Olen viisi vuotta yrittänyt "karaista itseäni" ja pärjätä kylmemmissä lämpötiloissa. Voinko jo lopettaa, kun ei onnistu?
Avantouintia, lihasmassan kasvattamista, kylmissä ilmoissa treenaamista, totuttelemista viileämpään sisäilmaan ja vaikka mitä.
Ei onnistu. Palelen jatkuvasti. Nyt kun ei pääse enää edes matkustamaan lämpimiin maihin, niin alan olla aivan lopussa. En jaksa oikeasti hytistä koko ajan! Olen rento ja onnellinen, kun ulkona on +30, sisällä +25.
Minulla on töissä oma työhuone, jossa pidän +22 astetta. Istumatyöläinen kun olen, niin on kylmä. Varpaat, nenänpää ja kädet ovat oikeasti viileät. Minulla on nyt päällä merinovillainen aluspaita ja pitkähihainen paita, jonka päällä vielä merinovillainen neuletakki. Iho on kananlihalla.
Mitä teen? En oikeasti jaksa enää karaista itseäni. Pitäisi varmaan vain hyväksyä, että olen tällainen vilukissa ja tarvitse lämpimämpiä lämpötiloja kuin muut pärjätäkseni.
Kommentit (80)
Mitä tuolla karaisulla tavoittelet?
Olet ilmeisesti nainen. Naisille tuo on aika luontaista.
Miehet pärjäävät jostain syystä paremmin kylmässä.
Sulla on varmaan vaan normaalia huonompi verenkierto (siis näin pohjoisessa normaalia huonompi), ihan geneettisesti, jota et voi millään karaistumisella muuttaa.
En minäkään saa muutettua kuumansietokykyäni paremmaksi, en vaikka kuinka saunon ja hiostutan itseäni, tosin tässä ilmastossa se on ehkä pienempi haitta kuin huono kylmänsieto. Mulla taas on erinomainen verenkierto, eikä todellakaan palele herkästi, eilenkin olin t-paidassa ulkona, oli 15 astetta lämmintä ja kova merituuli, eikä silti juurikaan palellut (toki tunsin sen kylmän, mutta ei esim. sormet menneet kylmiksi tai nenänpää eikä sillä tavalla hytisyttänyt).
Mun isäni vaimo on ihan samanlainen. Hänellä on myös sydänoireita ja verenkierron häiriöitä minkä lääkäri on sanonut aiheuttavan tuota palelua., vaikka tosiaan käyttää esim. kesälläkin aina villasukkia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että voisin elää normaalisti normaalilämpötiloissa muiden normaalien ihmisten kanssa. Etten istuisi syysiltana +16 asteessa talvitakki päällä kaverin terassilla tai kesäpäivänä varustautuisi villapaidalla, kun muut ovat t-paidoissa.
Kaikenlaiset ulkoilmatapahtumat ovat aina kamalia, kun joudun miettimään, miten pysyn järjissäni ja lämpimänä. T-paitasillani olen vain +30 asteessa, muuten joudun miettimään, miten en palele.
Minusta on oikeasti jotenkin noloa kietoutua yltä päältä villaan, kun muut pystyvät olemaan "normaaleissa" sisävaatteissa.
ap
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta eikö tuo nyt ole aika selvää? Olisihan se kivempi tuntea olonsa mukavaksi ilman, että tarvitsee pyntätä päälleen tai säätää huonelämpö tavanomaista korkeammaksi.
Täällä ihan sama juttu :( Kaikista parhaiten pärjään +25-30 lämpötilassa.
Odota kun vaihdevuodet alkaa niin tarkenet missä vaan.
Oletko hurjan laiha? Se voi selittää. Raudanpuutteeseen liittyy myös huono ääreisverenkierto ja valkosormisuutta. Oletko mittauttanut ferritiinin? Saisi olla siellä 50-150 naisella, niin ok arvo.
Oletko kokeillut Wim Hof ohjeita? Tämä Ice Man on kiivennyt paljain jaloin pelkissä alushousuissa himalajan huipulle. Youtubessa on mielenkiintoista dokkaria hänestä hakusanalla: Wim Hof
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmaan vaan normaalia huonompi verenkierto (siis näin pohjoisessa normaalia huonompi), ihan geneettisesti, jota et voi millään karaistumisella muuttaa.
