine huulineen ole sen freesiyden arvoista...

Palelulle voi sentään helpommin tehdä jotain kuin sille, että hiki virtaa vesiputouksena vaikkei ole edes kuuma tai olisi tehnyt mitään raskasta. Helteet ovat ihan helvettiä mulle, talvellakin kuljen syystakissa takki auki ilman käsineitä vaikka olisi pakkasta -15. Nukun talvipkkasillakin ikkuna auki ilman peittoa. On siis kuuma koko ajan. Kilpirauhasarvot ym. kunnossa. Ei tämäkään mukavaa ole. Hävettää järjetön hikoilu.

Vierailija
52/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti nainen. Naisille tuo on aika luontaista.

Miehet pärjäävät jostain syystä paremmin kylmässä.

Ai? Naisilla on yleensä enemmän rasvaa, alunperinkin jotta keho kestää myös mahdollisen raskauden.

Vierailija
53/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi raudanpuutteen merkki on huono ääreisverenkierto. Mikä apn hemoglobiini.

Vierailija
54/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti nainen. Naisille tuo on aika luontaista.

Miehet pärjäävät jostain syystä paremmin kylmässä.

Olen laiha mies enkä todellakaan pärjää. Toimistolla palelee t-paidassa, varsinkin silloin jos ei ole syönyt vähään aikaan esim jättänyt aamupalan välistä.

Vierailija
55/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt paikallaan istuessa tulee vilu kenelle vain. Hankkiudu töihin jossa joutuu vähän liikkumaan, niin kohta huomaat olleesi koko talven ulkotöissä palelematta.

Vierailija
56/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei olen itsekin joskus kysäissyt villapaitaiselta että eikö hänen tule kuuma, ulkona oli aurinkoinen kesäpäivä. Taisin olla tökerö. Oikeasti vain ihmettelin sitä, ei pitäisi puuttua asiaan.

Vierailija
57/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottaa vain niin päähän, kun joka kerta kylmästä ja palelemisesta valittaessa huokaistaan, että pitäisi karaista itseä ja vähentää vaatetusta. 

Voiko olla niin, että minä vain olen erilainen, enkä totu kylmiin ilmoihin ollenkaan? Karaisu ei auta?

ap

Olet ihan normaali eikä tuollaiset karaisut onnistu. Ihmistä ei ole tarkoitettu elämään Suomen ilmastossa vaan päiväntasaajalla.

Vierailija
58/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai nyt paikallaan istuessa tulee vilu kenelle vain. Hankkiudu töihin jossa joutuu vähän liikkumaan, niin kohta huomaat olleesi koko talven ulkotöissä palelematta.

Tässä voi olla perää. Kuinka paljon te liikutte? Ei väliä oletteko laihoja vai lihavia, mut kuinka usein liikutte? Askelmäärä per päivä? Kun liikkuu enemmän alkaa hikoilla enemmän

Vierailija
59/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan on normaalia, että toimistotyössä naisille miellyttävä lämpötila on noin 23 astetta siinä missä miehille 21. Naiset tuottavat vähemmän hukkalämpöä, liittyy siihen että lepokulutuskin on pienempi. Siis keskimäärin. Jos saat itse säädettyä työhuoneen lämpöä, niin älä kiusaa itseäsi.

Meillä oli lapsuudenkodissa aina joku 20-21 astetta ja palelin koko lapsuuteni, enkä karaistunut yhtään. Mullekin mukava sisälämpötila on 24-25. Kuulun niihin ihmisiin, joilla EI koko ajan esim jalka vispaa enkä venkoile tuolissa, vaan kroppa on tosi staattinen kun pää tekee töitä.

Terv. LVI-ammattilainen ja samanlainen vilukissa.

Vierailija
60/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on samaan aikaan kylmät ja hikiset sormet ja varpaat. Raivostuttava yhdistelmä. Argh!

tommonen kylmännnihkeä hiki kertoo ongelmista. kilpirauhas tai verensokeri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän