Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen viisi vuotta yrittänyt "karaista itseäni" ja pärjätä kylmemmissä lämpötiloissa. Voinko jo lopettaa, kun ei onnistu?

Vierailija
28.08.2020 |

Avantouintia, lihasmassan kasvattamista, kylmissä ilmoissa treenaamista, totuttelemista viileämpään sisäilmaan ja vaikka mitä.

Ei onnistu. Palelen jatkuvasti. Nyt kun ei pääse enää edes matkustamaan lämpimiin maihin, niin alan olla aivan lopussa. En jaksa oikeasti hytistä koko ajan! Olen rento ja onnellinen, kun ulkona on +30, sisällä +25.

Minulla on töissä oma työhuone, jossa pidän +22 astetta. Istumatyöläinen kun olen, niin on kylmä. Varpaat, nenänpää ja kädet ovat oikeasti viileät. Minulla on nyt päällä merinovillainen aluspaita ja pitkähihainen paita, jonka päällä vielä merinovillainen neuletakki. Iho on kananlihalla.

Mitä teen? En oikeasti jaksa enää karaista itseäni. Pitäisi varmaan vain hyväksyä, että olen tällainen vilukissa ja tarvitse lämpimämpiä lämpötiloja kuin muut pärjätäkseni.

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käynyt mittauttamassa kilpirauhasarvot? Kilpirauhasen vajaatoiminnan yksi oire on palelu.

Sellainen juttu muuten, että jos et ole jo siirtynyt puuvillasukista pois, niin kannattaa kokeilla tätä. Ihoa vasten villasekoite- tai keinokuitusukat on paremmat, koska ne siirtä kosteutta iholta. Mulla palelee jalat tosi helposti, ja puuvillasukissa tulee kyllä kylmä.

Kilpirauhasarvot mitattu myös, ei mitään poikkeavaa.

Puuvillasukkien sijasta käytän teknisiä urheilusukkia töissä, kun on kengät jalassa ja kotona merinovillasukkia paljasta lattiaa vasten. Niillä ei palele.

ap

Vierailija
22/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odota kun vaihdevuodet alkaa niin tarkenet missä vaan.

Lihominen auttaa vaihdevuosia paremmin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Wim Hof ohjeita? Tämä Ice Man on kiivennyt paljain jaloin pelkissä alushousuissa himalajan huipulle. Youtubessa on mielenkiintoista dokkaria hänestä hakusanalla: Wim Hof

Googlasin ja ai että mikä järkyttävä kylmänväre värisytti koko kehoa, kun näin kuvat lumessa istumisesta. Pitää tutustua, kiitos.

ap

"Wim Hof, lempinimeltään Jäämies (s. 20. huhtikuuta 1959) on alankomaalainen henkilö, jolla on hallussaan yhdeksän maailmanennätystä, muun muassa pisimmän jääkylvyn ennätys (-6-asteisessa vedessä pelkillä uimahousuilla ja sukelluslaseilla 57 metriä).[1][2] Hän yritti vuonna 2007 kiivetä Mount Everestin huipulle pelkissä shortseissa, mutta epäonnistui. Hän kiipesi 6.7 kilometrin korkeuteen, mutta joutui keskeyttämään aikaisemmin itseaiheutetun jalkavaivan takia. Vuonna 1999 hän juoksi puolimaratonin pohjoisella napapiirillä Suomessa.[2]

Hof huomasi kykynsä kestää kylmiä olosuhteita jo nuorena."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

Vierailija
24/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu ja tuo on niin rasittavaa. Eilenkin kaveri kulki t-paidalla kun oltiin ulkona, minulla päällä ohut neule ja mietin että ensi kerralla pakko ottaa jo takki mukaan.

Talvet ovat yhtä tuskaa, olen aina jäässä ellen istu saunassa tai nuku.

Tämä juuri. Ja talvella paino aina nousee, kun en pysty liikkumaan ulkona. Kesällä paino laskee etenkin jos olen lomalla jossain helteisessä paikassa. +30 asteessa olen liikkeessä koko päivän ja täynnä energiaa.

ap

Vierailija
25/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut Wim Hof ohjeita? Tämä Ice Man on kiivennyt paljain jaloin pelkissä alushousuissa himalajan huipulle. Youtubessa on mielenkiintoista dokkaria hänestä hakusanalla: Wim Hof

Googlasin ja ai että mikä järkyttävä kylmänväre värisytti koko kehoa, kun näin kuvat lumessa istumisesta. Pitää tutustua, kiitos.

ap

"Wim Hof, lempinimeltään Jäämies (s. 20. huhtikuuta 1959) on alankomaalainen henkilö, jolla on hallussaan yhdeksän maailmanennätystä, muun muassa pisimmän jääkylvyn ennätys (-6-asteisessa vedessä pelkillä uimahousuilla ja sukelluslaseilla 57 metriä).[1][2] Hän yritti vuonna 2007 kiivetä Mount Everestin huipulle pelkissä shortseissa, mutta epäonnistui. Hän kiipesi 6.7 kilometrin korkeuteen, mutta joutui keskeyttämään aikaisemmin itseaiheutetun jalkavaivan takia. Vuonna 1999 hän juoksi puolimaratonin pohjoisella napapiirillä Suomessa.[2]

Hof huomasi kykynsä kestää kylmiä olosuhteita jo nuorena."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wim_Hof

Tjaa. Jos tuo on huomannut kykynsä kestää kylmiä olosuhteita jo nuorena, niin en sitten usko, että millään mielikuvaharjoittelulla pääsisin palelusta eroon. En ole koskaan kestänyt kylmiä olosuhteissa, missään elämänvaiheessa.

ap

Vierailija
26/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palelin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Loppui palelu lääkityksen myötä. 