En minäkään saa muutettua kuumansietokykyäni paremmaksi, en vaikka kuinka saunon ja hiostutan itseäni, tosin tässä ilmastossa se on ehkä pienempi haitta kuin huono kylmänsieto. Mulla taas on erinomainen verenkierto, eikä todellakaan palele herkästi, eilenkin olin t-paidassa ulkona, oli 15 astetta lämmintä ja kova merituuli, eikä silti juurikaan palellut (toki tunsin sen kylmän, mutta ei esim. sormet menneet kylmiksi tai nenänpää eikä sillä tavalla hytisyttänyt).
Mun tyttärelle kaikki yli +15 on sietämättömän kuumaa. Ei sauno koskaan ja kesät ovat tuskaa. Hikoilee oikeasti +20 asteessa samalla tavalla kuin "normaalit" +30 asteessa. En tiedä, voiko sitä mitenkään karaista sietämään lämpimämpiä ilmoja.
Vierailija kirjoitti:
Odota kun vaihdevuodet alkaa niin tarkenet missä vaan.
Hah. Voisikohan niitä jouduttaa jotenkin :D
ap
Sama juttu ja tuo on niin rasittavaa. Eilenkin kaveri kulki t-paidalla kun oltiin ulkona, minulla päällä ohut neule ja mietin että ensi kerralla pakko ottaa jo takki mukaan.
Talvet ovat yhtä tuskaa, olen aina jäässä ellen istu saunassa tai nuku.
Itsekin palelen, mutta en ilmeisesti ihan niin paljon kuin ap kuitenkaan. Itse pystyn sentään olemaan kesävaatteissa, kunhan lämpöä on +20 :) Mutta kädet ja jalat ovat usein kylmät ja koen palelevani herkemmin kuin useimmat.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut Wim Hof ohjeita? Tämä Ice Man on kiivennyt paljain jaloin pelkissä alushousuissa himalajan huipulle. Youtubessa on mielenkiintoista dokkaria hänestä hakusanalla: Wim Hof
Googlasin ja ai että mikä järkyttävä kylmänväre värisytti koko kehoa, kun näin kuvat lumessa istumisesta. Pitää tutustua, kiitos.
ap
Oletko käynyt mittauttamassa kilpirauhasarvot? Kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi oire on palelu.
Sellainen juttu muuten, että jos et ole jo siirtynyt puuvillasukista pois, niin kannattaa kokeilla tätä. Ihoa vasten villasekoite- tai keinokuitusukat on paremmat, koska ne siirtä kosteutta iholta. Mulla palelee jalat tosi helposti, ja puuvillasukissa tulee kyllä kylmä.
Mulla sama. Jatkuva liike auttaa pysymään lämpimänä jos lämpötila on +20.
Karaisuyrityksistä huolimatta ei munkaan verenkierto mihinkään muutu.
Pakko oli sitäkin yrittää kun toiset hikoili +21 asteen toimistossa. Aurinko ei saanut paistaa mistään raosta kun huh huh kuuma.
Sydänvaivoja, huono ääreisverenkierto, ihonalainen rasvakerros liian ohut, ei tarpeeksi varsinkaan ruskeaa rasvaa? Et varmaankaan tupakoi, se aiheuttaa myös palelemista.
Jos ei lääkäri osaa selvittää, miksi aineenvaihduntasi ei tuota riittävästi lämpöä ja pintaverenkiertosi on noin huono, ei kai auta kuin vaan vetää lisää vällyä niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hurjan laiha? Se voi selittää. Raudanpuutteeseen liittyy myös huono ääreisverenkierto ja valkosormisuutta. Oletko mittauttanut ferritiinin? Saisi olla siellä 50-150 naisella, niin ok arvo.
En ole hurjan laiha, pikemminkin lievästi ylipainoinen (75kg, 170cm). Rauta, ferritiini, kilpirauhasarvot, vitamiinitasot ja kaikki muut mahdolliset mitattu. Ei mitään ihmeellistä missään.
Ainut poikkeava lukema on syke. Yöllä syke on 38-42, eli reippaasti alhaisempi kuin monella. Päivällä 50-60, eli aika normaali ja rasituksessa nousee kyllä maksimiinkin. Ei siis viitteitä varsinaisesti sydänongelmistakaan, kun syke nousee kuitenkin rasituksessa.
ap
Ottaa vain niin päähän, kun joka kerta kylmästä ja palelemisesta valittaessa huokaistaan, että pitäisi karaista itseä ja vähentää vaatetusta.
Voiko olla niin, että minä vain olen erilainen, enkä totu kylmiin ilmoihin ollenkaan? Karaisu ei auta?
ap