Vierailija
27/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Voisikohan niitä jouduttaa jotenkin :D

ap

Ei sekään välttämättä auta.

Minulta poistettiin kohtu ja munasarjat pari vuotta sitten. Siitä se koettelemus alkoi. En kestä enää kuumaa, enkä kylmääkään. Helteet ottaa voimille, mutta en siedä kylmääkään enää, palelee enemmän kuin ennen. Lämmönsäätely kai sekosi lopullisesti kropassa.

Vierailija
28/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan vaan normaalia huonompi verenkierto (siis näin pohjoisessa normaalia huonompi), ihan geneettisesti, jota et voi millään karaistumisella muuttaa.

En minäkään saa muutettua kuumansietokykyäni paremmaksi, en vaikka kuinka saunon ja hiostutan itseäni, tosin tässä ilmastossa se on ehkä pienempi haitta kuin huono kylmänsieto. Mulla taas on erinomainen verenkierto, eikä todellakaan palele herkästi, eilenkin olin t-paidassa ulkona, oli 15 astetta lämmintä ja kova merituuli, eikä silti juurikaan palellut (toki tunsin sen kylmän, mutta ei esim. sormet menneet kylmiksi tai nenänpää eikä sillä tavalla hytisyttänyt).

Kuka ja missä todennut, että sulla on "erinomainen verenkierto"?

Vierailija
29/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuolla karaisulla tavoittelet?

Sitä, että voisin elää normaalisti normaalilämpötiloissa muiden normaalien ihmisten kanssa. Etten istuisi syysiltana +16 asteessa talvitakki päällä kaverin terassilla tai kesäpäivänä varustautuisi villapaidalla, kun muut ovat t-paidoissa. 

Kaikenlaiset ulkoilmatapahtumat ovat aina kamalia, kun joudun miettimään, miten pysyn järjissäni ja lämpimänä. T-paitasillani olen vain +30 asteessa, muuten joudun miettimään, miten en palele.

Minusta on oikeasti jotenkin noloa kietoutua yltä päältä villaan, kun muut pystyvät olemaan "normaaleissa" sisävaatteissa.

ap

Tämä. Mikä tahansa meno vaatii isohkon laukun jossa sitten on neuletta, huivia ja ne villasukat. Tähän aikaan vuodesta takki noiden lisäksi. Vaikka mitään noista ei tarvitsisi käyttää niin tuo ainakin turvaa.

Vierailija
30/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan vaan normaalia huonompi verenkierto (siis näin pohjoisessa normaalia huonompi), ihan geneettisesti, jota et voi millään karaistumisella muuttaa.

En minäkään saa muutettua kuumansietokykyäni paremmaksi, en vaikka kuinka saunon ja hiostutan itseäni, tosin tässä ilmastossa se on ehkä pienempi haitta kuin huono kylmänsieto. Mulla taas on erinomainen verenkierto, eikä todellakaan palele herkästi, eilenkin olin t-paidassa ulkona, oli 15 astetta lämmintä ja kova merituuli, eikä silti juurikaan palellut (toki tunsin sen kylmän, mutta ei esim. sormet menneet kylmiksi tai nenänpää eikä sillä tavalla hytisyttänyt).

En ole hän, mutta kyllähän tuo hänen kertomansa sen pitkälti todistaa. Ääreisverenkierto on hyvä, jos palelee harvoin tai periferiset alueet ovat harvoin kylmät, ympäristön lämpötilasta tai aktiivisuudesta huolimatta.

Vierailija
31/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut samanlainen, mutta ikä näyttää muuttaneen asiaa. Liittynee hormoneihin, tai en tiedä, mikä muu syy voisi olla. En ole yrittänyt karaista itseäni. Vähän alle 5-kymppisestä alkaen olen yht'äkkiä voinutkin olla kotona ilman sukkia - no, tosin vain näin kesällä. Olen t-paidassa ja shortseissa sisällä, vaikka aiemmin minulla oli aina pitkät housut ja useampi paita ja kahdet sukat + usein vielä tossut jalassa.

Mutta yhä edelleen menen nukkumaan parin peiton alle, vaikka olisi hellettäkin. Yöllä saatan potkia toisen pois, mutta ikinä minulla ei ole oikeasti kuuma, vaikka sisällä olisi mitä asteita. AV:lla aina muut väittävät, että minulla täytyy olla ilmalämpöpumppu tai joku muu viilennin täällä, jos sanon, etten kärsi helteestä kotona, mutta ei minulla ole. Tykkään siitä, että sisällä on lämmin.

Joten toivottavasti sinunkin kroppasi muuttuu vanhemmiten. Toisaalta monet vanhuksethan kulkevat helteelläkin toppatakissa, joten jos huonosti käy, sinäkin kestät kylmää huonommin vuosi vuodelta. 

Vierailija
32/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihominen auttaa vaihdevuosia paremmin. 

Lihavilla on itseasiassa usein huonompi ääreisverenkierto.

Vierailija
33/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä, että voisin elää normaalisti normaalilämpötiloissa muiden normaalien ihmisten kanssa. Etten istuisi syysiltana +16 asteessa talvitakki päällä kaverin terassilla tai kesäpäivänä varustautuisi villapaidalla, kun muut ovat t-paidoissa. 

Kaikenlaiset ulkoilmatapahtumat ovat aina kamalia, kun joudun miettimään, miten pysyn järjissäni ja lämpimänä. T-paitasillani olen vain +30 asteessa, muuten joudun miettimään, miten en palele.

Minusta on oikeasti jotenkin noloa kietoutua yltä päältä villaan, kun muut pystyvät olemaan "normaaleissa" sisävaatteissa.

ap

+16 on kyllä viileä. Kuka silloin istuu terassilla ilman mitään lämpimämpää?

Vierailija
34/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Voisikohan niitä jouduttaa jotenkin :D

ap

Voi, käyt leikkauttamassa munasarjat pois, niin vaihdevuodet alkavat välittömästi.

Vierailija
35/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä palelin kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Loppui palelu lääkityksen myötä. 

Minulla ei loppunut, joten oletettavasti se on vain ominaisuus joka minulla on. Eikä ole kysymys tyroksiinin riittämättömyydestä, annos on oikea ja vointi muuten hyvä.

Vierailija
36/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan nämä ulkoiset seikat mielestäni kertovat sen. Kasvoni myös punehtuvat helposti, mikä sekin lienee merkki siitä että pintaverenkierto toimii erinomaisesti. Olen lapsesta asti ollut se henkilö, jossa palelevat ihmiset lämmittävät käsiään tunkemalla ne paidan sisälle ihoa vasten :D

Toki minäkin JOSKUS palelen esim. pakkasella kun on ensin liikkunut ja hikoillut ja sitten pysähtyy vaikka nuotiolle, niin kyllä tulee kylmä jonkun ajan päästä, jos ei vaihda kuivaa vaatetta päälle, varpaat alkavat palella ensin, mutta tällöinkin voi sormet ja nenä olla edelleen ihan lämpimät (varpaiden palelukin johtunee siitä, että hikoilevat kengissä ja en tykkää pitää mitään toppakenkiä edes 30 asteen pakkasessa koska jalat hikoaa jo muutenkin ja se on inhottavaa kun ne toppaukset menee vain märäksi). Kuitenkin, kylmettymisen jälkeen kun lähtee liikkeelle niin n. 5-10 minuutissa veri kiertää taas ja lämpö leviää kaikki jäseniin.

Vierailija
37/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

+16 on kyllä viileä. Kuka silloin istuu terassilla ilman mitään lämpimämpää?

Ystäväni voivat istua pitkähihaisissa tai ohuissa neuleissa varjossa +16 asteessa ja juoda kylmiä juomia. Itse tuossa asteessa laitan paksun untuvatakin, hanskat ja pysyn kaukana kylmistä juomista.

ap

Vierailija
38/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä toinen samanlainen. Jos vain kehtaisin, pukisin aamuisin jo näin elokuussa toppatakin päälle. Mutta täällä oli juuri ketju aiheesta, että miksi ihmiset käyttävät takkia elokuussa ja pukeutuvat pitkiin housuihin, vaikka on kesäkuukausi. Kukaan ei tuntunut ymmärtävän, että meillä joillakin on oikeasti kylmä heti kun mittari putoaa vähänkin alle +20 asteen. Mutta ei, niin vaan naureskeltiin kuinka ollaan typerän näköisiä takeissamme ja halutaan väkisin jo pukeutua syysvaatteisiin kesällä.

Vierailija
39/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ilmeisesti nainen. Naisille tuo on aika luontaista.

Miehet pärjäävät jostain syystä paremmin kylmässä.

Ei muuten pidä paikaansa. Naisilla on luontaisesti korkeampo rasvaprosentti ja palelevat vähemmän. Naiset ehkä kitisevät herkemmin. 

Itse kuljen hameessa myös 30 asteen pakkasessa. Enkä ole läski. 

Vierailija
40/80 |
28.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin turhalta itsensä kiduttamiselta. En käsitä, miten olet jaksanut 5 vuotta! Kuulostaa vähän joltain ruumiinkuvan häiriöltä suorastaan, tai vähän kuin syömishäiriöltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi